Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #91
    En check är inte en undersökning. Det räcker inte med en tråd i forumet med färdiga svar att kryssa i för den lilla klick som är aktivast på forumet. Det ska vara en genomtänkt undersökning och nå ut till en större del av våra medlemmar. Det krävs lite arbete men rätt gjord betalar den sig. Fel gjord är den lika mycket värd som våra gissningar.
    Och en undersökning ger heller inte alla svar på allt.
    //Kaj

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #92
      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Alltså, kom igen nu! Hur kan du fastställa det som en sanning? Enda anledningen till att jag är medlem är denna hemsida. När jag kom till forumet så inte tusan kom jag hit för att jag sökte CB - jag visste inte ens att det existerade något som hette Ciklidbladet. Jag sökte information. Och jag tror att första gången någon överhuvudtaget får höra talas om CB så är det när man varit inne här på forumet. Och, allvarligt talat, hur många tänker: "Jag vill bli medlem så att jag kan få den där papperstidningen"? Själv blev jag medlem för att jag vill stödja den här verksamheten som helhet och det jag får ut av att vara medlem det får jag ut via forumet och absolut inte från CB, som jag knappt läser.
      Men jag kanske är en udda typ i sammanhanget. Papperstidningar är inte där jag söker information och jag tror inte jag är så udda när det gäller det.

      Någon föreslog tidigare att det görs en undersökning för att finna ut hur och varför vi hamnade här. Det är en alldeles utmärkt idé för då slipper vi gissa så förbenat och framförallt slipper vi slutsatser som riskerar vara käpprätt åt skogen i värsta fall.

      //Kaj
      Det är 2 helt olika frågor varför man hamnar här och varför man är medlem i NCS.
      Om du nu anser att anledningen till att folk betalar 295 kr är för att man vill läsa en hemsida som är gratis att läsa så får du väl i så fall tro det.
      Jag tror att de flesta gör det för att få Ciklibladet.

      Vi har bägge lika stor rätt att tro vad vi vill.

      Kan väl också vara nämnt att nämna att vi var nere på samma låga medlemsnivå i början av 2000-talet och då gjorde vi ett rejält lyft på Ciklidbladet och ganska snabbt steg medlemsantalet med 50%.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 juli 2012, 18:42.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #93
        Ursprungligen postat av DaRe
        Vi gjorde en check för ett tag sedan men det var riktad till medlemmar och varför är du medlem, det ger ingenting i hur ska vi få de som inte är medlem att bli medlem.
        Men hur många är registrerade som NCS-medlemmar här i forumet borde väl inte vara så svårt att ta reda på.
        Det säger väl inte allt - men ger väl i alla fall en lite vägledning.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 juli 2012, 18:40.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #94
          Som jag sagt tidigare i tråden. Det finns två "sidor" som kan ge intressant information gällande medlemsskap. De som redan är det, vad avgjorde? De som inte blivit det ännu, varför inte? Vad saknas som skulle motivera ett medlemsskap.

          Jag gillar CB. Inte så mycket att jag hade löst mitt första medlemsskap kanske, för då hade jag ingen aning om vad det var. Jag får en känsla av att CB är en het potatis. De "riktiga" medlemmarna som varit med sen stenåldern då ingen hade hört talas om internet tycker att NCS är CB. Senare medlemmar har blivit medlemmar av andra anledningar och får CB som en bonus. Nu spekulerar jag lite men jag tror att det kan vara så det ligger till.

          Som jag skrivit tidigare så blev jag medlem för att kunna posta bilder. Senare för rabatt och för att jag vill stödja föreningen. CB finns med men jag skullle inte betala enbart för den, så mycket ger den inte mig. Samma info finns ju på nätet och ganska ofta på det här forumet..


          Jag säger inte att vi ska lägga ner CB - absolut inte. Men vissa verkar ju tro att det är den enda anledningen till att vi har medlemmar öht. Det är nog dags att öppna ögonen och se hur saker och ting förhåller sig idag. Företag satsar stora pengar på webben. Varför? Jo för annars finns man inte. Så är det bara. Hur många handlar dyrare saker utan att först kolla på nätet vad det är man köper, och var, till bästa pris? Ett klick bort -annars har man tappat intresset och kollar vidare...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #95
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Men vissa verkar ju tro att det är den enda anledningen till att vi har medlemmar öht. Det är nog dags att öppna ögonen och se hur saker och ting förhåller sig idag. Företag satsar stora pengar på webben. Varför? Jo för annars finns man inte. Så är det bara. Hur många handlar dyrare saker utan att först kolla på nätet vad det är man köper, och var, till bästa pris? Ett klick bort -annars har man tappat intresset och kollar vidare...
            Jag vet inte om du menar mig - men vad jag vet är jag den enda som driver en akvaristisk hemsida som tar betalt så jag borde ha en viss koll om vad det handlar om.
            Flera gånger (i andra länder) har jag blivit tillfrågad av föreningsfolk om hur de skall kunna göra för att ta betalt för sin hemsida eftersom de verkar anse att Zoopet är framgångsrikt (inget som jag håller med om - i alla fall ekonomiskt är det en flopp).

