Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #61
    Ursprungligen postat av DaRe
    Det har vi redan gjort med hundratals tidningar till runt 20 butiker utan en enda ny medlem så vitt jag kan tolka data i alla fall.
    Jag har i alla fall inte sett något i affärerna - men det har kanske varit andra affärer. Hur kan man se varifrån en ny medlem kommer?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #62
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Men nu finns ju en ny chans då det den 29-30 september är stor utställning och mässa i Köge utan för Köpenhamn.
      Det är gratis för föreningar o visa upp sig så här har NCS ett bra tillfälle o marknadsföra sig i Danmark.
      Utmärkt idé - NCS syntes ju minimalt på Malmöutställningen så denna gång kanske.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #63
        Att dela ut CB i butiker, tja det det kanske kan locka en av 20 som får tidningen att gå in på vår hemsida. Det är bara att inse, de som är intresserade av akvaristik har någon gång sökt information på nätet. Det är det naturliga sättet att söka information på.

        Avgörande för vilken hemsida man hamnar på är vilken träff man får på sökmotorn, vad som stämmer bäst in på det jag söker. Om hemsidan sen fångar ens intresse börjar man kanske läsa mer på sidan, blir man medlem? Nej troligtvis inte, inte om man inte känner att det ger mer än att "bara" vara användare.

        Så tror jag...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #64
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Att dela ut CB i butiker, tja det det kanske kan locka en av 20 som får tidningen att gå in på vår hemsida. Det är bara att inse, de som är intresserade av akvaristik har någon gång sökt information på nätet. Det är det naturliga sättet att söka information på...
          Nu menade jag som sagt inte att man skulle "dela ut" Ciklidbladet utan att den selektivt skulle ges till de som var intresserade av ciklider och att det i tidningnen då också skulle finnas ett informationblad om NCS.

          Dock även om detta "bara" skulle innebära att 1 av 20 då blir nya medlemmar per nummer så vore det jättebra - det ger ju dessutom ekonomiskt betydligt mer i intäkt i vad det kostar.

          Sedan vad som skiljer denna hemsida från andra är - jo att det är NCS som gör den och att NCS har en medlemstidning som dessutom är jäkligt bra - detta kan ingen annan akvaristisk hemsida ståta med. Det är Ciklidbladet som gör NCS unikt - inte hemsidan.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #65
            Jag tror att vi bör få affärerna att mer känna sig som "oss" för att få dem att aktivt marknadsföra NCS. En start är att skriva artiklar om dem. Trots mitt tjat som redaktör har det inte hänt, men nu får ju jag som vanlig medlem tid och kan börja göra reportage från affärerna.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #66
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det är bara att inse, de som är intresserade av akvaristik har någon gång sökt information på nätet. Det är det naturliga sättet att söka information på.
              Kan någon förklara varför vi inte syns på nätet? Bytet från ciklid.se till ciklid.org gjorde att vi mer eller mindre försvann. Söker man på "ciklider" hamnar vi trea, men med ciklid.se. Det är inte svenska google. Gör jag det på google.co.uk hamnar vi åtta.

              Sök på palettciklid, zebraciklid, blåciklid som är de vanliga och förfasas. Man hittar oss inte via nätet! När det gäller skalar, scalar, discusfisk, diskusfisk måste man ju kombinera det med något. Akvariefisk kanske? Noll och åter noll träffar på ciklid.org.

              Det är nog dags att betala en konsult för att fixa detta. Vi har försökt utifrån googles tips men misslyckats.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #67
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag tror att vi bör få affärerna att mer känna sig som "oss" för att få dem att aktivt marknadsföra NCS. En start är att skriva artiklar om dem. Trots mitt tjat som redaktör har det inte hänt, men nu får ju jag som vanlig medlem tid och kan börja göra reportage från affärerna.
                Det är en bra idé och borde också vara intressant för läsarna. Under början av 2000-talet hade vi en sådan reportage-serie och den blev uppskattad.
                Då delade vi upp affärerna mellan oss i styrelsen (utifrån geografiska förutsättningar) och om någon affär låg för långt bort från alla och ingen hade vägarna förbi under det kommande året så tog vi hjälp av någon närboende medlem.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #68
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Kan någon förklara varför vi inte syns på nätet? Bytet från ciklid.se till ciklid.org gjorde att vi mer eller mindre försvann. Söker man på "ciklider" hamnar vi trea, men med ciklid.se. Det är inte svenska google. Gör jag det på google.co.uk hamnar vi åtta.

