Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

    Ursprungligen postat av Robbe
    Vad är det för Troffe på dina bilder?
    Tror det är moliro men är inte helt säker yngle/ungfiskar är mer likt nå åt chilanga hållet.

    (Mina fiskar blev förväxlade med dessa. skulle igenterligen haft kasanga moori men när jag hade haft dom ett tag och dom börjde färgade så stod det väldigt klart att det inte vara någon moori det röde sig om utan en röd variant. Fick erbjudande om att byta in dom mot kasanga moori men vid det laget hade jag redan hunnit fastna för dessa och ångrar mig inte att jag inte böt dom mot kasanga.)

    Kommentar

    • popetoteror
      Användare
      • February 2007
      • 111

      Jag skulle vilja ha en grupp ungdjur/yngel av Tropheus Duboisi, att man kan se dem växa upp och ser hur de förändras under resans gång. Från prickiga tills de får band, byter färg, växer till sig osv

      Samtidigt vill jag att de som fullvuxna blir fina exemplar med välproportionerade kroppar, fina band och färger. Köper jag fullvuxna fiskar så har jag redan "facit", då missar jag dock den resa från yngel som jag gärna vill ha.

      Då till min fråga, finns det någon möjlighet att i en ungdjurs/yngelgrupp veta att det kommer att bli högkvalitativa vuxna exemplar? Vilka faktorer påverkar detta?
      Senast redigerad av popetoteror; 16 May 2007, 23:04.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        En perfekt föräldrastam ger mycket goda förutsättningar, dock inga garantier...men nära...

        Mitt råd till dig är att köpa en större grupp ungdjur av en odlare som har kvalitativa föräldrar och som odlat på dessa en stund som kan lämna referenser från tidigare kullar.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

          Ursprungligen postat av popetoteror
          Jag skulle vilja ha en grupp ungdjur/yngel av Tropheus Duboisi, att man kan se dem växa upp och ser hur de förändras under resans gång. Från prickiga tills de får band, byter färg, växer till sig osv

          Samtidigt vill jag att de som fullvuxna blir fina exemplar med välproportionerade kroppar, fina band och färger. Köper jag fullvuxna fiskar så har jag redan "facit", då missar jag dock den resa från yngel som jag gärna vill ha.

          Då till min fråga, finns det någon möjlighet att i en ungdjurs/yngelgrupp veta att det kommer att bli högkvalitativa vuxna exemplar? Vilka faktorer påverkar detta?
          Jag kan förmedla en kontakt till en som har hög kvalitet på sina dubbar, i mina ögon Sveriges bästa.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

            Ursprungligen postat av Perikles
            Jag kan förmedla en kontakt till en som har hög kvalitet på sina dubbar, i mina ögon Sveriges bästa.
            från vilket fångst ställe kommer dessa? och vars finns denna odlare?

            Kommentar

            • johho
              NCS Medlem

              • March 2007
              • 1825

              Köpte Moorii igår. Är redan kär och vill ha fler

              Jag har 2 lysrör. Men känner att de är gamla och fel färg. Vad ska jag ha för lysrör? Vill främja alger och fiskarnas färg. Har Lufubu Purple Real.

              Kommentar

              • popetoteror
                Användare
                • February 2007
                • 111

                Ursprungligen postat av Perikles
                Jag kan förmedla en kontakt till en som har hög kvalitet på sina dubbar, i mina ögon Sveriges bästa.
                Även jag skulle vilja veta vilket fångsställe dubbarna kommer ifrån och var odlaren finns.

                Kommentar

                • johho
                  NCS Medlem

                  • March 2007
                  • 1825

                  Äntligen får jag posta kort i Troffetråden. Jag har känt mig så utanför.

                  Håller på att byta vatten nu. Tyvärr har jag ju ingen superkamera så färgerna är svåra att fånga. Den "stora" högst upp är biffen. Han är mycket mer färgrik för blotta ögat.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    Fin bild!
                    Man behöver inte ha en superkamera för att visa sina bilder här.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Kristian Hennig
                      Användare
                      • August 2006
                      • 76

                      Ursprungligen postat av johho
                      Köpte Moorii igår. Är redan kär och vill ha fler

                      Jag har 2 lysrör. Men känner att de är gamla och fel färg. Vad ska jag ha för lysrör? Vill främja alger och fiskarnas färg. Har Lufubu Purple Real.
                      Vil du ha fram fargene til lufubuen er fks grolux perfekt. Får fram den lillafargen veldig godt.
                      Kombinere grolux og et daylight rør kansje?
                      tropheus.org

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        Kombinera Grolux oxh powerglo så blir det bra tryck i det röda och det blåa!

                        Kommentar

                        • johho
                          NCS Medlem

                          • March 2007
                          • 1825

                          Ursprungligen postat av blackened
                          Kombinera Grolux oxh powerglo så blir det bra tryck i det röda och det blåa!
                          De köps på vanliga zooaffärer va?

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av johho
                            De köps på vanliga zooaffärer va?
                            När jag gjorde det så fick jag en underlig övergång mellan färgåtergivningen. Grolux är alldeles för dunkel och röd...

                            En kombo som jag absolut förespråkar är Aquarelle och Power Glo. Här får man ett starkt ljus där Aquarelle ger fina röda och gula färger medans Power Glo ger fina blå och gröna toner. Kanonfint ljus blir det också...

                            Köper du på Zooaffär så kostar det...men om du köper på t ex www.pwss.se eller annan onlinebutik så betalar du nästan hälften...inkl frakt! Så var det iallafall för mig. Aquarelle kan du få ganska billigt i butik, men Power Glo kostar...jag skulle få betala 465kr för ett rör till min 720!

                            Kommentar

                            • johho
                              NCS Medlem

                              • March 2007
                              • 1825

                              Okej, tack så jätte mycket för tipsen. Beställer där nästa gång det trillar in kontanter på mitt konto För en 150 armatur är det 120 cm rör då? Dum fråga, kanske ska mäta själv igentligen

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av johho
                                Okej, tack så jätte mycket för tipsen. Beställer där nästa gång det trillar in kontanter på mitt konto För en 150 armatur är det 120 cm rör då? Dum fråga, kanske ska mäta själv igentligen

                                oftast men ta dig en titt för säkerhets skulle det kan vara 150 med. fast då måste armaturen vara runt 152

                                Kommentar

                                Arbetssätt...