Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Repen1
    svarade
    Ska bli intresant sen att få en utvärdering när det är inkört,tror inte du kommer behöva byta speciellt mycket vatten med den volymen o dom stora filtrerna.Själv byter jag inte en droppe i mina stora kar utan filtrerna klarar biffen. Antar också att karet inte är gjort för avel så det måste belastas matmässigt till massa yngel på uppväxt. Men först vill vi se det med alla "kitumba" i det kommer bli en mäktig syn.Mille

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Vattenbytet justerar jag med tiden. Jag har ingen aning om hur mycket jag måste byta. Jag kommer ha mycket fisk men skulle tro att jag kommer ha mindre fisk i % än vad de flesta andra har. Framtiden får utvisa hur det blir.

    Lämna en kommentar:


  • KjellM
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja jag hoppas det. Skall inte köra bikarbonat utan satsar på täta vattenbyten, 50 liter kallvatten varje natt per automatik.
    Flott bygge!
    Men tror 50 liter pr natt er litt lite vannbytte.
    I mitt 2100 liter med mange store Gibberosa og mye matning bytter jeg 400 liter 3 ganger i uka for å holde vannverdiene.
    Kanskje dine filter virker bedre, men jeg har 300 liter sump og en Eheim 2080.
    Instalerte også automatisk vannbytte hver natt, men måtte bytte mer temperert vann manuelt for å holde vannverdier.

    KjellM

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Fantastisk läckert.
    Nu måste jag snart beställa min frontruta så att jag kan färdigställa min burk. Har snart blivit klar med dammprojektet i garaget.

    /PerS

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja jag hoppas det. Skall inte köra bikarbonat utan satsar på täta vattenbyten, 50 liter kallvatten varje natt per automatik.
    Det är täta vattenbyten men räcker mängden vatten. Beror väl på hur mycket fisk du har.
    Jag säger det igen. Grymt bygge 👍

    Lämna en kommentar:


  • Mreque
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja jag hoppas det. Skall inte köra bikarbonat utan satsar på täta vattenbyten, 50 liter kallvatten varje natt per automatik.
    Tycker du gör rätt i å skippa bikarbonat, man får så onormalt höga KH värden, sen är PH 8 för högt imo.

    Runt 7.5 som man uppnår lätt med kalkhaltigt grus/dekorsten är det absolut bästa! ( Tycker jag ).

    Sålänge man inte matar hårt riskerar man oftast inte att PH sjunker sålänge man sköter vattenbyte.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Mreque
    Hade offrat en tumme och en stortå för ditt akvarium med den grymma tekniken!
    Inte mycket som kan gå fel med K1 media i den mängden. Du kommer ha grymmt fint vatten!
    Ja jag hoppas det. Skall inte köra bikarbonat utan satsar på täta vattenbyten, 50 liter kallvatten varje natt per automatik.

    Lämna en kommentar:


  • Mreque
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Än så länge är det ett förfilter med biobollar och 2m2 japansk filtermatta som klarar höga flöden utan att sätta igen. I "maskinrummet" sitter ett sandfilter för ett 1500liters akvarium som drivs av en Compact 3000 vattnet pumpas in i akvariet efter sandfiltret. Sen har jag 2st dammpumpar på 5000liter var som driver en varsin 60liters tunna. I tunnorna är det 25 liter K1 bollar. I varje tunna är det även en stor syresten för extra syresättning, de drivs av en stor luft pump för dammar. Ska komplettera med uv ljus senare.
    Hade offrat en tumme och en stortå för ditt akvarium med den grymma tekniken!
    Inte mycket som kan gå fel med K1 media i den mängden. Du kommer ha grymmt fint vatten!

    Lämna en kommentar:


  • maltandis
    svarade
    Ska bli najs att se det med fisk i, nu är det ju väldigt nära Fantastiskt fint det blev av fem möjliga.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Lars
    Sanslöst projekt, helt underbart

    Min nyfikenhet efter att ha läst igenom tråden är om jag missade något om tekniken. Hur är filtreringen kopplad och med vilken fart cirkulerar det. Hur driver du sandfiltret och vad har du för media i de blå behållarna. Som sagt, det är möjligt att jag läst för fort och missat det. Men jag frågar och ser vad svaret blir.
    Baljan i sig är ju ett megaprojekt, men jag gillar tekniklösningen och vill veta mer om den
    Än så länge är det ett förfilter med biobollar och 2m2 japansk filtermatta som klarar höga flöden utan att sätta igen. I "maskinrummet" sitter ett sandfilter för ett 1500liters akvarium som drivs av en Compact 3000 vattnet pumpas in i akvariet efter sandfiltret. Sen har jag 2st dammpumpar på 5000liter var som driver en varsin 60liters tunna. I tunnorna är det 25 liter K1 bollar. I varje tunna är det även en stor syresten för extra syresättning, de drivs av en stor luft pump för dammar. Ska komplettera med uv ljus senare.

    Lämna en kommentar:


  • Mreque
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Enormt! Nu får du kasta ner något i karet som ger lite perspektiv på storleken också!

    Hiva i grabben!
    Bra ide!

    Lämna en kommentar:


  • Mreque
    svarade
    Ursprungligen postat av Lars
    Sanslöst projekt, helt underbart

    Min nyfikenhet efter att ha läst igenom tråden är om jag missade något om tekniken. Hur är filtreringen kopplad och med vilken fart cirkulerar det. Hur driver du sandfiltret och vad har du för media i de blå behållarna. Som sagt, det är möjligt att jag läst för fort och missat det. Men jag frågar och ser vad svaret blir.
    Baljan i sig är ju ett megaprojekt, men jag gillar tekniklösningen och vill veta mer om den
    Hade kunnat köra en projekt tråd för sig själv med bara tekniken ! Vill gärna se foton och info om allt hur du löst tekniken!

    Lämna en kommentar:


  • Lars
    svarade
    Sanslöst projekt, helt underbart

    Min nyfikenhet efter att ha läst igenom tråden är om jag missade något om tekniken. Hur är filtreringen kopplad och med vilken fart cirkulerar det. Hur driver du sandfiltret och vad har du för media i de blå behållarna. Som sagt, det är möjligt att jag läst för fort och missat det. Men jag frågar och ser vad svaret blir.
    Baljan i sig är ju ett megaprojekt, men jag gillar tekniklösningen och vill veta mer om den

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    så jäkla grymt !
    måste säga att det blev så jävla snyggt med riktiga natur stenar i burken , kommert vi orka se karet med fisk i ?

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Helt galet!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...