Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    om du dessutom har ett Actinic rör så tror ja att speciellt Katongans vackra men lite mer subtila färg kommer fram, har själv haft dom så ja vet att dom är mkt granna..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      Tjenare alla Troffevänner. Jag har ett 720 med 23 Ikola och skulle vilja ha en grupp till i det karet. Förmodligen blir det en moori. Nu till min fråga hur skall jag göra när jag sätter till den nya gruppen. Jag har hört att man kan möblera om i karet för att alla skall behöva ta nya revir. Det blir till sommaren som jag skall göra det och tänkte att den nya gruppen skall bestå av cirka 25 individer. Det blir inte för trångt i mitt kar då?
      Finns väl ingen anledning att möblera om dom bryr sig bara om artfränder gör intrång på på sitt revir (om du nu inte väljer en allt för lik grupp som tex kiriza eller pemba)
      Senast redigerad av tezz; 18 januari 2007, 12:15. Anledning: stavfel

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        Ursprungligen postat av Kjelle
        Menar du att du både sätter upp ett nytt akvarium o stoppar i fisk inom några dygn?
        Det gör väl alla?

        Bakteriefloran sitter inte i glasrutorna.

        *edit*
        Skulle dock väntat några dagar då det gäller troffar och så många.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          Ang. sand så använder jag råda och chinchillasand till mina troffar o sandlekare. Sånt där korallkross ser inte naturligt ut och jag tycker personligen bara sånt förstör helheten. Överväg något biotopriktigt robger.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            Ursprungligen postat av tezz
            Finns väl ingen anledning att möblera om dom bryr sig bara om artfränder gör intrång på på sitt revir (om du nu inte väljer en allt för lik grupp som tex kiriza eller pemba)

            nja dom behöver inte vara allt för lika för att dom ska vara aggresiva mot varandra. så det kan vara en bra ide att möblera om innan.

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              Ursprungligen postat av Bright_Blue
              Ang. sand så använder jag råda och chinchillasand till mina troffar o sandlekare. Sånt där korallkross ser inte naturligt ut och jag tycker personligen bara sånt förstör helheten. Överväg något biotopriktigt robger.

              Mvh/ BB
              Sand i samma kornstorlek är väl inte heller biotopriktigt?
              Vill man ha biotopriktigt ska man gå till närmaste sandstrand och gräva upp några hinkar av sanden som ligger i vattnet. Vad lagen säger om det är en annan sak.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                Det är mer biotopriktigt än krossade koraller iaf Robin : ) men du har en poäng i vad du säger.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  Ursprungligen postat av Bright_Blue
                  Det är mer biotopriktigt än krossade koraller iaf Robin : ) men du har en poäng i vad du säger.
                  För att snacka lite sand i troffetråden så tänkte jag faktiskt köra med ganska fin korallsand till mina sandciklider. Tycker inte att någon annan sand gör sig så bra i ett sånt kar. Vill heller inte att sanden ska blåsa bort pga pumpkapaciteten.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    Ursprungligen postat av Robin
                    För att snacka lite sand i troffetråden så tänkte jag faktiskt köra med ganska fin korallsand till mina sandciklider. Tycker inte att någon annan sand gör sig så bra i ett sånt kar. Vill heller inte att sanden ska blåsa bort pga pumpkapaciteten.
                    Min refarenhet säger efter att sett fiskar förstöra sina hjälar med korallsand att man inte skall anv det då korallen är för vass... sandciklider tar hela tiden upp sand i sin mun och silar en del genom gälarna. Korallen må vara fin men efter även sett kompisar som kört med det till sina Kilesa VF och som blivet röda i hjälar efter bara 3-4 månader och slutligen dött så vågar inte jag riskera att anv den sortans sand mer.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av Robin
                      För att snacka lite sand i troffetråden så tänkte jag faktiskt köra med ganska fin korallsand till mina sandciklider. Tycker inte att någon annan sand gör sig så bra i ett sånt kar. Vill heller inte att sanden ska blåsa bort pga pumpkapaciteten.
                      Om du vill ha sådan pumpkapasitet så att vanligt ciklidgrus flyttar sig ja då ska du nog inte ha sandciklider alls då du missat en viktig del i det där med sandciklider.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        Jag menar såklart sånt där vitt ciklidgrus...

                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Om du vill ha sådan pumpkapasitet så att vanligt ciklidgrus flyttar sig ja då ska du nog inte ha sandciklider alls då du missat en viktig del i det där med sandciklider.
                        Vadå? Ska sandcikliderna ha mindre flås än "vanliga" ciklider? 5-6 gånger karets volym.. är det för mycket?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          Fortsätter här istället.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            Ursprungligen postat av Danne_K
                            nja dom behöver inte vara allt för lika för att dom ska vara aggresiva mot varandra. så det kan vara en bra ide att möblera om innan.
                            är dom agresiva mot varandra så är bör väl risken för korsingar vara rätt stor?

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              Ursprungligen postat av tezz
                              är dom agresiva mot varandra så är bör väl risken för korsingar vara rätt stor?
                              Varför skulle korningsrisken bli större hos två aggressiva fiskar?
                              Börjar kärlek alltid med bråk?
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • Per B
                                Användare
                                • september 2005
                                • 1250

                                Aggresivitet tyder på ett intresse för varandra, dvs en konkurrenssituation. Jag tror det är detta Tezz är ute efter?
                                mvh Per

                                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...