Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Eller det är kanske jag som gör en tanke vurpa?
    Är det inte lite vingligt i alla fall?


    Du har två st lika stora avrinningar, på samma höjd i akvariet? Då kommer det i princip rinna ut lika mycket i varje avrinning ner i sumpen.

    Om en pump i ena sumpen är klenare än den andra kommer nivån kanske att höjas i den andra sumpen och första sumpen 'går torr'


    Blir det i mitt tänkande i alla fall. Olika stora sumpar gör väl ingenting, så länge du väljer vattennivå etc efter mindre sumpen. Blir bara mer volym i en .

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det är lika mycket flöde i varje sump, det som pumpas bort rinner tillbaka. En sump på var sida om akvariet den ena är 80x40x60 och den andra är 80x50x60. Eller vad menar du med olika flöde i sumparna?
    Eller det är kanske jag som gör en tanke vurpa?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av affealien
    Men hur funkar det med olika flöde i sumparna?
    Jag menar det kommer ju rinna ner lika mycket vatten i båda, eller tänker jag konstigt?
    För när jag kört sump med en pump så rinner det ju ner samma mängd som pumpen pumpar upp.
    Det är lika mycket flöde i varje sump, det som pumpas bort rinner tillbaka. En sump på var sida om akvariet den ena är 80x40x60 och den andra är 80x50x60. Eller vad menar du med olika flöde i sumparna?

    Lämna en kommentar:


  • affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Äntligen fick jag lite tid över till att börja bygga 2 sumpar. Det blir en på 240 liter och en på 200. Det blir två pumpar i varje en på 8000l/h som pumpar upp till ett moving bed filter med K1 i. De andra blir på 4000l/h där den ena går till uv och den andra till ett droppfilter med biobollar i. Det blir två filtermattor och några "koi" borstar i varje sump.
    Men hur funkar det med olika flöde i sumparna?
    Jag menar det kommer ju rinna ner lika mycket vatten i båda, eller tänker jag konstigt?
    För när jag kört sump med en pump så rinner det ju ner samma mängd som pumpen pumpar upp.

    Lämna en kommentar:


  • coffe
    svarade
    ser bra ut

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Äntligen fick jag lite tid över till att börja bygga 2 sumpar. Det blir en på 240 liter och en på 200. Det blir två pumpar i varje en på 8000l/h som pumpar upp till ett moving bed filter med K1 i. De andra blir på 4000l/h där den ena går till uv och den andra till ett droppfilter med biobollar i. Det blir två filtermattor och några "koi" borstar i varje sump.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av coffe
    Vi måste boka in en tid för stenjakten snart pettap
    Ja det börjar dra ihop sig nu. Jag började bygga filter lådorna i kväll.

    Lämna en kommentar:


  • coffe
    svarade
    sten

    Vi måste boka in en tid för stenjakten snart pettap

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Vilken bygge blir verkligen intressant och följa denna tråd. När blir det dags provfylla?
    Jag vet inte när det blir, just nu blir det inte många minuter över till bygget. Har haft fullt upp med träningar och två cuper efter varandra. Just nu sitter jag i en baskethall i Vällingby. Innan jag ska montera fast fronten måste jag lasta in de stora naturstenarna. Det blir för jobbigt att baxa de över kanten senare. Innan september är slut hoppas jag.
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Vilken bygge blir verkligen intressant och följa denna tråd. När blir det dags provfylla?

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Helt fantastiskt vilket projekt.
    Jag håller på med ett liknande bygge, men det går väldigt långsamt då en massa andra saker skall göras.

    En fråga; vart beställde du rutan någonstans?

    PerS
    Ähum, kan inte vi få ta del av det här?!

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Helt fantastiskt vilket projekt.
    Jag håller på med ett liknande bygge, men det går väldigt långsamt då en massa andra saker skall göras.

    En fråga; vart beställde du rutan någonstans?

    PerS

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    helt sjukt coolt projekt .
    du förverkligar min och många andras dröm med detta projekt .
    meeera bilder plz

    Lämna en kommentar:


  • Faliz
    svarade
    Underbart och läsa och se ditt enorma bygge

    Lämna en kommentar:


  • Bruce
    svarade
    Ursprungligen postat av HåE
    Det finns en hel del om du googlar hans namn eller firman aguadesign.
    ex.

    http://www.aquadesigns.dk/layouts/
    Bra sida för inspiration. Jag bygger om inredningen varje år och hämtar mycket idéer där.
    Riktigt häftigt projekt du har på gång pettap. Jag följer tråden, och ser fram mot att se burken färdig.
    Lycka till

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...