Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Ja sista inlägget, hon är helt otrolig.

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      Ursprungligen postat av Mighty
      Angående Spök, kan där finnas både spök-moorii och spök-brichardi? När jag hade Katonga förra gången såldes dem som spök-brichardi.
      Tror att det finns en spökmoorii med och har för mig att det är Kapamba men jag är kanske helt ute och cycklar

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Jag tycker inte att du ska jaga någon spec sort för att någon ska vara mindre agressiv. det är så stor skillnad mellan grupperna. Så det som jag tycker att du ska söka är en väl fungerande grupp.

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av Mighty
          Angående Spök, kan där finnas både spök-moorii och spök-brichardi? När jag hade Katonga förra gången såldes dem som spök-brichardi.
          Kabimba är med en brichardi

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            Kommentar

            • Mighty
              Användare
              • augusti 2002
              • 13

              Ursprungligen postat av tezz
              Ta och titta i boken btn tang på bilden t b kabimba tycker jag ser mer spöklik ut än katonga
              T b Kabimba gick under namnet "Canary Cheek" om man kollar btn tang första utgåvan.
              Mvh Lasse

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                Men ändå inte spökmoorii! Jag har haft just Kabimba "canary cheek" och det finns inget spöklikt med den. Katonga är väl den som alltid har kallats spökmoorii? Den eller Ujiji.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Men ändå inte spökmoorii! Jag har haft just Kabimba "canary cheek" och det finns inget spöklikt med den. Katonga är väl den som alltid har kallats spökmoorii? Den eller Ujiji.

                  Mvh
                  Förövrigt ser väl inte "Canary cheek" ut som på bilden...som är näst intill tecknad.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    Ursprungligen postat av Cutekid
                    Men ändå inte spökmoorii! Jag har haft just Kabimba "canary cheek" och det finns inget spöklikt med den. Katonga är väl den som alltid har kallats spökmoorii? Den eller Ujiji.

                    Mvh
                    Stämmer bra att det e katongan som kallades spökmoori.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      Ursprungligen postat av tezz
                      jag skulle aldrig sälja för 20kr styck det får man ju för en röd zebra nej jag tänker sälja hela grupper till privat personer och även plocka ihop fina grupper till uthyrnings kar sen om det kommer att fungera eller inte har jag ingen aning om än
                      men det kan ju vara värt ett försök
                      okej men det är den som dom har register på sitt zoo affäre så i program för böcker den vad har den för värdes så en fisk sälja du får för den..och inte bara du så alla är samma den så klart.. jag har egna fiskar sälja i zoo så den runt 15-25 kr innan för vilka värdes på fiskar den klassisk.. om du aldrig den sälja så det blir inte lättare affäre men du kan göra privat om den.. men inte lätt det är..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Ursprungligen postat av Robin
                        Förövrigt ser väl inte "Canary cheek" ut som på bilden...som är näst intill tecknad.
                        Stämmer bra Robin, det är många gånger som folk har förväxlat kabimba med just Tropheus sp. "Chiwa" som bilden föreställer.

                        För övrigt är Ujiji och katonga i stort sett samma fisk enligt Schupke. De lever tydligen i samma lokalitet och färgerna förändras beroende på vart i lokaliteten de är fångade.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          Ursprungligen postat av Cutekid
                          Stämmer bra Robin, det är många gånger som folk har förväxlat kabimba med just Tropheus sp. "Chiwa" som bilden föreställer.

                          För övrigt är Ujiji och katonga i stort sett samma fisk enligt Schupke. De lever tydligen i samma lokalitet och färgerna förändras beroende på vart i lokaliteten de är fångade.

                          Mvh
                          Den bilden jag länkade ser pressis likadan ut som den i btn tang andra utgåvan som enligt boken är en kabimba och vist ser den lite spöklik ut
                          Så jag antog att den kallades spök moori pga utsendet på bilden

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            Stämmer bra Robin, det är många gånger som folk har förväxlat kabimba med just Tropheus sp. "Chiwa" som bilden föreställer.

                            För övrigt är Ujiji och katonga i stort sett samma fisk enligt Schupke. De lever tydligen i samma lokalitet och färgerna förändras beroende på vart i lokaliteten de är fångade.

                            Mvh
                            när jag såg katonga-gruppen, som jag senare köpte,för första gången på aquarium malawi för typ 3år sen så var personalen lite orolig för att beställningen som var just "spökmoori" var fel, nu i efterhand kanske det trots allt var rätt, vet inte historien med beställaren där men tillslut fanns gruppen på akvarieleasing! när jag såg dom där,det hade gått en tid,blev jag förvånad och misstänkte genast att det var samma grupp som jag hade sett förut och det var det, planerade att köpa dom men nån annan visade sej hinna före -surt!, efter ytterligare en tid dök ja på en annons som just var denna grupp nåväl resten är historia..hehe
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              Ursprungligen postat av classe
                              okej men det är den som dom har register på sitt zoo affäre så i program för böcker den vad har den för värdes så en fisk sälja du får för den..och inte bara du så alla är samma den så klart.. jag har egna fiskar sälja i zoo så den runt 15-25 kr innan för vilka värdes på fiskar den klassisk.. om du aldrig den sälja så det blir inte lättare affäre men du kan göra privat om den.. men inte lätt det är..
                              Du kanske skulle kolla vad en butik tar för en ikola i det skicket och jag har fått mail från flera intresserade som vill köpa grupper
                              Jag gav själv 100kr st för dom privat villket jag ej tycker va dyrt för fiskar i så fint skick
                              Sen kommere jag dock ej häller ta något överpris utan det jag mest är intresserad av är att köparen vet hur dom skall skötas och att dom inte hamnar hoss någon som stressar ihjäl dom och skyller på tropheus sjukan o bukvattensot utan någon som är rädd om dom och uppskattar dom

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1214

                                Ursprungligen postat av tezz
                                Du kanske skulle kolla vad en butik tar för en ikola i det skicket och jag har fått mail från flera intresserade som vill köpa grupper
                                Jag gav själv 100kr st för dom privat villket jag ej tycker va dyrt för fiskar i så fint skick
                                Sen kommere jag dock ej häller ta något överpris utan det jag mest är intresserad av är att köparen vet hur dom skall skötas och att dom inte hamnar hoss någon som stressar ihjäl dom och skyller på tropheus sjukan o bukvattensot utan någon som är rädd om dom och uppskattar dom
                                Håler emd där... jag tycker att en troffe är en så pass fin fisk med en ganska hög svårighetsgrad så säljer man dom för 20-25kr/st så kan ju vilken som hällst köpa dom o sedan vanvårda dom kanske jusst bara för de va så billiga. sätter man där emot ja 50-60kr/st (5cm) så blir de som köper dom genast lite mer rädda om dom förhoppningsvis. Jag tycker bara att en troffe ska inte skänkas bort nästan gratis punkt slut.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...