Kanske var jag lite otydlig, eller med andra ord jag var lite ironisk mot alla som envisas med att byta vatten med enbart kallvatten. Åtminstonde mot dom som gör det med avsikt att minska bakteriehalterna. Kan säkert finnas någon annan bra anledning att göra så, vill gärna veta, du kanske vet.
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ljummet/hett kranvatten höjer risk för kopparutfällningar och även för bakterieflora att spridas.
Kallt vatten begränsar det.
Nu har jag bara pratat med yrkesmän för att klargöra hur det ligger till och de behöver inte alls vara duktiga på det de gör utan säkert greppar de dessa ting från luften och sprider allehanda noja till lekmän som mig.Kommentar
-
NLS mald i pepparkvarn har jag testat på sandlevande Malawis, hästnosar mm som har väldigt små yngel med bra resultat.
Annars vet jag många som anv Spectrum Cichlid Formula med bra resultat.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Det är väl det som är problemet, kloraminet sätter bakterierna i burken ur spel och i värsta fall kurkar hela akvariet ur. Allt vad balans heter sätts ur spel. det är väl också därför kloramin tillsätts när vattnet inte längre är tjänligt så måste man döda bakterierna med något för att kunna kalla det dricksvatten.
Vatten med eller utan kloramin eller vatten med lågt eller neutralt/högt PH är som att jämföra äpplen och päron.
Väteperoxid ur en oxidator kan vara ganska effektiva om inte annat håller det syrenivån på en riktigt hög nivå.Kommentar
-
Ljummet/hett kranvatten höjer risk för kopparutfällningar och även för bakterieflora att spridas.
Kallt vatten begränsar det.
Nu har jag bara pratat med yrkesmän för att klargöra hur det ligger till och de behöver inte alls vara duktiga på det de gör utan säkert greppar de dessa ting från luften och sprider allehanda noja till lekmän som mig.
visst det är mindre vid fruset vatten.....men vi är inte politiska byråkrater eller flaskvattenförsäljarejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Som sagt, detta är vad jag fått berättat till mig av yrkesmän. Varmt vatten löser upp partiklar lättare än kallt vatten (min egna tolkning).Kommentar
-
Den absolut största bakterierisken vid vattenbyten är nog slangen man fyller på med. Är man orolig för bakterier så är rådet att alltid spola ur den med enbart het/varmvatten en bra stund innan man använder den.Kommentar
-
Jag har bara testat Spectrum Thera A Formula Non-medicated Anti-parasitic 1 mm till mina troffar från ca3cm och uppåt. Till de mindre har jag kört med 0,5mm.
NLS mald i pepparkvarn har jag testat på sandlevande Malawis, hästnosar mm som har väldigt små yngel med bra resultat.
Annars vet jag många som anv Spectrum Cichlid Formula med bra resultat.
Mvh GöranKommentar
-
Cichlid Excel, Cichlid Staple och Cichlid Gold. Blandar dom sistnamda 3/1.
Mina troffar ar mycket friskare nu jamfort med NLS/Dainishi. Plus, filtren blir inte slämmiga o geggiga. Bättre färger och piggare.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Kommentar
-
Senast redigerad av Norrland; 06 July 2010, 06:20.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Lyfter tråden med en Pemba Ganska ung men visar tecken på att bli fin. Och ni ser vad dom vita läpparna betyder, inte en lugn stund...Kommentar
-
Det här är min första grupp Tropheus. Dom verkar hungriga jämt. Öka foder o vatten bytten eller ha is i magen ? Tar tacksamt emot tipps. Tack på förhand !Kommentar
-
Byt vatten lika ofta. Om du inte byter med enbart kallt vatten så kan det var en idé att göra någon gång...
Sluta mata fiskarna i några dagar...då får de annat att pyssla med än att koncentrera sig på att äta.
Hur stora är dom?Kommentar
Kommentar