Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Christer T

    Ja mina är ju då i miniformat, hanen sådär 10-12 cm. Här är några rykande färska bilder. Ursäkta bildkvaliten, repig burk och ålderstigen kamera är inte helt lätt att lura. http://web.telia.com/~u87528552/crenicichla.htm
    Kanonfina! Det behöver ju inte vara jättar jämt!
    Anders L

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      citat:
      Kanonfina! Det behöver ju inte vara jättar jämt!
      12 cm ÄR jättar! Ta en titt på den här:

      En dvärg-gädda från Xingus forsar. Det där är en vuxen fisk, cirka 4.5 cm lång. Den minsta ciklid jag nånsin haft, lika lång som fast mycket slankare än en multis.

      De verkar inte vara parbildande, och hanarna är snälla och relaxade, medan honan är aggressiv och energisk och styr akvariet med järnhand. De verkar inte särskilt intresserade av grottor, utan är ute & igång hela tiden.

      Jag kämpar för att få lek på dem innan jag måste lämna igen dem (jag är fodervärd åt 4 st), men har ännu inte haft nån framgång.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #18
        4,5 cm... Grym! Skulle man kanske kunna ha i ett bordsakvarium på jobbet.

        Mike: hur litet tror du man kan ha?
        Anders L

        Kommentar

        • Christer T

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

          12 cm ÄR jättar! Ta en titt på den här:

          En dvärg-gädda från Xingus forsar. Det där är en vuxen fisk, cirka 4.5 cm lång. Den minsta ciklid jag nånsin haft, lika lång som fast mycket slankare än en multis.
          Vilken sköning! Dom stora ögonen ger ju helt klart karaktär. Vad har du för vatten till dom?

          Jag filtrerar över torv och använder till stor del R/O vatten. Har nu:
          80 µS
          GH ~1
          KH ~1
          pH <6
          Finns det risk för kraftiga pH svängningar när man har dom värdena?

          Mina uppvisar lite lekbeteende men inte speciellt intensivt. Om jag skulle få dom att leka, är det risk att L-malarna dom går med äter upp rommen?

          I början var hanen ganska aggresiv mot honan men det har avtagit. Jag har bara L-malar tillsammans med dom så jag vet inte hur dom är mot andra fiskar. malarna bryr dom sig inte om. Vad kan man ge dom som lämplig levande föda? Neontetror/Rödmunstetror? Vad händer om man släpper i ett litet stim Tetror, äter dom alla på en gång eller hushåller dom? Nu får dom enbart fryst Artemia och lite frysta Röda mygglarver ibland.(Vill helst inte hålla på med skiten.) Hanen tar torrfoder men inte honan. Många frågor blev det.........[]

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            Pja, jag har fyra i ett 30-liters.... Det är för litet egentligen, men det var det enda jag hade som de kunde gå i. Och det har mot förmodan gått bra, fast de har förstås inte lekt än.
            Man behöver definitivt gott om gömställen & insynsskydd, och nån bra target-fish (jag har mina segelfenstetror) annars går det nog illa.

            Finns f.ö. en ännu mindre art, T. centisquama, men den tror jag Brasilien redan har förbjudit export av. Xingus forsar skall ju bli kraftverksdamm, och alla fiskar där (bl.a. flera smågäddor, tetror och malar) är akut utrotningshotade. Det dammbygget är ren skandal från början till slut.


            En gladare nyhet är att jag hittat denna eminenta artikel om gäddor, signerad en av forumdeltagare:

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              citat:Vilken sköning! Dom stora ögonen ger ju helt klart karaktär. Vad har du för vatten till dom?
              De går i "fel" vatten, eftersom de går i mitt tetra-odlings-kar... pH 4.5 (skulle vara 5.8 var det tänkt, men bufferten verkar inte klara att hålla emot torven), ledningsförmåga okänd men låg (det är i stort sett bara destillerat vatten i karet).

