400L Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Illustratören
    Användare
    • mars 2011
    • 53

    400L Tropheus

    Hej,
    har haft ett saltvattensakvarium igång ett antal år och råkade ut för en olycka med autopåfyllningen när jag var på semester. Fick ordning på allt efter att fått lufta och slipa om golvet (var inte kul).
    Sedan flöt allt på och växte så de knakade. Så va de dax för semester igen (förra sommaren), och samma vecka som man var borta blev de såklart tokvarmt. När jag kom hem var det 34-35grader i burken och 80% av korallerna var döda (var inte heller kul). Sedan dess har burken gått i viloläge och jag gjort allt jag kunnat för att få igång allt, men ingenting har hjälpt. Så nu har jag bestämt mig för att konvertera till Tangyanika igen.

    Innan jag började med salt hade jag ett 500L med en grupp T bemba, gruppen hade gått i ett 720L i min förra lägenhet och jag hade haft dem sedan de va yngel. En riktig kanongrupp med superfärger.

    Nu ska jag alltså konvertera burken till Tangyanika och någon grupp av Tropheus (jag har inte bestämt mig för sort ännu).

    Tekniken jag har är pumpar, oson, uv-c och en MH-lampa på 250W. Antar att jag kan köra med UV-c och oson även till Tangyanika burken.

    Ska köpa filtervadd och placera i filterfacket (det tidigare refugiet).

    Kommer försöka hitta någon fungerande grupp fina Tropheus, och köpa mig ett par snäcklekare samt någon trevlig långsmal rackare (typ julidochromis).

    Här är två bilder, ett på hur saltburken såg ut och ett på min gammla Tropheusburk.

    Senast redigerad av Illustratören; 02 april 2011, 20:21.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit och ojojoj vilka snygga kar. Saltakvariet var inte att leka med. En dröm som någon gång ska uppfyllas!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Välkommen.

      Trist historia, det är inte helt skoj när det blir sådana motgångar... men nu verkar du ju vara på fötter igen =)

      Med ett sånt bra ljus skulle jag satsat på en moorii, dom är ju så fina med MH.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Välkommen hit Illustratören
        Inte kul när det strular, men kul att du satsar på Tanganyika.
        Dom gilllar strömt vatten o du har säkert lite stremers att pluppa i.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Välkommen! Fint kar. Gillar verkligen din hembyggda bakgrund.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ja det är ju egen bakgrund. Riktigt snygg!

            Jag blir lite nyfiken på ditt namn, Illustratören. Vad syftar det på?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av Illustratören
              /../ Tekniken jag har är pumpar, oson, uv-c och en MH-lampa på 250W. Antar att jag kan köra med UV-c och oson även till Tangyanika burken.
              Otrolig läcker saltburk... nästa lite synd att.. ja, helt onödigt att skriva.

              Ja UV-C ska du definitivt köra! ...och Ozon. Dock väldigt många år sedan jag var riktigt påläst på saltvatten... början av 90-talet, och då skrevs det om att använda O³ i skummaren... och skummaren kan du (vad jag vet i alla fall) inte använda i sötvatten.

              Edit: Ju mera filter/filtermattor ju bättre!

              Tips på trådar:
              UV-C
              Har skrivit en del om UV-C här och mitt önskemål om att endast ha innerfilter i akvariet (samtidigt som de allra flesta UV-C inte är dränkbara)... så här kommer uppföljningen: Var och hämtade mitt nya Aquael UV-C på Akvarielagret idag. Hade egentligen beställt ett 55W, men det var lite tjockare och inte minst tyngre änn vad


              Ozon
              Finns det någon mer som har erfarenhet av detta? Jag har kört i en vecka i mitt 720 med STOR filteryta 2st intervallfilter och botten filter i hela karet. Kör CO2 och Pmdd daglig dosering MH 3x150W. Temp 28 grader PH 6.3 KH ca 4-5 Redox nu 380. Redox probe monterad i utströmmaren från intervall filter ca 600 l/h Mina
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Illustratören
                Användare
                • mars 2011
                • 53

                #8
                Tack för de trevliga bemötandet!
                Mitt namn Illustratören är någonting som följt med sedan gammalt då jag jobbade som byggarbetare men ritade en heldel illustrationer. Fick namnet från det och sedan skolade jag om mig till Informativ illustratör (informationsdesigner med inriktning illustration). Nu jobbar jag som bildredaktör och illustratör på Nationalnyckeln.


