Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #46
    Ursprungligen postat av DaRe
    Den dagen har kommit för länge sedan då Ciklidbladets dragningskraft är svag.
    Vet du eller gissar du? Och vad menar du? Vi är bra på att behålla medlemmar. Vad beror det på?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Jo men att locka nya. Det är ju just nya vi har en sjunkade statistik kring.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #48
        Hur hittar man hit överhuvudtaget?
        Har ni Google Analytics eller något liknande så att ni kan utläsa varifrån nya besökare kommer, hur många de är per dag/vecka/etc, o s v.
        Vilka är vår målgrupp? Alla som har akvarium? Alla som har ciklider? Eller?
        Kan man inte göra någon kampanj med akvariebutikerna runt om i landet, eller åtminstone rabattbutikerna. T ex att med varje sålt akvarium eller såld ciklid får kunden ett erbjudande med i påsen om ett års fritt medlemskap i NCS, kanske med begränsningen att CB inte ingår men med rabatter och alla andra medlemsförmåner.
        Skulle också vilja se att en del av förstasidan (på ciklid.org, inte CB) avsattes till att fånga nyanländna besökares uppmärksamhet och att man därifrån kan klicka sig vidare till en liten nybörjaravdelning där vi samlat det som passar där - t ex förslag på olika lämpliga fisksammansättningar i olika akvariestorlekar och biotoper. Och där ska vi inte begränsa oss till att föreslå enbart ciklider utan även olika icke-ciklider som passar bra ihop med ciklider.
        Jag tycker det saknas ett eller ett par steg på trappan från akvarienovis till ciklidintresserad och vidare till hemmastadd ciklidiot på forumet.
        Tror också att det på något vis skulle vara bra om vi kunde uppmuntra nyanlända ännu mer till att göra sina första inlägg på forumet. Tror att det är ett stort steg för många faktiskt.

        //Kaj

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #49
          Ursprungligen postat av DaRe
          Tyvärr var lotteriet olagligt och ett lotteritilstånd är dyrt, men definitivt något vi skulel kunna göra om ekonomin är tillräckligt stark.

          Hoppsan, ja det var ju inte så bra

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #50
            Skulle man kunna lösa medlemskap i sin mobil (betalknapp) och visa upp ett elektroniskt medlemskort ungefär som en SMS-biljett skulle nog flera affärer gå med på att informera om detta. Folk är dumsnåla annars skulle det inte finnas så mycket "köp 3 betala för 2", köp 2 istället för 1 och tjäna 5 öre osv. som jag själv (dumsnål smålänning) ständigt går på, men det finns ett glapp i tid.

            Jag tycker att siffror som visar att de som är med stannar i stor utsträckning, tyder på att marknadsföring inte är helt fel. Den främsta marknadsföringskanalen är ciklid.org och då verkar det vettigaste att vara att utveckla de delarna för att få hit fler.

            Rekryteringstoppen sammanfaller med att NCS marknadsfördes effektivt samt att ciklid.orgs forum var ett av de ledande allmänakvaristiska forumet i Sverige. Det senare kommer aldrig återkomma.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 02 juli 2012, 22:02.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #51
              Oj det var många inlägg som dykt upp sedan jag senast skrev - skall ta mig samman och försöka svara på några (åtminstone de som "bemötte" mig)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #52
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag tycker definitivt inte att andra sidor är något dåligt men visst delar vi på samma krets av folk som har begränsade möjligheter att vara med i flera typer av medlemskap. Det betyder ju givetvis inte att det är dåligt för hobbyn. Varken eller skulle jag personligen nog säga...
                Nja - delar och delar. Vad du verkar vilja med NCS är att det bara skall vara hemsidan i framtiden och då blir bara ciklid.org en av flera hemsidor och då tror jag att NCS saga är all. NCS kan överleva - men enbart för att det finns en stor kassa så NCS behöver inte tänka på ekonomin.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  På vilket sätt är NCS dåligt anpassat dvs. vad ska NCS göra åt det? Vilken verksamhet är det som inte plockar upp detta? Visst, det dominerar inte forumet, men vi kan ju inte ha regler för vad som ska diskuteras. När det gäller inriktningen på CB är det ju som att vända en atlantångare om ens det, om inte redaktören själv sätter sig och skriver artiklar. Det finns inte mycket man kan göra år vilka artiklar som kommer in. Att byta redaktör är förstås ett sätt då man som ny redaktör kan be alla vänner skriva, men efter ett tag töms detta förråd av författare ut.

                  Tja, jag kan ju börja med förslag men kommer bara på marknadsföring:
                  1. Trycka på att ciklider går hålla i mindre akvarier och med andra firrar, t.ex. i en folder som förhoppningsvis sätts ihop snart och som kan läggas ut i butiker.
                  2. Samma sak, fast plansch till butiker.
                  3. Almanackan är en reklampelare: Samma sak där: även ciklider som funkar i mindre akvarier.
                  4: Synas på forum där mindre akvarier diskuteras.
                  5. Promota trådar med ciklider som funkar i mindre akvarier.
                  6. Ragga artiklar samt översätta artiklar om ciklider som funkar i mindre akvarier.

