Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • posse
    Användare
    • april 2002
    • 96

    Denna tråd kan vara intressant!

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      Jag tyckte hon tittade lite lystet ett tag när Phoenixarna läppjade på en bit lax fram nosen på henne... Skall öka matningen med lax i karet så får vi se (det är väl det som är problemet, att man aldrig vet). Men 6 st feta sorgmanteltetror blir det ändå i kväll

      PS Posse: man kanske skulle försöka få en deal med Erling å få lite billig skräpfisk?
      Anders L

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        [quote]Ursprungligen skickat av anli

        Jag tyckte hon tittade lite lystet ett tag när Phoenixarna läppjade på en bit lax fram nosen på henne... Skall öka matningen med lax i karet så får vi se (det är väl det som är problemet, att man aldrig vet). Men 6 st feta sorgmanteltetror blir det ändå i kväll

        Det här med lax har jag aldrig provat till någon ciklid....är det bra? har för mig att jag läst nånstans att det blir för fett foder?Vad är dina erfarenheter av lax som foder?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          Lax: bra konsistens (bättre än vitfisk)och CA-ciklider verkar gilla det. Mest var det för fengäddan (endlicheri, may he rest in peace) och kibonde-malen för att de skulle fått å tugga på. Fett? Ptja...kanske, men har inte haft det som huvudfoder. Innbillar mig att det är bra i alla fall (fiskarna mår ju bra?).
          Anders L

          Kommentar

          • posse
            Användare
            • april 2002
            • 96

            Jag skulle föredra att mata med någon mindre fet fisk typ, gädda, brax, torsk m.m.

            Jag skulle aldrig mata med strömming, lax el dyl fet fisk!

            Enda anledningen är att det lätt blir taskig vattenkvalite när man utfodrar med fet fisk.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              nja... tyckte lax var bättre i det fallet. Höll i hop bättre och allt försvann in i fisken så att säga. Provade med flundra och det var ingen hit! Strömming verkar oxå hopplöst
              Har aldrig haft problem med vattenkvaliteten?
              Anders L

              Kommentar

              • posse
                Användare
                • april 2002
                • 96

                Flundran är ju väldigt mjäll i köttet nästan kletig o likaså strömmingen!

                Jag har prövat lax oxå men fick efter en längre tids matande med lax en fet hinna på ytan, så därför matar jag bara med relativt fettsnål fisk typ Gädda torsk m.m.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  Kan väl testa lite vitfisk eftersom nu Posse envisas, men laxen slutar jag i alla fall inte med... den e för poppis
                  Anders L

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    Jag droppade i 6 st hyfsat stora och feta sorgmanteltetror i går, och johanna-honan gled fram... stod stilla och tittade lystet. men gjorde inget, bara verkade vara väldigt intresserad. I morse var magen VÄLDIGT rund :-).
                    Måste ta en sväng till Akvariehobby och se vad det finns för billig fisk med lite size, lite dyrt i längden förstås. Får köpa en snik-whisky till mig själv så går det på ett ut!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      Vintertid säljs ju agnfisk(mört) i fiskebutikerna, kanske det kan vara nå´t?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        citat:Ursprungligen skickat av anli

                        Posse: jag är kanonnöjd, funkar hur bra som helst!

                        Någon som har tips om hur man konverterar en stor gädda till att äta dött foder?
                        Mata endast med dött foder samt ha fiskar i akvariet som äter dött. Stora fiskar klarar sig ju lätt i två tre veckor utan att äta, men de blir hungriga. Testa med dött av det som brukar vara levande (dvs. död fisk). "Mina" Xingu 1 och mina C. menezesi äter pellets, men de har aldrig fått annat. C. menezesi-ynglen vägrade äta grejer som inte rörde på sig och fick bara levande artemia, men när de var sora nog så åt de död artemia.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                          citat:Ursprungligen skickat av anli

                          Posse: jag är kanonnöjd, funkar hur bra som helst!

                          Någon som har tips om hur man konverterar en stor gädda till att äta dött foder?
                          Mata endast med dött foder samt ha fiskar i akvariet som äter dött. Stora fiskar klarar sig ju lätt i två tre veckor utan att äta, men de blir hungriga. Testa med dött av det som brukar vara levande (dvs. död fisk). "Mina" Xingu 1 och mina C. menezesi äter pellets, men de har aldrig fått annat. C. menezesi-ynglen vägrade äta grejer som inte rörde på sig och fick bara levande artemia, men när de var sora nog så åt de död artemia.
                          Uj vad grinig hon kommer att vara efter tre veckor
                          Man får prova sig fram, för tillfället är det lite kul med levande foder. Men lite jobbigt i längden, så det är väl bara och prova sig fram... köpte lite pilgrimsmusslor, och blåmusslor. Blå musslor i vitt vin till frugan och mig och lite råa pilgrimsmusslor till fiskarna
                          Anders L

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            Johanna honan testade pilgrimsmusslan, men spottade ut... ett bra försök i alla fall.
                            Så här de den omdesignade tanken ut idag med hennes polare:

                            Har fått till bra gömställen tycker jag, köpte en extra rotbit idag.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • posse
                              Användare
                              • april 2002
                              • 96

                              Fick en av jegui att äta räka idag!

                              Väntar på att det ska komma hem mera fisk så att burken inte är så tom!

                              Ska fylla på ordentligt så att aggressionerna dä
                              mpas sinsemellan gäddorna, tills jag kan köpa en burk till!

                              Kommentar

                              • imported_n/a
                                Användare
                                • november 2004
                                • 572

                                citat:Ursprungligen skickat av anli

                                Johanna honan testade pilgrimsmusslan, men spottade ut... ett bra försök i alla fall.
                                Så här de den omdesignade tanken ut idag med hennes polare:

                                Har fått till bra gömställen tycker jag, köpte en extra rotbit idag.
                                väldigt tjusigt,är imponerad av "vitfisken" du har där i,görsnygga

                                Kommentar

                                Arbetssätt...