Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    vi har utökat funktionaliteten på liten enormt senaste året utan att lägga knappt nåt endast för medlemmar.

    tyvärr vattnas anledningarna ur att vara medlem om det inte finns några fördelar som tilltalar just dig... Nu har vi ett bra paket men med tanke på hur många medlemmar vi skulle kunna vara så är det stor potential som vi borde erbjuda något av intresse för.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #32
      Ursprungligen postat av DaRe
      vi har utökat funktionaliteten på liten enormt senaste året utan att lägga knappt nåt endast för medlemmar.

      tyvärr vattnas anledningarna ur att vara medlem om det inte finns några fördelar som tilltalar just dig... Nu har vi ett bra paket men med tanke på hur många medlemmar vi skulle kunna vara så är det stor potential som vi borde erbjuda något av intresse för.
      Visst, men för de 800 medlemmar vi har ökar inte värdet av medlemskapet ett smack av att sidan begränsas. Det är fel tänkt! Fundera på vad ni kan göra för medlemmarna istället för vad ni kan förstöra för ickemedlemmar.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #33
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Visst, men för de 800 medlemmar vi har ökar inte värdet av medlemskapet ett smack av att sidan begränsas. Det är fel tänkt! Fundera på vad ni kan göra för medlemmarna istället för vad ni kan förstöra för ickemedlemmar.
        Det är en sund approach!

        //Kaj

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #34
          Ja det var bra skrivet Ola. Jag retar mig på företag som har ruggiga erbjudanden till nya kunder men skiter fullständigt att ge sina trogna kunder något extra. Kundvård. Nu ser jag inte mig som kund till NCS men det är ändå samma princip.

          Jag tror att vi alla vill samma sak men vi vet inte hur bara Jag tror däremot att vi är överens om att det måste finnas ett mervärde för medlemmar, varför annars vara medlem? Det är bara att inse att CB kommer inte värva nya medlemmar i någon större omfattning. Allt händer på nätet, det är här vi måste ge det där extra som gör att man trycker på betalknappen.

          Man måste välja, det går inte att säga "det är för kommersiellt" samtidigt som man vill ha nya medlemmar för att få ett större kapital att göra saker för. Antingen är det en riktig nördförening som till slut ger ut CB på en dubbelsidig A4 i svart-vitt till sina 50 medlemmar eller också kör man rejset och växer genom marknadsföring och bra medlemsförmåner.

          Nu har jag dragit på lite, läs inte allt bokstavligt.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #35
            Jag drar på lite också..

            Man kan dela in förmåner i delbara och icke delbara:

            Icke delbara (Värdet minskar/kostnaden ökar för varje användare)
            Ciklidbladet (sanning med modifikation då produktions- och tryckkostnad är relativt oberoende av antalet)
            Rabatter
            Ladda upp grejer
            Stipendier
            Allt som baseras på tid! (Vi skulle t.ex. kunna ha en rådgivningsservice när det gäller sjukdomar och artbestämning där vi till och med kontaktar NRM eller SVA om vi själva går bet)

            Delbara (Värdet påverkas inte eller ökar med antalet användare)
            Information t.ex. artregistret.
            Tillgång till forumet
            Gamla Ciklidbladet

            I dagsläget är alla delbara tillgängliga för alla med undantag för Ciklidbladet som pdf. Det är intressant att mellan sidor är inte information delbar och vi ska vara mycket tacksamma att Laif de Mason går med på att vi publicerar pdf-er från Cichlid News - hans företag förlorar potentiellt pengar på att de inte köps av honom.

            Jag tycker att förmåner i första hand ska höra till "icke delbara", men säger inte tvärnej till att "delbara" saker endast är för medlemmar. En underutnyttjad "icke delbar" förmån är självklart tid.

