Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    Tänkte väl det Calle, inte kan du hålla dig undan troffeträsket.....
    Patrik

    Kommentar

    • rascal
      Användare
      • september 2006
      • 41

      en fråga till er som har troffar och använder cirkulationspumpar (ej ytterfilter) så undrar jag: vilket märke talar ni gott om, har just nu en "projectp" och den låter onödigt mycket tycker jag.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        Ursprungligen postat av rascal
        en fråga till er som har troffar och använder cirkulationspumpar (ej ytterfilter) så undrar jag: vilket märke talar ni gott om, har just nu en "projectp" och den låter onödigt mycket tycker jag.
        Eheim`s kraftpaket,2252:an.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          Ursprungligen postat av rascal
          en fråga till er som har troffar och använder cirkulationspumpar (ej ytterfilter) så undrar jag: vilket märke talar ni gott om, har just nu en "projectp" och den låter onödigt mycket tycker jag.
          Jag använder mig av powerhead 802. Både tyst billig och stryktålig.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            ja Eheim är den bästa pump ja har/haft..har även Tunze som ja inte är speciellt imponerad av, va ja vet så är det märke som eventuellt är bättre än Eheim möjligtvis Deltec, deras pumpar har mkt bra rykte men dom kostar typ dubbelt el. tredubbelt så mycket..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              Eheim 1250 (pumphuvud) eller 2252 (innerfilter) kommer nog alltid finnas i mina kar. Tysta och kraftiga!

              Kommentar

              • rascal
                Användare
                • september 2006
                • 41

                har en eheim 1250 (inte den jag har problem med)
                negativa punkter med dessa är ju dock storleken samt tyngd. sugkopparna ger vika efter ett tag samt att utsprutet är väldigt vasst och träffar inte ytan, sedan var det ju priset.

                vill bara poängtera, vet att jag fråga efter era åsikter.

                Kommentar

                • rascal
                  Användare
                  • september 2006
                  • 41

                  pumphuvudet som sitter på Eheim 2252 är ett 1250 väl?

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    På fredag får jag förhoppningsvis mitt nya 720. Så under helgen kommer mina ca 50 troffar att flytta.
                    Nu tror jag inte att fiskar har en tankeverksamhet som vi männskor, men om så kommer nog firrarna att tycka att de har kommit till "hav" då de idag simmar runt i liten vatennpöl på 275 l. Ja, ni såg rätt mina 50 troffar på 7-10 cm har jag haft i 275 liters kar, visserligen tillfälligt ca 1 månad, och jag har tyckt synd om dem varje dag.

                    Däremot har det giivit mig många erfarenheter gällandes skötsel av troffar. Troffarna regaerade direkt på minsta lilla förändring. En sak som troffarna reagerade starkt på var (förmodligen) syrehalten. Olika temperaturer och ytvattnets rörelse påverkade detta mycket. Jag har kört en temp på ca 22-23 grader och Eheims y-filter 2260 med utblåset ovanför vattenytan. Filtervolymen har jag överdimensionerat, 18 liter (2260) + 5 liter filtermatta i en filterficka, detta var dock ngt jag inte labborerade med. Jag fick ändå göra delvatenbyten var fjärde dag då firrarna började bli färglösa och "sipppa" luft.

                    Ska väl samtiigt erkänna att jag förlorade några djur (8 vuxna och rätt många yngel) under första dygnet, men så blir det väl när man idkar fiskplågeri (jag förstår dock inte varför). Tanken var dock inte att denna lösning skulle fortgå mer än någon vecka men beställningen har dragit ut på tiden och jag hoppas nu att akvariet verkligen kommer nu på fredag utan att det blir ytterligare förseningar.
                    //Robert

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      låter intressant, vilken tropheus har du och är de odlade eller vf ??
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        Tjenare alla Troffevänner. Jag har ett 720 med 23 Ikola och skulle vilja ha en grupp till i det karet. Förmodligen blir det en moori. Nu till min fråga hur skall jag göra när jag sätter till den nya gruppen. Jag har hört att man kan möblera om i karet för att alla skall behöva ta nya revir. Det blir till sommaren som jag skall göra det och tänkte att den nya gruppen skall bestå av cirka 25 individer. Det blir inte för trångt i mitt kar då?
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Kjelle
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 20

                          Ursprungligen postat av robger-8
                          På fredag får jag förhoppningsvis mitt nya 720. Så under helgen kommer mina ca 50 troffar att flytta.
                          Menar du att du både sätter upp ett nytt akvarium o stoppar i fisk inom några dygn?
                          Hälsningar Kjelle
                          -----------------------

                          Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • RobbanG
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 563

                            Specmats, jag har Katonga och Körsbär, alla är F1r. Körsbären är väl ingen kanongrupp. Katongan är fin och en lekande/spelande Katongahane är bland det finaste jag sett i troffeväg. Katongan har blivit lite av en favorit bland troffarna.

                            Kjelle, jo jag hade tänkt att slänga i firrarna inom ett par dygn då jag har det mesta som ska i det nya akvariet igång (filter, sten & växter). Jag kommer även ta ca 100 l vatten från 275:an till 720 under fredagen då jag tänkte köra ingång allt. Jag tror att firrarna bör må utmärkt om de åker i akvariet på söndagkväll.

                            Men om ni inte tror att det kommer fungera får ni gärna ge råd om ni kan motivera dem.
                            //Robert

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              Vad rekommenderar ni för lysrör till troffarna. Har tänkt att använda 2-3 st rör i en komdination som framhäver Körsbärens röda färg och Katongans gula, lila/grå och grå/vita färg.

                              Sand är en annan fråga, är lite inne på korallsand men den kostar ju en del. Hursomhelst ska färgen vara ljus, biltemas blästersand är för "mörk" men den går kanske att blanda upp med korallsand eller vit kvarts eller ngt?
                              //Robert

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Ursprungligen postat av robger-8
                                Vad rekommenderar ni för lysrör till troffarna. Har tänkt att använda 2-3 st rör i en komdination som framhäver Körsbärens röda färg och Katongans gula, lila/grå och grå/vita färg.

                                Sand är en annan fråga, är lite inne på korallsand men den kostar ju en del. Hursomhelst ska färgen vara ljus, biltemas blästersand är för "mörk" men den går kanske att blanda upp med korallsand eller vit kvarts eller ngt?
                                Power Glo och Aquarelle skulle jag vilja ge som råd. Starkt ljus där Power Glo tillgodoser den blåa färgåtergivningen medans Aquarelle är väldigt bra för färgerna grön, röd och gul.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...