Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Sexfasciatus paret var borta. Arnold sa att de hade 270st kar i källaren så där finns det säkert lite godbitar
    Finns mycket spännande i den källaren
    Både fisk och odlingsprojekt.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av johho
    Det händer att de har roligare tanganyika inne. Vet inte om VF-paret sexfaciatus går kvar eller om de lyckats sälja det. Men de har ju också egen odling (tror jag) på VF gibberoa "mpimbwe". De har iaf alltid tillgång till F1or av dem
    Sexfasciatus paret var borta. Arnold sa att de hade 270st kar i källaren så där finns det säkert lite godbitar

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Jo håller med Arnold och Janne har bra koll på skötseln
    Sen är det tyst som i ett bibliotek inget som låter ellet skvalpar i karen . Jag kunde bara se hanar av den snäcklekaren du beskrev?
    Jag misstänkte att det bara var hanar så jag avstod köp. Men de var riktigt fina. Möjligt att Kent har dessa hemma har bara inte lagt märke till de förut, då dessa var svarta i teckningen med ett metallic blått skimmer över sidorna.

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Då har jag varit hos Åleds akvarium, det var inte så mycket för de som är intresserade av Malawi och Tanganyika men det var ett stort utbud för "vanliga" akvarister. Det som slog mig mest var att det var så otroligt rent och snyggt i alla karen. Jag fick med mig 1+2 multifasciatus hem till min lilla koloni. Jag såg en riktigt snygg snäcklekare http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1150. Den som finns i artrigistret är långt ifrån hur den kan se ut.
    Det händer att de har roligare tanganyika inne. Vet inte om VF-paret sexfaciatus går kvar eller om de lyckats sälja det. Men de har ju också egen odling (tror jag) på VF gibberoa "mpimbwe". De har iaf alltid tillgång till F1or av dem

    Lämna en kommentar:


  • Micke Jarhl
    svarade
    Jo håller med Arnold och Janne har bra koll på skötseln
    Sen är det tyst som i ett bibliotek inget som låter ellet skvalpar i karen . Jag kunde bara se hanar av den snäcklekaren du beskrev?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Då har jag varit hos Åleds akvarium, det var inte så mycket för de som är intresserade av Malawi och Tanganyika men det var ett stort utbud för "vanliga" akvarister. Det som slog mig mest var att det var så otroligt rent och snyggt i alla karen. Jag fick med mig 1+2 multifasciatus hem till min lilla koloni. Jag såg en riktigt snygg snäcklekare http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1150. Den som finns i artrigistret är långt ifrån hur den kan se ut.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag var tyvärr tvungen att åka till Helsingborg för en familje angelägenhet över dagen. Men inget tråkigt som har något roligt med sig. Ska nu besöka Åleds akvarium på vägen hem för första gången. Får hoppas det är något att se där.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Du har väl gjort en stor port in så lastbilen kan köra fram och tippa sanden direkt ner i karet? Blir väl jobbigt att skotta några ton
    Jag börjar med 20st säckar 500kg. Tvättar två åt gången i en tombola får se om det räcker, finns 40 säckar till om det behövs.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu är det äntligen färdig plastat. Nu väntar jag bara på sanden så förhoppningsvis fyller jag om tre veckor

    Du har väl gjort en stor port in så lastbilen kan köra fram och tippa sanden direkt ner i karet? Blir väl jobbigt att skotta några ton

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Jag pratade med Kent igår, han sa att han hade beställt "några" säckar till dig

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är det äntligen färdig plastat. Nu väntar jag bara på sanden så förhoppningsvis fyller jag om tre veckor

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Ja jävlar så nice, tur att man hittade denna tråd.
    Hittar massor ytterligare inspiration och idéer till mitt i jämförelse lilla bänk/ställningsbygge till akvarierummet. Spännande är vad det är detta
    Kul man kan inspirera andra. Bygget flyter på, inte så spännande bilder att dela med mig av. Jag har lite kvar av allt kan man säga. Jag har plastat skarven en gång och medans det härdar drar jag el till belysningen och pumpar. På fredag kommer Doktor-T på studie besök med lite fiskar om vi lyckas få till det, vi ska byta lite fisk med varandra.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ja jävlar så nice, tur att man hittade denna tråd.
    Hittar massor ytterligare inspiration och idéer till mitt i jämförelse lilla bänk/ställningsbygge till akvarierummet. Spännande är vad det är detta

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    nu har jag sträckläst hela tråden! är mäkta imponerad av detta projektet och tycker det är väldigt skoj att få följa det från start, bygget är ju halva grejen enligt mig
    kommer bli roligt att få följa det till det blir klart!

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Smäller det så smäller det med eller utan sand
    Fast då kan du ju ha ciklider på hela undervåningen med ett vattendjup på ca 30 cm

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...