              Akvariet är inrett med ett 3 cm bottenlager av torv skuret ur ett block, en ihålig rot, ett gäng 1" PVC rör-stumpar, och en förskräcklig massa javamossa, eklöv, och flytväxter. Det finns inte mycket till fria ytor. Cirkulationen står ett mikroskopiskt innerfilter för, tror det snurrar runt 130 liter i timmen eller nåt åt det hållet.
              Akvariet inreddes för att odla segelfenstetra, som är en ensamlevande, revirhävdande, och grottlekande svartvattensfisk, men det verkar vara acceptabelt för dvärggäddorna också, och de halvvuxna segelfenstetra-ynglen är perfekta targetfish.

              Rio Xingu-fiskar skall ju annars hållas i ungefär ditt vatten: pH 6.5, ledningsförmåga 20-100, mycket låg nitrat, bra cirkulation, hög syrehalt.
              citat:Finns det risk för kraftiga pH svängningar när man har dom värdena?
              Ja. KH 1 innebär att du har nästan noll skydd mot pH svängning. Om det verkar som om du har varierande pH kan du fundera på att använda en buffert. Jag kör med diskusbuffert, en fosfatbuffert, det är tämligen billigt men ökar risken för alger.
              citat:Mina uppvisar lite lekbeteende men inte speciellt intensivt. Om jag skulle få dom att leka, är det risk att L-malarna dom går med äter upp rommen?
              Ja, visst finns risken. L-malar är pigga på att buffla sig in och äta rom, särskilt nattetid. Om det faktiskt kommer att bli så beror dels på dina L-malar, men kanske framförallt på dina ciklider.

              Fråga: hur ser dina fiskars lekbeteende ut? Har du fått intrycket att de blir mer i lektagen efter det att du gjort vattenbytet?

              citat början var hanen ganska aggresiv mot honan men det har avtagit. Jag har bara L-malar tillsammans med dom så jag vet inte hur dom är mot andra fiskar. malarna bryr dom sig inte om. Vad kan man ge dom som lämplig levande föda? Neontetror/Rödmunstetror? Vad händer om man släpper i ett litet stim Tetror, äter dom alla på en gång eller hushåller dom?
              De äter det de får in i munnen. Du hade smågäddor, typ notopthalmus, va? Den kille jag håller teleocichlorna åt har en grupp Crenicichla wallacii på cirka 12 cm, och han köper guppy, mest honor, som han släpper ner. Guppy-hanarna och alla producerade yngel försvinner snabbt, men honorna brukar klara sig rätt länge.

              Annars skulle jag personligen inte rekommendera vare sig levande fisk eller röda mygg som foder, hur naturligt det än är - jag anser sjukdomsrisken är för stor. Jag skulle rekommendera räkmix, frysfoder, och nåt bra pellets-foder.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                citat:Jag kämpar för att få lek på dem innan jag måste lämna igen dem (jag är fodervärd åt 4 st), men har ännu inte haft nån framgång.
                Visade just "killen" hans fisk. Han verkade nojd, men efterlyste ett kort pa honan.

                En bekant till mig som odlade regani fick dem inte att leka forran han sankte pH till under fem har jag for mig (dvs. de lekte inte, det var inte sa att aggen inte klacktes). Hans knep var dessutom att skilja honan och hanen at, tokmata honan samt svalta hanen pa slutet, och sedan slappa ihop dem. Jag har for mig att de lekte relativt omedelbart.

                Mina menezesi har lekt i vanligt stockholmsvatten med ett drygt 20 tal yngel som resultat. Jag tror att jag har dalig klackning men det kan vara Ancitrusen (okant L-nummer, stor med sma vita prickar) aven om jag inte tror det. Aggen verkar inte minska i antal innan de klacks, men Crenicichlaagg ser inte riktigt ut som andra ciklidagg och jag vet inte om de kan vitna. Har aldrig sett ett vitt Crenicichlaagg.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  citat:Visade just "killen" hans fisk. Han verkade nojd, men efterlyste ett kort pa honan.
                  Jasså, är du i England?
                  Jag har ingen bra bild på honan än, hon bränner runt och jagar fisk hela tiden så hon är svår att fota, men du kan ju i alla fall ge Jon den här:


                  Notera den svagt rosa magen. Det har kommit sista veckan.

