Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mighty
    Användare
    • augusti 2002
    • 13

    Ursprungligen postat av Robbe
    Har du bara en hanne eller,Mighty?
    Heter du Mighty?
    Jag har 7+26 vildfångade och 25 yngel.
    Senast redigerad av Mighty; 19 april 2007, 20:49.
    Mvh Lasse

    Kommentar

    • popetoteror
      Användare
      • februari 2007
      • 111

      Äter vuxna troffar upp yngel i akvariet?

      Jag har försökt leta information men hittat motstridiga uppgifter, en del info tyder på att eftersom de är herbiviora så är de inte intresserade av ynglen utan låter dem vara ifred.
      Annat tyder på att ynglen blir uppätna (i avsaknad av gömställen).

      Jag skulle gärna vilja veta hur det är med denna sak.

      Vänligen

      P.

      Kommentar

      • mölnlycke ciklidodling
        Banned
        • april 2007
        • 132

        Ursprungligen postat av popetoteror
        Äter vuxna troffar upp yngel i akvariet?

        Jag har försökt leta information men hittat motstridiga uppgifter, en del info tyder på att eftersom de är herbiviora så är de inte intresserade av ynglen utan låter dem vara ifred.
        Annat tyder på att ynglen blir uppätna (i avsaknad av gömställen).

        Jag skulle gärna vilja veta hur det är med denna sak.

        Vänligen

        P.
        jo dom mumsar i sig ynglen.janne

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          Ursprungligen postat av popetoteror
          Äter vuxna troffar upp yngel i akvariet?

          Jag har försökt leta information men hittat motstridiga uppgifter, en del info tyder på att eftersom de är herbiviora så är de inte intresserade av ynglen utan låter dem vara ifred.
          Annat tyder på att ynglen blir uppätna (i avsaknad av gömställen).

          Jag skulle gärna vilja veta hur det är med denna sak.

          Vänligen

          P.
          Jag vet inte riktigt. Mina yngel försvinner till en del men har inte sett någon vuxen ta ett yngel. Hade sju honor som tuggade fram till helgen, nu har 5 spottat och jag såg ca 20-25 yngel i måndags och har massor med gömställen. Igår såg jag 2!!!? Vet dock inte om det är troffarna eller malarna som tar ynglen. Malarna (Ancistrus) håller till vid ynglens gömställen...
          //Robert

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Jag släppte i 6st 3 veckor gamla yngel som gått i yngelkasse i karet på söndagen.
            Efter en timme så blev två yngel uppätna av sina föräldrar. Troffarna hade problem att svälja dom så att dom åkte runt med halva ynglet ute ur munnen. Återstående yngel lever fortfarande men tillbringar all tid i gömställe
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Skulle vilja påstå att det skiljer sig mkt från grupp till grupp. Kanske är det variant-specifikt också inom arten. Skillnad på VF / odlat?? Låter mina Kiriza spotta i karet emellanåt och de första kullarna brukar då gå åt men det verkar alltid vara nåt som överlever. När fler kullar sen spottas så verkar det som om de vuxna bryr sig mindre om de små (vänjt sig?) . Sen blir de lite problem när de något äldre små skall jaga ut de nyspottade från skrymslen - yngel i panik verkar utlösa "jaktbeteendet" hos de stora troffarna. Problemet just nu i min Kirizaburk är att jag har halvvuxna Eretmodus som verkar gilla att "klippa" nyspottade kir-yngel, inte för att äta (det gör troffarna sen) utan bara för att de verkar störa hästnosarna....
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • popetoteror
                Användare
                • februari 2007
                • 111

                Hej igen

                Hur många troffar man kan/skall ha i ett akvarium och vilken som är "snällast" finns det kanske lika många uppfattningar om som det finns troffeägare. Jag har dock en fundering.

                Jag har ett 375 l som skall startas upp nu, Tropheus är fn mitt huvudspår.

                Jag tycker att T. black Pemba är vacker med sin brandgula teckning, den rekommendation som verkar råda är att starta med en grupp på 30 individer och att sedan göra så lite som möjligt för att störa/ändra.

                När det gäller dubbar har jag fått uppfattningen att de i alla fall inte är svårare eller "elakare" än Pemba, en del verkar hylla uppfattningen att man kan ha dem i mindre grupper än de andra arterna.
                Kanske kan chansen att lyckas med en grupp på 20 dubbar vara lika stor som 30 Pemba?

