Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    Tack för svaret felipe, tidigare i tråden när jag köpt mina fiskar så var du tveksam till om det var en lepidota jag har. Vad tror du nu när han växt till sig? Jag vet att det finns så otroligt många crenicichlor men är glad för all information jag kan få =)
    ||||

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • april 2002
      • 327

      Hej!
      Visst ser det ut som nagon sorts lepidota....jag sager "nagon sorts" (ar ingen expert!) da enligt experterna ska har i Uruguay (t.ex) finnas bara lepidotan fran Saxatilis gruppen, men jag brukar fanga 2-3 klara "varianter"......darfor brukar vi, sasom med allt annat oklart eller nytt, anvanda fangstplatsen som information oavsett om man nu tror att det ror sig om samma art.
      Fragan ar ju alltid om dem som senare saljer fiskarna haller samma koll pa detta?
      Tillbaka till din lepidota; det ser ut som lepidota, men langt ifran nagon art fran sodra Brasilien eller Uruguay.

      Ha det!
      Felipe
      Felipe

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • april 2002
        • 327

        Glomde fraga; hur stor ar den nu?.....det ar val en hane eller??

        Felipe
        Felipe

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          Ursprungligen postat av Felipe
          Glomde fraga; hur stor ar den nu?.....det ar val en hane eller??

          Felipe
          Ja det är en hane på c:a 10 cm.
          Tack för infot om fisken felipe. Någon sorts lepidota räcker ju tillsvidare =)
          Har du bilder på de exemplar du fångat?
          ||||

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • april 2002
            • 327

            Japp, kolla pa min hemsida; www.aqvaterra.com
            Fast fargen och monster varierar som du vet en hel del beroende pa hane/hona + parningsperiod/viloperiod.
            Exemplaren fran nordvastra/norra Uruguay (Rio Uruguay/Rio Cuareim) skiljer en del fran dem ostliga lepidota (Rio Yaguaron/Laguna Merim).....och dessa 2 i sin tur fran dem fran sodra Uruguay (Rio Santa Lucia).
            Din exemplar verkar ha en hel del "gyllene" prickar trots sin storlek?
            Annars (i alla fall hos vara) brukar dessa inte komma fram forran 15-20cms. storlek (och enbart hos hanar).
            Hanarna fran norra landet har en klar mork/rod linje som gar mitt och langst ryggfenan (under den svarta linjen), honorna far den typiska roda mage under parningsperioden, men behaller den vanliga kroppsfargen.....medan honorna i ostra och sodra Uruguay, har ocksa den roda magen under parningsperioden, men blir morkgrona, nastan svarta i kroppen.

            Sven Kullander har varit hos mig nagra ganger och tagit med sig en del prover pa olika lepidotor....men jag vet inte om han eller nagon annan har hunnit titta narmare pa dem?
            Crenicichla lepidota och Crenicichla scottii ar ju dem vanligaste Crenicichlor i vart land....finns overallt....och da ar det nagot svarare att studera dem.

            Halsningar!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              Tack för länken Felipe.

              Mycket intressanta fiskar ni handlar med, visste inte att det fanns så många varianter av lepidota, bra att ni har med bilder på fångstplatser så man ser vilken typ av vattendrag fiskarna lever i.

              Blev nyfiken på lepidotan "India Muerta" och Crenicichla celidochilus, hur stora blir dessa fiskar? Celidochilus gav intryck av att bli större än en lepidota, stämmer det?
              ||||

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                Hej!
                C.celidochilus blir nagot mindre an C.lepidota.
                C.celidochilus vet man valdigt lite om...jag vet nog ingen annan som haller denna arten?
                Har last Casciottas arbete (ar nastan sakert pa att hans arbete grundas pa mycket gamla exemplar som lag "glomda" i var Natur Historiska M.) och om jag inte har fel sa hade han inte fler an nagra enstaka exemplar att studera...
                Inte konstigt att vi blev overglada nar vi lyckades fanga en del exemplar i norra Uruguay forra aret!!
                Kroppsformen ar nagot slankare an lepidota, mera lik C.missioneira och C.minuano (ocksa fran centrala och norra Uruguay).
                C.celidochilus ar annars unik inom Crenicichlan for sina flackar pa lapparna...

                Felipe
                Felipe

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  Hittar väldigt mycket fina bilder på nätet idag .....otrolígt vacker.

                  Kommentar

                  • VF
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 99

                    Hur går det med Crenicichlorna runt om i Svergie?Det var ju en del som köpte marmorata för en tid sedan.Själv har jag bara mitt gamla C.regani par kvar.Fick en riktig törn för ett år sedan när mitt 720 sprack.Och pga det så dog min Crenicichla.cf.jegui. Suck!! Men tar nu tag i den här underbara hobbyn igen.Med nytt kar och nya crenicichlor.
                    VF// Mats

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      En handlare i närheten har sp. Xingu I , funderar att skaffa dessa å ha i ett sällskapskar/720. De är ca 8 -10 cm,tio st ca.Jäkligt snygga! Min undran är hur länge man kan tänkas att ha dessa utan att de dräper medinvånare (för det lär de väl göra förr el senare?) och hur snabbt växer de egentligen,om vi säger att jag är snål på maten??

                      Där fanns även små Arowana ,12-15 cm,som jag blev sugen på. Har de ung. samma tillväxt månne? Hur länge ca skulle de passa i ett 720 (innan man måste köra dem till Tropicarium el nåt...)?? Kanske skita i dem heltåhållet ifall man vill ha Crenicichla och nåra andra stora ciklider??
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • VF
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 99

                        Xingu 1 växer snabbt.Så länge dom har yngelfärgerna kvar så kommer dom inte bråka så mycket.Men tillslut börjar dödandet.Dom kommer att ge sig på den svagaste hela tiden.
                        Så du måste kunna sära på dom om du vill få fram ett par.När/om du har fått ett par så brukar dom inte bråka med varandra bara med alla andra .Arowana har jag ingen aning om .
                        VF// Mats

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Ok, men hur lång tid lär det ta. Inom ett halvår el om tre år(typ). Känns som om det har betydelse iom att de inte var särskilt billiga, om man skall ta 3-4 eller 8-10 st....
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • liv
                            NCS Medlem
                            • februari 2005
                            • 192

                            crenicicla tråd

                            Yess yess .Etter 5år er Vine Kuttys :mostly cichlids oppdatert.Sjekk ut .Masse om crenicicla der.
                            jan

                            Kommentar

                            • VF
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 99

                              Dom växer säkert 10-15cm på ett år.Så om dom är ca 8-10cm nu så är dom säkert ca 20cm och uppåt om ett år.Köp så många du tycker du har råd med men minst 4 tycker jag.Sen får du räkna med att du mister nån/några om du inte särar på dom.
                              VF// Mats

                              Kommentar

                              • VF
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 99

                                Ursprungligen postat av liv
                                Yess yess .Etter 5år er Vine Kuttys :mostly cichlids oppdatert.Sjekk ut .Masse om crenicicla der.
                                Ja äntligen!
                                VF// Mats

                                Kommentar

                                Arbetssätt...