Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ja just det, det saldes en krypande Crenichla som sp. "colombia" for nagra ar sedan. Lite senare saldes det en saxatilistyp for sp. "colombia". Jag gissade alltsa intu ur tomma intet utan i mitt bakhuvud visste jag att det sp "land" pa Crenicichla inte betyder ett dugg (jo, lite).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Thorichtys: Tack för infon, mina är iofs fortfarande små men just nu är även mina lugna, hanarna kan jaga varandra en del men de nafsar mer efter varandra än går till rena attacker.
      Kul att få bekräftat att de kan komma upp till 20cm. Hur länge hade du dina? Och hur snabbt växte de på ett ungefär?

      En intressant sak är att jag har gäddcikliderna med jaguarciklider, på 13-18cm gissningsvis, gäddorna är ju strömlinjeformade och lugnt i matstorlek men just för att de är så bottenorienterade så verkar de inte anses vara mat. Jag har aldrig haft problem med jaguarciklider och små malar så då jag hörde från en på akvariebutiken hur de betedde sig så anade jag att det kunde funka, men då jag sedan skulle släppa ner dem i karet och såg storleksskillnaden så trodde jag det skulle bli totalfiasko... Jaguarhanen skulle förmodligen kunna packa i sig hela gruppen om han ville... Men jaggorna ignorerar dem totalt. De verkar tro att de är malar. Det är bara om de kommer för nära deras yngel eller lekplats som de motar bort dem. Det blir intressant att se om detta håller i sig även i längden.

      Några bilder.


      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        Coola!
        Anders L

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          Kanske lite "off-topic", men mina jaggor äter gärna malar... Så stora jaggor är kanske inte bra sällskap till crenicichla

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            erik: Jo riskfyllt är det ju men om gäddcikliderna bara växer de med så tror jag det ska gå bra, jag upplever det som att första tiden är farligast då det gäller jaggor, visar de inte upp några tecken på att smyga på fiskarna från början så brukar det gå bra om de andra fiskarna bara hänger med storleksmässigt. De vänjer sig att fiskarna är där. Jaguarhonorna är också bara 2-4cm större än gäddorna så det är främst hanen som jag oroar mig för, han har dragit iväg uppåt en 18cm nu. Vi får se hur det går.


            Appropå belly crawlern då. Ett par tidiga reflektioner. Det verkar vara en riktigt skicklig jägare, både kvick och lurig, och smidig, ormar sig nästan fram bland inredningen i jakt på byten. Och snabbt går det. Men de jagar ändå med stil, om det krävs(slöa fiskar försvinner direkt), inte bara glufs-glufs utan de är bara lite snabbare med att gå från "stalking mode" till "attack mode", eller snarare lite mer rörlig form av förföljning, avacerar snabbt till nya positioner. Grym precision i attackerna, har inte sett en av dem missa nån attack än. Klart ball firre vad jag sett hitills. Och stora byten tar de.

            Men de är som sagt bottenorienterade. Värt att nämna mer än en gång. Jag vet inte om jag hade velat ha ett kar enbart med belly crawlers, de är inte direkt skygga men de håller som sagt mest till vid botten så hade jag inte haft jaggorna och diverse strykfiskar så hade det nog blivit trist.

            En liten fråga bara. Jag har inte fått dem att käka pellets än, är detta ett vanligt problem med gäddciklider? Att de är svåra att vänja av "köttig" mat? Vet inte om de här är vildfångade, i så fall kanske det är därför. Frysfoder, fiskbitar och foderfisk slinker snabbt ner men torrt käk verkar de inte anstränga sig att ta del av.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              Trora att de lär sig genom att se andra frossa i pellets. Så funkade nog min kinkiga Johanna-hona... hon tittade hunrigt på under några månder tills polletten trillade ner.
              Anders L

              Kommentar

              • Thorichtys
                Användare
                • april 2002
                • 56

                Jag hade fyra stycken från början men när två stycken började para ut så började de två andra att gömma sig. När paret sedan lekte tog det inte många dagar innan de andra två var ihjälslagna, det skedde på natten egentligen utan förvarning. Det var mycket inredning, många gömställen, så länge de var flera stycken i det. Mitt par levde i ett par år i det akvariumet och det var aldrig några aggressioner mellan dem. Tilläggas bör att jag hade dem i ett akvarium som inte var mer än 90 cm långt. Förutom en mal gick de själva i karet. Med tanke på hur bottenorienterade de är och att de gärna gömmer sig så är de inte så spännande som solofiskar.
                Leken tyckte jag dock var ganska intressant. Den liknar i stora drag hur apistogrammor gör. Nu såg jag aldrig själva äggläggningen eller befruktningen eftersom de verkade leka tidigt på morgonen. Jag hade lerkrukefat som jag hade slagit bort en bit ur kanten på så att det blev en väldigt låg och trång grotta och där lekte de. När fiskarna blev lite större kunde bara honan komma in. Apistogrammalikheten bestod i att honan efter leken stängde in sig i grottan; hon grävde igen grottan med sand. Hon kom sedan inte ut ur grottan förrän ynglen var frisimmande. Det hände några gånger att hon stack ut för att ta en bit mat, men det var väldigt sällan.
                Jag flyttade dem sedan till ett annat akvarium och ur det lyckades honan hoppa ur och sedan gav jag bort hanen så då säkert var 22-24 cm.
                Magnus

