Nytt UV-C filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Nytt UV-C filter

    Har skrivit en del om UV-C här och mitt önskemål om att endast ha innerfilter i akvariet (samtidigt som de allra flesta UV-C inte är dränkbara)... så här kommer uppföljningen:

    Var och hämtade mitt nya Aquael UV-C på Akvarielagret idag. Hade egentligen beställt ett 55W, men det var lite tjockare och inte minst tyngre änn vad jag hoppats på, så jag fegade ut och kom hem med ett fjuttigt 15W.
    Najwyższej jakości sprzęt akwarystyczny od polskiego producenta - bogata oferta z szybką dostawą!


    Jag vill ha kristallklart vatten, och nu är det ca 1½ månad sedan mitt 24W Green Killing Machine la av... och vattnet i 450L tanken har hunnit bli ordentligt färgat... svårt att ta bild på, men det syns ganska väl på stenen i bakgrunden på bild 1 nedan.

    Måste säga att mitt gamla filter känns som en leksak i förhåll till detta (samtidigt som det gjorde jobbet bra, förrutom att det slammade igen ibland), så trotts att det nya är märkt med en lägre watt-styrka så känns det väldigt lovande.

    En nyhet med denna modellen (gäller 15/30/55W versionerna) är att det är i aluminium istället för plast, vilket pga reflektionen ska ge ökad verkningsgrad och bla bla bla....EDIT: Det är rostfritt stål! :-) Vet att det är en mycket dårlig idé i saltvattensakvarier, samtidigt som jag kör med lite salt till mina malawis (0,3dl/100L).

    Testmonterade det i ett av mina 112L yngelakvarier idag (se bild 2)

    Filtret ska ha ett maxflöde på 3500L/h... och jag tänker köra med betydligt lägre vilket bör ge en bättre effekt på bakterier och parasiter... och just nu testkör jag det med en Aquaclear 70 som ger 1500L/h. Efter testet så funderar jag på att köra det med en Aquaclear 50 som ger 1000L/h, och montera det bakom förfiltret eller uppe i rampen... dock värmer ljusarmaturerna riktigt bra där uppe så risken är att vattnet blir för varmt av att strömma upp dit...
    Senast redigerad av Bjorn; 20 februari 2011, 16:36.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Har skrivit en del om UV-C här och mitt önskemål om att endast ha innerfilter i akvariet (samtidigt som de allra flesta UV-C inte är dränkbara)... så här kommer uppföljningen:

    Var och hämtade mitt nya Aquael UV-C på Akvarielagret idag. Hade egentligen beställt ett 55W, men det var lite tjockare och inte minst tyngre änn vad jag hoppats på, så jag fegade ut och kom hem med ett fjuttigt 15W.
    Najwyższej jakości sprzęt akwarystyczny od polskiego producenta - bogata oferta z szybką dostawą!


    Jag vill ha kristallklart vatten, och nu är det ca 1½ månad sedan mitt 24W Green Killing Machine la av... och vattnet i 450L tanken har hunnit bli ordentligt färgat... svårt att ta bild på, men det syns ganska väl på stenen i bakgrunden på bild 1 nedan.

    Måste säga att mitt gamla filter känns som en leksak i förhåll till detta (samtidigt som det gjorde jobbet bra, förrutom att det slammade igen ibland), så trotts att det nya är märkt med en lägre watt-styrka så känns det väldigt lovande.

    En nyhet med denna modellen (gäller 15/30/55W versionerna) är att det är i aluminium istället för plast, vilket pga reflektionen ska ge ökad verkningsgrad och bla bla bla.... men hur är det att ha aluminium i akvarievattnet? Vet att det är en mycket dårlig idé i saltvattensakvarier, samtidigt som jag kör med lite salt till mina malawis (0,3dl/100L).

    Testmonterade det i ett av mina 112L yngelakvarier idag (se bild 2)

    Filtret ska ha ett maxflöde på 3500L/h... och jag tänker köra med betydligt lägre vilket bör ge en bättre effekt på bakterier och parasiter... och just nu testkör jag det med en Aquaclear 70 som ger 1500L/h. Efter testet så funderar jag på att köra det med en Aquaclear 50 som ger 1000L/h, och montera det bakom förfiltret eller uppe i rampen... dock värmer ljusarmaturerna riktigt bra där uppe så risken är att vattnet blir för varmt av att strömma upp dit...
    Hej Björn,

    Nu skriver du att det är kristallklart vatten du är ute efter men om UV-C också skall döda ev. parasiter då behöver du sänka flödet ordentligt.
    Beskrivningen för JBLs UV-C står det att man bör köra så låg genomströmning som 200 liter/timme för ex. ett 36w.

    Hälsningar

    Johan
    Senast redigerad av Johan F; 20 februari 2011, 10:18.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Ursprungligen postat av Johan F
      Nu skriver du att det är kristallklart vatten du är ute efter men om UV-C också skall döda ev. parasiter då behöver du sänka flödet ordentligt.
      Beskrivningen för JBLs UV-C står det att man bör köra så låg genomströmning som 200 liter/timme för ex. ett 36w.
      Tack! Fördelen med en Aquaclear 50 pump är att den kan ställas mellan 0 och 1000L/h

      Ser att JBL har genomgående lägre genomströmmning i sina filter änn Aquael, tex JBL 18W ska ha 300-500 för klarning av vattnet i akvarier och 1000-1500 för att göra samma jobbet i en trädgårdsdamm. För Aquael 15W anges endast att det ska ha max 3500.