            Jag tror absolut inte att denna hemsida är meningslös och inte fyller någon funktion - men jag har svårt att se att denna ensam (utan CB) skulle få NCS att fortleva. Men visst som jag skrev tidigare - NCS har en fet kassa så även om man skulle lägga ner CB så skulle ju hemsidan kunna drivas i många år framöver med dom pengarna.

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #96
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är 2 helt olika frågor varför man hamnar här och varför man är medlem i NCS.
              Om du nu anser att anledningen till att folk betalar 295 kr är för att man vill läsa en hemsida som är gratis att läsa så får du väl i så fall tro det.
              Jag tror att de flesta gör det för att få Ciklibladet.

              Vi har bägge lika stor rätt att tro vad vi vill.
              Ja, och en tredje är varför man slutar vara medlem.
              Jag invänder inte mot att du tror si eller så utan att du påstår att si och så är det punkt. Jag ger mig själv som exempel på att det inte gäller alla och jag ifrågasätter om det är så som du säger. Själv TROR jag att CB är som lite kejsarens nya kläder. Man får inte ifrågasätta CB's betydelse och spräcka bubblan som byggts upp kring den. Som jag tidigare sagt är det en snygg produkt, och det finns säkert ett och annat läsvärt i den. Och jag vet att det finns ett antal medlemmar som verkligen längtar efter det nya numret varje gång. MEN hur många är det av de 800 medlemmarna? Du tror (påstår) att det är en överväldigande majoritet, men jag tror inte att det är så. Och jag kan ha helt fel när jag utgår ifrån mig själv och mina bevekelsegrunder för att vara medlem. Jag har ännu inte läst något inlägg från någon medlem att CB är den klart avgörande anledningen till att man är medlem. Är det så för dig?

              //Kaj

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #97
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Som jag sagt tidigare i tråden. Det finns två "sidor" som kan ge intressant information gällande medlemsskap. De som redan är det, vad avgjorde? De som inte blivit det ännu, varför inte? Vad saknas som skulle motivera ett medlemsskap.

                Jag gillar CB. Inte så mycket att jag hade löst mitt första medlemsskap kanske, för då hade jag ingen aning om vad det var. Jag får en känsla av att CB är en het potatis. De "riktiga" medlemmarna som varit med sen stenåldern då ingen hade hört talas om internet tycker att NCS är CB. Senare medlemmar har blivit medlemmar av andra anledningar och får CB som en bonus. Nu spekulerar jag lite men jag tror att det kan vara så det ligger till.

                Som jag skrivit tidigare så blev jag medlem för att kunna posta bilder. Senare för rabatt och för att jag vill stödja föreningen. CB finns med men jag skullle inte betala enbart för den, så mycket ger den inte mig. Samma info finns ju på nätet och ganska ofta på det här forumet..


                Jag säger inte att vi ska lägga ner CB - absolut inte. Men vissa verkar ju tro att det är den enda anledningen till att vi har medlemmar öht. Det är nog dags att öppna ögonen och se hur saker och ting förhåller sig idag. Företag satsar stora pengar på webben. Varför? Jo för annars finns man inte. Så är det bara. Hur många handlar dyrare saker utan att först kolla på nätet vad det är man köper, och var, till bästa pris? Ett klick bort -annars har man tappat intresset och kollar vidare...
                Instämmer till fullo!

                //Kaj

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #98
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag vet inte om du menar mig - men vad jag vet är jag den enda som driver en akvaristisk hemsida som tar betalt så jag borde ha en viss koll om vad det handlar om.
                  Flera gånger (i andra länder) har jag blivit tillfrågad av föreningsfolk om hur de skall kunna göra för att ta betalt för sin hemsida eftersom de verkar anse att Zoopet är framgångsrikt (inget som jag håller med om - i alla fall ekonomiskt är det en flopp).

                  Jag tror absolut inte att denna hemsida är meningslös och inte fyller någon funktion - men jag har svårt att se att denna ensam (utan CB) skulle få NCS att fortleva. Men visst som jag skrev tidigare - NCS har en fet kassa så även om man skulle lägga ner CB så skulle ju hemsidan kunna drivas i många år framöver med dom pengarna.
                  Om jag förstår det rätt så driver du Zoopet framgångsrikt - om än inte ekonomiskt framgångsrikt så i allla fall sett till medlemsantal? Och det är betalande medlemmar? Hur har du burit dig åt för att åstadkomma det?

