Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren



    Fråga: hur ser dina fiskars lekbeteende ut? Har du fått intrycket att de blir mer i lektagen efter det att du gjort vattenbytet?

    Hanen visar upp sig/spelar för honan som på en av bilderna. Honan är mer med på noterna om man jämför med Malawina där ju honan flyr i panik tills det verkligen är dags. Tycker faktiskt att även honan fjädrar upp sig för hanen emellanåt. Jag har inte tänkt på om beteendet intensifieras vid vattenbyten men det är mycket möjligt att det är så. Ska kolla det framöver.

    Kommentar

    • svempa
      Användare
      • juni 2004
      • 89

      #32
      Vart finns det gäddor i Stockholmstrakten? Är ganska så nyinflyttad .Tänkte kolla runt lite i helgen.
      1475L amerika
      2*112L yngel
      150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

      Kommentar

      • svempa
        Användare
        • juni 2004
        • 89

        #33
        Är det nån som har någon bra länk på gäddsidor? Vore trevligt att studera dom lite närmre. Vill inte göra samma misstag igen och göra impulsköp, inte vidare smart med levande djur.
        1475L amerika
        2*112L yngel
        150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

        Kommentar

        • Christer T

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av svempa

          Vart finns det gäddor i Stockholmstrakten? Är ganska så nyinflyttad .Tänkte kolla runt lite i helgen.
          Vet att dom nyligen haft två arter på Akvarielagret, xingu 1 och johanna tror jag. På Akvarieleasing vet jag också att dom hade compressiceps för någon månad sedan.

          Kommentar

          • Christer T

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av svempa

            Är det nån som har någon bra länk på gäddsidor? Vore trevligt att studera dom lite närmre. Vill inte göra samma misstag igen och göra impulsköp, inte vidare smart med levande djur.
            Det här är den bästa jag känner till: http://www.geocities.com/NapaValley/5491/index.html

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #36
              Varför finns det ingen xingu 2 ?????????

              Kommentar

              • VF
                Användare
                • oktober 2003
                • 99

                #37
                Det finns både xingu 1,2 och 3 med det verkar vara xingu 1 som är vanligast i handeln varför har jag ingen aning om.
                VF// Mats

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Xingu 1s yngel ar valdigt snygga. En gissning ar att de aven ar lattfangade i naturen. Det ar lite paroonhaj over dem eftersom att de helt klart ar vanligaste crenicichlan i "vanliga" akvarieaffarer. Det ar alltsa Xingu 1ans vanlighet som ar det avvikande. Det finns hundratals, ja kanske tusentals Crenicichlor som vi aldrig ser i handeln.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #39
                    Min "Johanna" tittade äntligen fram ur sin grotta igår, och började cruisa runt karet. Helcool! Ingen skygghet kvar.
                    Men nu har den plötsligt ingen ungdomsteckning (http://www.lindersson.se/images/Akva...nna_050109.jpg), utan bara ljusblek.
                    Kan det vara ett tecken på att den börjar byta till ev vuxenfärg (vad det nu blir)? Den är väl 10 cm nu.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • posse
                      Användare
                      • april 2002
                      • 96

                      #40
                      Beroende på humör m.m kan ungdjur av de större arterna skifta i färg relativt frekvent, men Johanna på 10 cm byter inte till vuxenfärg.'

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av posse

                        Beroende på humör m.m kan ungdjur av de större arterna skifta i färg relativt frekvent, men Johanna på 10 cm byter inte till vuxenfärg.'
                        Haller med, men det beror ju lite pa hur duktig Anders ar pa att "hofta" langden. 10 nix, 12 njä, 14 nja. Man underskattar ofta fiskars langd nar de ar i den har storleken. Borjar skifta till vuxenfarg ar INTE samma sak som att man ser skilnad pa konen an forresten.

                        (fick verkligen anstranga mig for att skriva "ä" )
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • posse
                          Användare
                          • april 2002
                          • 96

                          #42
                          PÅ mina xingu1 honor såg jag första gången en lätt rödton över buken vid en storlek av ca 17-20 cm hanarna såg jag givet vis ingenting på

                          Den vita sömmen som uppträder hos de flesta crenicichlahonorna i Lugubris gruppen "även andra grupper" visade sig först lite senare!

                          Jag hoppas och vänta just nu på att jag ska komma att få tag på en grupp crenicichlor av det mycket ovanliga slaget, men vi får se vad som händer!?!

                          För ca 2 år sedan annonserades det ut en grupp på 4 el 5 fullvuxna
                          C.acutirostris, det är ingen här som har köpt dem eftersom att jag var för snål?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            citatÅ mina xingu1 honor såg jag första gången en lätt rödton över buken vid en storlek av ca 17-20 cm hanarna såg jag givet vis ingenting på
                            Ett fortydligande: Det Xingu 1 par som gar dar jag bor har jag foljt sedan de var kanske 15 och da hade bada farg som hanar dvs. INTE yngelfarg utan vuxenfarg. Den vita sommen dok upp nar hon var drygt 20, kanske 25. Det var det jag menade med "Borjar skifta till vuxenfarg ar INTE samma sak som att man ser skilnad pa konen". Posse, hur langa var dina nar de tappade den typiska oranga fargen med de svarta randerna och overgick till den beiga fargen med rott lite har och dar?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • VF
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 99

                              #44
                              Posse har Erling lockat dig med xingu 3 kanske?
                              VF// Mats

                              Kommentar

                              • posse
                                Användare
                                • april 2002
                                • 96

                                #45
                                För att reda ut vad jag menar, eller hur det har varit för minna djur!

                                Xingu1

                                8cm-ca15cm: Yngelfärg, ena gruppen väldigt orange, andra gruppen höll ungefär samma färgton som vuxna hanar redan vid denna strl, vet ej om detta beror på var i floden de är fångade?

                                ca15cm-ca20cm: Vid kraftiga vattenbyte, kraftig utfodring el slagsmål, rodnade honorna över buken, hanarna behöll sin färg.

                                ca20-37cm Honorna hade konstant ett vitt band vid roten av ryggfenan och en rodnad över buken som kunde vara allt från intensivt röd till osynlig!
                                Hanarna behöll sin färg! Alltså färgen som den andra gruppen hade!


                                "VF" Det är inte Xingu3 jag vill ha!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...