      ...för JBL AquaCristal UV-C 36 Watt rekommenderar de 200-400L/t för partial degermination i akvarier och hela 500-1000 i damm.


      Att endast jämföra antall W ger garanterat en fel bild då optimal genomströmning beror på mycket, bl.a verkningsgraden, hur fysiskt stort filtret är, hur lång sträcka vattnet är i kontakt med ljuset, hur nära det är ljusröret, hur mycket effektiv UV-strålning det utsätts för bla. bla. bla...

      Nattens test har visat att det dränkbara filtret inte avger någon märkbar värme till vattnet då tempraturen i akvariet sjönk med (normala) 0,5º
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Ursprungligen postat av Bjorn
        Tack! Fördelen med en Aquaclear 50 pump är att den kan ställas mellan 0 och 1000L/h

        Ser att JBL har genomgående lägre genomströmmning i sina filter änn Aquael, tex JBL 18W ska ha 300-500 för klarning av vattnet i akvarier och 1000-1500 för att göra samma jobbet i en trädgårdsdamm. För Aquael 15W anges endast att det ska ha max 3500.

        ...för JBL AquaCristal UV-C 36 Watt rekommenderar de 200-400L/t för partial degermination i akvarier och hela 500-1000 i damm.


        Att endast jämföra antall W ger garanterat en fel bild då optimal genomströmning beror på mycket, bl.a verkningsgraden, hur fysiskt stort filtret är, hur lång sträcka vattnet är i kontakt med ljuset, hur nära det är ljusröret, hur mycket effektiv UV-strålning det utsätts för bla. bla. bla...

        Nattens test har visat att det dränkbara filtret inte avger någon märkbar värme till vattnet då tempraturen i akvariet sjönk med (normala) 0,5º
        Det kan nog stämma att olika fabrikat skiljer sig åt och antalet watt påverkar men om man även är ute efter att döda ev. parasiter så bör parasiten belysas längre tid för att dö, därav låg genomströmning, vilken genomströmning som är effektivast för just ett specifikt UV, det vet jag inte.

        Visst är det så att UV har en ringa påverkan på vattentemp. det är ju endast frågan om några få watt för UV+pump.

        /Johan
        Senast redigerad av Johan F; 20 februari 2011, 12:43.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av Johan F
          Det kan nog stämma att olika fabrikat skiljer sig åt men om man även är ute efter att döda ev. parasiter så bör parasiten belysas längre tid för att dö, därav låg genomströmning med UV.
          Det primära för mig är snyggt kristallklart vatten, resten bara en trevlig bonus. Har inte haft några problem med parasiter eller sjukdommar... vilket självklart kan ha berott en del på mitt tidigare UV.

          Jo parasiter borde vara betydligt mera hårdföra änn algsporer och troligen bakterier. Finns väldigt lite "data" om Aquael UV på deras hemsida, samtidigt som JBL har en riktigt bra broschyr... försöker förstå varför deras siffror skilljer sig så mycket beroende på om det handlar om ett litet akvarie och en stor damm... klart det är betydligt mera vatten i en damm som behöver behandlas, samtidigt som den högre genomströmmningen gör det mindre effektivt. I en damm handlar det troligen mera om att "dämpa smutsen" men i ett akvarie så vill man ha det "rent"

          Känns som att jag borde investera i en Aquaclear 20 (0-480L)... vilket blir mera meck med olika slangdimentioner etc... får fundera lite ett tag på hela monteringen i 450L.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • PaS
            Användare
            • december 2010
            • 47

            #6
            Hur är ljudnivån, går dom alldeles tyst?
            Tropheus

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av PaS
              Hur är ljudnivån, går dom alldeles tyst?
              Själva UV-C filtret är helt tyst, det ända som låter är pumpen man kopplar det till.

              Det blev en liten Eheim på 270L/t, som med lite trixande med slangar och delar från olika filter kommer att passa fint.

              Förtydigande: Det är rostfritt stål i filtret och inte aluminium.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #8
                Gjorde en provmontering uppe i rampen på 450L ikväll...
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  ....och en provmontering i ena hörnet som känns betydligt bättre & snyggare!

                  Känns som om pumpen bör sitta i nedra ändan så att all luft tvingas ur filtret.
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ska du inte sätta den inne i filterhörnan?

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av StefanL
                      Ska du inte sätta den inne i filterhörnan?
                      Jo det bästa är om jag får in det där, men det kommer bli &%¤# trångt då det är tjockt som en underarm och slangfesterna sticker ut en hel del, så innan jag försöker mig på det projektet så känns det gott att få provat och testkört det lite. Känner mig rätt nöjd med monteringen just nu i hörnan/kortsidan som man normalt inte tittar in igenom då det står mot vägg/fönster... dock är det rätt tungt för den lilla pumpen att mata filtret så just nu måste jag suga igång det.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Bra tråd. Du borde skriva en artikel om UV-ljus!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #13
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Bra tråd. Du borde skriva en artikel om UV-ljus!
                          Tack... jag behöver nog samla på mig lite mera erfarenheter först... verkar vara rätt få som testat riktigt UV med afrikanska ciklider...
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #14
                            Flyttade extrafiltret jag satte in inför sommaren 2010 dit var det gamla UV-C filtret stod... och fick ett mycket trevligare och luftigare akvarie på den kortsidan man ser in ifrån!
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #15
                              12 dagar sedan jag monterade det nya UV-C filtret och jag är toknöjd!!! Whiihoooo!
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...