Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Ursprungligen postat av DaRe
    Här är inlägget jag gjorde som någon tog bort!!

    Glöm nu inte att vi har ökande medlemsantal just nu och vi har inte ändrat i CB för den skull.

    Vi har en del förmåner med att vara medlem:
    Medlemsförmåner

    Min personliga strategi:
    Trevlig stämning i forumet (jag har väldigt många bevis på att de som trivs på forumet också blir medlemmar):
    - Se till att inga frågor är för simpla i forumet
    - Alla känner sig välkomna
    - Uppmuntra till alla inlägg genom att visa tt man bryr sig
    - erbjuda alla att använda webpollar
    - Hålla igång aktiviteten med egna trådar och omräöstnings, nyhetsspridning från övriga världen

    Förbättrade funktioner i forumet/hemsidan:
    - Större och fler bilder
    - lättare att lägga in bilder (multibild uppladdning samt skalning av autobilder (bara delvis klart))
    - Möjlighet att använda [IMG]taggar för djuplänkning av bilder
    - Större bilder i albumena
    - Jag lade in 10 års gamla artiklar från CB i text format förra året.
    - Jag har uppdaterat alla författare jag kunnat så det stämmer
    - Jag har lagt in alla CB framsidor jag kunnat
    - Massor av funktioner i artregistret
    - fiskikonen i inlägg som kopplar mot artregistret
    - CB artiklar i PDF format (Vilket liv det blev)

    Uppstart av nyhetsbrev till 4300 pers för att skapa ett sug att dra sig till hemsidan

    Delade ut 100-tals tidningar till en mängd butiker med reklambrev samt inbetalningskort för att göra det så enkelt som möjligt

    Arrangerade 2 artregistertävlingar för att förbättra artregistret samt göra nåt kul på hemsidan

    Jag har registrerat mig på 127 olika forum välden över för att fråga folk om vi kan använda deras bilder i artregistret, samt för NCS banner och dylikt samt i artiklar i CB.

    Lagt in 2500 bilder i artregistret, vilket är en fördubbling av vad som fanns tidigare

    Hjälp till att förhanlda med NCS shoppen om att starta upp detta

    Som medlemsansvarig har jag försökt att snabba upp svarstiden förde som blir medlem och svarar i 90% av falen inom någon timme efter att de mailat mig. De som betalar fixar jag rättigheter inom 1-3 dygn. Jag försöker svara så trevligt jag kan på alla frågor jag får. Jag har gjort om vår medlemsdatabas och programmerat ihop en massa funktioner för statistik och labelhantering.

    Förenklat hanteringen med tryckeriet genom att automatisera etikettryckningen

    Jag har läst på om lagar och regler kring lotterifrågan för att se vad vi får och inte får göra

    Jag har en massa ideer nu kring hur vi kan förbättra startsidan på ciklid.org så att:
    - Albumena syns på framsidan
    - Kommentarer (artregister, album, ...) syns på framsidan
    - Bloggar syns på framsidan(1:st öppna för funktionen att ha bloggar överhuvidtaget)
    - Möjlighet för medlemmar att lägga up egna bilder på arter och koppla till artregistret, dessa uppdateringarna syns på framsidan
    - Mina akvarium, nyheter på framsidan.
    - Möjlighet att kommentera artiklar i artikelregistret och dessa syns på framsidan bland kommentarer
    - iPhone/Android/iPAD applikation somger tillgång tilll artregistret online samt artikelregistret för den som giller PDF filerna speciellt.



    Vi gör massor med mer grejor, men som sagt vi gör det gratis till och med lägge rut egna pengar i många fall.
    Det var en hel del - tack för uppräkningen.

    Nu är det ju inte du som ansvarar för CB men det vore bra om den/de i styrelsen som ansvvar för detta la fram en plan där också.

    En liten kommetar om bloggar:
    Detta var förr rätt stort på Zoopet och framför allt var det kvinnorna som bloggade medan männen skrev i forumet (undantag självklart på bägge sidor), men bloggen har minskat rejält i intresse och det beror inte på någon annan akvaristisk hemsida utan på Facebook.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 juli 2012, 21:33.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jag vill nog påstå att du har fel!
      den som lever får se

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • augusti 2009
        • 304

        Jag har inte riktigt tid o läsa igenom hela tråden. Ska göra det imorgon va det tänkt. (sitter o läser på tapatalk)
        Tänkte bara svara lite till erik och en av hans tankar ang cb.
        Jag blev medlem i ncs för några år sedan enbart för cb. Hittade några gamla cb hos min far och fick ett enormt ha-begär. Jag kanske är unik men cb väger tungt till att jag är medlem. Känns som det enda(men ack så stora) mervärde jag får som medlem.
        Kort konsisterande från mig.
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det finns 9 stycken i styrelsen och om alla gjorde lika mycket som du vore det bra.
          Det gäller självklart inte bara dig Kjell, men som medlem i föreningen gäller det väl att alla jobbar för att värva nya medlemmar. Ett ganska enkelt sätt är ju faktiskt att välkomna nya forumsdeltagare och hjälpa till med de frågor man kan hjälpa till med genom att skriva i trådarna. Förvånadsvärt sällan har jag sett dig skriva i några andra trådar än sådana som den här. Och då vet jag att du har grymt stor erfarenhet och kunskap. Det kan ju inte vara ett tvång så klart men alla bör ju hjälpas åt. Och ja jag känner till att du har varit aktiv i styrelsen tidigare och gjort betydligt mycket mer än vad jag har gjort för föreningen.

