Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Såg just nåt dråpligt... Jag och min flickvän satt och pratade bredvid akvariet, när jag plötsligt får se alla tre Teleocichlorna displaya vilt mot glaset. Först trodde jag de såg sin spegelbild, men sen föll myntet: min flickvän hade en vinröd tröja på sig. Röd färg = hona om man är teleocichla. De blev helt enkelt upphetsade av min flickväns tröja!

    Jag testade sen med en röd hink, och fick samma vilda gensvar. Jag har testat med spegel, men den röda hinken hade faktiskt större effekt.

    Jag har sett sånt hos spigg, men aldrig ciklider förut. Ni som har Creni-/Teleocichlor, testa att hålla nåt stort & rött nån decimeter från glaset, jag tippar ni också får se displayande hanar!

    Tyvärr innebär det att samtliga tre teleocichlorna i mitt akvarium är hanar.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Sag ett TV prgogram igar (BBC, England) dar ett Crenicichlapar av johannatyp vaktade yngel som var mer an halva storleken pa foraldrarna! De hade inte yngelfarg. Om man utgar fran grovleken pa foraldrarna sa kan ynglen ha varit narmare 20 cm. De pastod att gaddciklider ar de fiskarna som tar hand om sina yngel alra langst tid av alla fiskar och att de gor det tills de ar nastan konsmogna. Jag tror dem. Ynglen sag konsmogna ut. http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/prog...reatures.shtml Fast lamprologiner tar ju hand om yngel lika lange.

      Mike: Det dar ar ju en gammal klassiker: Niko Tinbergens spiggar blev tokiga av den roda postbilden som akte forbi. Fast folk tror att det ar en skrona forstas (dvs. inte att de reagerade pa rott utan att han fick aha-upplevelsen av en postbil). Ballt hursomhelst.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        citat:Mike: Det dar ar ju en gammal klassiker: Niko Tinbergens spiggar blev tokiga av den roda postbilen som akte forbi. Fast folk tror att det ar en skrona forstas (dvs. inte att de reagerade pa rott utan att han fick aha-upplevelsen av en postbil). Ballt hursomhelst.
        Jo det känner man ju till. Det stod ett akvarium på zootis förut med en spigghane som angrep alla som gick förbi akvariet och hade något rött på sig, men jag har aldrig sett ciklider göra så här tidigare. Eller, när jag tänker efter, faktiskt nån enda fisk utom just spigg.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          Vilken lycka min lilla C. Johanna hanne var inte uppäten som jag trodde i somras utan är framme å kaxar... och den numer 30 cm stora honan är inte lika mordisk!
          Men hon har lite märkliga pigmentförändringar runt munnen... vad kan det vara tro?

          Anders L

          Kommentar

          • _erik_
            Användare
            • februari 2005
            • 242

            tjena

            Överväger att införskaffa C. vittata. Någon som har erfarenhet av arten?

            Sedan så undrar jag också hur viktiga vattenvärdena är för crenicichlor överhuvudtaget? Mitt vatten är väldigt hårt med högt kh och pH på ca 8, och om man måste mixtra med vattnet så vet jag att jag inte kommer orka i längden...

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              Jag mixtrar inget numer, har ph 8 och kh på mer än 16. Funger hur bra som helst.
              Osmosfiltret ligger i träda numer... gör lite vatten till strykjärnet på sin höjd.
              Anders L

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Är det någon här som har koll på Crenicichla sp. "belly crawler"? I Aqualoggen skriver man 20-22cm för hanen och 16-18cm för honan, sedan hittade jag en tråd där någon berättade om en 25cm stor "belly crawler"-hane. Men i de flesta artbeskrivningar jag har sett på nätet står det 10-15cm.
                Finns det olika "belly crawlers" eller vad är det som gör att siffrorna varierar så? På något ställe har jag sett dem använda namnet Crenicichla sedentaria, den blir 22cm enligt fishbase, är det det riktiga namnet på sp. "belly crawler"?

                Sedan undrar jag om någon vet vad för art "Gäddciklid Peru" och "Gäddciklid Colombia" kan vara?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  SL eller TL? SL ar utan stjartfena, TL ar med (SL=Standard Length, TL total length. OFtast anvander man SL eftersom att olika langa stjartfenor inte ar sa intressant, tank pa svardbarare ).

                  citat:Är det någon här som har koll på Crenicichla sp. "belly crawler"? I Aqualoggen skriver man 20-22cm för han10-15 i akvarium.en och 16-18cm för honan, sedan hittade jag en tråd där någon berättade om en 25cm stor "belly crawler"-hane. Men i de flesta artbeskrivningar jag har sett på nätet står det 10-15cm. Finns det olika "belly crawlers" eller vad är det som gör att siffrorna varierar så?
                  Jag har tyckt att de liknar cametana. Jag tor inte att firrar i den gruppen stannar pa 10-15. Om det ar en art som heter "belly crawler" eller om de kallar alla specade fiskatande Crenicichla med tillbaka bildad simblasa for detta vet jag inte. Ny fisk, sarskilt de som blir gamla, har alltid osakerhet langdangivelse. Jag tycker inte att skilnaden mellan 15, 22 och 25 for hanar och 10 och 18 for honor ar anmarkningsvard, sarskilt om man betanker att du kanske ska lagga till 20-25 % av langden om de laga vardena ar SL och de hoga TL.
                  citatå något ställe har jag sett dem använda namnet Crenicichla sedentaria, den blir 22cm enligt fishbase, är det det riktiga namnet på sp. "belly crawler"?
                  22.1 cm SL (male/unsexed; Ref. 908 dvs sedentaria blir nagonstans mellan 26 och 28 TL enligt FishBase.
                  citatedan undrar jag om någon vet vad för art "Gäddciklid Peru" och "Gäddciklid Colombia" kan vara?
                  Det ar helt omojligt att saga. Crenicichla hor till de mer artrika slaktena. Ofta verkar de hora till saxatilisgruppen. Du kan enkelt fa FishBase att generera listor over fiskarna i landerna, men det ar valdigt troligt att de inte ar beskrivna.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Tack för svaret Ola. Jag missade helt det där med SL och TL, det kan nog vara det som spökar här. 10-15cm låter lite i mina öron men jag är ju avtrubbad med alla mina monster, finns det en chans att fiskarna blir uppåt 20cm med fenorna inräknade så är det ju ganska stora fiskar.

