Ozon i sötvattenskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sverker
    Användare
    • november 2006
    • 12

    Ozon i sötvattenskar

    Finns det någon mer som har erfarenhet av detta?

    Jag har kört i en vecka i mitt 720 med STOR filteryta 2st intervallfilter och botten filter i hela karet. Kör CO2 och Pmdd daglig dosering MH 3x150W. Temp 28 grader PH 6.3 KH ca 4-5 Redox nu 380. Redox probe monterad i utströmmaren från intervall filter ca 600 l/h

    Mina erfarenheter hittills är att redox stiger konstant även utan Ozon påslagen. Regleringen stänger av Ozon vid 350. Var uppe igår i 350 vid avstängning steg till 430 vid ljusets släckning nu på morgonen 450 sjunkit under dagen till 380. Vad är andras erfarenheter?

    En sak är tydlig och det är att fiskarna är klart piggare och en diskus med bautasår är nu frisk och inga infektioner eller synliga men överhuvudtaget. Vattnet klarare och allt verkr bara vara positivt men varför stiger redox konstant. I mitt tycke borde det sjunka och kunna regleras som PH eller är det så att när man har fått igång filter och botten på ett riktigt sätt så sköter detta allt utan ozon?
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    På vårat akv.möte i Uddevalla nu sennaste mötet diskuterade vi just detta med ozon,kan säga att jag inte är så värst kunnig i detta men det framkom att det är väldigt giftigt att inandas så sörj för en god ventilation i lokalen.Vi har en "Gubbe"som är väldigt säker på just detta med kemi i akvariet.Ozon är bra men var försiktig.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Ursprungligen postat av sverker
      Finns det någon mer som har erfarenhet av detta?

      Jag har kört i en vecka i mitt 720 med STOR filteryta 2st intervallfilter och botten filter i hela karet. Kör CO2 och Pmdd daglig dosering MH 3x150W. Temp 28 grader PH 6.3 KH ca 4-5 Redox nu 380. Redox probe monterad i utströmmaren från intervall filter ca 600 l/h

      Mina erfarenheter hittills är att redox stiger konstant även utan Ozon påslagen. Regleringen stänger av Ozon vid 350. Var uppe igår i 350 vid avstängning steg till 430 vid ljusets släckning nu på morgonen 450 sjunkit under dagen till 380. Vad är andras erfarenheter?

      En sak är tydlig och det är att fiskarna är klart piggare och en diskus med bautasår är nu frisk och inga infektioner eller synliga men överhuvudtaget. Vattnet klarare och allt verkr bara vara positivt men varför stiger redox konstant. I mitt tycke borde det sjunka och kunna regleras som PH eller är det så att när man har fått igång filter och botten på ett riktigt sätt så sköter detta allt utan ozon?
      Använder du fortfarande ozon, och vad är dina erfarenheter nu i så fall? Om inte, varför slutade du?

      Går själv i funderingar på ozon till mitt 920, främst för att få klarare vatten.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • sverker
        Användare
        • november 2006
        • 12

        #4
        JA Jag kör fortfarande med O3 (ozon) tänker inte sluta med det. Jag har upptäckt att i stortsett alla ORP givare har en tendens att göra som jag sa. De skall tydligen inte anvädas för konstantmätning. Om man inte köper svindyra produktionsgrejor. Så jag har satt min på en timer och kör 1,5 timme varje dag. Vad jag ser är att fiskarna är piggare och de får inte sekundär infektioner då de har skrapat upp sig mot något.
        Jag kommer nu att kompletera med en UV som jag tänker köra ca 8 timmar/dag. Detta för att skapa ett nästan destileratvatten vad gäller "ohyra". Jag är mycket skeptisk till UV som sitter i ett filter då det är i filtret jag vill ha mina goda bakterier. I karet vill jag inte ha några bakterier.

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av sverker
          /.../Jag är mycket skeptisk till UV som sitter i ett filter då det är i filtret jag vill ha mina goda bakterier. I karet vill jag inte ha några bakterier.
          Tycker O³ till sötvatten låter intressant och har bl.a. kastat ut en fråga om det här. Vore väldigt intressant att se en beskrivning över hur det funkar (ner till de kemiska processerna) istället för de halleluja-beskrivningarna som tex Philips ozoniator har.... vad kör du för "ozoniator" och kan du tipsa om några bra länkar?

          UV-C vill han ha efter filtret, så att det filtrerade vattnet går igenom det innan det åker ut i karet igen (slaggar det igen så tappar det ju effekten)... och det är nog så filter med inbyggd UV-C är kopplade internt. Är dock själv skeptisk till dessa kinderägg då de flesta verkar använda UV-C LED som ger väldigt liten effekt + man vill ha ett betydligt lägre vattenflöde igenom sitt UV-C änn vad som är lämpligt för ett mekaniskt/bio-filter.

