Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • HåE
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja det ska bli väldigt roligt att få skapa och bygga upp en biotop för olika typer av fiskar och deras olika beteenden. Har du något att länka till där man kan se hans olika skapelser? Inspiration kan man aldrig få för mycket av
    Det finns en hel del om du googlar hans namn eller firman aguadesign.
    ex.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av HåE
    Ett fantastiskt projekt och nästan alla akvarienördars dröm att någon gång få äga ett kar i den här storleken. Att inreda ett kar med det här djupet måste vara en höjdare. Slippa en massa kompromisser som man är tvungen till när man inreder normal stora burkar. Jag kan rekommendera Jesper Taustrups byggen om du behöver inspiration till inredning. Han har inrett ett antal djupa kar som alla ser fantastiska ut.
    Ja det ska bli väldigt roligt att få skapa och bygga upp en biotop för olika typer av fiskar och deras olika beteenden. Har du något att länka till där man kan se hans olika skapelser? Inspiration kan man aldrig få för mycket av

    Lämna en kommentar:


  • HåE
    svarade
    Ett fantastiskt projekt och nästan alla akvarienördars dröm att någon gång få äga ett kar i den här storleken. Att inreda ett kar med det här djupet måste vara en höjdare. Slippa en massa kompromisser som man är tvungen till när man inreder normal stora burkar. Jag kan rekommendera Jesper Taustrups byggen om du behöver inspiration till inredning. Han har inrett ett antal djupa kar som alla ser fantastiska ut.

    Lämna en kommentar:


  • RickardK
    svarade
    Coolt....

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu ser väggen bakom lite trevligare ut
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Kawasa
    svarade
    Tack för uppdatering, kommer se ut som en dröm när det är klart! Kommer att bli ett akvarium som man bara inte ser hemma hos vänner, utan mer de man ser på tropicarium vid kålmårdens djurpark

    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Skönt med batteridriven limspruta annars hade dina underarmar exploderat
    Hahahaha jag vet precis vad du menar där Erik! Vilken underarmspump det hade blivit

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Skönt med batteridriven limspruta annars hade dina underarmar exploderat

    Kul att det går framåt! Snart dags för vatten!

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Så jäkla coolt, ser fram emot att se inredning och fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Kimmy-
    svarade
    Cooool

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är glasskivan limmad. Det gick åt 19 tuber silicon, tur jag hade en batteridriven limspruta och och fem starka gubbar till hjälp att lyfta skivan på plats. Vi använde vakuum handtag. På den sista bilden med skruvmejseln så ser man hur klart optiwite glaset är. Det blev en ordentlig fog mellan glaset och ramen på 1cm.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu kom äntligen glasskivan!
    Leverantören hade missat att märka vilken av skivorna som var härdad, så efter ett antal samtal och forskningar så vet jag till 70% vilken som är härdad. Efter att jag har pratat med tillverkaren så kan jag slå hål på en av de största myterna som jag själv har trott på. En härdad glas skiva är INTE rep tåligare än vanligt floatglas den stora skilnaden förutom att den går i miljarders bitar om den går sönder är är att den är 3-5 gånger starkare än vanligt floatglas.
    Det löste sig med att de bjuder på härdningen i stället för att de skickar en ny skiva som är uppmärkt.

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Pga. Din avatar antar jag att du hänger på rovfisk.se. Jag har fått mycket tipps av byggarebong. Kul att du ska bygga, tveka inte att fråga det finns många fall gropar du kan slippa på vägen. Måtten skvallrar om att du tänkt dig standard mått på bredd och höjd men inte på längden?
    //Peter
    Jo, jozi81 även där. Kollat bongs tråd, och ska köra byggvecka med ettfett ska bli grymt kul, men nästa sommar tror jag blir realistiskt.
    Blir nog standard längd med 244? Men får se, måste bestämma hur mycket av garaget jag ska offra, ska in minst ytterligare 6 kar från lokalen som vi lägger på is..

    Kommer att ta erbjudandet om hjälp på allvar, detta ska bli "karet"!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av jozi81
    Fantastisk tråd för en som ska bygga 250*122*122 inom ett år, dvs jag...Kommer lusläsa varje inlägg!
    Grymt snyggt jobbat!
    Pga. Din avatar antar jag att du hänger på rovfisk.se. Jag har fått mycket tipps av byggarebong. Kul att du ska bygga, tveka inte att fråga det finns många fall gropar du kan slippa på vägen. Måtten skvallrar om att du tänkt dig standard mått på bredd och höjd men inte på längden?
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Fantastisk tråd för en som ska bygga 250*122*122 inom ett år, dvs jag...Kommer lusläsa varje inlägg!
    Grymt snyggt jobbat!

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Ok, det är inga problem att få väv att fästa på saker? Ska du ha något ytterligare ovanpå väv/plast? (jag vill lära mig, därför jag frågar)

    Har du betällt virke eller har du köpt på närmsta trävaruhus? Anledningen till att jag frågar är att min erfarenhet, när jag har köpt virke till bänkar osv, är att dom är vridna och snea och det blir ju svårt att bygga med. Eller du kanske är lite bättre snickare än vad jag är och löser det ändå?
    Antingen måste man välja ut bra bitar eller beställa premiumbitar om man vill slippa vedbitarna

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...