Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Då måste man ju fråga sig varför, eller hur? Är det ingen som har behov att det kanske? De som läser är inte aktiva på hemsidan? ...
    Nej så är det kanske på denna hemsida - de som är aktiva här har inte behov av CB.
    Men om det nu är så borde man ju då istället jobba med att förbättra kontaktytorna eftersom det då är där som intresset finns för att såväl läsa akvarietidningar som att gå på möten
    Nu tror jag inte att det är riktigt så illa - utan det finns nog även en hel del här som är intresserade av CB - men det kanske inte är fler än på andra hemsidor.

    Nej men man kan vara så bred att man fångar upp medlemmar från de olika grupperna kanske? Alla får det DE vill ha
    Uppriktigt sagt tror du verkligen att medlemmarna på denna hemsida vill att denna hemsida skall bli bättre på räkor, växter, saltvatten eller på allmän akvaristik.
    Dessa sidor är ju i idag i samma nivå (eller större) än denna hemsida inom sina resp. områden - så för att ciklid.org skall kunna locka dom därifrån så måste denna sida bli så stor på dessa områden att cikliderna kommer att få en mycket liten roll.
    Nej - ciklid.org skall satsa på att vara en bra cikilidsida

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nej så är det kanske på denna hemsida - de som är aktiva här har inte behov av CB.
      Men om det nu är så borde man ju då istället jobba med att förbättra kontaktytorna eftersom det då är där som intresset finns för att såväl läsa akvarietidningar som att gå på möten
      Nu tror jag inte att det är riktigt så illa - utan det finns nog även en hel del här som är intresserade av CB - men det kanske inte är fler än på andra hemsidor.
      Självklart är det många här som är intresserade av CB. Jag själv gillade t ex senaste numret jättemycket. Varför det inte diskuteras på forumet kanske beror på artiklarna, det finns inte så mycket att diskutera? Jag vet inte... Men som du själv skrev, det blir ju ganska tråkigt att bidra med artiklar ifall ingen ens orkar kommentera dom. På samma sätt som det blir tråkigt att hålla igång en projekttråd ifall ingen skriver i den.

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Uppriktigt sagt tror du verkligen att medlemmarna på denna hemsida vill att denna hemsida skall bli bättre på räkor, växter, saltvatten eller på allmän akvaristik.
      Dessa sidor är ju i idag i samma nivå (eller större) än denna hemsida inom sina resp. områden - så för att ciklid.org skall kunna locka dom därifrån så måste denna sida bli så stor på dessa områden att cikliderna kommer att få en mycket liten roll.
      Nej - ciklid.org skall satsa på att vara en bra cikilidsida
      Nej där missförstod nog jag dig. Det jag menade var att de som:
      1. Är intresserade av CB ska få en riktigt bra ciklidtidning
      2. De som är intresserade av hemsidan och forumet ska få en riktigt bra hemsida.
      3. De som vill stödja föreningen ska få göra det och få information om vad föreningen gör.

      De flesta vill nog ha alla tre sakerna och det är just den kombinationen som blir vår styrka. Men åter igen, för att värva nya medlemmar tror jag att vi måste ha något som lockar i funktioner på hemsidan som man endast får tillgång till genom att bli medlem då det är hemsidan som är vårt ansikte utåt. Att hitta andra likvärdiga sätt att marknadsföra föreningen på är nog svårt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        OK men vad f-n sitter vi här och diskuterar det här för då om vi inte vill ha en förändring? Låt tiden gå och se vad som händer istället, lägger pengarna (överskottet) på hög så vi har råd att forsätta med CB även om det blir dippar i medlemsantalet och därmed mindre pengar in. Var nöjd och glad med det som är.

        Så då kan vi låsa tråden
        Det där har jag aldrig ens skrivit mellan raderna och det var ett svar på kajjjas fråga vad jag menade med "mer". "Kul" att du klippte bort att jag uppskattar alla kommentarer och sedan påstår att jag inte vill ha förändring och vill låsa tråden.

        Revisorerna tillåter förövrigt oss inte att göra som du skriver. Pengar som betalas in av medlemmar ska användas och mer pengar än ett rimligt sparkapital får inte sättas undan (kommer inte ihåg, men 10% av omsättningen eller så).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Det jag menade var att de som:
          1. Är intresserade av CB ska få en riktigt bra ciklidtidning
          2. De som är intresserade av hemsidan och forumet ska få en riktigt bra hemsida.
          3. De som vill stödja föreningen ska få göra det och få information om vad föreningen gör.

