Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VF
    Användare
    • oktober 2003
    • 99

    Alexander matar du bara med levande eller tar dom något annat?
    VF// Mats

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      citat:Ursprungligen skickat av hutti

      Ser då o då tips om hållning av stora crenicichla:ha en tuff "medarbetare" i karet....Dvs funkar som en stabilasator,har provat med avdelare o fauen o hans moster med måste medge att detta är det bästa...Just nu säkrar en stor citrunellum karet...funkar fin fint...c. får inte en chans att dominera,terrorisera utan vedergällning från denna...sen jag tog bort avdelarn till ett par så har jag fått harmoni i karet samt de parat ut...en slump?Nä..tror påt som tusan...se till att crenicichlan inte är "kungen".(våra akvarier är för små för naturligt beteende/händelser)=slutsats?
      Min Trimaculatum bör fungera på samma sätt? Min citrinellum vill jag inte testa då den känns som den dödar allt just nu...
      Anders L

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        citat:Ursprungligen skickat av anli

        citat:Ursprungligen skickat av hutti

        Ser då o då tips om hållning av stora crenicichla:ha en tuff "medarbetare" i karet....Dvs funkar som en stabilasator,har provat med avdelare o fauen o hans moster med måste medge att detta är det bästa...Just nu säkrar en stor citrunellum karet...funkar fin fint...c. får inte en chans att dominera,terrorisera utan vedergällning från denna...sen jag tog bort avdelarn till ett par så har jag fått harmoni i karet samt de parat ut...en slump?Nä..tror påt som tusan...se till att crenicichlan inte är "kungen".(våra akvarier är för små för naturligt beteende/händelser)=slutsats?
        Min Trimaculatum bör fungera på samma sätt? Min citrinellum vill jag inte testa då den känns som den dödar allt just nu...
        säkert!Vitsen är ju att få fram "säkert" beteende hos ett framtida par utan förluster,vilket kan va svår om könsmogna...."stabilasatorn" får ju inte döda dom utan bara hålla ordning o reda,,,,sen när parat ut kan dom säkert ge den dominata en match...men som sagt en (skicklig) avvägning är på sin plats[]

        Kommentar

        • posse
          Användare
          • april 2002
          • 96

          Hutti
          Vad har du för crenicichlor tillsammans med citrinellumen, du kanske har skrivit det nånstans men skriv igen.
          Jag funderade på citrinellum innan men var orolig att den skulle vara för hård på gäddorna, men det beror kanske på hur hård den är.

          Annars var jag inne på att trycka i ett gäng påfåglar för att fylla ut lite upptill i burken, om inte anli vill sälja eller byta bort sina skivtetror!! =))))

          Annars kanske H.Pearseai " ursäkta stavningen" kan vara ett alternativ!
          Vad tror ni?

          Kommentar

          • VF
            Användare
            • oktober 2003
            • 99

            Om jag inte har fel så har hutti johannor
            VF// Mats

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              citat:Ursprungligen skickat av VF

              Om jag inte har fel så har hutti johannor
              korrekt...posse..inbillar mig att påfåglar är för veka,nån storvuxen c-amerikan funkar bättre tror jag,även en stor guldsömshane funkar(har provat),grejjen är att undvika att crenicichlan tar över,blir inge kul då kan jag lova,brutalare fisk får man leta efter...ha i en firre som visar att han inte är rädd för dom,tvekar den så är det adjöss

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                Akvarielagret har menezesi inne just nu, f.ö.
                En något mindre & (sägs det) något snällare Crenicichla.

                Kommentar

                • posse
                  Användare
                  • april 2002
                  • 96

                  Min xingu1 hane som var närmare 40cm var sån, men man får inte glömma bort att olika crenicichlor även bland de mer storvuxna arterna är olika känsliga!

                  En johanna, xingu1,lugubris m.m är betydligt hårdare o kan slåss mer än acoustiris el jegui.

                  Nu pratar jag inte inom arten utan med mera robusta fiskar som stora centraler!

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • november 2004
                    • 572

                    citat:Ursprungligen skickat av posse

                    Min xingu1 hane som var närmare 40cm var sån, men man får inte glömma bort att olika crenicichlor även bland de mer storvuxna arterna är olika känsliga!

                    En johanna, xingu1,lugubris m.m är betydligt hårdare o kan slåss mer än acoustiris el jegui.

                    Nu pratar jag inte inom arten utan med mera robusta fiskar som stora centraler!
                    Ok,visst kan de slåss,i mitt kar nu hotar dom bara varann,"gäddan är lite feg om den får svar på tal,även fast den är större..men den tråkar tråkar osv så det gäller för motståndet att ha nerver,min erfarenhet är i allefall att de kan acceptera varann o typ blänga på varann,men ärligt talat så undrar jag hur det ska gå om crenicichlan bestämmer sig för att syna.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      Min menezesi-hane är nog 25 och har några år på nacken dvs. den är "mindre" men inte liten. Flyttade den just och den fick inte plats raklång på botten av en standardhink. Relativt snäll är den nog också men inte snäll..
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • VF
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 99

                        Var hemma hos Posse och kollade in hans jegui nyss ,kan bara säga fantastiska fiskar . C.cf.jegui är nog den grymmaste fisk jag sett .
                        Trodde jag bara skulle få se dom på bild.
                        VF// Mats

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          Har ni sett bilden i en av ciklidårsböckerna där en 25 cm C. jegui sätter i sig en 18 cm Crenicichla?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • VF
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 99

                            Ja den bilden är inte att leka med .Och nu verkar det som om C.cf.jeguin ska bo i mitt akvarium så mina johanna ligger risit till.
                            VF// Mats

                            Kommentar

                            • Christer T

                              Hittade några gäddbilder här: http://www.amazon-exotic-import.de/G...iden/INDEX.HTM Man blir så sugen på några större också, utöver minisarna man har...........[:p]

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                Jag över tog Posses stora Johanna-hona i dag, och hon fick hoppa i 900 karet med de andra firrana. Mycket vacker och cool!
                                Trimaculatumen e lite irriterad, men hon glider med lätthet undan bland all rötter och pinnar. Problemet är dock att hon är väldigt stor (ca 25 cm)och den johannan som fanns där tidigare (Mats avlagda) kan nog bli mat! Nåja, jag har ju en hane på tillväxt i ett annat kar, får se till att göda upp honom innan det är dax träffa denna brutta. Ett annat problem är att hon enligt uppgift endast äter levande foder... suck, lyckas jag inte konvertera henne till pellets så måste trädgårdsdammen och sällskapskaret på jobbet beskattas på lämplig fisk!
                                Foton kommer som ett brev på posten, så fort hon blir lite mer hemmastadd!
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...