400L Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #16
    Ursprungligen postat av Illustratören
    Ser att många kör med en fin sand. Vissa med blästersand, eller rådasand. Någon som kan rekommendera någon snygg och bra sand? Kommer ju ha några snäcklekare också så det hade varit trevligt med någon finkornig sand.

    Vissa kör ju med kalksten och det kan man kanske åka och hämta några kilo av i något gammalt kalkbrott. Man kanske kan ta en tur till Oaxens kalkbrott i Stockholm å fynda =-)
    Är det någon annat sten man kan köra med annars?
    Baskarpssand, fraktion 0,2 till 1 mm rekommenderar jag. Finns på Swedol och kostar 75 SEK för 50 kg.

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #17
      Fan va nice! "Lumenarch reflektor"
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #18
        Korallsanden från saltburken funkar osså.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          jepp håller med 56ovwal, sanden i saltburken funkar alldeles ok till Tanganyika, har kvar salt så funker även det kanon i karet. Tanganyikasjön är förvånandsvärt salt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Illustratören
            Användare
            • mars 2011
            • 53

            #20
            Baskarpssand, fraktion 0,2 till 1 mm rekommenderar jag. Finns på Swedol och kostar 75 SEK för 50 kg.
            Baskarpsand får de bli, såg riktigt bra ut.
            Korallsanden ryker, blir sådant jobb att tvätta ur den och pilla bort koraller å liknande ur den. Mer jobb än det är värt.
            Igår plockade ja ur all korallsten, va ett jädra lyftande mellan 50-80kg gissar jag på. Svårt att veta exakt vikt då den innehåller vatten och är porös. Nu står den i balja tills någon köper stenen.

            Ska tömma burken på sand idag och imorgon blir det skrapa rutor =-(

            Kommentar

            • Illustratören
              Användare
              • mars 2011
              • 53

              #21
              Skönt att de kan va lite salt i burken, då behöver jag inte va 100% noga när jag tömmer på sand i botten. Kom på att jag inte heller behöver tokrengöra alla sidor utan bara skrapa rent de större ytorna och skrubba rören lite snabbt. Sedan pluggar jag i pumparna med lite temporär filtervadd som får fånga upp skräpet som far omkring.
              Kanske får igång burken innan sommaren, de vore ju kanon. Man vill ju inte gärna ha en tom burk i vardagsrummet =-)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Inga probs alls, de låga halter av näring som finns i saltkar skadar nada.
                I med sand o fyll med vatten, kanske även ett par ancistrus (pluppa i lite algtabletter då o då).
                Kan du låna lite porös sten som gått i sötkar så ympar du in intrifererna.
                Det är nämnligen bara bra om karet cyklat innan du tar i troffar.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Illustratören
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 53

                  #23
                  Inga probs alls, de låga halter av näring som finns i saltkar skadar nada.
                  I med sand o fyll med vatten, kanske även ett par ancistrus (pluppa i lite algtabletter då o då).
                  Kan du låna lite porös sten som gått i sötkar så ympar du in intrifererna.
                  Det är nämnligen bara bra om karet cyklat innan du tar i troffar.
                  Låter ju bra, jag kanske kan köpa mig några stenar från en bra akvarieaffär.
                  Apropå akvarieaffärer, någon specifik affär jag kan vända mig till som är mer inriktad på Ciklider? Skulle vilja kolla runt lite på arterna innan jag bestämmer mig och få lite inspiration. Har sett att Aquarium stockholm ser ut att ha en bra lista firrar.
                  Har butiken i Örebro fortfarande öppet, dom som tog hem vildfångat?

                  Hade ju varit trevligt med ett hembesök också hos någon hobbyodlare av Troffar.

                  Kommentar

                  • uppsalajocke
                    Användare
                    • augusti 2009
                    • 12

                    #24
                    Ursprungligen postat av Illustratören
                    Låter ju bra, jag kanske kan köpa mig några stenar från en bra akvarieaffär.
                    Apropå akvarieaffärer, någon specifik affär jag kan vända mig till som är mer inriktad på Ciklider? Skulle vilja kolla runt lite på arterna innan jag bestämmer mig och få lite inspiration. Har sett att Aquarium stockholm ser ut att ha en bra lista firrar.
                    Har butiken i Örebro fortfarande öppet, dom som tog hem vildfångat?