            När det gäller produktutveckling vet jag inte riktigt. En grej hade kunnat vara att ha inflytande på en app, men troligen blir det bättre med input från alla. Det missar man ju om man låser sig till medlemmar. Sedan tror jag att fler användare av ciklid.org ger fler medlemmar.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det är bara att inse att CB kommer inte värva nya medlemmar i någon större omfattning.... ....Antingen är det en riktig nördförening som till slut ger ut CB på en dubbelsidig A4 i svart-vitt till sina 50 medlemmar eller också kör man rejset och växer genom marknadsföring och bra medlemsförmåner.
              Detta förtjänar ett eget svar. Den dagen vi är där att Ciklidbladet inte värvar medlemmar (och den krymper till en dubbelsidig A4 i svart-vitt ) minskar kostnaderna och medlemskap kan kosta mycket mindre låt oss säga 76 spänn för e-medlemskap (Då skulle man kunna ta 100 för medlemskap med CB, för det kostar väl 6 spänn att posta en A4?, 50 kopior kan någon trycka ut på skrivaren hemma )
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #37
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Detta förtjänar ett eget svar. Den dagen vi är där att Ciklidbladet inte värvar medlemmar (och den krymper till en dubbelsidig A4 i svart-vitt ) minskar kostnaderna och medlemskap kan kosta mycket mindre låt oss säga 76 spänn för e-medlemskap (Då skulle man kunna ta 100 för medlemskap med CB, för det kostar väl 6 spänn att posta en A4?, 50 kopior kan någon trycka ut på skrivaren hemma )
                Jag kanske är helt ute och cyklar när det gäller CB:s dragningskraft för nya medlemmar. Jag tror ändå att få blir medlemmar bara för CB:s skull. En bonus - ja definitivt men jag tror det behövs något mer.

                Ni som nyligen blivit medlemmar kan ni inte berätta vad det var som gjorde att ni blev det? Det verkar ju vara ganska många som blivit det i år. Det är ju viktigt att ta reda på för framtida "marknadsaktiviteter"! Det finns inget "rätt eller fel" svar. Är det CB som är nyckeln ja då ska den ju promotas mer.

                Iofs finns det ju inte mer än CB idag som man får som medlemsförmån (om man inte räknar rabatten då som borde vara ett tungt argument) så ni som hänger här utan att bli medlem får också gärna svara på vad som avgjort ert val, det är minst lika intressant!

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #38
                  Jag gillade lotteriet med troffarna som var för ett tag sedan. Det var väl delvis sponsrat men även lotterna drog ju in en stor del av summan av fisken. För att delta i det lotteriet var man ju tvungen att vara medlem, kanske lite sådana förmåner också?

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #39
                    Jag tror att mängden medlemmar som krävs för att CB överlever i ungefär nuvarande form kommer att råda för överskådlig framtid. Jag tror och hoppas också att vi underskattar antalet medlemmar som nöjer sig med föreningens huvudsakliga syfte samt ciklidbladet som de viktigaste faktorerna att vara medlem.

                    Självklart skall vi hela tiden resonera i hur medlemsantalet kan öka men att CB skulle vara en relik och att NCS (nu hårddrar jag) skulle behöva bli nåt annat än det idag är skriver jag inte under på. Kanske finns det för tillfället helt enkelt inte underlag för så mycket mer medlemmar som är tillräckligt intresserade? NCS är ju ganska nischat till ciklider och bör så vara enligt mig och personligen så tycker jag inte resurserna skall läggas på innovationer och fiffigheter i forumet utan kanske mera på marknadsföring av grunderna.

                    Det vill säga föreningens grundval, varför finns föreningen helt enkelt? vad verkar den för? hur verkar den? och skulle du kunna verka? Tror det räcker långt. För att hårddra lite igen, om inte det underlaget finns då kanske inte NCS skall existera alls i nuvarande form, det är ju en förening liksom. Nu är vi ju långt därifrån men det är mina tankar kring NCS. Med reservation för att bli kallad dinosaurie .

