Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • posse
    Användare
    • april 2002
    • 96

    såg 2-3 cichla "occelaris"???? ca 5-10cm på lagret, men jag håller ögona öppna!

    Kommentar

    • VF
      Användare
      • oktober 2003
      • 99

      Ohh får ta en tripp till lagret
      VF// Mats

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        OK, rejält off topic, men här i Hull har de fyra stycken 40 cm Boulengerochromis microlepis till salu.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          Jag lät min lilla Johanna hane träffa jättekvinnan i 900 karet... hon bblev tvärilsk! Tur att han har lite gömställen:

          Men han klarar sig rätt bra karet är stort, och han kan glida ut och käka och sånt. Det gäller att karta på sig om det skall bli nåt... utan att bli uppkäkad
          Anders L

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            Nej uppryckning nu alla gäddägare!
            Tråden verkar ha dött... händer det inget alls?
            Status för mig är:
            1. Den stora Johann honan lever på fryst torsk... enda hon gillar! Har ett skumt förhållande med arowanan... den glider ner och gör närmanden ibland. Slutar ofta med ett litet bråk.
            2. Den mindre hanen som gömde sig i plaströert har kartat på sig och växer på bra. Honan är inte lika ilsk på honom längre.
            3. Den minsta hanen med sned mun lever ett ynkligt liv, gömmer sig i en rot och verkar ha stannat i växten.
            Anders L

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              Hur beter sig dina vid intag av dött foder anli?Mina ska glo o glo,typ riktigt spana in tex räkan innan de beslutar sig för att testa..omständiga!speciellt med fler arter i karet som inte behöver nån betänketid.Vid jakt på levande fisk är det pang på rödbetan,så grymma.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                Jo, så är det... den stora honan är extremt omständig. Min fru och jag brukar sitta å sucka "men ta den så!... nej spotta inte ut den igen" . Hon triggas lite av att andra fiskar nafsar på maten, men ootroligt petig (värre än dottern vid matbordet!).
                Den mindre hannen är dock en pelletsmonster... hoppas han kan får ordning på damen när/om de flyttar i hop så att säga.
                Anders L

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  det är ju bra att hanen tar pellets,blir ju lite enklare då..En utav mina tog pellets(hona),Den vart också betydligt större än sina "systrar" som bara åt räkor,fisk,p-musslor..Om det nu var orsaken,det ända som skilde dom åt iallafall,de var alla lika stora när jag köpte dom.

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    Hoppsan... den stora Johanna-honan var extremt tjock om magen när jag kom hem på eftermiddagen! Satt en stund och räknade alla firrarna... de nya små timculatum-honorna var kvar båda två, pust! Men VF:s lilla Johanna-hanne som jag fick verkar vara spårlöst försvunnen!
                    Vilka rovdjur de är gäddorna!
                    Hon borde vara mätt ett par dagar tycker man.
                    Man får hålla ett öga på gäddmadammen!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • VF
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 99

                      Äntligen!!!! Nyss så såg jag min Crenicichla cf jegui äta skalade räkor.
                      Trodde alldrig han skulle ta något som inte levde.
                      Bilder på monstret.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=371049
                      VF// Mats

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        Uj... vilken alligator
                        Å menarambon ser ju ut att trivas
                        Anders L

                        Kommentar

                        • VF
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 99

                          Ja menarambon simmar runt och bråkar med Paratilapiorna.
                          cf jegui tog min minsta johanna som var ca12-14cm det är en riktig gädda!!
                          VF// Mats

                          Kommentar

                          • VF
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 99

                            Inget nytt i crenicichla träsket??
                            VF// Mats

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              citat:Ursprungligen skickat av VF

                              Inget nytt i crenicichla träsket??
                              Inget, förrutom att min stora Johannahona ser gråtfärdig ut när hon måste testa nåt annat frysfoder än torskblock Maken till omständig och petig fisk!
                              Anders L

                              Kommentar

                              • Christer T

                                Jag har sorg. [xx(] I påskhelgen skulle jag göra lite ommöbleringar och en större rengöring i karet där jag har mitt Crenicichla notopthalmus par och ett gäng L-malar. Allt gick bra, hade fiskarna i en stor balja medan jag meckade i karet och när allt var klart så släppte jag tillbaka dom. Behöll 60-70 % av det gamla vattnet, resten nytt blandat R/O och kran som vanligt vid vattenbyte.

                                Såg inga problem när jag släpt i fiskarna men när jag tittade efter ett par timmar så stod honan och hyperventilerade och efter ytterliggre en halvtimme så var hon död. Samtliga andra fiskar hade inga som helst problem. Vad kan detta ha berott på?

                                Eftersom jag tvivlar på att hitta ny/nya C. notopthalmus och jag gärna vill ha fler än en så funderar jag på några menezesi eller compressiceps. Tror ni att det funkar med den hanen jag har eller måste jag ta bort honom?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...