Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Väldigt bra frågor Kajjjan, jag skulle säga att vi inte har en tydlig strategi. Vi gör undersökningar så gott vi kan och försöker agerat utifrån det, men de vi når i undersökningarna är mest medlemmar som dessutom är aktiva på hemsidan.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      Kajjan, för att säga vad jag själv sett vad gäller reklam utanför sidan så är det bara i Nols Ciklidhobby där det sitter en planch och en tidning på väggen.
      På Tropisk akvarieimport i Göteborg som också är rabattaffär så har jag inte sett något.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Vi håller också på att ta fram ett klistermärke till rabattbutiker. lite men ändå
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av johho
          Kajjan, för att säga vad jag själv sett vad gäller reklam utanför sidan så är det bara i Nols Ciklidhobby där det sitter en planch och en tidning på väggen.
          På Tropisk akvarieimport i Göteborg som också är rabattaffär så har jag inte sett något.
          Ciklidhuset har information uppsatt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Förstår att det är så för styrelsen, men för övriga ca 690 medlemmar? De jobbar väl inte för föreningen? Vad är föreningen för oss? För mig är det hemsidan, men andra har de senaste dagarna påstått att det är så mycket mer - vad? Det verkar ju inte vara årsstämman som lockar. Jag försöker bara förstå vad man menar här.
            Vi har varit dåliga på att få med folk de senaste åren. Jag vet ej varför. För några år sedan jobbade massor av medlemmar i arbetsgrupperna (ciklid.org, ciklidbladet, artregistret). I artregistret har många som inte är medlemmar bidragit. De jobbar för sin/en förening. Samma med stämmorna. Om vi tar de senaste 10 åren så är det nog sammanlagt minst 100 olika personer som slitit. Majoriteten av våra medlemmar är registrerade på forumet, men de flesta har inte varit inne på åratal.

            Med "mer" menar jag i stor utsträckning "socialt kapital". Detta är 45 års samlat slit http://www.ciklid.org/artikelarkiv/ Om vi tar detta från marknadsföringssynpunkt så betyder det att vi har mycket och långsiktig kunskap, vi har bra kontaktnät, vi har resurser och vi har information. Jag menar inte att detta får folk att bli medlemmar, men det ger oss pondus. Det ger oss framförallt pondus utanför vår krets. David hade t.ex. inte fått in alla dessa foton om vi inte var en förening, och kanske inte om vi inte var rätt kända utomlands. Som före detta redaktör vet jag att Ciklidbladet ger oss viktigt socialt kapital.

            Orsaken till att vi försvarar Ciklidbladet är att det med jämna mellanrum kommer förslag på att lägga ner Ciklidbladet för att det är 2001... ...2012 för att det är Internet som gäller. Trots allt har vi en fungerande "affärsidé" till skillnad från alla föreningar som tvingats lägga ner. Jag kommer inte ihåg exemplen, men det finns föreningar som fullständigt kraschat när de gjort sitt medlemsblad digitalt (Albin tror jag hade någon hundklubb). Jag tycker personligen inte det finns mer att säga (Edit: från mig, det finns kanske massor av viktiga saker att säga som jag aldrig tänkt på)utan vi får se hur det ser ut om ett par år (alternativt, vad en medlemsundersökning ger).
            Senast redigerad av Ola Svensson; 05 juli 2012, 09:59.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              Jag är medlem i Chowchowringen.com, de har också en tidning, sammanträffande?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Orsaken till att vi försvarar Ciklidbladet är att det med jämna mellanrum kommer förslag på att lägga ner Ciklidbladet för att det är 2001... ...2012 för att det är Internet som gäller. Trots allt har vi en fungerande "affärsidé" till skillnad från alla föreningar som tvingats lägga ner. Jag kommer inte ihåg exemplen, men det finns föreningar som fullständigt kraschat när de gjort sitt medlemsblad digitalt (Albin tror jag hade någon hundklubb). Jag tycker personligen inte det finns mer att säga utan vi får se hur det ser ut om ett par år (alternativt, vad en medlemsundersökning ger).
                Vad jag vet är det väl ingen som har sagt i någon av trådarna där vi diskuterat hur vi kan göra för att dra fler medlemmar till föreningen och utveckla föreningens olika "produkter" att vi ska lägga ner CB, eller har jag totalt missat något?