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #99
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jag vet inte om du menar mig - men vad jag vet är jag den enda som driver en akvaristisk hemsida som tar betalt så jag borde ha en viss koll om vad det handlar om.
                    Flera gånger (i andra länder) har jag blivit tillfrågad av föreningsfolk om hur de skall kunna göra för att ta betalt för sin hemsida eftersom de verkar anse att Zoopet är framgångsrikt (inget som jag håller med om - i alla fall ekonomiskt är det en flopp).

                    Jag tror absolut inte att denna hemsida är meningslös och inte fyller någon funktion - men jag har svårt att se att denna ensam (utan CB) skulle få NCS att fortleva. Men visst som jag skrev tidigare - NCS har en fet kassa så även om man skulle lägga ner CB så skulle ju hemsidan kunna drivas i många år framöver med dom pengarna.
                    Ja jag menar dig Kjell. Fast jag tror inte att du är ensam i dina åsikter.

                    Det som blir galet i den här diskussionen är att vi inte riktigt diskturerar samma sak. Känner jag iaf. Det jag vill ta reda på, det som driver mig att skriva inlägg iden här tråden, är att ta reda på varför man är/inte är medlem. Utifrån det kan vi bestämma oss för vad vi ska satsa delar av vår "feta" kassa för att få nya medlemmar. Om det nu är vad vi vill. Jag vill inte lägga ner CB, jag förstår inte varför du ens skriver så. Det ena utesluter inte det andra. Vi kan ha en bra medlemstidning OCH en hemsida som är bra - och ännu bättre om man är medlem. Om det skulle visa sig att medlemsfunktioner på hemsidan skulle vara avgörande för medlemsskap så är det ju där vi ska lägga fokus.

                    Att bara få hit nya "forumsdeltagare" som inte löser medlemsskap (för allt de är intresserade av är gratis) främjar ju visserligen NCS mål att främja intresset för ciklider, men ger inga nya medlemmar.

                    Om man vill vara lite elak så kan man (miss?)tolka din åsikt Kjell som att " om man inte har vett nog att uppskatta CB kan man lika gärna
                    välja vilken hemsida som helst (ciklider.se t ex). Jag tror inte att du menar så men någon annan kanske gör det. Jag tycker att vi istället ska ha något som gör vår hemsida så pass attraktiv så oavsett vilken anledning man har så är både CB OCH hemsidan värd 295:-/år. Även om nu inte Zoopet är någon kassako så är det ju trots allt folk som betalar för att BARA vara med på en hemsida.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Innan vi går för långt med att dskutera vad vi som pratar i tråden tycker, vore det nog en bra ide att ta fasta på de ideer kring undersökning som nämns.

                      Vore det ide att börja lista upp frågor för ett formulär? Kan vi i så fall posta den undersökningen även på zoopet. De som är aktiva på detta forum är också medlemmar i rätt stor utsträckning.

                      Vi skulle då kunna göra en studie till de som redan är medlemmar och annonsera om det i nyhetsutskicket, där når vi även mängder av folk som är ickemedlemmar. Totalt runt 4300 pers nås. Kanske kan vi använda en google form för det hela. Eller har facebook någon dylik funktion.

                      Undersökning: Detta skulle få mig som inte är medlem att bli medlem:
                      1) En App som jag kan ha i mobilen/surfplattan med direkt access till artregistret/artikelregistre/...!
                      2)

                      Länk till förra undersökningen:
                      Självklart är vi med i NCS men varför sugs just du in i detta, vad är det som ger dig mest bang for the buck? Finns inte din anledning med ovan skriv ett svar. /Nyfiken blå ;)
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Innan vi går för långt med att dskutera vad vi som pratar i tråden tycker, vore det nog en bra ide att ta fasta på de ideer kring undersökning som nämns.

                        Vore det ide att börja lista upp frågor för ett formulär? Kan vi i så fall posta den undersökningen även på zoopet. De som är aktiva på detta forum är också medlemmar i rätt stor utsträckning.

                        Vi skulle då kunna göra en studie till de som redan är medlemmar och annonsera om det i nyhetsutskicket, där når vi även mängder av folk som är ickemedlemmar. Totalt runt 4300 pers nås. Kanske kan vi använda en google form för det hela. Eller har facebook någon dylik funktion.

                        Undersökning: Detta skulle få mig som inte är medlem att bli medlem:
                        1) En App som jag kan ha i mobilen/surfplattan med direkt access till artregistret/artikelregistre/...!
                        2)

                        Länk till förra undersökningen:
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64484
                        Ja att maila ut kan vara en bra början. Erfarehetsmässigt så brukar man tyvärr få ganska få svar men det är helt klart värt ett försök, och jag har ingen bättre ide' heller.