          De flesta vill nog ha alla tre sakerna och det är just den kombinationen som blir vår styrka. Men åter igen, för att värva nya medlemmar tror jag att vi måste ha något som lockar i funktioner på hemsidan som man endast får tillgång till genom att bli medlem då det är hemsidan som är vårt ansikte utåt. Att hitta andra likvärdiga sätt att marknadsföra föreningen på är nog svårt.
          Vi är helt överens och jag vill lägga till att vi måste utveckla medlemsförmånerna och diskutera hur dessa ska se ut.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det där har jag aldrig ens skrivit mellan raderna och det var ett svar på kajjjas fråga vad jag menade med "mer". "Kul" att du klippte bort att jag uppskattar alla kommentarer och sedan påstår att jag inte vill ha förändring och vill låsa tråden.

            Revisorerna tillåter förövrigt oss inte att göra som du skriver. Pengar som betalas in av medlemmar ska användas och mer pengar än ett rimligt sparkapital får inte sättas undan (kommer inte ihåg, men 10% av omsättningen eller så).
            förlåååt, jag trodde att du menade att vi inte ska/kan driva föreningen på ett sätt att vi får in mer pengar, eller rättare sagt att föreningen inte till största delen ska sälja en tjänst/servicefunktion. Då tolkade jag det som att vi är bakbundna i "vårt" tänk att utveckla servicen (förmånerna) för medlemmar. Nu lusläste jag inte din länk, skummade bara igenom men det jag läste tyckte jag pekade åt det hållet.

            Ju mer omsättning vi har desto mer pengar är de 10%. Dessutom, tänk hur mycket kul man kan ha om man har mer pengar att röra sig med. Är det för mycket pengar kvar vid årets slut köper man in prylar som man kan lotta ut/ha som pris i tävlingar mm. Eller köper NCS-prylar som vi säljer i vår shop (om det nu är OK?)

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Vi är helt överens och jag vill lägga till att vi måste utveckla medlemsförmånerna och diskutera hur dessa ska se ut.
              Härligt!

              Ditt tillägg är lite komiskt eftersom det var så iaf jag försökte inleda mitt deltagande i den här tråden. Sen känner jag mest att jag har fått skit för att jag inte förstår hur den här föreningen fungerar och hur viktig CB är för föreningens överlevnad. Jag har hela tiden försökt att framhålla att vi givetvis ska ha båda delarna och att nya medlemmar lättast värvas genom medlemsspecifika förmåner på hemsidan. Jag försöker absolut inte köra ett martyrutspel utan jag har bara undrat vad f-n jag gör för fel, hur otydlig kan jag vara?

              Men nu är vi här (eller?)

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                förlåååt, jag trodde att du menade att vi inte ska/kan driva föreningen på ett sätt att vi får in mer pengar, eller rättare sagt att föreningen inte till största delen ska sälja en tjänst/servicefunktion. Då tolkade jag det som att vi är bakbundna i "vårt" tänk att utveckla servicen (förmånerna) för medlemmar. Nu lusläste jag inte din länk, skummade bara igenom men det jag läste tyckte jag pekade åt det hållet.

                Ju mer omsättning vi har desto mer pengar är de 10%. Dessutom, tänk hur mycket kul man kan ha om man har mer pengar att röra sig med. Är det för mycket pengar kvar vid årets slut köper man in prylar som man kan lotta ut/ha som pris i tävlingar mm. Eller köper NCS-prylar som vi säljer i vår shop (om det nu är OK?)
                Jag kom på en annan sak som man kan göra med överskottet och det är ju självklart att skänka pengarna till arbete för att bevara ciklidernas naturliga habitat eller andra ciklidrelaterade arbetsinsatser. Om man nu får skänka pengar?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  En medlemsfunktion som t.ex. Killisällskapet har är "fisk och ägglista" där det ofta står "fisk vid besök". Detta är inte samma sak som annonser. Jag har t.ex. en del firrar som någon annan kanske vill ha (ex. Amatitlania siquia Lake Xiloa och en Astatotilapia calliptera /ej beskriven art.) och i så fall sparar jag yngel åt denna person. Jag skulle inte lägga tid och kraft för vem som helst (tid är inte delbart) men skulle kunna göra det för en medlem. Kalla det en slags fiskförmedling som inte är öppen för allmänheten.