                    Hade ju varit trevligt med ett hembesök också hos någon hobbyodlare av Troffar.
                    tjena!! ja bor i uppsala å har förnävarande 13 burkar me troffar hemma i storvreta slå en signal om du vill komma å kolla 0704350454 ..uppsalajocke

                    Kommentar

                    • uppsalajocke
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 12

                      #25
                      Ursprungligen postat av tege
                      Murago sneglade jag länge på sist jag var i Örebro, ryktet säger att dom tappar sin glans när dom blir vuxna.(och när började jag tro på rykten?)

                      Dom jag såg då var kanske 5-6 cm och visade en massa olika färger, kanske blir det ett gäng en vacker dag.
                      ja har en vildfångad grupp av murago yellow hemma dom dom e riktigt vackra..kanon fina i prickarna pärlemorfärgade så de lyser.

                      Kommentar

                      • Illustratören
                        Användare
                        • mars 2011
                        • 53

                        #26
                        tjena!! ja bor i uppsala å har förnävarande 13 burkar me troffar hemma i storvreta slå en signal om du vill komma å kolla 0704350454 ..uppsalajocke
                        Låter kanon! Jag hör av mig om besök till telefonen.

                        ja har en vildfångad grupp av murago yellow hemma dom dom e riktigt vackra..kanon fina i prickarna pärlemorfärgade så de lyser.
                        Ser fram emot en kik på dessa.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Murago troffar har jag sneglat på länge. Hur fina som helst...

                          Kommentar

                          • Illustratören
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 53

                            #28
                            Murago va fina, mycket snyggare än jag förväntade mig. Tack för titten Jocke!

                            Efter att varit på besök har jag bestämt mig för att montera ned filteravdelningen som den ser ut idag. Blir mer simmyta åt firrarna och det var lite onödigt stor filteravdelning för ett sötvatten.
                            Har opererat blindtarmen i veckan så jag har inte kunnat göra ett skit på bygget.
                            Det enda som gjorts är funderat och klurat.
                            Kommer köra med filtermoduler i ena sidan av burken och sedan låta det vara fritt i andra halvan. Försöker få kontakt med http://www.unimati.biz/ för att beställa stenmoduler att bygga in pumpar och dölja teknik i. Kommer köra med gråa stenar då jag tycker det kommer passa bättre och se lite mer naturtroget ut än vit faxekalk.
                            Är dock jäkligt snyggt med vitfaxe men det verkar va svårt att få tag på de vita modulerna och sedan är ju BTN aningen dyra tycker jag.

                            Har tittat runt en heldel på nätet och Rockzolid modulerna föll mig i smaken, tror grå blir riktigt snyggt med vit sand:



                            Nu väntar jag bara på svar från försäljaren, så jag kan betala för tre moduler och få hem dem så jag kan fortsätta bygget.

                            Kommentar

                            • Anna Österman
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 282

                              #29
                              Välkommen Illustratören! Du har en otrolig känsla för att bygga och inreda burkar. Du har inte funderat på att skriva en artikel till cikliddbladet?
                              Fiskar är vänner-inte mat!

                              Kommentar

                              • Illustratören
                                Användare
                                • mars 2011
                                • 53

                                #30
                                Välkommen Illustratören! Du har en otrolig känsla för att bygga och inreda burkar. Du har inte funderat på att skriva en artikel till cikliddbladet?
                                Kan kanske skriva en artikel efter sommaren när cikliderna är på plats i burken och jag ser hur de blir.
                                Unimati har självklart inte hört av sig, detta är heltklart en nackdel med akvariehobbyn och de flesta handlarna. Mycket sker på fritid och många är dååååliga på att svara på mail. Men det får man kanske leva med särskilt om man vill ha specialprylar.

                                Håller på att skära bort filteravdelningen, tar en jäkla tid.
                                Sedan har jag rotat runt lite i källaren och hittade en gammal goding som jag helt glömt bort att jag hade.
                                Det är en Tunze 6100.10 2500-12.000L/h med singlekontroller, ska tvätta rent den och testköra och se hur den går och låter. Då räcker det med den och en cirkulationspump så är de finfin cirkulation i burken =-)
                                Måste såklart även köra med en pump till UV-c och en till ozonen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...