                Då kommer jag behålla ozon och uv-c till sötvattensburken.
                Som cirkulation har jag två stycken 3000L/H pumpar idag och de sitter i ett refugium som har ytavrinning. Sedan har jag kompletterat cirkulationen med en 1500L/H pump som jag kör genom UV-c och en 2500L/H streampump. Så cirkulationen i burken ligger väl på ca10.000L/H idag.
                Som ni ser har jag byggt in rördelar som är utlopp för cirkulationen så att det inte ska bli stillastående vatten någonstans. Kommer montera av all levandesten (korallsten) från rördelarna och bygga in med kalksten eller Rockzolid moduler. Sedan kommer jag klämma in filtervadd där jag idag kör skummare (proteinskummare). Ska även försöka bygga en liten kammare efter avrinningen så att de småfiskar som simmar genom överrinningskammen enkelt kan fångas in.

                Hittade lite bilder innan jag byggde in rör i sten så ni ser hur systemet fungerar.





                Lite mer rolig information om burken kan ju vara att det är måtten 589x700x1050mm
                Burken är 70cm hög, alltså rätt stor insyn och stirrfaktor.
                Det är även vitt glas på frontrutorna:

                Ljuset som sitter i burken är två 24w lysrör (som kommer bli nattbelysning) och en 250w MH med Lumenarch reflektor (en riktig värsting, grymt bra).


                Tropheus arterna jag sneglat på är:
                T. Moorii Kasakalawe
                T. Moorii Kasanga
                T. Moorii Katalamba
                T. Moorii Katoto
                T. Moorii Lufubu
                T. Moorii Ilangi
                Sedan får vi se vilken art det landar på och vilken jag får tag i en fin grupp av. Men idag är nog favoriterna Kasakalawe, katalamba eller Ilangi.

                Kommentar

                • Suma
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 606

                  #9
                  Hej

                  Välkommen hit.Följde din tråd under en tid i Saltvattensguiden...Är helt helt imponerad.

                  Har själv i mitt 310L Tanga med 2 moduler x 1000L/h
                  ytterfilter 1200/h + 9W UVC Seiopropeller på 5800L/h för att ge litesimmotstånd
                  -------------------
                  Mats

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Illustratören
                    Tropheus arterna jag sneglat på är:
                    T. Moorii Kasakalawe
                    T. Moorii Kasanga
                    T. Moorii Katalamba
                    T. Moorii Katoto
                    T. Moorii Lufubu
                    T. Moorii Ilangi
                    Sedan får vi se vilken art det landar på och vilken jag får tag i en fin grupp av. Men idag är nog favoriterna Kasakalawe, katalamba eller Ilangi.

                    En klart underskattad moorii är ju den från murago, dom kan vara magiskt snygga, med rätt ljus... mmmm =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Häftigt bygge. Dina trådar kommer att följas!!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        En klart underskattad moorii är ju den från murago, dom kan vara magiskt snygga, med rätt ljus... mmmm =)
                        Murago sneglade jag länge på sist jag var i Örebro, ryktet säger att dom tappar sin glans när dom blir vuxna.(och när började jag tro på rykten?)

                        Dom jag såg då var kanske 5-6 cm och visade en massa olika färger, kanske blir det ett gäng en vacker dag.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Illustratören
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 53

                          #13
                          Ser att många kör med en fin sand. Vissa med blästersand, eller rådasand. Någon som kan rekommendera någon snygg och bra sand? Kommer ju ha några snäcklekare också så det hade varit trevligt med någon finkornig sand.

                          Vissa kör ju med kalksten och det kan man kanske åka och hämta några kilo av i något gammalt kalkbrott. Man kanske kan ta en tur till Oaxens kalkbrott i Stockholm å fynda =-)
                          Är det någon annat sten man kan köra med annars?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Jag kör med Julas bläster då den har en gräns nedåt i storlek, 0m2mm vilket gör att sanden inte blir för tät och den dammar minimalt om inte inget.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Micke_720
                              Användare
                              • november 2003
                              • 368

                              #15
                              Ursprungligen postat av Illustratören
                              Ser att många kör med en fin sand. Vissa med blästersand, eller rådasand. Någon som kan rekommendera någon snygg och bra sand? Kommer ju ha några snäcklekare också så det hade varit trevligt med någon finkornig sand.

                              Vissa kör ju med kalksten och det kan man kanske åka och hämta några kilo av i något gammalt kalkbrott. Man kanske kan ta en tur till Oaxens kalkbrott i Stockholm å fynda =-)
                              Är det någon annat sten man kan köra med annars?
                              Jag kör med Blästersand (samt lite sjösten i olika storlekar) och kalksten (jag gillar när formerna på stenarna blir lite mjukare) från Gotland..
                              Och 52 st Tr Pemba.

                              Mvh Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...