Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VF
    Användare
    • oktober 2003
    • 99

    #76
    Får inte mailen att funka här är min istället vf@comhem.se
    VF// Mats

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #77
      Posse: vilket vackert akvarium, hmm.... tycker mig ha sett det förrut
      ULTRACOOLA gäddor!
      Anders L

      Kommentar

      • Christer T

        #78
        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

        citaten notophthalmusen var märkvärdigt olik min
        Det kan iofs delvis bero på att du har wallacii, inte notopthalmus...

        C. notopthalmus-hanen har fria, förlängda, fenstrålar främst i ryggfenan, medan wallacii hanar har "jämn" kant på ryggfenan, precis som din hane ser ut att ha.
        Finns en bild på en notopthalmus-ryggfena här: http://www.geocities.com/NapaValley/5491/notopage.html

        Nyligen har en massa wallacii sålts som notopthalmus i alla fall här i stockholm (bl.a. på akvarielagret).

        Hans notopthalmus-hona ser dock rätt konstig ut; framförallt att den har vitt kring fläckarna i ryggfenan (notopthalmus-honor kan dock ha mer än en fläck i ryggfenan, så det är i sig inte så märkligt).

        Mike, Vi har ju haft det här uppe förrut och jag har letat igenom varenda bild som finns Internet samt frågat mannen bakom Mostly Cichlids, länken du hänvisar till, Vinny Kutty. Då kom jag ändå fram till att det måste vara notophthalmus. MEN om notophthalmus verkligen "måste" ha den förlängda fenstrålen så är det någon annan art för det är inte wallacii. Ge mig gärna ännu mer input i frågan.

        Det är ingen som vet hur man kan komma i kontakt med Kullander? Han kanske har något att säga i frågan?

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #79
          citatet är ingen som vet hur man kan komma i kontakt med Kullander? Han kanske har något att säga i frågan?
          Jodå, nog kan jag sätta dig i kontakt med Kullander, men jag tror inte han kommer att vilja uttala sig utan att ha fisken i formalin & under mikroskop...

          Varför tror du inte det är en wallacii?

          Kommentar

          • posse
            Användare
            • april 2002
            • 96

            #80
            Alla jänkarna säger att de slår ihjäl varandra på en gång!?!
            Okej för att de bråkar lite, men jag tror ändå att min ångest som fick mig att snabbt vilja flytta en av gäddorna till VF o en till Anli kan dämpas lite.
            I annat fall så lär man väl se resultatet imorrgon bitti!
            Stort tack iallafall till Vf o Anli som ställer upp bara sådär!!!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #81
              Har pratat med Kullander. Han säger att det inte går att se skillnad på notopthalmus och wallacii. Fisken med de förlängda fenstrålarna är varken wallacii eller notopthalmus, utan en obeskriven art.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #82
                Tack för Johannorna VF! Fast jag fruktar för den ena... verkar lite lite ur slag. Ligger på sidan och flämtar. Få se om den klarar natten, har slängt ner lite små pvc-rör i fall han har vett att gömma sig. Nåja, vi får se i morgon...
                Anders L

                Kommentar

                • Christer T

                  #83
                  citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                  Har pratat med Kullander. Han säger att det inte går att se skillnad på notopthalmus och wallacii. Fisken med de förlängda fenstrålarna är varken wallacii eller notopthalmus, utan en obeskriven art.
                  Tack Mike!
                  Äntligen någon klarhet..............eller? I varje fall klarhet i varför bilderna jag hittar på nätet varierar så otroligt. Det finns väldigt få bilder som sägs vara wallacii men fler som sägs vara notophthalmus. När mina fiskar var mindre var jag övertygad om att dom var notophthalmus men när jag nu har jämfört igen så vet i f*n. Å andra sidan så om Kullander säger att det inte går att se skillnad på dom så ska man väl inte tro att amatörer som lagt ut bilder vet vad det är dom har. För den som är intresserad, här är lite länkar:


                  Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!










                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #84
                    citat:Ursprungligen skickat av posse

                    Alla jänkarna säger att de slår ihjäl varandra på en gång!?!
                    Okej för att de bråkar lite, men jag tror ändå att min ångest som fick mig att snabbt vilja flytta en av gäddorna till VF o en till Anli kan dämpas lite.
                    I annat fall så lär man väl se resultatet imorrgon bitti!
                    Stort tack iallafall till Vf o Anli som ställer upp bara sådär!!!
                    Det är bara att höra av sig om det inte funkar, tillfällig plats går säkert att ordna. Man vet ju hur fort det kan gå...
                    Anders L

                    Kommentar

                    • VF
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 99

                      #85
                      posse gick natten bra överlevde alla
                      VF// Mats

                      Kommentar

                      • posse
                        Användare
                        • april 2002
                        • 96

                        #86
                        C. Jegui funkar riktigt bra ihop för stunden, la ut några nya bilder på Waterwolves!

                        Kommentar

                        • VF
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 99

                          #87
                          Jaha när får man komma och titta)
                          VF// Mats

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #88
                            citat:Ursprungligen skickat av posse

                            C. Jegui funkar riktigt bra ihop för stunden, la ut några nya bilder på Waterwolves!
                            Vilka krokodiler! Ligger de och softar på botten jämnt?
                            Läckra hur som helst... vart hittade du dom?
                            Anders L

                            Kommentar

                            • posse
                              Användare
                              • april 2002
                              • 96

                              #89
                              A-hobby fixade fram dem!
                              Jag har letat efter dem i drygt 6år, så det var skoj, ja de tillhör en av crenicichlorna har reducerad simblåsa så de är helt bottenorienterade.

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                #90
                                Så Erling är hugget! Bra.
                                Kul med lite SA och CA i Uppsala... hoppas det håller i sig.
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...