Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Jag är medlem först och främst för att stödja föreningen. Dessa är stadgarna. Jag hade nog önskat stryka "inom akvariehobbyn". Jag vill ju inte att vi ska kannibalissera "inom" utan vill att hobbyn ökar men även att intresset utanför hobbyn ökar.

    Föreningen har till ändamål att:

    främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
    underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
    stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
    främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
    stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitat


    Davids "lista" är ett exempel på vad man stödjer som medlem. Detta bör ut. Kanske "Detta arbete stödde medlemmarna under året". Jag tycker att det skulle vara helt befängt t.ex. att information vi sätter ihop tillsammans inte skulle vara tillgängligt för alla. Det är ju just den verksamheten jag lagt ner svett och möda på. När Kjell och jag skrev första embryot till artregistret på varsitt håll satt jag framför datorn i England med ett sovande spädbarn i famnen (Finns på kort).

    Sedan är självklart hemsidan och forumet vår bästa marknadsföringsplats men utöver det är många besökare självklart ett egenvärde. Vi sprider kunskap om ciklider. Att vi hade så mycket medlemmar jubileumsåret var en ren forumskampanj. Personligen tror jag (men jag kan liksom alla andra ha fel) att ökat antal användare av ciklid.org är det bästa sättet att få fler medlemmar. Att få fler användare kräver 1) att folk hittar hit och 2) att de gillar vad de ser. Efter detta ska de gilla 1) NCS och 2) förmånerna tillräckligt för att 1) stödja oss och 2) betala för förmånerna. Vissa av er argumenterar för att folk endast blir medlemmar för förmånernas skull, men det tror jag inte på. Visst var det "Stödja NCS" som fick högst antal "klick" i en gallup för några år sedan? De som klickade i det tyckte så åtminstone.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 04 juli 2012, 09:11.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Sedan är självklart hemsidan och forumet vår bästa marknadsföringsplats men utöver det är många besökare självklart ett egenvärde. Vi sprider kunskap om ciklider. Att vi hade så mycket medlemmar jubileumsåret var en ren forumskampanj. Personligen tror jag (men jag kan liksom alla andra ha fel) att ökat antal användare av ciklid.org är det bästa sättet att få fler medlemmar. Att få fler användare kräver 1) att folk hittar hit och 2) att de gillar vad de ser. Efter detta ska de gilla 1) NCS och 2) förmånerna tillräckligt för att 1) stödja oss och 2) betala för förmånerna. Vissa av er argumenterar för att folk endast blir medlemmar för förmånernas skull, men det tror jag inte på. Visst var det "Stödja NCS" som fick högst antal "klick" i en gallup för några år sedan? De som klickade i det tyckte så åtminstone.
      Jag är en av dom som tror att man väljer att bli medlem för att man känner att man får något för det. Kanske för att jag själv resonerade lite så när jag först blev medlem. Jag ville kunna posta bilder t ex. Sen har det blivit mer för att stödja föreningen osv.

      Och visst kan man nöja sig med att "vädja" till folk att bli medlemmar för att pengarna går till ett bra ändamål, men då tycker jag inte man ska vara förvånad över att medlemsantalet inte är större än vad det är, för då krävs det kanske mer?

      Att folk hittar hit är ju en förutsättning, annars försvinner ju lite av själva idén med föreningen. Föreningen exiterar väl knappast utanför nätet för den oinvigde? Den gör inte det ens för mig när jag tänker efter. Vad jag menar med det är att jag inte ser något av NCS (förutom CB) om jag inte besöker hemsidan. Om de personerna då ska välja att bli medlemmar så ska de göra det för att stödja föreningen, inte för att de köper sig tillgång till CB och funktioner på den hemsida som gjorde att de först kom i kontakt med föreningen. Har jag fattat rätt då?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Om de personerna då ska välja att bli medlemmar så ska de göra det för att stödja föreningen, inte för att de köper sig tillgång till CB och funktioner på den hemsida som gjorde att de först kom i kontakt med föreningen. Har jag fattat rätt då?
        Nej, du har inte fattat rätt. Det jag menar är att de också stödjer föreningsarbete utöver förmånerna. Jag listade ju dem som 1 och 2 för att vara tydlig men menade inte att den ena var viktigare än den andra.

