Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erik Österlund
    svarade
    Ser super ut! Modulerna ser verkligen pytte ut i den där burken Längtar till att få se utvecklingen när dom riktiga stenarna kommer på plats!

    Lämna en kommentar:


  • jsv
    svarade
    Så snyggt kul att följa sånt här bygge

    Lämna en kommentar:


  • maltandis
    svarade
    Shit vad häftigt, har läst hela tråden idag. Ska bli kul att se det fyllt med div tanganyika om någon månad

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag limmat nätet på filter modulen. Sen har jag limmat fast alla moduler i akvariet. Får komplettera med fler när stenen är på plats.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Om man tittar på den första bilden så är det den vänstra modulen, den sitter ca 10cm framför de andra två utan att de syns. Det blir ännu mer 3D bakgrund så. Nätet syns inte framefrån eller från sidan.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Vad är det för nät? Och vad är tanken med det?
    Det är ett filternät till dammfilter, tror de har dessa som "hyllor" för att lägga filtermattonar på. Jag hittade inget finmaskigt nät som är styvt nog för att bära sig själv. Jag tog det för att kunna fästa det tunnare nätet i något. Jag vill inte se något i akvariet så jag byggde denna för att kunna dölja genoförningen. De små silarna som medföljer filtermodulerna orkar nog inte svälja 15000l/h. Tror och hoppas detta blir bra och osynligt.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Vad är det för nät? Och vad är tanken med det?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är nästan alla komponenter till akvariet hemma, saknar två pumpar som kommer nästa vecka. I dag la jag säkert två timmar på att lägga pussel med modulerna utan att kunna bestämma mig tills min fru kom ner och sa "skärp dig! kapa den modulen och sätt den andra biten där" Skönt när någon bestämmer hur man ska göra tillslut Modul B bygger jag om till en filter modul, jag ritade av konturerna av modulen på ett papper som jag tejpade på ett plastgaller. Jag sågade ut efter mallen och limmade fast gallret i modulen. På gallret ska jag limma ett finare nät så inte de mindre firrarna simmar in i modulen. Modulen kommer sitta ca 10cm framför ryggen på gaveln med nätet mot ryggen. i modulen sitter tankgenomförningen till filtret. på bilderna ser man hur modulerna kommer att sitta från vänster till höger, fick bli två bilder fick inte plats på ett kort När Modulerna är på plats ska stenen staplas under. Jag får se sen om jag behöver komplettera med mer moduler, gillar inte när de är för stora glipor i mellan modulerna.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av affealien
    Klassiska DIY dammfilter. Lär ju fungera till dig med tanke på att de verkar fungera till grisiga koi-fiskar. Vad har du tänkt har för filtermedia i dem, blir det K1 eller?

    Har du tänkt ha några streamerpumpar?
    I så fall tänkte jag rekommendera Jebao WP-60, en ställbar pump som är billig och tydligen ska fungera bra enligt att saltvattens människor både i Sverige och andra länder.
    Går att köra varierat flöde så den bara ökar och sänker random hela tiden eller så kan man köra vågrörelse om du vill efterlikna att det är vågor som slår mot strandkanten, ska tydligen vara bra för att ta fram skit under stenar påstår folket som kör saltvatten. Sedan har den ljussensor så den sänker farten automatiskt på kvällen när lyset släcks.

    https://www.fish-street.com/jebao_wp...category_id=35
    Det blir typ K1. De var slut så jag tog en liknande från en annan leverantör. De är 7x11mm
    Jag kör nog med någon streamer pump. Det du länkade till såg ju intresant ut.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Så jäkla seriöst bygge. Askul tråd (tål att sägas om och om igen). Måste bara bli en artikel i CB.
    Jag tackar ödmjukast. Jag har svårt att göra något halv dant, det kan bli lite onödigt dyrt i bland bara
    Jag ska skriva en artikel när detta är klart, tills vidare får du läsa min lilla artikel i nya nummret om att bygga en mini odling

    Lämna en kommentar:


  • affealien
    svarade
    Klassiska DIY dammfilter. Lär ju fungera till dig med tanke på att de verkar fungera till grisiga koi-fiskar. Vad har du tänkt har för filtermedia i dem, blir det K1 eller?

    Har du tänkt ha några streamerpumpar?
    I så fall tänkte jag rekommendera Jebao WP-60, en ställbar pump som är billig och tydligen ska fungera bra enligt att saltvattens människor både i Sverige och andra länder.
    Går att köra varierat flöde så den bara ökar och sänker random hela tiden eller så kan man köra vågrörelse om du vill efterlikna att det är vågor som slår mot strandkanten, ska tydligen vara bra för att ta fram skit under stenar påstår folket som kör saltvatten. Sedan har den ljussensor så den sänker farten automatiskt på kvällen när lyset släcks.

    Lämna en kommentar:


  • Doktor-T
    svarade
    Dom där stenarna håller nog längre än moduler

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Så jäkla seriöst bygge. Askul tråd (tål att sägas om och om igen). Måste bara bli en artikel i CB.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har det tillverkats moving bed filter. Först gjorde jag en såg mall för att kunna spåra röret som retur vattnet skall rinna ut ur. I toppen satt jag ett T-rör där ena sidan leder ut vattnet och toppen som jag kapade lite får agera överrinnings skydd om spåren mot förmodan skulle sätta igen någon gång. I tunnan sågade jag ett 73mm hål. Kanterna i hålet värmde jag med en varmlufts pistol så de blev lite mjuka innan jag pressade igenom 75mm röret. Genomförningen tätar jag med Fix & seal från båda hållen.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    haha det där var fan inte dåligt , värsta gym passet

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...