                  Problemet med detta är konkurrensen med affärerna och hur vi skulle undvika "en grupp demasoni", "en grupp golden" när tanken skulle vara spridning av ovanlig fisk.

                  En annan medlemsfunktion (igen tid är inte delbar) skulle kunna vara "fiskidentifiering" och "sjukdomsdiagnos" där vi verkligen som förening gör allt för att lösa det.

                  Nu riktar jag in mig på "icke delbara" förmåner, men säger inte tvärnej till att information ska kunna vara tillgänglig endast för medlemmar (vi har ju pdf-artiklarna). Många affärer är inte ett dugg intresserade av Internet men ett "vad har vi i affären och vilka rabatter får ni denna månad"-mejl till medlemmar hade ju varit trevligt om än kanske inte något som gör att man blir medlem.

                  Gör man bildsök på Google hamnar vi ofta bra förresten.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    På senaste årsmötet lyfte jag lite på locket på en möjlig pandoras ask...

                    Jag nämnde min syn på denna statistik och ett ämne för diskussion kunde vara att öppna för medlemskap utan papperstidning. Frågan är då vad det får för innebörd.

                    Fördelar:
                    Ett sådant medlemskap ger access till CB i PDF format.
                    + alla andra förmåner som en medlem har utom just pappertidningen.
                    Det blir ett sätt att sponsra verksamheten och vara med i föreningslivet och what have you utan att man känner att man betalar för en tidning man inte läser.

                    Pandoras diskussionen:
                    Det skulle kunna leda till att det blir så pass populärt att antalet som vill ha CB i pappersformat sjunker under den nivån som gör det möjligt att rycka tidningen och då kollapsar CB som funnits i föreningen i 45 år. Risken då är att många som förknippar NCS med just CB och inget mer hoppar av, vad finns nu för dem?! Vi fortsätter därmed utan pappersvarianten av tidningen.

                    Det hela kan ju hänga på prisnivån på ett sån't medlemskap samt vilken upplaga som krävs för att hålla ekonomin uppe. Samt att vi behöver en undersökning bland medlemmar för att höra vad alla vill. Dvs viktigt att ett sådant beslut, väg framåt är förankrat i föreningen.

                    Att diskutera detta här är väl mest av akademiska skäl och ingen här vet vad medlemmarna vill. Men go ahead, jag är övertygad om att detta drar med sig en del åsikter... Det gjorde det på årsmötet.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      En medlemsfunktion som t.ex. Killisällskapet har är "fisk och ägglista" där det ofta står "fisk vid besök". Detta är inte samma sak som annonser. Jag har t.ex. en del firrar som någon annan kanske vill ha (ex. Amatitlania siquia Lake Xiloa och en Astatotilapia calliptera /ej beskriven art.) och i så fall sparar jag yngel åt denna person. Jag skulle inte lägga tid och kraft för vem som helst (tid är inte delbart) men skulle kunna göra det för en medlem. Kalla det en slags fiskförmedling som inte är öppen för allmänheten.

                      Problemet med detta är konkurrensen med affärerna och hur vi skulle undvika "en grupp demasoni", "en grupp golden" när tanken skulle vara spridning av ovanlig fisk.
                      Ja det är en mycket intressant grej, men svårt som sagt om man ska begränsa det till ovanlig fisk. Konkurrensen med butikerna påverkas ju inte så länge det är ovanlig fisk, men blir det demasoni/golden så blir det en viss konkurrens. Inte mer än blocket och vår köp/sälj avdelning kanske?

                      En annan medlemsfunktion (igen tid är inte delbar) skulle kunna vara "fiskidentifiering" och "sjukdomsdiagnos" där vi verkligen som förening gör allt för att lösa det.

                      Nu riktar jag in mig på "icke delbara" förmåner, men säger inte tvärnej till att information ska kunna vara tillgänglig endast för medlemmar (vi har ju pdf-artiklarna). Många affärer är inte ett dugg intresserade av Internet men ett "vad har vi i affären och vilka rabatter får ni denna månad"-mejl till medlemmar hade ju varit trevligt om än kanske inte något som gör att man blir medlem. [/QUOTE]

                      Bra förslag! Som sagt kanske ingen "medlemsmagnet". Men trevligt för medlemmarna. Risken är att vi blir mindre benägna att svara i trådar som "vad har jag för fisk" och "hjälp mina fiskar dör". Men det kanske inte skulle vara ett problem. De "lätta" frågorna hanteras fortfarande i forumet och de mer komplicerade tar "föreningen" hand om...