                Anledningen till att jag undrar detta har att göra med vattenvärdena. Om dubbegruppen kan hållas i mindre antal borde påfrestningarna på vattenkvaliteten bli lägre och därmed mindre känsligt att hålla ett sådant akvarium.

                Jag vet inte om ovanstående resonemang går att förstå, men om så är fallet vill jag gärna ha synpunkter på om ovan håller eller om jag är fel ute.

                - Skall dubbegrupper hållas i samma antal som sina artfränder?

                - Blir skillnaden i påverkan på vattenvärden i form av föroreningar marginell, beroende på om gruppen är på 20 eller 30 individer?

                MVH

                P.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  angående temprament så tycker Jag att de sk. Black varianterna är de med mest aggressivitet, har även intrycket att de verkar mera livliga än de andra vilket förmodligen hänger ihop med deras aggressivitet, tycker nog att de mer milda troffarna finns bland Regnbågarna, Duboisi vet jag inte så mycket om och det är som du nämner en massa olika uppfattningar, dock blir dom stora-bland dom största troffarna tror jag..Brichardi har jag inte heller så mycket erfarenhet av, de jag har haft,bla. Katonga, är att den/dom är ganska milda, sen har jag hört att typer som Mpimbwe kan vara riktigt aggro men det är nog omöjligt att generalisera utan det är en hel del "try and error" som gäller, några "svaga" riktlinjer finns kanske som det jag nämnde med Black och Regnbåge.,

                  Angående Katongan! Var det den som en gång i tiden kallades för Spökmoori..?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Blir oftast olika bud när aggressioner hos troffar skall diskuteras... Min erfarenhet är att Black är mer ivrig & "härssig" än tex Moorii , som i sin tur är mer "hård" när den lägger Den sidan till. De aggressivaste grupperna Jag haft har varit sp Red Kachese och Maswa-Dubbar.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      Ursprungligen postat av specmats
                      angående temprament så tycker Jag att de sk. Black varianterna är de med mest aggressivitet, har även intrycket att de verkar mera livliga än de andra vilket förmodligen hänger ihop med deras aggressivitet, tycker nog att de mer milda troffarna finns bland Regnbågarna, Duboisi vet jag inte så mycket om och det är som du nämner en massa olika uppfattningar, dock blir dom stora-bland dom största troffarna tror jag..Brichardi har jag inte heller så mycket erfarenhet av, de jag har haft,bla. Katonga, är att den/dom är ganska milda, sen har jag hört att typer som Mpimbwe kan vara riktigt aggro men det är nog omöjligt att generalisera utan det är en hel del "try and error" som gäller, några "svaga" riktlinjer finns kanske som det jag nämnde med Black och Regnbåge.,

                      Angående Katongan! Var det den som en gång i tiden kallades för Spökmoori..?
                      Tror det är Kabimba som är spökmoori

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        Ursprungligen postat av popetoteror
                        Äter vuxna troffar upp yngel i akvariet?

                        Jag har försökt leta information men hittat motstridiga uppgifter, en del info tyder på att eftersom de är herbiviora så är de inte intresserade av ynglen utan låter dem vara ifred.
                        Annat tyder på att ynglen blir uppätna (i avsaknad av gömställen).

                        Jag skulle gärna vilja veta hur det är med denna sak.

                        Vänligen

                        P.
                        Hej

                        De varianter jag har testat:
                        Duboisi och Pemba: några yngel klarar sig.
                        Bärnsten: inget yngel har klarat sig
                        Kasanga: ett yngel från ca varannan kull klarar sig

                        Då har jag haft dom i rena grupper, många individer och rätt lite gömställen.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          Spökmoorii har diskuterats här tidigare:
                          http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...d.php?p=491426
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Sista inlägget i den tråden va ju rätt skönt...
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              Ta och titta i boken btn tang på bilden t b kabimba tycker jag ser mer spöklik ut än katonga

                              Kommentar

                              • Mighty
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 13

                                Angående Spök, kan där finnas både spök-moorii och spök-brichardi? När jag hade Katonga förra gången såldes dem som spök-brichardi.
                                Mvh Lasse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...