Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Allright. Han hade några liggande uppe bland brötet sist jag var där. På Herkules hade dom en kartong full men de var ca 4-5 månadersen.

    Enklare att hitta nytt fabrikat ändå kanske.
    Ja. Frågan är vilket rör jag ska ta i stället, vill inte köpa och chansa då jag behöver 10st T5 rör. Jag fick med vita 10000k och hel blåa när jag köpte ramperna. Tror inte de passar till Tanganyika då dessa är till saltvatten. Någon som har erfarenhet?

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det var hos Kent i Nol jag fick veta att de var slut på Aquarelle.
    Allright. Han hade några liggande uppe bland brötet sist jag var där. På Herkules hade dom en kartong full men de var ca 4-5 månadersen.

    Enklare att hitta nytt fabrikat ändå kanske.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Vet att dom har haft ett gäng kvar på Herkuleszoo och även på Nols Ciklidhobby. Storlekar och kvantiteter låter jag vara osagt.
    Det var hos Kent i Nol jag fick veta att de var slut på Aquarelle.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det var länge sedan jag köpte nya lysrör. Jag har alltid kört med Philips aquarell men nu när jag skulle beställa dessa fick jag veta att de ej tillverkas längre!
    Nu vet jag inte vad jag skall köra istället så vad kör ni för rör till era tanganyikor?
    Vet att dom har haft ett gäng kvar på Herkuleszoo och även på Nols Ciklidhobby. Storlekar och kvantiteter låter jag vara osagt.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Lysrör

    Det var länge sedan jag köpte nya lysrör. Jag har alltid kört med Philips aquarell men nu när jag skulle beställa dessa fick jag veta att de ej tillverkas längre!
    Nu vet jag inte vad jag skall köra istället så vad kör ni för rör till era tanganyikor?

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    tack peter ! jo planerar för fullt det är mycket grejer man ska tänka på innan som blir svårt att ändra på sen .
    mycket tankar på praktiska lösningar .
    grund tankarna ligger till så här :
    lxbxh innermått : 280x140x130 cm .
    rummet är 330x300 cm
    kommer såga allt på byggvaruhus (brorsan jobbar där för att på så sätt garantera fina såg snitt ,
    har följt flera byggtrådar nogrannt speciellt din ,
    kommer borra hål i en vägg för att sedan dra in vatten in/ut .
    blir antingen filter i egen gjorda moduler eller sump under karet .
    har en kompis som är jävligt vass på salt vatten kan säkert få mycket hjälp av honom gällande filtreringen.
    kommer naturligtvis också lägga upp hela projektet här för att få stöd samt även inspirera flera akvarister.
    en stor vikt just nu är att odla fram mycket mer fisk samt arter som så småningom ska gå i dröm burken
    ser fram emot din fortsättning peter

    Lämna en kommentar:


  • fisken74
    svarade
    Fantastiskt rolig tråd!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av tropheusforever
    abstinens på mer här nu ,
    kommer kolla om jag kan ta lite hjälp av dig sen för jag har precis fått godkänt av "regeringen" att köra ett liknande projekt
    Kanon! Första tippset. Tänk dig för noga och planera.
    Fråga på bara så svarar jag gärna
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    abstinens på mer här nu ,
    kommer kolla om jag kan ta lite hjälp av dig sen för jag har precis fått godkänt av "regeringen" att köra ett liknande projekt

    Lämna en kommentar:


  • Faliz
    svarade
    Underbart att följa och läsa om ditt fina projekt

    Lämna en kommentar:


  • Maccobert
    svarade
    Kan inte annat än att säga att detta är bland det coolare jag sett. Grymt att följa hela tråden. 5/5

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av maolka
    Hur går det? Tycker det va länge sedan det va nån uppdatering.
    Ja hur går det?
    Först har jag varit på semester där av den dåliga uppdateringen sen har jag fått ett riktigt bakslag. Silikonet har reagerat med något så fogen runt rutan svettas. Men det verkar lösa sig nu efter en del konsulterande med olika tekniska supporter. Silikon är tydligen väldigt känsligt mot vissa luft burna föroreningar som målar färg och dyl. Jag har fått skära bort fogen och ska lägga om den med en annan variant av silikon. Jag har inhandlat belysning, jag avvaktar med att bygga egen led och satsar på T5 och Mh istället, visst det drar väldigt mycket mer ström men jag slipper fixa och dona så mycket och så går det att komma över riktigt fina ramper som är så gott som nya bland saltvattens akvaristerna, de flesta byter till Led. Det blir en ramp i mitten med 3x250W Mh med 2x18W led månljus. Sen blir det 2st ramper framför med 4x54w T5 och 2st ramper bakom med 2x54w T5. Får se sen hur många rör som behöver vara i gång men nu finns det ljus så det räcker. Har även köpt ett oanvänt begagnat sandfilter av en mycket trevlig saltvattens akvarist, där fanns det mycket att kopiera när det gäller filtersystem och dyl. Summan är att allt är inhandlat och jag skall nu bara försöka hitta tid till att bygga ihop allt. Börjar bli långdraget detta.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Hur går det? Tycker det va länge sedan det va nån uppdatering.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Det finns ju små miniminigrävmaskiner som är så smala att man kan köra dem genom vanliga dörröppningar, tror de grejar att lyfta en bit över 300 kg i skopan sedan

    Blir fint i fotoalbumet med en grävare inomhus också
    Det hade varit något

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu har jag fått pumparna och dragit rören till filter tunnorna. Coffe kom över och hjälpte till att stapla de stora stenarna. Jag får nöja mig med hur det blev, de är så tunga så det är nästan omöjligt att flytta omkring de. Jag ska komplettera med lite normal stora stenar. Får se om jag behöver någon modul eller om jag kan få till övergången mellan stenar och moduler.
    Det finns ju små miniminigrävmaskiner som är så smala att man kan köra dem genom vanliga dörröppningar, tror de grejar att lyfta en bit över 300 kg i skopan sedan

    Blir fint i fotoalbumet med en grävare inomhus också

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...