          Så här gjorde jag:
          Har skrivit en del om UV-C här och mitt önskemål om att endast ha innerfilter i akvariet (samtidigt som de allra flesta UV-C inte är dränkbara)... så här kommer uppföljningen: Var och hämtade mitt nya Aquael UV-C på Akvarielagret idag. Hade egentligen beställt ett 55W, men det var lite tjockare och inte minst tyngre änn vad
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • sverker
            Användare
            • november 2006
            • 12

            #6
            Som UV-C körde jag för ett par år sedan ett JBL med plast hus monterat utanför karet mellan mittt förfilter,den stora Eheim hinken med biobollar, och mitt ena intervallfilter. Efter två år så var plasten så spröd att det började läcka när jag lutade mot slangen för att ta ut intervallfiltret. Nu har jag köpt Aqua-els PS-11. Det är en 11W UV-c. Jag tror inte ett dugg på LED UV-C då det ger som du säger för lite verksamt UV ljus i min mening. PS-11 är i rostfritt för dammar och kommer att monteras inne i karet med inflöde från ett 500L Eheim i botten och utflöde genom ett strilrör så att inga fiskar kan leta sig in i UVet.

            Som Ozonisator kör jag en från en firma i Tyskland OCS (http://www.top-messtechnik.com/jtlshop/index.php?a=654) den kostar ca 50 Euro och ger 300 mg/h samt har inbyggd luft pump. Släpper ut det genom en avlång utströmmare i botten på karet vid kortsidan. Mycket billigare än andra alternativ. Särskilt som man måste ha i bektande att O3 generatorn har en begränsad livslängd. Oftast ett par år. 300mg/h tror jag inte på men det är klart mer än vad phillips ger. Jag stryper luftflödet för att hålla ner mängden O3. Man skall dock tänka på att O3 i höga doser är giftigt. Tumregeln jag lärde mig när jag jobbade med STORA mängder O3 var att när du kände lukten så var det OK, När du tycket att det var stickande så var det farligt.
            Det som gör att O3 funkar är att O2 är stabil och O3 är klart reaktivt med i stortsett allt. Den extra syremolekylen oxiderar allt som kommer i dess väg fiskar växter metall osv. Man kan enkelt ta död på fiskar med O3 i för stora doser. Man bränner deras hud. Växter gillar inte O3 där för kör jag bara 1,5 tim per dag. Det har jag provat och det accepterar växterna. Bra bubbel.
            Senast redigerad av sverker; 31 mars 2011, 23:25. Anledning: länk

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              kastar in en fråga om klart vatten, nämligen blir vattnet lite klarare, mellan mycket klarare eller mycket klarare med ozon?
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • sverker
                Användare
                • november 2006
                • 12

                #8
                Jag har alltid haft mycket klart vatten men jag vill påstå att det har blivit lite klarar ändå. Tidigare såg jag genom klart akvariet på längden 2 meter med lite brun grön nyans och nu tycker jag att det är lite mindre grönt.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  ok ja funderar på att installera ozon (via skummaren) i mitt saltkar, men är då mest intresserad av att det ska bli klarare även om ozon också medför andra fördelar
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #10
                    Sverker, tack för infon! Mycket matnyttigt, inte minst infon att dina växter bubblar bra, har funderat på hur ozon skulle påverka mina växter.

                    Ozonisatorn du använder verkar vara ett mycket prisvärt alternativ. Det blir till att välja mellan pris och funktion. De klassiska Zanderozonisatorerna som sedan länge använts inom saltvattensakvaristiken kostar 3 gånger så mycket men känns som ett tryggt kvalitetsalternativ och går dessutom att reglera effekten på.

                    Eftersom jag har två kar där jag behöver ozonisator funderar jag på att testa en av varje, för att sprida riskerna och ha den dyrare Zandern som måttstock för att utvärdera den billigare varianten efter.

                    Att köra på timer känns som ett enkelt alternativ till Zanders reglerbara ozonisatorer. Men jag undrar över följande:

                    Ursprungligen postat av sverker
                    Jag stryper luftflödet för att hålla ner mängden O3.
                    Detta borde väl snarast endast öka koncentrationen av 03 i den luft som når akvariet? Produktionen av O3 förblir ju densamma i ozonisatorn?

                    300 mg/h är för övrigt samma kapacitet som Zanders kraftfullaste ozonisator för akvariebruk, som de rekommenderar för akvarium upp till 6000 liter.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 april 2011, 12:19.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...