Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Ursprungligen postat av tezz
    Påverkar inte klor SA ciklider lika mycket eller det kanske bara är något jag fått för mig
    Sen svarade jag bara att jag tror LN vet hur vattnet i Växiö är inget annart
    Inte enligt min erfarenhet. I vilket fall som helst så blir de inte stressade av det och drar på sig soten. Jag har kört SA med kraftiga vattenbyten utan att sätta i annat än askorbinsyra och det har funkat kanon. Det får bli slutreplik eftersom det är fel forum för SA.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      Inte enligt min erfarenhet. I vilket fall som helst så blir de inte stressade av det och drar på sig soten. Jag har kört SA med kraftiga vattenbyten utan att sätta i annat än askorbinsyra och det har funkat kanon. Det får bli slutreplik eftersom det är fel forum för SA.
      Att du inte ger dig någon gång att klor är irriterande för slemhinnor och dyl har jag hört men att det framkallar stress har jag aldrig hört
      Men efter som du har den erfarenheten så är det väl så men du tror inte det hade hjälpt med att ge dom valium

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        Ursprungligen postat av tezz
        Att du inte ger dig någon gång att klor är irriterande för slemhinnor och dyl har jag hört men att det framkallar stress har jag aldrig hört
        Men efter som du har den erfarenheten så är det väl så men du tror inte det hade hjälpt med att ge dom valium
        Om man får irriterade slemhinnor och inte mår bra. Så är det väl inte så konstigt om det skulle framkalla stress. Eller vad tror du?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Om man får irriterade slemhinnor och inte mår bra. Så är det väl inte så konstigt om det skulle framkalla stress. Eller vad tror du?
          mina fiskar brukar bli hängiga när vattnet inte är ok och då är det ingen som orkar stressa upp någon annan men dom är kanske inte som andra
          Själv då brukar du bli stressad i det läget

          Kommentar

          • egobert
            Användare
            • mars 2007
            • 100

            mina slöar när jag slöar på kvällen
            o så, hänger med dygnsrythem bra

            Kommentar

            • popetoteror
              Användare
              • februari 2007
              • 111

              Detta kanske inte är en helt klockren fråga i på denna tråd, då den ändå har bäring på Tropheus, dristar jag mig ändå till att ställa den här.

              Jag har sett att Pseudotropheus Demasoni ibland kallas för Malawisjöns Tropheus, varför?

              Är beteendet likartat, sättet att ha dem i stim, aggressiviteten, känslighet mot buksot, svårighetsgrad att hålla dem...

              Finns likheter och vad består de isåfall av?

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                Ja, du fick nog med alla likheter där. Man bör ha dem på princip exakt samma sätt och ge dem samma mat.

                Det leder ju direkt till nästa tanke: Någon som testat demasoni tillsammans med troffar?
                Tony Englund

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  Det har nog mest med svårighetsgraden att göra. De är något mer aggressiva och har något längre tarmsystem än många andra mbunas. Därför ställer de ungefär samma krav som tropheus gör vad gäller gruppstorlek och foder.

                  Kommentar

                  • PsyM
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 460

                    Ursprungligen postat av Tony
                    Ja, du fick nog med alla likheter där. Man bör ha dem på princip exakt samma sätt och ge dem samma mat.

                    Det leder ju direkt till nästa tanke: Någon som testat demasoni tillsammans med troffar?
                    Har kört kombon Demasoni, Interruptus och T. Duboisi "Maswa" i över 1 år och det funkar fantastiskt bra. P.ga av platsbrist så fick dubbarna som en nödlösning flyta in hos ovanstående.... nu ett år senare går de fortfarande kvar....

                    Matar med räkmix med mycket grönt i.

                    De bråkar i regel endast inom arten och bryr sig inte om övriga arter.
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      Ursprungligen postat av PsyM
                      Har kört kombon Demasoni, Interruptus och T. Duboisi "Maswa" i över 1 år och det funkar fantastiskt bra. P.ga av platsbrist så fick dubbarna som en nödlösning flyta in hos ovanstående.... nu ett år senare går de fortfarande kvar....

                      Matar med räkmix med mycket grönt i.

                      De bråkar i regel endast inom arten och bryr sig inte om övriga arter.
                      Ah, ungefär som jag misstänkte. Då är det kanske inte helt uteslutet att jag skaffar lite troffar igen iom att man kan ha dem med nått kul
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Haft Demasoni & unga Kiriza. Mest pga platsbrist. Snygg combo dock.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • popetoteror
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 111

                          Ursprungligen postat av blackened
                          Det har nog mest med svårighetsgraden att göra. De är något mer aggressiva och har något längre tarmsystem än många andra mbunas. Därför ställer de ungefär samma krav som tropheus gör vad gäller gruppstorlek och foder.
                          Jämförelser är alltid vanskliga - det inser jag, men kan man säga att Demasoni är mer känsliga än de flesta Mbunas och lika känsliga som troffar?
                          Att man skall ha dem i stora grupper och mata med mycket "grönt" har jag förstått, är de lika krävande avseende stora vattenbyten ofta som Tropheus?

                          När jag läser Ad Konings andra upplaga av BtN guide om Malawiciklider så står de upptagna under svårighetsgrad 2?!

                          Ursprungligen postat av Tony
                          Då är det kanske inte helt uteslutet att jag skaffar lite troffar igen iom att man kan ha dem med nått kul
                          Är Demasoni en "kul" fisk att ha?


                          (Ni får säga till om Ni anser att jag förstör denna tråd genom denna typ av frågor)

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            Mina begränsade erfarenheter av troffar och demasoni är att demasonin är krångligare. Jag hade ett gäng på 30-40st demasoni på tillväxt i ett 100-liters, och när de blev för stora flyttade jag dem till ett 222-liters. Väl på plats tog det ungefär 3 dygn och 10 fiskar innan ordningen var återställd någorlunda. När gruppen fungerade någorlunda var det alltid någon stackare som fick stryk och dog då kungen inte tålde någon som helst konkurrens.

                            (okej, sorry för demasoni-inblandningen)
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Demasoni e nog lika "kul" att ha som många andra Mbunas. Det som gör den roligare att hålla/glo på är väl att man oftast just har dem i större grupper. Jag anser att få arter/varianter,oavsett det e troffar el mbunas, i större grupper är mer "kul" än att mixa.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Kristian Hennig
                                Användare
                                • augusti 2006
                                • 76

                                Her er noen bilder av mine nye livuaer! Har vært ute etter disse en stund, så er meget fornøyd om dagen




                                Senast redigerad av Kristian Hennig; 07 maj 2007, 22:59.
                                tropheus.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...