                CB är verkligen ett känsligt ämne att ta upp. De som varit medlemmar sen långt tillbaka går av någon anledning alltid i försvarsställning när man ens nämner CB i något som kan tolkas som negativa ordalag. Ett förslag på från min sida är att "ni" har en mer obejktiv syn på det hela och lyssnar på vad nyare medlemmars syn på CB, alla medlemmars röst och även icke medlemmars röst är ju viktiga att fånga upp för att kunna utvecklas. CB tillsammans med andra medlemsförmåner blir ju ett än mer attraktivt paket än "bara" CB, eller hur?

                Det vi däremot har sagt (vissa av oss) är att CB inte drar nya medlemmar, inte många iaf. Hemsidan är förmodligen första kontakten för 99% av de potentiellt nya medlemmarna. Det jag har försökt att framföra är att det flesta nya deltagarna på forumet inte ser någon anledning till att teckna medlemsskap om de inte att de får något för det på hemsidan i form av förmåner av olika slag.

                Visst kan man lägga resurser på att göra CB bättre som Kjell vill, men hur det skulle dra nya medlemmar vet jag inte. CB "finns" ju inte så länge man inte är medlem eller känner någon som är det. Ska vi förlita oss till att värva nya medlemmar genom "mun till mun" metoden så får vi ju leva med att vara en liten förening. Men då ska det också vara ett aktivt val. Då ska man leva efter det och inte undra varför vi har så få (betalande) medlemmar.

                Nu är jag igång igen . Blev bara så trött på att det hela tiden tjatas om nedläggning av CB istället för att se nya möjligheter där CB är en del av helheten. Eller är det verkligen så att det ena utesluter det andra? Varför i så fall?

                Föresten, kan du beskriva den "fungerande affärsidén"?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  Jag ska förtydliga "mer". Vi är inte ett företag som producerar produkter till kunderna, vi är en allmännyttig förening. Läs detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3..._f%C3%B6rening

                  Jättebra synpunkter från alla förövrigt!

                  (Jag försöker att låta bli att baksätesköra som f.d. styrelsemedlem men folk är på semester och jag och Mikael har nyss avgått)
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Förstår att det är så för styrelsen, men för övriga ca 690 medlemmar? De jobbar väl inte för föreningen? Vad är föreningen för oss? För mig är det hemsidan, men andra har de senaste dagarna påstått att det är så mycket mer - vad? Det verkar ju inte vara årsstämman som lockar.
                    För många av oss andra är det som sgat Ciklidbladet som är NCS.
                    Men efter lite funderande över bl.a. skriverierna i denna tråd så har jag liksom en känsla av set finns olika grupperingar bland akvaristerna och det måste man nog tänka lite på.
                    "Årsstämman" som du nämner är ett exempel. I år samlade ju hela evenemanget väldigt mycket folk (om plats hade funnits så hade vi varit över 200) - men däremot drar själva årsmötet extremt få människor (förhoppningsvis så hålls det istället på webben framöver). Väl att märka om det totala deltagarantalet så fick nog de flesta som var där reda på det främst genom andra webbsidor (det marknadsfördes ju på många ställen) än denna.

                    En annan sak som jag tänkt på är bemötandet av Ciklidbladet på denna hemsida. det skrivs minimalt om den (förutom styrelsens reklam) och artiklar i den diskuteras nästan inte alls. När en tidning kommit så är det mest ryggdunkningar och alla säger - oj vad bra tidningen var. Men CB väcker inte debatt längre. Jag vill inte påstå att allting var bättre förr - men då var det mycket mer diskussion om innehållet på webbsidorna och framförallt i föreningarna. Detta har dött ut. Detta är också en av anledningarna till att inte jag längre skriver i CB - responsen för det man skriver är noll.

                    Likadant genom att jag är föreningsaktiv så är de jag möter på föreningsmötena, på utställningar etc. etc. ytterst sällan aktiva på denna hemsida. Antingen är de aktiva på någon annan sida eller så är de inte alls aktiva på någon hemsida.