        Jag tänker inte skriva detta fler gånger men jag ser att "jag får något för det" om jag t.ex. betalar medlemskap i Naturskyddsföreningen och det är inte deras tidning jag menar utan jag är med och finansierar deras verksamhet. Detta är lite annorlunda och för NCS krävs det garanterat förmåner också. men man stödjer föreningen när man går med.

        Och, ja, jag anser att man ska få medlemsförmåner
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          Ursprungligen postat av kaj.p
          O mitt förslag om Köge då Var det så befängt??
          Och varför inte också på NDS-mötet i Trollhättan

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Nej, du har inte fattat rätt. Det jag menar är att de också stödjer föreningsarbete utöver förmånerna. Jag listade ju dem som 1 och 2 för att vara tydlig men menade inte att den ena var viktigare än den andra.

            Jag tänker inte skriva detta fler gånger men jag ser att "jag får något för det" om jag t.ex. betalar medlemskap i Naturskyddsföreningen och det är inte deras tidning jag menar utan jag är med och finansierar deras verksamhet. Detta är lite annorlunda och för NCS krävs det garanterat förmåner också. men man stödjer föreningen när man går med.

            Och, ja, jag anser att man ska få medlemsförmåner
            OK nu läste jag ditt inlägg en gång till utan att värdera 1 och 2 och då förstår jag hur du menar (tror jag )

            Jag tror inte heller att ENBART förmånerna gör att man betalar men det är det man först och främst lockas av, eller som är avgörande för att man tar steget. Ungefär som att man köper en vara för att förpackningen är läcker, men det är ju innehållet man vill åt. Dålig jämförelse kanske men du kanske förstår hur jag menar?

            Vi har ju trots allt typ 4500 mailadresser till användare på forumet men "bara" drygt 700 betalande medlemmar. Varför har ca 3800 personer inte valt att betala för att stödja föreningen? Vi kanske är dåliga på att lyfta fram vad det innebär när man stödjer föreningen vilket t ex Naturskyddsföreningen är betydligt mycket bättre på?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Och varför inte också på NDS-mötet i Trollhättan
              Såg just (i tråden om mötet) att det redan var på gång så mitt förslag var lite som att "slå in öppna dörrar"

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Den här tråden har med de här frågorna att göra också tycker jag:
                Ett alternativ skulle kunna vara att ha bara nyheter till vänster och en smal klumn til höger med ciklidbladet, stämman, forum/köposälj/kalender(som idag fast smalare), artikelexempel, artexempel. I nyheterna till höger visar vi allt som händer i en löpande rulle men inbäddade reklamsnuttar. Det som händer är därmed: Nyheter

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  men som sagt vi slutar spekulera och klurar på undersökningen.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Och inte bara naiva ideér om att folk betalar medlemsavgiften för att stödja föreningen
                    Som den enda som fört fram uppfattningen att man stödjer verksamheten med sin medlemsavgift får jag för protokollets skull påpeka att jag skrivit att medlemmar också stödjer föreningsarbete utöver förmånerna och att för NCS krävs det garanterat förmåner också.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      Hur funkar den här föreningen egentligen?
                      Efter att ha läst de här trådarna de senaste dagarna så inser jag att jag vet väldigt lite om den.
                      1: För mig är den här föreningen forumet, och inte mycket mer än så. Ok, CB också, men den läser jag inte så jättemycket. Men ni som påstår att den är så mycket mer än så - berätta vad mer?
                      2: Vem fattar besluten i verksamheten? Styrelsen? Eller görs det av "auktoriteter" i den nordiska akvarievärlden, oavsett om de sitter i styrelsen eller ej? Eller är det den klick medlemmar som har intresse/munväder/kompetens/etc nog att uttala sig i de här trådarna. Inget fel i att vi blir tillfrågade och att man känner av vad medlemmarna tycker, men besluten ska väl inte tas här i forumet?
                      3: Är det inte årsstämman som ska besluta om vilken inriktning föreningen ska ta in i framtiden? Som sedan styrelsen verkställer? Kanske det är så det funkar men från min horisont ser det lite ut som polsk riksdag när det gäller de här viktiga frågorna.

                      Sen undrar jag fortfarande på vilket sätt CB skapar nya medlemmar? Hur får folk nys om CB från första början?

                      Tja, det var bara några spontana reaktioner från mig, och - som sagt - jag vet inte så mycket om den här föreningen när det kommer till kritan så det här kan vara total obefogade frågor. Men så ser det ut från 1 medlems horisont i alla fall.

