400L Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Illustratören
    Användare
    • mars 2011
    • 53

    #31
    Brummade lite om pumpen när den kom upp i högre kapacitet, har beställt några reservdelar till den och sedan får jag se om den kommer till användning.

    Fick äntligen svar från Unimati och det blir 3st moduler från dem.
    Modul H 82x29x20cm

    Modul G 64x26x14cm

    Modul E 46x24x15cm


    Som planen ser ut nu kommer jag behålla två moduler rätt intakta, de kommer bara kapas så jag kan placera pumpar och filtervadd i dem. Den tredje modulen kommer säkerligen kapas ner till två eller tre bitar som kommer limmas mot bottendelen. Men vi får se hur de passar i varandra när de väl är hemma och kan testas på plats.

    På torsdag åker jag en vända till aquarium-stockholm (akvarieleasing) i sundbyberg. Blir väll kolla in troffar (dock inget köp innan sommaren), och sedan eventuellt handla någon sand som hjälper till att höja hårdheten i vattnet.
    Senast redigerad av Illustratören; 19 april 2011, 17:48.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Snygga moduler. Blir spännande att följa
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #33
        Ursprungligen postat av Illustratören
        Brummade lite om pumpen när den kom upp i högre kapacitet, har beställt några reservdelar till den och sedan får jag se om den kommer till användning.

        Fick äntligen svar från Unimati och det blir 3st moduler från dem.
        Modul H 82x29x20cm

        Modul G 64x26x14cm

        Modul E 46x24x15cm


        Som planen ser ut nu kommer jag behålla två moduler rätt intakta, de kommer bara kapas så jag kan placera pumpar och filtervadd i dem. Den tredje modulen kommer säkerligen kapas ner till två eller tre bitar som kommer limmas mot bottendelen. Men vi får se hur de passar i varandra när de väl är hemma och kan testas på plats.

        På torsdag åker jag en vända till aquarium-stockholm (akvarieleasing) i sundbyberg. Blir väll kolla in troffar (dock inget köp innan sommaren), och sedan eventuellt handla någon sand som hjälper till att höja hårdheten i vattnet.
        Riktigt snygga moduler det där.

        Inget fel på valet när det gäller butik för troffar
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Illustratören
          Användare
          • mars 2011
          • 53

          #34
          Ja har kört med Rockzolid bakgrund till mitt kontors-terrarium och blev positivt överraskad när jag öppnade paketet och såg bakgrunden för första gången. Det bästa är att Rockzolids bakgrunder är stenhårda men ändå väldigt tunna i väggen:


          Såhär såg stenen ut på plats:

          Och såhär ser terrariumet ut idag (4mån efter start):


          RockZolid River moduler är ju annars idealet och de moduler jag egentligen ville ha. Dock var de största modulerna av "River" varianten slutsålda och vem vet när nya kommer in?! Så de fick bli de gråa stenvariantsmodulerna, men Riverstone är fantastiskt snygga och naturliga:

          Senast redigerad av Illustratören; 19 april 2011, 19:52.

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            #35
            rockzolid ser jäkligt trevliga ut.
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Ursprungligen postat av Illustratören
              Ja har kört med Rockzolid bakgrund till mitt kontors-terrarium och blev positivt överraskad när jag öppnade paketet och såg bakgrunden för första gången. Det bästa är att Rockzolids bakgrunder är stenhårda men ändå väldigt tunna i väggen:


              Såhär såg stenen ut på plats:

              Och såhär ser terrariumet ut idag (4mån efter start):


              RockZolid River moduler är ju annars idealet och de moduler jag egentligen ville ha. Dock var de största modulerna av "River" varianten slutsålda och vem vet när nya kommer in?! Så de fick bli de gråa stenvariantsmodulerna, men Riverstone är fantastiskt snygga och naturliga:

              http://www.youtube.com/user/Niceguyp.../3/1hl7crLDats
              Assnyggt terrarium. Äkta rot eller fejk? Vilka mossor har du? Skriv mer om det akvariet, det var brutalt.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Illustratören
                Användare
                • mars 2011
                • 53

                #37
                Assnyggt terrarium. Äkta rot eller fejk? Vilka mossor har du? Skriv mer om det akvariet, det var brutalt.
                Här finns allt att läsa om mitt terrariebygge:
                Efter ett uppehåll inom terrariehobbyn är jag tillbax. Har startat ett testterrarium för att testa Epiweb och göra en förstudie av hur ett terrarium skulle kunna fungera. Tidigare har jag startat ett projekt som jag avslutade pga div problem med intr..