                    Så även om du och de flesta andra som är aktiva på denna hemsida av naturliga skäl tycker att det viktiga är att få med folk här och att aktivera dom så ställer jag mig lite frågande till det. Det finns de facto många andra riktigt bra hemsidor i Sverige och de som är aktiva där trivs säkert där, likafullt så finns det många som prioriterar annat i sitt liv (t.ex. akvariefiskar) än att överhuvudtaget hänga på något akvarieforum. Detta gäller t.o.m. även för de allra flesta av de duktigaste fiskodlarna (även av ciklider) - ytterst få av dom är aktiva på denna hemsida (eller på någon annan hemsida).

                    Det kan ju helt enkelt vara som så att de som är aktiva på andra hemsidor är det för att de trivs bättre där och de som inte är aktiva på någon akvariehemsida är det för att de inte har tid/har lust/prioriterar annat i sitt liv. Varför skulle det på något sätt bli bättre av att de lämnar en situation som de trivs med för att bli aktiv på denna sida.

                    Så visst jag kan hålla med om att det bara är positivt att denna sida utvecklas och blir bättre - det är ju bara bra för akvariehobbyn och därmed också bra för NCS.
                    Men likafullt är det också bra för akvariehobbyn (därmed också för NCS) att andra akvariehemsidor också utvecklas och blir bättre.

                    Men känslan jag har är att det lite schablonartat finns olika grupper av akvarister(det finns självklart många undantag i alla grupper).
                    1/ De som är aktiva på denna hemsida och de är av naturliga skäl väldigt intresserade av denna hemsida - men minimalt intresserade av Ciklidbladet, eller att gå på möten och utställningar. För dom är det ciklid.org som gäller.
                    2/ De som är aktiva på andra hemsidor och är intresserade av just den hemsidan
                    3/ De som inte är aktiva någonstans men går på akvariemöten och utställningar.

                    Jag tror att man kan vinna medlemmar till NCS i alla 3 grupperna, men man kan inte vinna de i grupp 2 och 3 till medlemmar genom att få dom att gå med i grupp 1.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag ska förtydliga "mer". Vi är inte ett företag som producerar produkter till kunderna, vi är en allmännyttig förening. Läs detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3..._f%C3%B6rening
                      OK men vad f-n sitter vi här och diskuterar det här för då om vi inte vill ha en förändring? Låt tiden gå och se vad som händer istället, lägger pengarna (överskottet) på hög så vi har råd att forsätta med CB även om det blir dippar i medlemsantalet och därmed mindre pengar in. Var nöjd och glad med det som är.

                      Så då kan vi låsa tråden

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Det vi däremot har sagt (vissa av oss) är att CB inte drar nya medlemmar, inte många iaf. Hemsidan är förmodligen första kontakten för 99% av de potentiellt nya medlemmarna. Det jag har försökt att framföra är att det flesta nya deltagarna på forumet inte ser någon anledning till att teckna medlemsskap om de inte att de får något för det på hemsidan i form av förmåner av olika slag.
                        Även om inte jag tror på att det är 99% (en bra dit därifrån) så är det en väldigt hög andel - men vad är anledningen till det?
                        Jo att det inte finns så många andra ställen där det informeras om CB och NCS. Så om detta är den "enda" kontaktytan så är det väl ganska naturligt att det är genom denna kontaktyta som får blir medlemmar.

                        Så man kan välja mellan att göra denna kontaktyta bättre eller istället att skaffa fler kontaktytor. Varför inte göra bägge sakerna?

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Med "mer" menar jag i stor utsträckning "socialt kapital". Detta är 45 års samlat slit http://www.ciklid.org/artikelarkiv/ Om vi tar detta från marknadsföringssynpunkt så betyder det att vi har mycket och långsiktig kunskap, vi har bra kontaktnät, vi har resurser och vi har information. Jag menar inte att detta får folk att bli medlemmar, men det ger oss pondus. Det ger oss framförallt pondus utanför vår krets. David hade t.ex. inte fått in alla dessa foton om vi inte var en förening, och kanske inte om vi inte var rätt kända utomlands. Som före detta redaktör vet jag att Ciklidbladet ger oss viktigt socialt kapital.
                          Ja, detta betvivlar jag inte för ett ögonblick. I initierade kretsar väger säkert NCS väldigt tungt.