                  Sök på palettciklid, zebraciklid, blåciklid som är de vanliga och förfasas. Man hittar oss inte via nätet! När det gäller skalar, scalar, discusfisk, diskusfisk måste man ju kombinera det med något. Akvariefisk kanske? Noll och åter noll träffar på ciklid.org.

                  Det är nog dags att betala en konsult för att fixa detta. Vi har försökt utifrån googles tips men misslyckats.
                  Såg att zoopet hamnade högt på de flesta sökord och jag kan direkt säga vad vi har "gjort" för att hamna högt. Jo, absolut ingenting.
                  Så visst man kan säkert ta ta hjälp av en dyr konsult för att hamna högre - men det måste ändå vara några andra faktorer som styr detta. Vad har jag inte en susning om.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #69
                    Jo ni har gjort något. Ni har gjort rätt! Frågan är vad ni har gjort rätt som ciklid.org gjort fel (t.ex. ett rent "konstruktionsfel" i joomla som gör att vi inte syns som vi är omedvetna om, vad vet jag). En sak vi gjorde i artregistret var att hålla texten ren från vetenskapliga namn och istället ha dem i faktarutan för att slippa uppdatera hela texten vid namnbyte (klassisk databastänk) - detta är "fel". Namnen (både svenska och vetenskapliga) ska stå flera gånger i texten.

                    Ett fel hittar vi här: http://www.cichlidae.com/docs/sponsors.php?lang=fr Det länkas till ciklid.se

                    Går vi in på urlspion.se blir så spöar lyckligtvis ciklid.org ciklid.se med 214 mot 84 externa länkar.

                    www.ciklid.org
                    42 874 Rankad i Sverige
                    3 879 487Rankad i Världen
                    Månatliga sidor granskade 16 216
                    Besökare per månad 14 742
                    Uppskattat värde 61 494,1 kr *
                    Externa länkar 214
                    Antal sidor 21 665

                    www.ciklid.se
                    50 352 Rankad i Sverige
                    9 315 914 Rankad i Världen
                    Månatliga sidor granskade 3 686
                    Besökare per månad 3 686
                    Uppskattat värde 17 259,96 kr *
                    Externa länkar 84
                    Antal sidor 270

                    Jag lägger in jämförelse med Zoopet för skoj skull.
                    Zoopet
                    8 345Rankad i Sverige
                    869 908 Rankad i Världen
                    Månatliga sidor granskade 79 853
                    Besökare per månad 61 425
                    Uppskattat värde 247 791,66 kr *
                    Externa länkar 126
                    Antal sidor 96 250
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 03 juli 2012, 11:30.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag har i alla fall inte sett något i affärerna - men det har kanske varit andra affärer. Hur kan man se varifrån en ny medlem kommer?
                      korrelation med inbetalningar och kampanj att dela ut tidningar samt att jag hade bifogat inbetalningskort. det sista var dock en miss om de använde kortet skulle vi fått betala 40sek på grund av att vi inte hade rätt att skriva ut dessa kort. framöver har jag tänkt använda kampanjkod för att avgöra om någon nappat.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #71
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jo ni har gjort något. Ni har gjort rätt! Frågan är vad ni har gjort rätt som ciklid.org gjort fel (t.ex. ett rent "konstruktionsfel" i joomla som gör att vi inte syns som vi är omedvetna om, vad vet jag). En sak vi gjorde i artregistret var att hålla texten ren från vetenskapliga namn och istället ha dem i faktarutan för att slippa uppdatera hela texten vid namnbyte (klassisk databastänk) - detta är "fel". Namnen (både svenska och vetenskapliga) ska stå flera gånger i texten.

                        Ett fel hittar vi här: http://www.cichlidae.com/docs/sponsors.php?lang=fr Det länkas till ciklid.se

                        Går vi in på urlspion.se blir så spöar lyckligtvis ciklid.org ciklid.se med 214 mot 84 externa länkar.

