400L Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #46
    Håller med Johan F. Vore ju synd å få i gång en snygg grupp å sen se att det är för få individer så att de inte harmoniserar i burken. Två potenta hanar å resten i en kluns i mitten som delar på stryket - nä,det har man sett för ofta och man blir inte sittandes el ståendes i förundran av av koola fiskar i ett kar då utan går vidare.... Minst 30 moorii skulle jag ha skaffat. Gärna 10 till om du väljer en sp Black el Brichardi.
    Försök att inte ha så brottom nu när det nalkas val av fisk. Det är lätt att stirra sig blind på de finaste exemplaren i en grupp i tex butiken men att man sen börjar störa sig på de individer som utmärker sig som avvikande (mindre bra färgade) när man väl fått hem dem. Så funkar iaf Jag.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Illustratören
      Användare
      • mars 2011
      • 53

      #47
      Tack för alla kommentarer, ja storleken på gruppen får vi se. Har dock endel tid att fundera på detta och valet av art lika så.
      Nu väntar jag på bakgrunderna (bör komma i veckan) så de kan komma på plats och sedan ska tekniken in och allt igång innan jag ens kan tänka tanken att köpa första "testpiloterna" till burken. Jag ska ju som sagt ha någon annan fiskart som komplement till troffarna. Blir nog jullar eller någon snäcklekare och de kommer få fungera som testpiloter och inkörsfirrar.

      Kommentar

      • Illustratören
        Användare
        • mars 2011
        • 53

        #48
        Har fått ett paket från Schenker att hämta, antingen är det reservdelar till en Tunze eller så är det bakrundsmodulerna? Får se när jag hämtar ut paketet, kommer väl bilder på modulerna på söndag annars är de bara reservdelarna.

        Kommentar

        • Illustratören
          Användare
          • mars 2011
          • 53

          #49
          Idag kom bakgrundsmodulerna, jippi!
          De var dock aningen mindre än jag väntade mig men jag tror de blir bra. Nu är det bara att ge sig ut i skogen å leta fina stenar som matchar dessa i färg och form.

          Sedan väntar jag på en reservdel till min tunze-pump som går att vågstyra, när jag fått den lilla reservdelen kan jag testa om tunzepumpen fungerar i burken. Risken är att den är aningen kraftig.

          Bilder kommer imorgon.

          Kommentar

          • Illustratören
            Användare
            • mars 2011
            • 53

            #50
            Testade tunze-pumpen, dock tyckte både jag och flickvännen att det blev aningen aningen för mycket ljud. Den gjorde egentligen inte mer ljud än en vanlig pump, men eftersom den pulserar för att skapa vågeffekter i vattnet så blir det ett pulserande ljud som inte föll oss i smaken. Bara att spara pumpen till framtiden.

            Testade att placera ut bakgrunderna lite snabbt. Kommer dock bli tvungen att kapa den största då det bara ryms pumpar i den och därför måste jag utnyttja den till fullo. Ska planera bakgrundsplaceringen lite till innan de limmas på plats.

            Kommentar

            • Illustratören
              Användare
              • mars 2011
              • 53

              #51
              Håller på att limma dit modulerna nu äntligen. Har letar runt lite efter sten, men det är svårt att hitta sten som matchar. Antar att jag får leta lite mer runt om i trakterna efter ljusgrå sten.
              Var till ett kalkbrott och hämtade sten som jag tyckte såg bra ut. Men väl i burken ser stenen för vit ut och jag är inte nöjd med resultatet. Vill gärna ha stenar likt dessa:

              Problemet är att om jag går i skogen ock hittar passande sten är den i stort sett alltid täckt med lavar eller smuts. Var i helskotta får jag tag i sten som passar?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Snygga moduler! Missade just det inlägget med bilderna ovan.

                Grå stockholmsgranit borde väl fungera, jag hittar massor så fort jag ska plantera en buske

                Grustag har ibland stenar av allehanda sort. Rullstenar och annat.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Illustratören
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 53

                  #53
                  Va till ett grustag och tog ett träningspass, bar sten frå å tillbaka.
                  När jag väl var hemma tycker jag de ser rätt bra ut, spolade av stenen och lade dem på plats. Ska test fylla burken imorgon för att se hur de ser ut när stenen blir blöt. Har lite mer sten på lager att fylla ut med eller byta ut, så de kan bli lite småjustering.
                  Ska även kapa upp lite små spill från modulerna och fylla ut lite hålrum.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #54
                    Jäkligt snyggt. Perfekt färgmatch och formmatch och massor av till synes naturliga gömställen!
                    Där har du fått till det.

                    Vad har du för skydd under stenarna, eller kör du utan?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Illustratören
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 53

                      #55
                      Har lagt ut mindre plexibitar som täcker under stenen.
                      Får se hur mycket stenen byter färg när den blir blöt.

                      Kommentar

                      • Barracudan
                        Användare
                        • april 2005
                        • 453

                        #56
                        Ser ut att bli riktigt nice, alltid kul med annorlunda former på akvarium.
                        Frontosamarkus

                        Kommentar

                        • Illustratören
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 53

                          #57
                          Fyllde upp akvariumet med vatten och det såg rätt bra ut.
                          Ska flytta runt stenarna lite och byta ut de som sticker iväg lite väl mycket i färgton.
                          Blir nog lite kalksten som ryker och den stora stenen kommer flyttas närmare set så att det blir mer "sandyta".