                      Skulle kanske hört hemma i den andra tråde "Medlemsstatistik", men den diskussionen verkar avslutad så jag la det här. Flytta det om ni vill.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Styrelsen har mandat att fatta en himla massa beslut, men årsstämman sätter riktlinjerna och budgeten för aktiviteterna.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Styrelsen har mandat att fatta en himla massa beslut, men årsstämman sätter riktlinjerna och budgeten för aktiviteterna.
                          Fast på årsmötena så kommer ingen - lite överdrivet men så är det nästan så i praktiken så är det styrelsen.

                          Annars i grunden så är det så som du skriver - styrelsen fattar beluten mellan årsmötena. Dvs enligt gängse föreningsregler.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            1: För mig är den här föreningen forumet, och inte mycket mer än så. Ok, CB också, men den läser jag inte så jättemycket. Men ni som påstår att den är så mycket mer än så - berätta vad mer?
                            I dagsläget är förstås ciklid.org den viktigaste aktiviteten, men just att vi är en förening gör att folk jobbar för denna. Vi är medlemmar i en förening och lägger ner tid tillsammans på vår förening.
                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            2: Vem fattar besluten i verksamheten? Styrelsen? Eller görs det av "auktoriteter" i den nordiska akvarievärlden, oavsett om de sitter i styrelsen eller ej? Eller är det den klick medlemmar som har intresse/munväder/kompetens/etc nog att uttala sig i de här trådarna. Inget fel i att vi blir tillfrågade och att man känner av vad medlemmarna tycker, men besluten ska väl inte tas här i forumet?
                            Styrelsen som får sitt mandat av årsmötet.
                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            3: Är det inte årsstämman som ska besluta om vilken inriktning föreningen ska ta in i framtiden? Som sedan styrelsen verkställer? Kanske det är så det funkar men från min horisont ser det lite ut som polsk riksdag när det gäller de här viktiga frågorna.
                            Ja, men i praktiken lägger styrelsen fram inriktningen för årsmötet att diskutera och få mandat.

                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Sen undrar jag fortfarande på vilket sätt CB skapar nya medlemmar? Hur får folk nys om CB från första början?
                            På samma sätt som alla andra saker man får. Det är ett paket: Ciklidblad, rabatter mm (Fler förmåner behövs men att begränsa artregistret anser jag vara fel). Vi är en förening vilket innebär att vi som förening förväntar oss att medlemmarna med avgiften stöder verksamheten dvs. styrelsearvode, uppbyggandet av ciklid.org, se till att det ordas stämma, lämna remissvar på djurskyddlagstiftningsförslaget mm. Så här har svenska föreningar funkat i hundratals år men föreningssverige är i kris. NCS har klarat denna kris ofantligt mycket bättre än 99,99% av de andra föreningarna. De flesta Svenska akvarieföreningar har lagts ner. Jag tror också att det krävs mervärde för medlemsavgiften, men jag tror inte på att begränsa information för ickemedlemmar.

                            Min magkänsla är att medlemsantalet har följt antalet aktiva användare av forumet, men också att intresset för Ciklidbladet minskat = för 10 år sedan var uppgången gissningsvis pga. att CBs kvalitet ökade, men nedgången har inte med kvaliteten att göra men kanske intresset för CB. Samtidigt har vi lyckats väldigt bra jämfört med andra föreningar oavsett verksamhet och ekonomiskt går vi mycket bra och funkar bra med medlemsantalet vi har.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 04 juli 2012, 14:47.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Fast på årsmötena så kommer ingen - lite överdrivet men så är det nästan så i praktiken så är det styrelsen.

                              Annars i grunden så är det så som du skriver - styrelsen fattar beluten mellan årsmötena. Dvs enligt gängse föreningsregler.
                              Årsmötet väljer styrelsen, kan låta bli att ge den ansvarsfrihet och kan också säga nej till stadgeändringar så makten ligger trots allt där.

                              Årsmötets viktigaste funktion är (pga. deltagandet) om styrelsen missköter sig. De jag har pratat med och tjatat på har med fötterna gett godkännande - de har tyckt att det inte finns orsak att gå på årsmötet om man tycker att styrelsen gör sitt jobb.

