Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Totalt sett dominerar CB vår omsättning. Det är huvudutgiften och medlemsavgiften täcker i princip just detta. Jag har försökt men inte lyckats få fram siffror på vad exakt vi betalar i fast avgift och rörlig avgift. Huvudsakligen är det portot jag inte får kläm på. Jag kan portodelen för mina utskick men inte den delen tryckeriet -> Akvarielagret.

    Hmm, jag har länge velat ta fram sifforna mer exakt här för att skapa ett kalkylark där man kan se brytpunkter och annat... Något att fundera på...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det enda problemet här är att många nog inte läst akvarietidningar på i elektroniskt format. Jag har gjort det eller snarare, jag har inte gjort det - jag läser dem inte. Risken är alltså att vi får en rörelse 1) medlem övergår till pdf-cb 2) medlem läser inte pdf-cb 3 medlem betalar inte medlemsavgiften.
      Nej elektroniska akvarietidningar tror jag inte alls på (men kanske om ett antal år när alla har enkla och billiga läsplattor....).

      Det finns ju redan några sådana (även ciklidtidningar) men de har inte alls slagit. Jag som själv prenumererar på ett 10-tal pappersakvarietidningar och läser (i alla fall kollar igenom) dom alla har också prenumererat på några digitala akvarietidningar som varit väldigt billiga - men tröttnar snart på dom.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av DaRe
        Jag kan portodelen för mina utskick men inte den delen tryckeriet -> Akvarielagret.
        Det är inte porto utan frakt och ligger i fakturan vi betalar till tryckeriet via Kjell (tror jag). Den skulle inte påverkas nämnvärt om t.ex. 50 pers valde bort CB.

        Nu har vi glidit in på detta igen så jag får väl kommentera lite till om fördelarna med CB: Flera grejer jag tagit upp i form av socialt kapital, samling av medlemmarna runt en produkt mm. är fördelar även för de som skulle välja bort CB i papper. Att ha en papperstidning ger oss ett förtroendekapital utåt och vi har en del bibliotek, lantbruksgymnasium mm. som prenumeranter (frågan är om inte alla gymnasier med en djurskötarutbildning borde få CB gratis...).

        Det finns fördelar när det gäller verksamheten att ha en papperstidning som kommer ett papperslöst medlemskap till del dvs. det är inte orimligt att de skulle medfinansiera tryckningen. (Om det inte räcker med att medlemskapet finansierar verksamheten och inom det ligger i dagsläget Ciklidbladet i pappersformat.)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nej elektroniska akvarietidningar tror jag inte alls på (men kanske om ett antal år när alla har enkla och billiga läsplattor....).
          Jag läste en undersökning som visade att dagens ungdomar är bättre på att läsa på skärm än på papper till skillnad från äldre (kommer inte alls ihåg hur det delades in) där det är tvärt om. Efter det är jag lite försiktig med att såga pdf-er.

          Själv har jag ingen läsplatta men ska skaffa en. Först då vet jag om jag kommer läsa CB-pdf i soffan, sängen, bilen som jag gör med dagens CB.

          Jag tror att artikelanskaffning till en elektroniskt CB skulle bli svårt. Varför jag tror det vet jag inte.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Ursprungligen postat av DaRe
            Totalt sett dominerar CB vår omsättning. Det är huvudutgiften och medlemsavgiften täcker i princip just detta. Jag har försökt men inte lyckats få fram siffror på vad exakt vi betalar i fast avgift och rörlig avgift. Huvudsakligen är det portot jag inte får kläm på. Jag kan portodelen för mina utskick men inte den delen tryckeriet -> Akvarielagret.

            Hmm, jag har länge velat ta fram sifforna mer exakt här för att skapa ett kalkylark där man kan se brytpunkter och annat... Något att fundera på...
            Det står exakt på fakturan som NCS får vad CB kostar i tryckkostnad, i layoutkostnad, och i frakt.

            Alla summor är rätt stabila och om man skulle minska antalet tidningar så skulle tryckostnaden minska minimalt, layoutkostnaden inget, frakten inget (i alla fall inte den mellan tryckeriet och Akvarielagret).

            Det skulle inte heller sparas några större summor om man minskade antalet sidor i CB.

            Däremot skulle det vara mycket vinstgivande om man kunde få fler medlemmar - tryckostnaden ökar, men rätt lite, layoutkostnaden är samma, frakten ökar, men ytterst lite.
            De enda kostnad jag kan tänka mig ökar i takt med medlemsökningen är portot från Akvarielagret till medlemmarna. Så om vi vore 2.000 medlemmar så skulle säkert medlemsavgiften kunna sänkas rejält.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag läste en undersökning som visade att dagens ungdomar är bättre på att läsa på skärm än på papper till skillnad från äldre (kommer inte alls ihåg hur det delades in) där det är tvärt om. Efter det är jag lite försiktig med att såga pdf-er.

              Själv har jag ingen läsplatta men ska skaffa en. Först då vet jag om jag kommer läsa CB-pdf i soffan, sängen, bilen som jag gör med dagens CB.

              Jag tror att artikelanskaffning till en elektroniskt CB skulle bli svårt. Varför jag tror det vet jag inte.
              Tror jag också - men som sagt än så länge är vi inte där. Och de elektroniska akvarietidningar (som egentligen är riktigt bra) som blommat upp har rätt snart vissnat - så än så länge är vi inte där.