                          Sedan är det väl "bara" att tvätta sand, fixa till pumpar, skära till filtervadd, installera och gömma doppvärmare, fixa UV-c och fixa med Ozon.
                          Kommer ta ett tag tills första livet dimper ner i burken. Ska köra med anubias och det är nog det första levande som ploppas ner.
                          Senast redigerad av Illustratören; 22 maj 2011, 22:48.

                          Kommentar

                          • Illustratören
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 53

                            #58
                            Har småfixat med burken några timmar igår och idag.
                            Fixade med stenen så som den ska vara, är mycket nöjd med resultatet.

                            Sedan var det bara att plocka ur all sten för att justera fötterna till akvariumet så det står helt i våg. Har lutat 1cm på längden ungefär sedan start, men jag hade inte möjligheten att justera det. Men idag tog jag tag i saken och både justerade möbeln till helt vågrät och flytta möbeln. Lyckades också flytta in den helt mot väggen (har stått 1,2-3cm från väggen tidigare).
                            Att flytta en bänk med 80kg akvarium va ju inte de lättaste, fick ta i som fan. Gissar på 60-70kg bänk+80kg akvarium totalt ca145kg som skulle flyttas. Pust å stön!

                            Tog sedan en liten trevlig åktur till Sala för att titta in på Aquatropic och få mig en inspirations titt. Tänkte passa på att höra om beställning av firrar senare efter sommaren. Och till min glädje hade Jan inne ett fint gäng små Kasakalawe på 25st, tyckte färgerna va fina och hörde mig för vad det kostade att köpa vildfångat. Har tänkt på vildfångat eller ej och just idag känns de som om vildfångat är aningen dyrt. Ja å Jan snackade vidare och jag berättade snabbt om mina planer.
                            Jan sade att de gick bra att boka hela gruppen om jag var intresserad av den, vilket jag inte tvekade på. Färgerna va fina vad jag kunde se och då kan fiskarna "köras" in på foder och växa till sig under sommaren. Lät kanon så jag slog till!
                            Nu har jag alltså gruppen klar om inget händer och kan hämta den i augusti någon gång. Känns jättebra, och tror knappast jag ångrar mig.

                            Ska försöka bygga klart så jag får vatten i burken i veckan, då kommer mer bilder.

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #59
                              När

                              Ursprungligen postat av Illustratören
                              Har småfixat med burken några timmar igår och idag.
                              Fixade med stenen så som den ska vara, är mycket nöjd med resultatet.

                              Sedan var det bara att plocka ur all sten för att justera fötterna till akvariumet så det står helt i våg. Har lutat 1cm på längden ungefär sedan start, men jag hade inte möjligheten att justera det. Men idag tog jag tag i saken och både justerade möbeln till helt vågrät och flytta möbeln. Lyckades också flytta in den helt mot väggen (har stått 1,2-3cm från väggen tidigare).
                              Att flytta en bänk med 80kg akvarium va ju inte de lättaste, fick ta i som fan. Gissar på 60-70kg bänk+80kg akvarium totalt ca145kg som skulle flyttas. Pust å stön!

                              Tog sedan en liten trevlig åktur till Sala för att titta in på Aquatropic och få mig en inspirations titt. Tänkte passa på att höra om beställning av firrar senare efter sommaren. Och till min glädje hade Jan inne ett fint gäng små Kasakalawe på 25st, tyckte färgerna va fina och hörde mig för vad det kostade att köpa vildfångat. Har tänkt på vildfångat eller ej och just idag känns de som om vildfångat är aningen dyrt. Ja å Jan snackade vidare och jag berättade snabbt om mina planer.
                              Jan sade att de gick bra att boka hela gruppen om jag var intresserad av den, vilket jag inte tvekade på. Färgerna va fina vad jag kunde se och då kan fiskarna "köras" in på foder och växa till sig under sommaren. Lät kanon så jag slog till!
                              Nu har jag alltså gruppen klar om inget händer och kan hämta den i augusti någon gång. Känns jättebra, och tror knappast jag ångrar mig.

                              Ska försöka bygga klart så jag får vatten i burken i veckan, då kommer mer bilder.
                              var i Sala och besökte Janne på Aquatropic så kikade jag också på dom fina F1orna av Kasakalawe som simmade i det lilla rummet med 3st 375or stående i en ställning. Dom såg lovande ut och då bärnsten är en favorit blev jag lite sugen. Jag blev också sugen på dom VF Petrochromis trewavasae som simmade där Janne är en kanontrevlig person att ha o göra med. Ingenting är omöjligt när man deelar med Janne

                              Kommentar

                              • Illustratören
                                Användare
                                • mars 2011
                                • 53

                                #60
                                var i Sala och besökte Janne på Aquatropic så kikade jag också på dom fina F1orna av Kasakalawe som simmade i det lilla rummet med 3st 375or stående i en ställning. Dom såg lovande ut och då bärnsten är en favorit blev jag lite sugen. Jag blev också sugen på dom VF Petrochromis trewavasae som simmade där Janne är en kanontrevlig person att ha o göra med. Ingenting är omöjligt när man deelar med Janne
                                Då va jag inte ensam om att tycka dom va fina, skönt =-)
                                Ja han hade många fina firrar bla Petrochromis trewavasae , peronligen blev jag förtjust i Tro.yellow cheek Corongwe. Och de där små tangyanika ålarna, dock är ålar knepiga och jag har bara 100% krångel-erfarenheter med ålar. De hoppar, smiter eller försvinner i pumpar eller bland sten och syns aldrig mer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...