                        www.ciklid.org
                        42 874 Rankad i Sverige
                        3 879 487Rankad i Världen
                        Månatliga sidor granskade 16 216
                        Besökare per månad 14 742
                        Uppskattat värde 61 494,1 kr *
                        Externa länkar 214
                        Antal sidor 21 665

                        www.ciklid.se
                        50 352 Rankad i Sverige
                        9 315 914 Rankad i Världen
                        Månatliga sidor granskade 3 686
                        Besökare per månad 3 686
                        Uppskattat värde 17 259,96 kr *
                        Externa länkar 84
                        Antal sidor 270

                        Jag lägger in jämförelse med Zoopet för skoj skull.
                        Zoopet
                        8 345Rankad i Sverige
                        869 908 Rankad i Världen
                        Månatliga sidor granskade 79 853
                        Besökare per månad 61 425
                        Uppskattat värde 247 791,66 kr *
                        Externa länkar 126
                        Antal sidor 96 250
                        aktiviteten på zoopet är ju mycket högre så såklart hamnar den liten bättre till. där spelar skörd minimal roll. endast proaktivt för att generera aktivitet som i sin tur lyfter oss i sökningarna. internationaliseringen av artregistret är typiskt så att det kommer lyfta oss eftersom fler kommer klicka på de länkarna vid sökningar.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #72
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är en bra idé och borde också vara intressant för läsarna. Under början av 2000-talet hade vi en sådan reportage-serie och den blev uppskattad.
                          I CB3 kommer det att finnas en artikel om minst 1 NCS ansluten akvarieaffär!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #73
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            aktiviteten på zoopet är ju mycket högre så såklart hamnar den liten bättre till. där spelar skörd minimal roll. endast proaktivt för att generera aktivitet som i sin tur lyfter oss i sökningarna. internationaliseringen av artregistret är typiskt så att det kommer lyfta oss eftersom fler kommer klicka på de länkarna vid sökningar.
                            Ha! Och det var delvis dit jag ville komma! "Internationaliseringen av artregistret" och öppna sidor för ickemedlemmar krävs för att folk ska hitta hit via google. (Vad menar du med skörd förresten?)

                            Jämför annars med ciklider.se om du tycker att det är mer relevant. Den hamnar "alltid" högre i google, men har inte lika mycket aktivitet som ciklid.org (beroende på vad "månatliga sidor granskade" betyder).

                            Ciklider.se
                            47 442 Rankad i Sverige
                            6 435 037 Rankad i Världen
                            Månatliga sidor granskade 54 054
                            Besökare per månad 4 914
                            Uppskattat värde 22 087,37 kr *
                            Externa länkar 34
                            Antal sidor 12 075

                            Ciklid.org
                            42 874 Rankad i Sverige
                            3 879 487 Rankad i Världen
                            Månatliga sidor granskade 16 216
                            Besökare per månad 14 742
                            Uppskattat värde 61 494,1 kr *
                            Externa länkar 214
                            Antal sidor 21 665
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 03 juli 2012, 13:52.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #74
                              Jämför annars med ciklider.se om du tycker att det är mer relevant. Den hamnar "alltid" högre i google, men har inte lika mycket aktivitet som ciklid.org (beroende på vad "månatliga sidor granskade" betyder).
                              Kanske dags att byta tillbaka till .se?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #75
                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Kanske dags att byta tillbaka till .se?
                                Då gör vi samma fel igen. ciklid.org har seglat om ciklid.se. Frågan är också om detta är huvudorsaken, eller om det t.ex. är övergången till joomla som orsakat detta. Jag ser att vår "testfisk" i artregistret zebraciklid kommit upp till plats 6 från ickeexisterande genom att zebraciklid nämns en massa gånger i texten.

                                Så det kan vara så enkelt att se till att det står malawiciklider, tanganyikaciklider, victoriaciklider, viktoriaciklider, amerikanska ciklider, afrikanska, västafrikanska, akvariefisk mm. på sidorna.

                                Sidan om tanganyikaciklider innehåller t.ex. inte ordet tanganyikaciklider http://www.ciklid.org/artregister/ar...nganyikasj%F6n

                                Kan det vara därför trådar i forum kommer upp så ofta? Orden nämns gång på gång.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...