                  När det gäller CB (och alla andra medlemsblad och även Cichlid News) är det svårare och svårare att få in artiklar. Jag har hört av redaktörer att folk lägger upp detta i forum istället, och att artiklar som kommer in kan vara en helt oredigerade forumstrådar
                  Nej självklart man kan inte styra forumet - men mitt svar var mer riktat mot DaRe som såg andra hemsidor som konkurrenter och folk skulle värvas över hit. De kan inte värvas över hit just för att ciklid.org är dålig på att knuta an till dagens trender eftersom de som är här inte är intresserade av dom.

                  Sedan visst även CB borde kunna knyta mer an till trenderna och att det inte kommer in artiklar är inget nytt - det har varit sådana trender i flera omgångar tidigare och då har det lösts genom hårt arbete från styrelsen. Det året som jag tog över som ordförande och redaktör var det helt dött och inga artiklar kom in och CB var på väg neråt. Då fick varenda styrelsemedlem till uppgift att skriva "artiklar" - nu sitter det många fler i styrelsen så det borde väl inte vara något problem. Den gången vände medlemstillströmningen rejält uppåt igen och efter något år började det också att flyta in artiklar och då fick styrelsen andra arbetsuppgifter. det vänder inte utan hårt arbete.

                  Vad gäller marknadsföringen så hade ju styrelsen ett gyllene läge att nu när medlemsantalet minskar så valde de att dra ner upplagan rejält för att spara några korvören (som inte behövde sparas). Istället kunde de ha delat ut överupplagan (med ett reklamflygblad i) till några ciklidaffärer som hade gett tidningen till sina ciklidkunder. På så sätt hade NCS och CB blivit marknadsfört till en minimal kostnad.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #54
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Har du någon statistik Kjell? 20% är väl bara en gissning?
                    Hur stora i genomsnitt var akvarierna som såldes för 20 år sedan?
                    Hur stora är de stora akvarierna som säljs nu?
                    Och i så fall vad är anledningen till mindre akvarier?
                    Platsbrist, Pengabrist, Tidsbrist, Intressebrist?
                    Ja exakt 20% är självklart en gissning men eftersom jag umgås med akvariegrossister och har kurser för akvarieaffärer så har jag ett visst hum om utvecklingen och jag tror snarare att det är ännu färre stora akvarier som säljs.
                    När jag pratar om stora så menar jag över 300 liter.
                    Varför det har minskat det vet jag inte men det är ju nya trender nu och i för det som är "inne" behövs inte stora akvarier.
                    Sedan är det ju också som så att de som förr köpte stora akvarier oftast hade troffar eller malawi i dom. Troffe-trenden var ju förr stor men då däk det ju upp en massa sjukdomar och intresset dog nästan helt. Malawi är ju lite uttjatat - förr kom det in nytt hela tiden - det enda nya som händer nu är att gamla fiskar byter namn (vilket inte är så säljande) samt att det dyker upp nya "färghybrider". Det senare är säkert intressant (även om det inte intresserar mig) men det avspeglar sig i alla fall inte i vare sig CB eller på ciklid.org

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #55
                      Ursprungligen postat av Byttorp
                      Hej, personligen tror jag inte så mycket på att införa några större begränsningar för icke medlemmar.
                      Man skall i alla fall inte plocka bort en massa funktioner för icke medlemmar som tidigare varit öppna för dessa.
                      Vad man kan göra är att bygga nya funktioner som skall in och bara göra dessa tillgängliga för medlemmar.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #56
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Marknadsföring kostar pengar.
                        NCS har väldigt gott om pengar, men dåligt med medlemmar. Att t.ex. behålla upplagan av CB nu när medlemsantalet minskat och istället använda överupplagan som marknadsförning hade kostat minimalt. Bara en liten del av vad senaste Ciklidstämman gav i överskott till NCS (NCS-överskottet var 26.000).

                        Så anledningen till den dåliga marknadsföringen är inte att pengar saknas utan att initiativet/arbetsförmågan saknas

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #57
                          har du några idéer hur vi kan använda ciklidbladets extraantal till något vettigt så är jag intresserad. jag har inte kommit på nåt.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #58
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            har du några idéer hur vi kan använda ciklidbladets extraantal till något vettigt så är jag intresserad. jag har inte kommit på nåt.
                            det skrev jag ovan - blada in ett infoblad i CB och sedan skicka ut en bunt till de bra ciklidaffärerna (efter att först ha ringt och kollat med dom) och sedan får affärerna dela ut sdom till intresserade ciklidkunder

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #59
                              Det har vi redan gjort med hundratals tidningar till runt 20 butiker utan en enda ny medlem så vitt jag kan tolka data i alla fall.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2294

                                #60
                                Precis som Kjell tror jag det krävs mer fysiskt medverkande, Akvariehelg visar väl på det. Ncs blir ju mer o mer en webklubb o det finns det många av.
                                Men detta har jag också tjötat om innan.
                                Men nu finns ju en ny chans då det den 29-30 september är stor utställning och mässa i Köge utan för Köpenhamn.
                                Det är gratis för föreningar o visa upp sig så här har NCS ett bra tillfälle o marknadsföra sig i Danmark.
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...