Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kawasa
    svarade
    Jag körde JBL's zeolit filterkuddar till mitt eheim filter för några år sen, tyckte att vattnet var ganska klart och rent länge då, fast jag hade då som precis som nu bara centralare.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Filter material ?

    Någon som vet om detta är något att köra i ett Tanganyika kar?


    Gillar Riverstone modulerna också, men den mängden blir lite dyrt Kanske kompleterar med några lite senare.
    Senast redigerad av Pettap; 25 september 2013, 08:09.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Grymt Det är något särskilt med riktig sten ändå även om modulerna (riverstone) är riktigt fina också.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Tyckte att jag släpade hem stora tunga stenar.
    Min största 17kg sten är ju bara som en flisa jämfört med dessa

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Det är alltid positivt när släpkärran knakar.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ja jäklar! De var stora.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja de vägde en del, vi var två man och en kraftig pirra till hjälp. Jag tror att jag överlastade släpet lite Fick krypköra i 40 hem, det knakade lite i släpet.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Vilka bjässar! Måste väga en del!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu börjar den roliga biten. Hämtade en hel släpkärra med stora stenar i kväll. De blev några riktigt grova.
    Nu ska de blåsas av med högtryckstvätten och backsas in i akvariet.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    En av anledningarna till att det står still är filter projektet, jag är inte riktigt överens med mig själv hur jag ska göra. Det blir så jobbigt att ändra senare när allt är uppfyllt. Jag fixade till golvet bredvid akvariet och tätade brunnen. Nu är det en liten vattentät balja på varje sida så jag kan slabba lite utan problem.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Även ett litet steg framåt är ändock ett steg framåt.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Händer inte jätte mycket med akvariet men jag har inhandlat två 60liters tunnor som ska byggas om till moving bed filter med k1 bollar i. I morgon bär det iväg till ett gammalt grustag som lär innehålla en del stora stenar. Får hoppas jag hittar några som passar.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av coffe
    Skärpning Pettap ta bort ett en sump och kör bara en, med 2st pumpar till 2 olika moving bed filter och så har du ett över rinings skydd i sumpen. Vi bygger ihop det någon dag nu snart. Det är inget saltvattenkar vi ska inte krångla till det. Den % filtermängden plus droppfilter blir ändå mycketmer i ditt än i ett ”vanligt kar”.
    //Coffe
    Du har nog rätt Jag kör en sump, jag orkar inte klura längre. Jag står och stampar nu och vill ha i gång akvariet innan vintern.
    En Sump på 240liter med mattor och 120liter moving bed får det bli.
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • coffe
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Om sumparna skall sitta i höjd med akvariet så är nog att plasta röret det enda alternativet tyvärr, jag kan inte få in ett rör i mellan genomförningarna efter jag har hängt dit sumpen. Det går inte att flytta sumpen i sidled det är för tajt Utrummet mellan akvariet och väggen är 40cm på ena sidan och 50cm på andra och sumparna är 39 och 49cm utvändigt. Genomförning hade ändå känts tryggast. Jag får fundera vidare
    //Peter

    Skärpning Pettap ta bort ett en sump och kör bara en, med 2st pumpar till 2 olika moving bed filter och så har du ett över rinings skydd i sumpen. Vi bygger ihop det någon dag nu snart. Det är inget saltvattenkar vi ska inte krångla till det. Den % filtermängden plus droppfilter blir ändå mycketmer i ditt än i ett ”vanligt kar”.
    //Coffe

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Om man är van att arbeta med epoxi och glasfiber så är det inga som helst problem att plasta fast ett rör och få det tätt. Om man har plastat ett så stort akvarium med epoxi så vore det relativt enkelt att få det tätt runt ett rör förutsatt att det inte är gjort av polypropylen.

    /PerS
    Om sumparna skall sitta i höjd med akvariet så är nog att plasta röret det enda alternativet tyvärr, jag kan inte få in ett rör i mellan genomförningarna efter jag har hängt dit sumpen. Det går inte att flytta sumpen i sidled det är för tajt Utrummet mellan akvariet och väggen är 40cm på ena sidan och 50cm på andra och sumparna är 39 och 49cm utvändigt. Genomförning hade ändå känts tryggast. Jag får fundera vidare
    //Peter

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...