          Jag var tidigare då och då inne på Zoopet (ej betalande ) och där har jag sett att du är mer aktiv, var åtminstonde tidigare.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Ursprungligen postat av chas
            Jag har inte riktigt tid o läsa igenom hela tråden. Ska göra det imorgon va det tänkt. (sitter o läser på tapatalk)
            Tänkte bara svara lite till erik och en av hans tankar ang cb.
            Jag blev medlem i ncs för några år sedan enbart för cb. Hittade några gamla cb hos min far och fick ett enormt ha-begär. Jag kanske är unik men cb väger tungt till att jag är medlem. Känns som det enda(men ack så stora) mervärde jag får som medlem.
            Kort konsisterande från mig.
            Tack för input! Självklart finns både och, de som bara vill komma åt CB, men det som känns som en miss är att inte komma åt dom som inte hittar gamla CB hos farsan och bara sett hemsidan.

            Sen är det ju synd att det är den enda förmånen du känner att du får, även om den är värd pengarna för dig. Det måste vi ju kunna ändra på om vi ska ha en chans att växa, tror jag.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det gäller självklart inte bara dig Kjell, men som medlem i föreningen gäller det väl att alla jobbar för att värva nya medlemmar. Ett ganska enkelt sätt är ju faktiskt att välkomna nya forumsdeltagare och hjälpa till med de frågor man kan hjälpa till med genom att skriva i trådarna. Förvånadsvärt sällan har jag sett dig skriva i några andra trådar än sådana som den här. Och då vet jag att du har grymt stor erfarenhet och kunskap. Det kan ju inte vara ett tvång så klart men alla bör ju hjälpas åt. Och ja jag känner till att du har varit aktiv i styrelsen tidigare och gjort betydligt mycket mer än vad jag har gjort för föreningen.

              Jag var tidigare då och då inne på Zoopet (ej betalande ) och där har jag sett att du är mer aktiv, var åtminstonde tidigare.
              Jag är inte medlem i NCS pga denna hemsida utan den främsta anledningen är Ciklidbladet och sedan har man ju också många "gamla" goda akvaristiska vänner (som fortfarande är ciklidister). De flesta av dessa är dock av olika anledningar minimalt aktiva på denna sida. Mitt fiskintresse idag är dock minimalt för ciklider - utan snarare andra delar av det akvaristiska utbudet.

              Så även om jag en gång i tiden var en av dom som var med om att rejält dra igång denna hemsida så är jag mer föreningsmänniska och gillar att gå på möten och träffa folk, resa på utställningar etc. och läsa akvarieböcker och akvariemagazin. Så sorry - det jag skriver här är enbart sådant som handlar om föreningsfrågor.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag är inte medlem i NCS pga denna hemsida utan den främsta anledningen är Ciklidbladet och sedan har man ju också många "gamla" goda akvaristiska vänner (som fortfarande är ciklidister). De flesta av dessa är dock av olika anledningar minimalt aktiva på denna sida. Mitt fiskintresse idag är dock minimalt för ciklider - utan snarare andra delar av det akvaristiska utbudet.

                Så även om jag en gång i tiden var en av dom som var med om att rejält dra igång denna hemsida så är jag mer föreningsmänniska och gillar att gå på möten och träffa folk, resa på utställningar etc. och läsa akvarieböcker och akvariemagazin. Så sorry - det jag skriver här är enbart sådant som handlar om föreningsfrågor.
                Då förstår jag! Synd för jag tror du skulle kunna tillföra mycket i forumet!

                Kommentar

                • endymion

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det finns 9 stycken i styrelsen och om alla gjorde lika mycket som du vore det bra.
                  Vore bättre om det fanns fler än en handfull fler än styrelsen som gjorde något. Det enda som folk verkar vara intresserade av att göra är att ha en åsikt men inte göra någonting. NCS är den förening jag varit med i där medlemmar gjort absolut minst.

                  Dessutom är det så att allt man gör syns inte. Jag har lagt åt helsicke för mycket tid på att städa spam och städa bort inaktiva forumsanvändare. Svara på mail och fixa saker åt folk som glömt bort sina lösenord mm är också något som "stjäl" tid.