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #40
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Visst, men för de 800 medlemmar vi har ökar inte värdet av medlemskapet ett smack av att sidan begränsas. Det är fel tänkt! Fundera på vad ni kan göra för medlemmarna istället för vad ni kan förstöra för ickemedlemmar.
                      Hmm, att utveckla in iPhone, Android app som ger online tillgång till artregistret/artikelregistre osv och endast låta medlemmar accessa den tar väl inte bort nåt från icke-medlemmarna. Ej heller andra "nya" funktioner vi kan utveckla och hantera likadant.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Ursprungligen postat av johho
                        Jag gillade lotteriet med troffarna som var för ett tag sedan. Det var väl delvis sponsrat men även lotterna drog ju in en stor del av summan av fisken. För att delta i det lotteriet var man ju tvungen att vara medlem, kanske lite sådana förmåner också?
                        Tyvärr var lotteriet olagligt och ett lotteritilstånd är dyrt, men definitivt något vi skulel kunna göra om ekonomin är tillräckligt stark.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Detta förtjänar ett eget svar. Den dagen vi är där att Ciklidbladet inte värvar medlemmar (och den krymper till en dubbelsidig A4 i svart-vitt ) minskar kostnaderna och medlemskap kan kosta mycket mindre låt oss säga 76 spänn för e-medlemskap (Då skulle man kunna ta 100 för medlemskap med CB, för det kostar väl 6 spänn att posta en A4?, 50 kopior kan någon trycka ut på skrivaren hemma )
                          Den dagen har kommit för länge sedan då Ciklidbladets dragningskraft är svag.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Hmm, att utveckla in iPhone, Android app som ger online tillgång till artregistret/artikelregistre osv och endast låta medlemmar accessa den tar väl inte bort nåt från icke-medlemmarna. Ej heller andra "nya" funktioner vi kan utveckla och hantera likadant.
                            Det har jag inte skrivit någonstans heller. Det jag skrev var "När det gäller produktutveckling vet jag inte riktigt. En grej hade kunnat vara att ha inflytande på en app, men troligen blir det bättre med input från alla. Det missar man ju om man låser sig till medlemmar. Sedan tror jag att fler användare av ciklid.org ger fler medlemmar. "
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #44
                              Ursprungligen postat av jarinen
                              Jag tror att mängden medlemmar som krävs för att CB överlever i ungefär nuvarande form kommer att råda för överskådlig framtid. Jag tror och hoppas också att vi underskattar antalet medlemmar som nöjer sig med föreningens huvudsakliga syfte samt ciklidbladet som de viktigaste faktorerna att vara medlem.

                              Självklart skall vi hela tiden resonera i hur medlemsantalet kan öka men att CB skulle vara en relik och att NCS (nu hårddrar jag) skulle behöva bli nåt annat än det idag är skriver jag inte under på. Kanske finns det för tillfället helt enkelt inte underlag för så mycket mer medlemmar som är tillräckligt intresserade? NCS är ju ganska nischat till ciklider och bör så vara enligt mig och personligen så tycker jag inte resurserna skall läggas på innovationer och fiffigheter i forumet utan kanske mera på marknadsföring av grunderna.

                              Det vill säga föreningens grundval, varför finns föreningen helt enkelt? vad verkar den för? hur verkar den? och skulle du kunna verka? Tror det räcker långt. För att hårddra lite igen, om inte det underlaget finns då kanske inte NCS skall existera alls i nuvarande form, det är ju en förening liksom. Nu är vi ju långt därifrån men det är mina tankar kring NCS. Med reservation för att bli kallad dinosaurie .

                              Mvh Jari
                              Marknadsföring kostar pengar - fler medlemmar är mer pengar. Men allt handlar ju om syftet med föreningen. Att sprida kunskap och intresse för ciklider kräver att vi har pengar inte att vi passivt väntar på att poteniella medlemmar halkar in på siten och tecknar medlemsskap för att få en tidning som de inte vet så mycket om.

                              Jag förstår hur du tänker men tror att det är svårt för oss som har varit medlemmar ett tag och gissa vad som avgör. När jag blev medlem var det fler faktorer som avgjorde. Jag var inne i en manisk period i mitt akvarieintresse Jag ville kunna lägga in bilder, CB visste jag inte mycket om och läste väl inte så jättenoga. Hemsidan var det viktigaste för min del. De perioder som intresset varit mindre och jag bara gjort mina vattenbyten och matat har jag intebetalat avgiften. Kanske mycket för att det krävde en aktivitet från min sida också med betalningen (knappen är mycket bra!). Jag har dock varit medlem varje år sen 2005 men kanske betalat senare på året.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                En sak är i alla fall klar det vi gjort tidigare räcker inte så det krävs nytänk och det gäller att haka på trender också.

                                Men, men, som trevligt är så har vi ett visst uppsving, men det känns ändå att jämfört med insatsen i tid senaste året hade jag hoppats på större tillströmning...
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...