                    Det måste cirkulera enormt mycket missvisande generaliseringar just för Crenicichlorna med tanke på att det finns så många arter, men är alla rovfiskar? Kan man säga så? Även de mindre arterna äter fisk men bara lite mindre byten?

                    Crenicichla sp. "belly crawler" går i ett av mina kar nu så den kan jag i alla fall konstatera är fiskätare, en slug sådan, i klass med jaguarcikliden vad jag sett hitills, använder omgivning och föränderligt mönster(blir alldeles randig vid jakt) för att ta byten. En fisk helt i min smak alltså. Den är dock bottenorienterad på ett sätt som nästan påminner om Polypterus-arterna, det kanske är därför det inte finns så mycket info om den, upplevs som tråkig kanske.

                    Men det var ju jobbigt att det inte går att få fram något om "Gäddciklid Peru" och "Gäddciklid Colombia", jag såg dessa namn på en inköpslista, Colombian var lite dyrare så jag funderar på om det kan vara en ovanligare art. Men det är inget namn du Ola eller någon annan har sett eller hört användas lite slarvigt tidigare på arter ni känner till? Jag såg precis att Crenicichla proteus även kallades "PERU - CRENICICHLA" i Aqualoggen men jag har inte hittat någon med liknande namn men Colombia än.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      Den där "belly crawler"... är det nåt C. jegui liknande eller?
                      Typ:
                      Anders L

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Jo typ. Men fulare och verkar inte bli lika stor. Jag har lite bilder på hårddisken men tillsvidare kan du titta här. Det här ser ut att vara en rätt stor krabat, min största borde vara ca 10cm men ser väldigt tunn ut jämfört med denna. De svaga ränderna man kan se ovanför och under fläckarna på sidorna pressas fram vid jakt. Sånt gillar jag. Man ser då det är dags för action.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          citat:Men det var ju jobbigt att det inte går att få fram något om "Gäddciklid Peru" och "Gäddciklid Colombia", jag såg dessa namn på en inköpslista, Colombian var lite dyrare så jag funderar på om det kan vara en ovanligare art. Men det är inget namn du Ola eller någon annan har sett eller hört användas lite slarvigt tidigare på arter ni känner till? Jag såg precis att Crenicichla proteus även kallades "PERU - CRENICICHLA" i Aqualoggen men jag har inte hittat någon med liknande namn men Colombia än.
                          Egentligen har jag ingen aning, men att satta "Peru", "Colombia" eller liknande pa en fisk som det finns sa mycket arter av (och sa manga obeskrivna) later som att det ar en Crenicichla som de inte kunnat eller orkat bestamma alternativt en som inte ar beskriven. Kommer inte ihag vad uppskattningen var, men lat oss saga att 1/3 av Crenicichlorna ar beskrivna samt att allas utbredning inte ar kand sa stannar du pa ratt manga tiotal arter per sydamerikanskt land. Jag spekulerar bara nu utifran hur manga arter FishBAse ger.

                          Ar belly crawler fulare an Juguin? Den ar ju tokful. Blandar du inte ihop cametana och jegui nu?

                          (ps. Jag glomde "med tillbaka bildad simblasa" i mitt forra inlagg vilket sakert var forvirrande. Det ar rattat nu)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Ar belly crawler fulare an Juguin? Den ar ju tokful. Blandar du inte ihop cametana och jegui nu?
                            Hehe ja det kanske är det där med Aqualoggens ojämna bildkvaliét som spökar nu, jeguin ser ju fin ut i aqualoggen, mycket mönster, men belly crawlern ser väl inte så speciell ut om jag själv får säga. Men jag har aldrig sett en bra bild på en stor belly crawler så jag vet inte, och mina är små och färglösa så de är inte heller så speciella, men de kanske blir riktigt fina då de kommer upp i storlek?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              Jeguin är rekordful, inget snack om saken belly crawlern ären ren skönhet i jämförelse...
                              Anders L

                              Kommentar

                              • Thorichtys
                                Användare
                                • april 2002
                                • 56

                                Jag hade c. ¨'belly crawler' för ett par år sedan. De kom från en grossist som benämnde dem c. sp. columbia. Jag sålde mina när hannen var drygt 20 cm. Jag hade dem aldrig med andra fiskar men mitt par var hur lugna och snälla som helst mot varandra. Låg typ på varandra. Ganska lättlekta.
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...