                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Orsaken till att vi försvarar Ciklidbladet är att det med jämna mellanrum kommer förslag på att lägga ner Ciklidbladet för att det är 2001... ...2012 för att det är Internet som gäller. Trots allt har vi en fungerande "affärsidé" till skillnad från alla föreningar som tvingats lägga ner. Jag kommer inte ihåg exemplen, men det finns föreningar som fullständigt kraschat när de gjort sitt medlemsblad digitalt (Albin tror jag hade någon hundklubb). Jag tycker personligen inte det finns mer att säga utan vi får se hur det ser ut om ett par år (alternativt, vad en medlemsundersökning ger).
                          Och jag betvivlar inte detta heller längre. Jag inser mer och mer att CB i pappersform är en styrka för NCS.

                          Men jag tror inte CB ger oss så många nya intresserade om man inte vet om dess existens. Och det är väl dit jag vill komma: Vilken strategi och vilka vägar väljer NCS för att göra sig kända för den breda akvariepubliken?

                          Tråden började ju med att DaRe presenterade medlemsstatistik för ett antal år och sen var diskussionen igång om varför det gått ned och vad man gör åt det. Det kom fram ett antal goda idéer som fokuserade på att omvandla besökare på hemsidan till medlemmar och det jag saknade var åtgärder för att få in fler besökare till hemsidan.
                          Under diskussionens gång insåg jag att jag inte visste speciellt mycket om föreningens ambitioner och vägval när det gäller just att nå ut till den stora del av allmänheten som har akvarium utan att känna till NCS existens. Och just den undringen kvarstår.
                          Men, återigen, jag klandrar ingen för saker som inte görs utan lyfter på hatten för vad som faktiskt görs.

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Även om inte jag tror på att det är 99% (en bra dit därifrån) så är det en väldigt hög andel - men vad är anledningen till det?
                            Jo att det inte finns så många andra ställen där det informeras om CB och NCS. Så om detta är den "enda" kontaktytan så är det väl ganska naturligt att det är genom denna kontaktyta som får blir medlemmar.

                            Så man kan välja mellan att göra denna kontaktyta bättre eller istället att skaffa fler kontaktytor. Varför inte göra bägge sakerna?
                            Exakt!

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              För många av oss andra är det som sgat Ciklidbladet som är NCS.
                              Men efter lite funderande över bl.a. skriverierna i denna tråd så har jag liksom en känsla av set finns olika grupperingar bland akvaristerna och det måste man nog tänka lite på.
                              Bra Kjell att du har förstått det

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              En annan sak som jag tänkt på är bemötandet av Ciklidbladet på denna hemsida. det skrivs minimalt om den (förutom styrelsens reklam) och artiklar i den diskuteras nästan inte alls. När en tidning kommit så är det mest ryggdunkningar och alla säger - oj vad bra tidningen var. Men CB väcker inte debatt längre. Jag vill inte påstå att allting var bättre förr - men då var det mycket mer diskussion om innehållet på webbsidorna och framförallt i föreningarna. Detta har dött ut. Detta är också en av anledningarna till att inte jag längre skriver i CB - responsen för det man skriver är noll.
                              Då måste man ju fråga sig varför, eller hur? Är det ingen som har behov att det kanske? De som läser är inte aktiva på hemsidan?


                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                              Jag tror att man kan vinna medlemmar till NCS i alla 3 grupperna, men man kan inte vinna de i grupp 2 och 3 till medlemmar genom att få dom att gå med i grupp 1.
                              Nej men man kan vara så bred att man fångar upp medlemmar från de olika grupperna kanske? Alla får det DE vill ha...

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Även om inte jag tror på att det är 99% (en bra dit därifrån) så är det en väldigt hög andel - men vad är anledningen till det?
                                Jo att det inte finns så många andra ställen där det informeras om CB och NCS. Så om detta är den "enda" kontaktytan så är det väl ganska naturligt att det är genom denna kontaktyta som får blir medlemmar.

                                Så man kan välja mellan att göra denna kontaktyta bättre eller istället att skaffa fler kontaktytor. Varför inte göra bägge sakerna?
                                Tjohoo vi gör framsteg!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...