                              Sedan finns revisorerna som är extremt viktiga.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                I dagsläget är förstås ciklid.org den viktigaste aktiviteten, men just att vi är en förening gör att folk jobbar för denna. Vi är medlemmar i en förening och lägger ner tid tillsammans på vår förening.
                                Förstår att det är så för styrelsen, men för övriga ca 690 medlemmar? De jobbar väl inte för föreningen? Vad är föreningen för oss? För mig är det hemsidan, men andra har de senaste dagarna påstått att det är så mycket mer - vad? Det verkar ju inte vara årsstämman som lockar. Jag försöker bara förstå vad man menar här.
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Styrelsen som får sitt mandat av årsmötet.
                                Ja, men i praktiken lägger styrelsen fram inriktningen för årsmötet att diskutera och få mandat.
                                Så hur hanteras ett sånt här viktigt ärende som föreningens fortsatta inriktning in i framtiden? Jag tänker då på vilka målgrupper som man ska sikta in sig på, hur hemsidan ska utformas, vilken marknadsföring som skall satsas på osv. Lägger styrelsen upp någon strategi eller "skjuts det från höften" ? Det är nämligen mitt intryck av de senaste dagarnas diskussioner, men jag kan ha helt fel. Jag tycker det är jättebra med alla viljor och idéer och att diskussionen förs med medlemmarna, men jag får en känsla av att vi har en ny hemsida imorgon redan, och på så kort tid har den kanske inte blivit helt genomtänkt. Det borde finnas professionella webbdesigners i våra led så att vi får det så rätt som möjligt redan från början nu. Det är så jag menar. Å andra sidan är jag medveten om att det pågår arbete bakom kulisserna som jag inte ser. Självklart kan det vara så.

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                På samma sätt som alla andra saker man får. Det är ett paket: Ciklidblad, rabatter mm (Fler förmåner behövs men att begränsa artregistret anser jag vara fel).
                                Jag tänker mer på hur får folk nys om NCS existens? Gör vi överhuvudtaget reklam för föreningen och i så fall var? Jag menar inte här på hemsidan - då har folk redan hittat hit - utan där ute i akvarievärlden där det sägs finnas över 300 000 akvarieägare i landet. För dem är vi totalt okända skulle jag vilja säga. Och eftersom vi är en nordisk förening ska jag ju inte begränsa antalet akvarieägare till den svenska stammen - det finns kanske 7-800.000 akvarieägare! Och av dem många som redan är ciklidägare - och alla andra är potentiella ciklidägare!

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Min magkänsla är att medlemsantalet har följt antalet aktiva användare av forumet, men också att intresset för Ciklidbladet minskat = för 10 år sedan var uppgången gissningsvis pga. att CBs kvalitet ökade, men nedgången har inte med kvaliteten att göra men kanske intresset för CB. Samtidigt har vi lyckats väldigt bra jämfört med andra föreningar oavsett verksamhet och ekonomiskt går vi mycket bra och funkar bra med medlemsantalet vi har.
                                Ja, det är ju jättepositivt att föreningen inte går på knäna. Denna tråd och diskussionen i den är ju inte en krisdebatt utan tvärtom en framtidsdebatt om hur vi går vidare. Om jag uppfattas som kritisk så ber jag om ursäkt för det. Det är inte min avsikt i alla fall. Jag är väldigt glad och tacksam för att det finns folk som vill, har energin och möjlighet att arbeta i styrelsen och andra funktioner som möjliggör denna eminenta förening och dess hemsida. Men när diskussionen kom upp igår började jag tänka lite mer än tidigare på föreningens syften och målsättningar och vad den gör för att nå dit, och då slog det mig att jag inte kan se någon aktivitet i riktning mot den stora del av akvariesverige som inte har en susning om NCS existens. Jag hör bara CB, CB, CB och rabatter och artregister o s v. Och det är jättebra grejer men om folk inte vet att NCS existerar kan de omöjligt känna till varken CB, rabatter eller artregister. Så vad är planen för att få fler att 1) höra talas om NCS, 2) veta lite mer om vad NCS är, och 3) bli tillräckligt nyfikna och intresserade för att söka upp NCS på nätet. Och ja, det är hemsidan man söker upp - det är betydligt svårare att söka upp CB.

                                //Kaj
                                Senast redigerad av Kajjjan; 04 juli 2012, 23:34.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...