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Jag kom på en annan sak som man kan göra med överskottet och det är ju självklart att skänka pengarna till arbete för att bevara ciklidernas naturliga habitat eller andra ciklidrelaterade arbetsinsatser. Om man nu får skänka pengar?
                        Det föreslog styrelsen årsmötet som sa ja (Vi skänkte pengar till AND-projektet http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=210&Itemid=1 )

                        Skulle vi låt oss säga bli 2000 medlemmar skulle kostnaderna för Ciklidbladet och ciklid.org inte öka 3 gånger och vi skulle nog kunna sänka medlemsavgiften till 150 spänn och samtidigt ger mer pengar till stipendier och bevarandeprojekt vilket troligen skulle ge fler medlemmar. Fler medlemmar skulle ge enorma positiva konsekvenser för verksamheten.

                        Och som sagt, medlemmar vi får via ciklid.org ska:

                        1. Hitta hit.
                        2. Vilja vara kvar.
                        3. Vilja betala.
                        (och förstås 4 betala år ut och år in)

                        Folk söker info om potentiella firrar via internet. Då måste vi hittas med google. Informationen måste vara tillgänglig så att folk lägger in ett bokmärke och återkommer. Det som de initialt får för pengarna måste vara tillräckligt1. När en person väl kan tänka sig att hosta upp pengar ska det vara lätt att betala2

                        1. Jag tror att rabatterna är underutnyttjade marknadsföringsmässigt. Jag tror som du skriver att detta ska vara ett paket: En låång lista som gör att personen nästan tänker "wow". Rabatt, Ciklidbladet, appar, funktioner på ciklid.org, något med fysiska fiskar (typ fisklista), något med kontakt (typ rejäl: vilken sjukdom, vilken fisk - vi har kontakter på museet och SVA).

                        2. Detta har varit bedrövligt och jag vet många som hoppat av för att de inte "orkar" betala. Betalknapp tror jag på! Autogiro hade varit ultimat!
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 05 juli 2012, 12:12.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          På senaste årsmötet lyfte jag lite på locket på en möjlig pandoras ask...

                          Jag nämnde min syn på denna statistik och ett ämne för diskussion kunde vara att öppna för medlemskap utan papperstidning. Frågan är då vad det får för innebörd.

                          Fördelar:
                          Ett sådant medlemskap ger access till CB i PDF format.
                          + alla andra förmåner som en medlem har utom just pappertidningen.
                          Det blir ett sätt att sponsra verksamheten och vara med i föreningslivet och what have you utan att man känner att man betalar för en tidning man inte läser.

                          Pandoras diskussionen:
                          Det skulle kunna leda till att det blir så pass populärt att antalet som vill ha CB i pappersformat sjunker under den nivån som gör det möjligt att rycka tidningen och då kollapsar CB som funnits i föreningen i 45 år. Risken då är att många som förknippar NCS med just CB och inget mer hoppar av, vad finns nu för dem?! Vi fortsätter därmed utan pappersvarianten av tidningen.

                          Det hela kan ju hänga på prisnivån på ett sån't medlemskap samt vilken upplaga som krävs för att hålla ekonomin uppe. Samt att vi behöver en undersökning bland medlemmar för att höra vad alla vill. Dvs viktigt att ett sådant beslut, väg framåt är förankrat i föreningen.

                          Att diskutera detta här är väl mest av akademiska skäl och ingen här vet vad medlemmarna vill. Men go ahead, jag är övertygad om att detta drar med sig en del åsikter... Det gjorde det på årsmötet.
                          Ja det är helt klart värt att tänka igenom detta noga så att vi inte gör något dumt. Man borde kunna räkna på hur många "papperslösa" medlemmar som skulle behövas för att sponsra de som vill ha "papper". Kostnaden för de papperslösa borde relateras till hur mycket pengar som krävs för att trycka och posta.

                          Hur ser kalkylen för CB ut egentligen. Vad är "startavgiften" och vad är priset per ex?

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Det föreslog styrelsen årsmötet som sa ja (Vi skänkte pengar till AND-projektet http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=210&Itemid=1 )

                            Skulle vi låt oss säga bli 2000 medlemmar skulle kostnaderna för Ciklidbladet och ciklid.org inte öka 3 gånger och vi skulle nog kunna sänka medlemsavgiften till 150 spänn och samtidigt ger mer pengar till stipendier och bevarandeprojekt vilket troligen skulle ge fler medlemmar. Fler medlemmar skulle ge enorma positiva konsekvenser för verksamheten.

