Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    jag skulle definitivt inte blanda pemba och körsbär då korsningsrisken är överhängande.... men vill du bara ha fisken för den e fin så visst men jag skulle nog inte sälja nåra yngel som kommer där ifrån förs de är tillräckligt stora för att verkligen bekräfta deras identitet och rätta ursprung. gött o se att även du fallit för de roliga fiskarna som fängslar många ciklidister runt om i världen.
    Lycka till.
    Jonas vet vad han gör!
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      Du det har jag faktiskt jävligt bra koll på =) Har varit djupt nere i troffeträsket innan. Gruppen köpte jag bara för att den funkade o fiskarna va fina, sen för att testa hur 10-12 troffar funkar i ett 720 med en stenhög i mitten och ett gäng ventralis. Fete experiment på gång


      på tal om korsningar och yngel så ska man aldrig ta yngel från ett mixat kar, de kanske ser okej ut men det kan mycket väl vara korsning i dom utan att det syns på färgteckningen. Nä jag har ett gäng jullar och synodontis multipunctatus som ska ta hand om ynglena.

      Något jag däremot skulle vilja prova är att få fram pemba/bärnstens korsningar, snyggare troffe har jag inte sett. Hane vf bärnsten och honan pemba. kolsvart grundfärg, alla ränder och prickar och fläcken som finns på en bärnsten i knall orange. Kanongrymma fiskar som handlaren tyvärr hann avliva innan jag sade att jag ville ha dom.
      Senast redigerad av Jonas E; 29 maj 2007, 23:10.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        ahh coolt ja blandningar kan ju bli lyckat ibland det sker la säkert hela tiden i sjön. Åtterfall drabbar de flesta. jag sa aldrig mer troffar för 6 år sedan typ o nu har jag ett kar med troffar igen mummmmel.....
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • mölnlycke ciklidodling
          Banned
          • april 2007
          • 132

          Ursprungligen postat av Jonas E
          Du det har jag faktiskt jävligt bra koll på =) Har varit djupt nere i troffeträsket innan. Gruppen köpte jag bara för att den funkade o fiskarna va fina, sen för att testa hur 10-12 troffar funkar i ett 720 med en stenhög i mitten och ett gäng ventralis. Fete experiment på gång


          på tal om korsningar och yngel så ska man aldrig ta yngel från ett mixat kar, de kanske ser okej ut men det kan mycket väl vara korsning i dom utan att det syns på färgteckningen. Nä jag har ett gäng jullar och synodontis multipunctatus som ska ta hand om ynglena.

          Något jag däremot skulle vilja prova är att få fram pemba/bärnstens korsningar, snyggare troffe har jag inte sett. Hane vf bärnsten och honan pemba. kolsvart grundfärg, alla ränder och prickar och fläcken som finns på en bärnsten i knall orange. Kanongrymma fiskar som handlaren tyvärr hann avliva innan jag sade att jag ville ha dom.
          härligt jonas att du har sett potentsialen att blanda troffar, dom kan bli hur snygga som helst. och är dom snygga finns det marknad för dom. go for it. malawijanne

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av Cutekid
            Jonas vet vad han gör!
            Är det ett generellt råd eller är det bara för Jonas som du tycker det är ok att blanda troffar som med stor risk kan korsa sig? Eller du kanske förespråkar korsning?

            Kommentar

            • mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • april 2007
              • 132

              Ursprungligen postat av Malawe
              Är det ett generellt råd eller är det bara för Jonas som du tycker det är ok att blanda troffar som med stor risk kan korsa sig? Eller du kanske förespråkar korsning?
              ja jag har ju börjat odla bastarder inom auloncara med grymt snygga färger, och det är säkert framtiden om man ska odla , vad är det föt fel om man kan ta fram en troffe med mycket färg.
              vi har ju redan kirizan som är helt knallgul, vi har ob tropheus, allt säljer och är jätte dyrt i tyskland, och det som funkar i tyskland det kommer att komma till oss varken vi vill eller inte. mvh malawijanne