                        OM vi skulle marknadsföra oss på andra siter med banners så tycker jag att vi ska försöka lyfta fram vårt artregister, rabattaffärer och CB. Men innan vi gör något sånt måste vi även kunna erbjuda något extra på hemsidan för medlemmar. Jag vet inte vad. Det verkar ju inte lämpligt att låsa artreg men kanske delar av det som ngn var inne på tidigare. Det räcker självklart inte, vi måste ha något mer som lockar. Idag finns det ju inget mervärde för medlemmar på hemsidan. Och jag tror att det är avgörande. Hemsidan är förmodligen första kontakten med NCS för de flesta, knappast CB.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Känner jag iaf. Det jag vill ta reda på, det som driver mig att skriva inlägg iden här tråden, är att ta reda på varför man är/inte är medlem.
                          fast du måste skilja på att vara medlem på ciklid.org och att vara medlem i NCS.

                          Utifrån det kan vi bestämma oss för vad vi ska satsa delar av vår "feta" kassa för att få nya medlemmar. Om det nu är vad vi vill. Jag vill inte lägga ner CB, jag förstår inte varför du ens skriver så. Det ena utesluter inte det andra. Vi kan ha en bra medlemstidning OCH en hemsida som är bra - och ännu bättre om man är medlem. Om det skulle visa sig att medlemsfunktioner på hemsidan skulle vara avgörande för medlemsskap så är det ju där vi ska lägga fokus.
                          Men om medlemstappet blir ännu större så kommer CB att läggas ner. Så visst det ena utesluter inte det andra - men visst om man vill och kan satsa på allt så har jag inget emot det - men jag har svårt att se att NCS idag satsar på CB.

                          Men Okej då - jag kansk har fel.
                          Min fråga är då
                          NCS har tappat rejält i medlemmar vad har NCS styrelse lagt upp för handlingsplan för att vända denna trend?

                          Att bara få hit nya "forumsdeltagare" som inte löser medlemsskap (för allt de är intresserade av är gratis) främjar ju visserligen NCS mål att främja intresset för ciklider, men ger inga nya medlemmar.
                          Korrekt det är ju precis det jag har sagt tidigare i tråden - men fått mothugg. Dvs man betalar inte ett medlemskap för att man skall kunna ta del av ett forum där man redan kan ta del av allt.

                          Om man vill vara lite elak så kan man (miss?)tolka din åsikt Kjell som att " om man inte har vett nog att uppskatta CB kan man lika gärna
                          välja vilken hemsida som helst (ciklider.se t ex). Jag tror inte att du menar så men någon annan kanske gör det.
                          Möjligen är det elakt - men i princip så är det så. Dvs tycker man inte att CB är bra så kan man välja den hemsida som man trivs bäst på. Idag finns det allmänna akvariehemsidor, specialhemsidor för räkor, växter och saltvatten (och även andra har inte riktigt koll) som är riktigt bra. Även inom ciklider bra hemsidor att konkurrera med.
                          Det som särskiljer denna sida - från de överiga är att NCS har CB.

                          SEdan har jag ju ställt en fråga flera gånger om hur många som är registrerade NCS-medlemmar här i forumet - det skulle i alla fall ge en liten vägledning
                          [

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            När jag skriver medlemmar menar jag naturligtvis medlemmar som betalar och är med i föreningen. Inte bara för att de vill ha CB utan för att föreningen är så mycket mer. Ska man tolka det du skriver så är din uppfattning att föreningen är för de som vill ha CB i brevlådan och det går inte att ha andra förmåner med medlemsskap som gör att det är värt pengarna? Då är vi ju farligt ute om det skulle vara majoritetens åsikt. Utan utveckling och förnyelse dör vilken förening eller verksamhet som helst bort. Ingen kan leva på gamla ideer, därför satsar de som vill finnas kvar på utveckling av tjänster och produkter. Men det ska inte vi göra då Kjell?

                            Hade det inte varit för rabatten som gör att man tjänar in sitt medlemskap efter ett par besök i rabattbutikerna så hade jag inte heller betalat. CB kan jag leva utan, hemsidan är gratis. Och det finns dessutom andra som också är gratis.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Vi gör massor med mer grejor, men som sagt vi gör det gratis till och med lägge rut egna pengar i många fall.
                              Men om man tar bort webben vad gör NDs då ??
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Och..

                                Fixat med upphandling och skaffande av konto till betalknappen.
                                Jagat rätt på ett gäng nya rabattbutiker
                                Hållt ett föredrag på stämman om varför man ska vara medlem.

                                Att jag skriver detta är för att jag blir lite illa berörd över antydningarna att vi inte gör nåt. Jag kan inte göra mer, sorry. Jag har ett liv på sidan om också med tre små barn etn villa som kräver sitt och ett jobb där jag lägger 60 timmar i veckan utan ersättning där heller...
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...