                            Och som sagt, medlemmar vi får via ciklid.org ska:

                            1. Hitta hit.
                            2. Vilja vara kvar.
                            3. Vilja betala.
                            (och förstås 4 betala år ut och år in)

                            Folk söker info om potentiella firrar via internet. Då måste vi hittas med google. Informationen måste vara tillgänglig så att folk lägger in ett bokmärke och återkommer. Det som de initialt får för pengarna måste vara tillräckligt1. När en person väl kan tänka sig att hosta upp pengar ska det vara lätt att betala2

                            1. Jag tror att rabatterna är underutnyttjade marknadsföringsmässigt. Jag tror som du skriver att detta ska vara ett paket: En låång lista som gör att personen nästan tänker "wow". Rabatt, Ciklidbladet, appar, funktioner på ciklid.org, något med fysiska fiskar (typ fisklista), något med kontakt (typ rejäl: vilken sjukdom, vilken fisk - vi har kontakter på museet och SVA).

                            2. Detta har varit bedrövligt och jag vet många som hoppat av för att de inte "orkar" betala. Betalknapp tror jag på! Autogiro hade varit ultimat!
                            Ja det är som i vilken annan ekonomi som helst. Det gäller att komma in i den possitiva spiralen. Lägre medlemsavgifter= fler medlemmar, men det finns ju så klart en brytpunkt för hur många fler man behöver och vad det blir värt att sänka medlemsavgiften. Jag tror snarare på dina andra punkter där vi gör mer, är mer attraktiva helt enkelt, och behåller medlemsavgiften på den nivån vi har idag. Ju mer man får för sina pengar desto högre avgift är man ju beredd att betala. Jag upplever medlemsskapet som helt klart billigt, däremot kan det bli mer prisvärt!

                            Håller med till fullo om att betalningen ska vara så enkel som möjligt och kunna gå att göra direkt. Annars blir det inte alls!

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              Håller även med dig Ola om artregister och forum. Jag har varit inne på att stänga delar av artregistret tidigare men börjar känna att det kanske inte är så bra ändå.

                              Det skulle vara bra av den anledningen att det är en av våra stora styrkor. Det skulle vara en "kvickfix" eftersom vi redan har det. Det är något folk skulle kunna vara beredda att betala för (kanske).

                              Det dåliga med det är att vi har fått material för att det är öppet för alla = vi kan inte bryta det löftet. Det gör att folk söker sig till andra sidor istället eftersom de inte vill betala.

                              Vi får tänka på andra saker helt enkelt, vi kanske kan ta hjälp utifrån?

                              Själv känner jag inte jag har någon idé på g just nu men ska fundera vidare och kanske fråga lite folk om vad som skulle få/får de att betala på en hemsida. Behöver ju inte vara en akvarierelaterad sida...

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                                Ja det är helt klart värt att tänka igenom detta noga så att vi inte gör något dumt. Man borde kunna räkna på hur många "papperslösa" medlemmar som skulle behövas för att sponsra de som vill ha "papper". Kostnaden för de papperslösa borde relateras till hur mycket pengar som krävs för att trycka och posta.

                                Hur ser kalkylen för CB ut egentligen. Vad är "startavgiften" och vad är priset per ex?
                                En försiktig väg är att låta ett papperslöst medlemskap endast kosta 295 minus portokostnad och tryckkostnad för en tidning beräknad på dagens upplaga (inte produktionskostnad och frakt). Då finns det ingen risk för kollaps eftersom varje valt pappersfritt skulle betala sig självt. Inkomst minus utgift skulle bli exakt densamma och alla som vill får CB.

                                Det enda problemet här är att många nog inte läst akvarietidningar på i elektroniskt format. Jag har gjort det eller snarare, jag har inte gjort det - jag läser dem inte. Risken är alltså att vi får en rörelse 1) medlem övergår till pdf-cb 2) medlem läser inte pdf-cb 3 medlem betalar inte medlemsavgiften.

                                hursomhelst tydliggör detta behovet av medlemsförmåner utöver CB på och utanför ciklid.org - det minskar sårbarheten. Fler medlemmar kommer dessutom sänka medlemsavgiften (jag betraktar även utebliven ökning som sänkning) då mycket av verksamheten är mer eller mindre "delbar" - fler medlemmar genererar inte ökade utgifter.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...