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  Thorichthys: Spännande lekbeteende. Visst är det så också att gäddciklider tar han om ynglen väldigt länge? Typ till ynglen är några centimeter? Lyckades du dra upp några kullar yngel?
                  Vid vilken storlek började dina belly crawler para ut sig?
                  Det finns så lite info om arten på nätet så det blir mycket frågor så här i början, hoppas det är okej.

                  Kul att höra att de blir så pass stora också, det ska nog bli bra det här.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Thorichtys
                    Användare
                    • april 2002
                    • 56

                    Jag kommer inte ihåg hur stora de var när de började para ut. Men jag har för mig att de var 7-10 cm när jag köpte dem och de började para ut efter bara ett par veckor. Från det att det var fyra fiskar som simmade omkring hade två stycken uteslutit de andra ur gänget över en natt typ.
                    De vaktade ynglen länge. Jag flyttade på ynglen när de var cirka tre cm och då var det bara 20 kvar (jag är rätt kass på artemia). Från början var det väl ett par hundra, och de var orangea med ett (eller två) svarta band. Tyvärr hade jag inget ordentligt yngelkar så jag lyckades inte dra upp fler än kanske fyra stycken till lite större storlek. De hoppade sedan, en efter en, ut ur akvarierna de gick i (det är viktigt med täckglas lärde jag mig. Så det blev aldrig några nya vuxna av dem. De lekte sedan tre eller fyra gånger till under den tid jag hade dem. Men jag hade inte utrymme att dra upp ynglen.
                    För övrigt verkade kläckningsgraden vara mycket högre vid ett Ph runt 6 än det på 7,5 som kom ur kranen. Jag sänkte Ph-värdet med ekbarksextrakt.
                    Magnus

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      Jasså de parade ut så tidigt, då borde även mina snart börja med det. Efter lite närmare undersökning tror jag den största hanen kan vara 11cm, den minsta honan är dock inte mer än 7cm men den största kan nog vara 9cm. Det skulle vara grymt om det blev lek. Låter lite riskabelt dock. :/
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • JiBeStars
                        Användare
                        • september 2004
                        • 11

                        Har nu införskaffat mig en gädda som gick under namnet crencichla sp.Gold. Är det någon som har hört tals om den och vet vilken art den tillhör. Den verkar vara ganska bottenorienterad av sig. Jag har hört att det ska va svårt och hitta icke levande mat som gäddorna tycker om så jag blev väldigt glad när min gädda va helt galen i min räkmix som jag gör.

                        Tack på förhand.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          Hmm... tror jag har spanat in samma firre! Ja, den verkade vara intressant, hoppas nån har lite info.

                          BTW.. min lilla Johanna-hane har karta på sig ordentligt! Ett halvår till och han kan börja stöta på jättekvinnan. Man kan ana ett svagt intresse...
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Dansken
                            Användare
                            • november 2004
                            • 47

                            Köpte mina crenichlor som sp Gold. Det är dock samma gäddor som FI har (crenicichla "bellycrawler").

                            Ser sp Gold ut som dessa eller är det jag som har fått fel namn på mina gäddor?

                            Några länkar och bilder på den typ av crenicichlor som jag har:



                            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!
                            Christian Andersson

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              En ny bild på en "bellycrawler"-hane som spänner sig, det ligger en hona under skiffern till höger så jag misstänker att hanen flörtar lite.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Dansken
                                Användare
                                • november 2004
                                • 47

                                Det råder dessvärre ingen kärlek mellan mina "bellycrawlers", honan spöar hanen så fort hon får chansen. Honan är större än hanen på alla sätt och vis så han har inte mycket att sätta emot. Lite synd faktiskt men det spelar dock inte så stor roll nu eftersom jag ska göra mig av med dem till veckan, ska faktiskt göra mig av med allt jag har eftersom jag ska flytta till (för tillfället) obestämd ort i januari.
                                Christian Andersson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...