                  Jag vet iofs inte säkert att detta är en hona. Jag har mest gått på kroppsform och den rosa tonen på magen. Den spräckliga färgteckningen hos hanarna verkar mest vara tecken på underdånighet, och "honans" helmörka ögon kan också vara snarare ett resultat av att hon är über än att "hon" är en hon...
                  citat:En bekant till mig som odlade regani fick dem inte att leka forran han sankte pH till under fem har jag for mig (dvs. de lekte inte, det var inte sa att aggen inte klacktes). Hans knep var dessutom att skilja honan och hanen at, tokmata honan samt svalta hanen pa slutet, och sedan slappa ihop dem. Jag har for mig att de lekte relativt omedelbart.
                  Det låter rimligt. Dels tror jag att vattenbyte i sig är viktigt för att trigga leken, dels har jag svårt att förstå hur hanen skall kunna komma "in the mood" när honan är så dominerande. Det är ingen fara för deras liv, men hade jag haft plats hade jag definitivt separarerat hanarna från honan.
                  citat:Mina menezesi har lekt i vanligt stockholmsvatten med ett drygt 20 tal yngel som resultat.
                  Vi har ju pratat om sånt här förr, och jag tror ärligt talat att kranvatten funkar för nästan all fisk, bara man kan trigga lek. Jag fick inte lek på mina segelfenstetror förrän de fick kallt destvatten i skallen, trots att honan var sprickfärdig med ägg. Det är tänkbart det är samma med de här. Tar det dock än så länge rätt lugnt med vattenbyten.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Jag är på Hulls Universitet på dagarna och hemma hos Jon på kvällarna (har inte skaffat eget boende än). Han gillade bilderna hursomhelst (det är hans Xingu 1 par som jag skrivit om innan och som jaga sitter och tittar på just nu).

                    Jag lekte av brillianttetror i Uppsala. Det blev massor av mögliga ägg på botten under lekrastret. Endast ett yngel överlevde vid de två försöken. Jag skickade missnöjt hem fiskarna till min far i Västervik där vattnet var surt och mjukt och brilianttetrorna ökade stadigt i antal. Visst, det går inte riktigt jämföra, men jag tror att vattnet var för hårt och basiskt för att det skulle funka, men Uppsala är extremt. Vattnet i Stockholm är rätt mjukt.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Leopoldi
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1082

                      #25
                      Den här tycker jag var grym....

                      Kommentar

                      • svempa
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 89

                        #26
                        Börjar bli duktigt sugen på gäddor, snacka om beslutsångest. Vilka fiskar ska jag flytta för att få plats? Man vill ju behålla dom man har också.
                        1475L amerika
                        2*112L yngel
                        150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #27
                          Gäddciklider kommer att bli årets innefisk på ciklid.se
                          (i konkurrens med trimaculatum förstås)
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Akvaristen
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 48

                            #28
                            Hej

                            Jag har också dessa intressanta ciklider, ett par xingu 1r.

                            Vet ni i vilken storlek de börjar ändra till vuxen färg?

                            Mvh
                            David

                            Kommentar

                            • VF
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 99

                              #29
                              Svempa hade jag haft ditt akvarium så hade jag inte tvekat.Det finns ju många varianter av Crenicichla du behöver väll inte ta den art som blir störst.Nog för att jag tycker bäst om dom stora xingu gäddorna.
                              VF// Mats

                              Kommentar

                              • posse
                                Användare
                                • april 2002
                                • 96

                                #30
                                Xingu1 honorna brukar kunna börja skifta lätt mot vuxenfärg vid en storlek av ca 16-20cm.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...