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #38
                  Du e grym Illustratören! Denna tråd ska jag följa med intresse. Lycka till m troffe-burken!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Illustratören
                    Användare
                    • mars 2011
                    • 53

                    #39
                    Du e grym Illustratören! Denna tråd ska jag följa med intresse. Lycka till m troffe-burken!
                    Man tackar.

                    Har betalat modulerna idag, så de borde dimpa ner i postlådan nästa vecka jippii!!!

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • december 2009
                      • 557

                      #40
                      Ursprungligen postat av Illustratören
                      Ja har kört med Rockzolid bakgrund till mitt kontors-terrarium och blev positivt överraskad när jag öppnade paketet och såg bakgrunden för första gången. Det bästa är att Rockzolids bakgrunder är stenhårda men ändå väldigt tunna i väggen:

                      RockZolid River moduler är ju annars idealet och de moduler jag egentligen ville ha. Dock var de största modulerna av "River" varianten slutsålda och vem vet när nya kommer in?! Så de fick bli de gråa stenvariantsmodulerna, men Riverstone är fantastiskt snygga och naturliga:
                      Jätte fint terrarium. Du kläckte helt klart en hobby ide. Jag har låvat mig själv att endast ha ett akvarium. Men terrarium kan jag ju skaffa. Drar genast igång ett med Pachydactylus laticauda.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • sleepy
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 294

                        #41
                        Ursprungligen postat av Norrland
                        Jätte fint terrarium. Du kläckte helt klart en hobby ide. Jag har låvat mig själv att endast ha ett akvarium. Men terrarium kan jag ju skaffa. Drar genast igång ett med Pachydactylus laticauda.
                        Jag Byggde ju ett terrarium över mitt akvarium för att jagi inte hade plats
                        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                        Kommentar

                        • Illustratören
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 53

                          #42
                          Hade jag haft plats med ett terrarium ovanpå hade jag lätt bygg ett jag med =-)

                          Idag har jag skrapat rutor, fixat å trixat med div krams och känns som om jag verkligen hade ångrat mig om jag inte skurit bort filterdelen. Nu känns burken mycket större och jag tror firrarna kommer uppskatta mer simyta. Måste fixa med passbitar runt luckorna till möbeln och även kapa till en liten passbit där luckan för filtret suttit.

                          Skissade även på hur jag tänkt mig inredningen. Blir sparsamt med växter och de få som kommer finnas i burken bli antagligen Anubias som placeras bland stenhögen. Möjligen någon mer högväxande växt som bryter av det annars väldigt stela.

                          Kommentar

                          • Illustratören
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 53

                            #43
                            Så har man varit på besök och kollat in finfina firrar på Akvarie leasing, blev kär i Tropheus moorii kasakalawe som var finare än jag förväntade mig.
                            Nu är det helt enkelt bestämt att det blir en grupp med Kasakalawe, om det blir VF eller sjöuppfött vet jag inte riktigt ännu. Jag har ju några månader att fundera på så vi får se vad det blir. Har hört mig för och tror en 20st kommer bli lagom i min burk på 420L.

                            När man inte kunde köpa fiskar blev det annat som köptes in, blev 3tuber svart silicon och en 20kg säck korallsand. Tror det kommer bli snyggt med kritvit sand mot gråa stenar.

                            Tog lite bilder när jag var i affären för att visa tjejen vilken typ av moorii jag tänkt köpa in i burken. Hoppas hon blir nöjd, hon har en tendens att tycka många ciklider ser ut som "abborrar".
                            Senast redigerad av Illustratören; 22 april 2011, 09:25.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Ser lovande ut!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                #45
                                Ursprungligen postat av Illustratören
                                Så har man varit på besök och kollat in finfina firrar på Akvarie leasing, blev kär i Tropheus moorii kasakalawe som var finare än jag förväntade mig.
                                Nu är det helt enkelt bestämt att det blir en grupp med Kasakalawe, om det blir VF eller sjöuppfött vet jag inte riktigt ännu. Jag har ju några månader att fundera på så vi får se vad det blir. Har hört mig för och tror en 20st kommer bli lagom i min burk på 420L.

                                När man inte kunde köpa fiskar blev det annat som köptes in, blev 3tuber svart silicon och en 20kg säck korallsand. Tror det kommer bli snyggt med kritvit sand mot gråa stenar.

                                Tog lite bilder när jag var i affären för att visa tjejen vilken typ av moorii jag tänkt köpa in i burken. Hoppas hon blir nöjd, hon har en tendens att tycka många ciklider ser ut som "abborrar".
                                20 st är på gränsen till för få, jag skulle aldrig ha mindre än 25 gärna 30 stycken i ett 420 liters.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...