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                ja jag har ju börjat odla bastarder inom auloncara med grymt snygga färger, och det är säkert framtiden om man ska odla , vad är det föt fel om man kan ta fram en troffe med mycket färg.
                vi har ju redan kirizan som är helt knallgul, vi har ob tropheus, allt säljer och är jätte dyrt i tyskland, och det som funkar i tyskland det kommer att komma till oss varken vi vill eller inte. mvh malawijanne
                Det är väl ok, men jag menar att risken är stor att det kommer in korsningsdjur i renodlade grupper och därigenom kan störa stammar. Sedan är det ju ett stort ansvar på odlarna att dels informera om arten och korsningen så att inga missförstånd kan uppstå som förstör Tropheus i framtiden. Kan man hålla isär "äkta" och "korsade" till 100%? Jag tror inte det...

                Visst är färgerna fina på framodlade arter, men jag vet inte om det är något jag känner gynnar hobbyn. Det ger kanske mer klirr i kassan, men det känns mindre seriöst om man ser till akvariehobbyn utan det känns mer affärsmässigt rakt av.

                Kommentar

                • mölnlycke ciklidodling
                  Banned
                  • april 2007
                  • 132

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Det är väl ok, men jag menar att risken är stor att det kommer in korsningsdjur i renodlade grupper och därigenom kan störa stammar. Sedan är det ju ett stort ansvar på odlarna att dels informera om arten och korsningen så att inga missförstånd kan uppstå som förstör Tropheus i framtiden. Kan man hålla isär "äkta" och "korsade" till 100%? Jag tror inte det...

                  Visst är färgerna fina på framodlade arter, men jag vet inte om det är något jag känner gynnar hobbyn. Det ger kanske mer klirr i kassan, men det känns mindre seriöst om man ser till akvariehobbyn utan det känns mer affärsmässigt rakt av.
                  ja tyvärr stefan jag har har försökt att dra fram yngel med bra kvalite, men tyvärr zooaffärerna ser bara hur mycket fisken kostar i inköp, och ser den då bra ut i färg så säljer den, nej som sagt vi kommer att se mer ut av bastarder i framtiden, vad vi nördar en tänker.mvh malawijanne

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Är det ett generellt råd eller är det bara för Jonas som du tycker det är ok att blanda troffar som med stor risk kan korsa sig? Eller du kanske förespråkar korsning?
                    Absolut inte men jag vet vad Jonas tycker om korsningar och om folk som just säljer dessa korsningar, han skulle helt enkelt inte släppa ut några yngel från korsningar på marknaden.

                    Ngt mer att gnälla över?
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av Cutekid
                      Absolut inte men jag vet vad Jonas tycker om korsningar och om folk som just säljer dessa korsningar, han skulle helt enkelt inte släppa ut några yngel från korsningar på marknaden.

                      Ngt mer att gnälla över?
                      Det där sista var ganska onödigt Calle...

                      Är det så konstigt att jag ifrågasätter uppmuntran till korsning (vilket ditt inlägg kunde tolkas som)?
                      Senast redigerad av StefanL; 30 maj 2007, 07:41.

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Det där sista var ganska onödigt Calle...

                        Är det så konstigt att jag ifrågasätter uppmuntran till korsning (vilket ditt inlägg kunde tolkas som)?
                        "Jonas vet vad han gör!" är väl ingen uppmuntran till korsningar? Den är väl mer ett bekräftande att inte fler uppläxningar behövs inom ämnet Jonas troffekar.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          Ursprungligen postat av Robin
                          "Jonas vet vad han gör!" är väl ingen uppmuntran till korsningar? Den är väl mer ett bekräftande att inte fler uppläxningar behövs inom ämnet Jonas troffekar.
                          besserwiser i dag med
                          Här lite bilder på en ikola(red lipps)

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            Väldans fina Ikolor du har Tezz.
                            Ang. besserwisser så gillar jag inte när inlägg misstolkas och det sedan blossar upp en hetsk diskussion pga detta. Det är lite för mycket negativ energi just nu.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Är riktigt avundsjuk på dina Ikola Tezz.
                              Har du fått fram yngel än?
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                "Red Lips"!? Äh,erkänn att han bara blöder...!!
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...