Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    De ventralisar jag har är väldigt nöjda med en yta på 30x30 cm och jagar numer endast i undantagsfall bort inkräktare utanför detta område. I början var de kaxiga som få och jagade över hela akvariet. Just som du tänker gjorde också jag med stenrösen som bryter av akvariet i revir. Det fungerade utmärkt med SA (Hantlar) och det fungerade utmärkt med CA (Salvini/Herichthys/synspila/...) och nu även klockrent med Tanganyika. Enkelt men man får vara beredd att justera lite efterhand så ytorna skapas. Just ventralis behöver i mitt akvarium minst 15cm höga hinder (stenar/rötter) för att inte jaga förbi hindret tycker jag mig notera. Jag tror det har att göra med hur högt över botten de svävar över sin lilla grop. Om de då inte ser rakt in i inkräkranas ögon är de nöjda. Lite gissningar men jag har småjusterat höjderna och sänker jag nu blir det bråk som inte avtar på ett par veckor i alla fall. En återhöjning till ~15 cm så slutar de jaga förbi hindret efter en dag eller så.
    Tack för bra input.
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    sjukt mäktigt !

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja stenrös är fräckt men jag ville ha höjd och sporadiskt ut plaserade stenar så ventralisar, bobbs och foai kan bygga bowers på flera ställen utan att konkurera med varandra. Det är svårt att omvandla tanke till handling. Som det ser ut nu blir det en jätte stor sandyta längst hela fram rutan. Får se om jag kan stänga av det med mindre sten byggda i sten rösen lite var stans.

    De ventralisar jag har är väldigt nöjda med en yta på 30x30 cm och jagar numer endast i undantagsfall bort inkräktare utanför detta område. I början var de kaxiga som få och jagade över hela akvariet. Just som du tänker gjorde också jag med stenrösen som bryter av akvariet i revir. Det fungerade utmärkt med SA (Hantlar) och det fungerade utmärkt med CA (Salvini/Herichthys/synspila/...) och nu även klockrent med Tanganyika. Enkelt men man får vara beredd att justera lite efterhand så ytorna skapas. Just ventralis behöver i mitt akvarium minst 15cm höga hinder (stenar/rötter) för att inte jaga förbi hindret tycker jag mig notera. Jag tror det har att göra med hur högt över botten de svävar över sin lilla grop. Om de då inte ser rakt in i inkräkranas ögon är de nöjda. Lite gissningar men jag har småjusterat höjderna och sänker jag nu blir det bråk som inte avtar på ett par veckor i alla fall. En återhöjning till ~15 cm så slutar de jaga förbi hindret efter en dag eller så.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Gillar stenröset, lite vad jag ville ha oxå.
    Ja stenrös är fräckt men jag ville ha höjd och sporadiskt ut plaserade stenar så ventralisar, bobbs och foai kan bygga bowers på flera ställen utan att konkurera med varandra. Det är svårt att omvandla tanke till handling. Som det ser ut nu blir det en jätte stor sandyta längst hela fram rutan. Får se om jag kan stänga av det med mindre sten byggda i sten rösen lite var stans.

    Lämna en kommentar:


  • Repen1
    svarade
    Mäktigt. Mille

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Gillar stenröset, lite vad jag ville ha oxå.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Mäktigt och superintressant! Roligt att se och läsa om projektet..

    Lämna en kommentar:


  • Kawasa
    svarade
    Oj oj oj oj nu så får man en föraning om hur fantastiskt det kommer att se ut!!

    Lämna en kommentar:


  • coffe
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu har jag fått pumparna och dragit rören till filter tunnorna. Coffe kom över och hjälpte till att stapla de stora stenarna. Jag får nöja mig med hur det blev, de är så tunga så det är nästan omöjligt att flytta omkring de. Jag ska komplettera med lite normal stora stenar. Får se om jag behöver någon modul eller om jag kan få till övergången mellan stenar och moduler.
    Jag tycker det blev bra och blir nog ännu bättre när det kommer i sand,fisk, vatten, och ljuset

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag fått pumparna och dragit rören till filter tunnorna. Coffe kom över och hjälpte till att stapla de stora stenarna. Jag får nöja mig med hur det blev, de är så tunga så det är nästan omöjligt att flytta omkring de. Jag ska komplettera med lite normal stora stenar. Får se om jag behöver någon modul eller om jag kan få till övergången mellan stenar och moduler.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av jhes
    Imponerande projekt!
    Du har inte funderat på att skaffa någon av Back to natures jättemoduler?



    MVH/Henrik
    Det hade varit något Christer visade några i en tråd om hans ute damm. Trodde de bara var super special från någon utställning. Jag nöjer mig med de små. Köpte mina begagnade för en billig peng. Har suttit i ett utställnings kar i Nordstan i Göteborg
    Här kommer två bilder på genomförningen bakom hörn modulen.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Skapliga moduler!! Finns dom att köpa någonstans?

    Lämna en kommentar:


  • jhes
    svarade
    Imponerande projekt!
    Du har inte funderat på att skaffa någon av Back to natures jättemoduler?



    MVH/Henrik

    Lämna en kommentar:


  • Engelholm Audio
    svarade
    Vilket härligt entusiastbygge!

    Den artikeln går absolut att läsa men jag gissar att det hänt en hel del sedan jag skrev den.

    Ej märkt av tidens tand är detta:
    De få gånger som lysrör använts med
    framgång har inredningen varit klok med
    skuggande rötter, skuggande växter eller
    skuggande bakgrundsmoduler.

    För mig
    har ett vackert akvarium alltid inkluderat
    en dramatisk och spännande ljussättning.
    Lättast uppnås detta med punktbelysning.
    Inte helt olikt vardagsrummet – där jag
    heller inte använder lysrör.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Längtar till att få se utvecklingen när dom riktiga stenarna kommer på plats!
    Jag med

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...