              Vad gäller artikelanskaffning tror jag också att det blir svårt. Anledningen är väl helt enkelt att de mest kända akvaristerna ofta gratis gärna delar med sig av foton och artiklar till medlemstidningar i pappersformat. Detta eftersom det dels är lite reklam för dom (de ger också ofta ut böcker), de vill stödja föreningsverksamhet och att risken för kopiering och massspridning av deras foton/artiklar är mindre för papperstidningar.
              Nu ges det ju ut färre och färre akvarieböcker och de akvaristiska experter som tidigare har försörjt sig (hadt det som biinkomst) på detta försörjer istället dra in pengar på webben (genom att sälja foton och artiklar) samt skriva artiklar till akvariemagasin (underligt nog har inte marknaden för dessa minskat i samma grad som för böcker. Vad detta innebär för Ciklidbladet vet jag inte - men sannolikt blir det svårare att få in gratisartiklar/foton till en eletronisk tidning än till en papperstidning.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det skulle inte heller sparas några större summor om man minskade antalet sidor i CB.
                Det finns lite brytpunkter bland annat för att skicka utanför Sverige och vi har lagt oss där vi kunde upprätthålla kvalitet, men spara rejält med pengar (CB1-3 <250g, CB4 > 250g). Vi tvingades använda tunnare papper och gå ner i sidantal utan att minska innehållet. Bland annat gjorde layoutändringen (en stor bild bakom rubriken sparar t.ex. en halv sida utan större förlust - dessutom tycker jag det är snyggt) att vi får in mer. Vi genomförde ett arbete där ingen kostnad var för liten att titta på och har därmed fått god ekonomi i NCS.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Det finns lite brytpunkter bland annat för att skicka utanför Sverige och vi har lagt oss där vi kunde upprätthålla kvalitet, men spara rejält med pengar (CB1-3 <250g, CB4 > 250g). Vi tvingades använda tunnare papper och gå ner i sidantal utan att minska innehållet. Bland annat gjorde layoutändringen (en stor bild bakom rubriken sparar t.ex. en halv sida utan större förlust - dessutom tycker jag det är snyggt) att vi får in mer. Vi genomförde ett arbete där ingen kostnad var för liten att titta på och har därmed fått god ekonomi i NCS.
                  Ok - jag avsåg som sagt inte frakten från Akvarielagrat till medlemmarna. Den har jag ingen koll på.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Vad gäller artikelanskaffning tror jag också att det blir svårt. Anledningen är väl helt enkelt att de mest kända akvaristerna ofta gratis gärna delar med sig av foton och artiklar till medlemstidningar i pappersformat. Detta eftersom det dels är lite reklam för dom (de ger också ofta ut böcker), de vill stödja föreningsverksamhet och att risken för kopiering och massspridning av deras foton/artiklar är mindre för papperstidningar.
                    Laif de Mason och Ad Koning har godkänt CB i pdf låst för medlemmar (ta da - medlemsförmån) så detta problem är inte så stort längre, men det finns ett par som inte gått med på pdf.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Den infon räcker tyvärr inte. Är det exakt så att frakten är konstant och helt oberoende av vikt och storlek? Det verkar konstigt.ven om det är små variationer skulle jag behöva veta det. Jag har dessutom inte tillgång till fakturorna...

                      I övrigt håller jag hundra procent med. Att utöka upplagan kostar minimalt, men det är just att lista det äkta faktiska kostnaden och den äkta rörliga som vore bra för att kunna göra analyser.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Laif de Mason och Ad Koning har godkänt CB i pdf låst för medlemmar (ta da - medlemsförmån) så detta problem är inte så stort längre, men det finns ett par som inte gått med på pdf.
                        Men det kan som sagt bli än svårare i framtiden när bokmarknaden är helt död - men den som lever får se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          Som ett mellan tummen och pekfinger-värde kan man kolla på skillnaden mellan CB3 (48 sidor) och CB4 (56 sidor + kalender). Att vi gick ner i upplaga sparade vi väl knappt något på förutom Christers goda vilja att magasinera gamla blad?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Men det kan som sagt bli än svårare i framtiden när bokmarknaden är helt död - men den som lever får se
                            Sista kommentaren i detta sidospår? Men det har ju aldrig sålts så mycket böcker som nu! Det säljs dubbelt så mycket böcker som för 20 år sedan. Är allt kokböcker?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Den infon räcker tyvärr inte. Är det exakt så att frakten är konstant och helt oberoende av vikt och storlek? Det verkar konstigt.ven om det är små variationer skulle jag behöva veta det. Jag har dessutom inte tillgång till fakturorna...
                              Ja frakten är i stort sett konstant neråt och ökar minimalt uppåt.
                              Detta beroende på att man inte betalar för vikt utan mer utifrån pallutrymme. Så även om det bara ligger 100 tidningar på pallen så får man betala för hela utrymmet. Därför kostade frakten för pallen med senaste numret av CB ungefär lika mycket som det hade gjort om ni hade haft kvar upplagan.

                              Av mycket större betydelse för priset har i så fall valutan - just nu står euron väldigt låg så nu är CB väldigt billig.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Sista kommentaren i detta sidospår? Men det har ju aldrig sålts så mycket böcker som nu! Det säljs dubbelt så mycket böcker som för 20 år sedan. Är allt kokböcker?
                                Men inte akvarieböcker - just fackböcker/infoböcker har drabbats väldigt hår. Däremot upplevelseböcker/deckare/romaner har inte alls drabbats.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...