                  Personligen tycker jag att man borde klara av sitt styrelseuppdrag på 5 timmars arbete per vecka. I dagsläget tar det längre tid.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    Ursprungligen postat av endymion
                    Dessutom är det så att allt man gör syns inte. Jag har lagt åt helsicke för mycket tid på att städa spam och städa bort inaktiva forumsanvändare. Svara på mail och fixa saker åt folk som glömt bort sina lösenord mm är också något som "stjäl" tid.

                    Personligen tycker jag att man borde klara av sitt styrelseuppdrag på 5 timmars arbete per vecka. I dagsläget tar det längre tid.
                    Hmm Låter i mina öron helt befängt Är hobbyn något man brinner för så räknar man inte tiden. Räknar man tiden då skall man inte ta på sig uppdrag som kräver entusiasm o angagemang.
                    Senast redigerad av kaj.p; 03 juli 2012, 23:14.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • endymion

                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Hmm Låter i mina öron helt befängt
                      Vilket?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        helt klart är att i listan jag räknade upp saknas en massa väldigt stora jobb såsom ciklidbladet samt att många har hjälpt till på flera av punkterna.

                        samt icke att förglömma Joakim Draktofts enorma insatser förra året på allt tok jag hittade på.

                        Flera medlemmar har bidragit med coola grejor såsom direktlänkar till artregistret med Joakim hjälp.

                        alla i styrelsen gör en hel del. jag tror få vet hur mycket jobb Mikael lagt på korrekturläsningar och översättningar.

                        nåja det viktiga är kanske inte vad styrelsen gör och inte gör utan hur fler kan hitta värde i NCS .
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av endymion
                          Vore bättre om det fanns fler än en handfull fler än styrelsen som gjorde något. Det enda som folk verkar vara intresserade av att göra är att ha en åsikt men inte göra någonting. NCS är den förening jag varit med i där medlemmar gjort absolut minst.

                          Dessutom är det så att allt man gör syns inte. Jag har lagt åt helsicke för mycket tid på att städa spam och städa bort inaktiva forumsanvändare. Svara på mail och fixa saker åt folk som glömt bort sina lösenord mm är också något som "stjäl" tid.

                          Personligen tycker jag att man borde klara av sitt styrelseuppdrag på 5 timmars arbete per vecka. I dagsläget tar det längre tid.
                          Ja absolut - men det måste ju i så fall vara upp till styrelsen att ta tag i att samla in fler som jobbar.
                          Sedan kanske saker borde organiseras om också om sådana saker tar så himla mycket tid. Just de saker som du nämner tar absolut inte så lång tid på Zoopet och eftersom trafiken där är större (se Olas statistik tidigare i tråden) så verkar något vara fel här om det tar så mycket mer tid på denna sida.

                          Men visst - arbetet med hemsidan har helt klart ökat sedan den tiden jag satt i styrelsen - men i gengäld så packade vi själva alla Ciklidbladet oc h satte på namnlappar och då var vi ändå de "sista åren" mer än 50% medlemmar än det är nu. Dessutom så hade vi ju julerbjudandet (där medlemmarna kunde köpa ett antal produkter) som krävde en massa jobb och som jag skrev tidigare så var vi själva tvungna att skriva (eller översätta) de flesta artiklar till CB.
                          Så även om hemsidan kräver mer jobb idag så verkar det underligt att ni inte skulle hinna med när ni nu är så många i styrelsen som ni är idag. Det var nog ingen i styrelsen under min styrelsetid (däremot säkert tidigare när CB kom ut varje månad) som la ens hälften av 5 timmar i veckan på NCS (jag håller helt med dig om att 5 timmar är för mycket) - så något måste vara fel.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            O mitt förslag om Köge då Var det så befängt??
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Summa summarum nu så säger vi mer reklam. Köge är ett ypperligt tillfälle.
                              Vi säger undersökning och jag föreslår då at vi bygger upp ett gäng med frågor som vi kan använda oss av.

                              Vad mer?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                En undersökning (väldigt enkel, helst på webben om det går) skulle vara bra att börja med så vi får reda på vad som är viktigaste sakerna att jobba med. En vanlig enkät med skala ett till fem eller något sånt och fritextfält.

                                Sen tror jag att vi måste sätta vilka medlemsförmåner (förutom de vi har) vi kan ge. Innan det är på plats tror jag inte på marknadsföring. Visst har vi en "produkt" nu men den kan bli så mycket bättre och då är det dumt att slösa resurser på marknadsföring som inte ger fler medlemmar i den omfattningen som vi vill.

                                Jag tycker att det kommit fram en hel del bra grejer i den här tråden och tillsammans undersökningen kanske man kan få ihop något bra!

                                Jag kan hjälpa till att formulera frågor till undersökningen, säg till bara!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...