Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Jo

    Ursprungligen postat av h0llowman
    tjoo!!! har en fråga ang bikarbonat !!!
    har man i bikarbonat vid vatten byte för att få så lite svängning i ph som möjligt eller är det att höja kht ????

    om mitt kranvatten ligger på 8,2-8,3 i ph så kanske det är dumt att tillsätta bikarbonat ??? kh ligger på ca 6
    vad tycker ni ska jag tillsätta bikarbonat vid vattenbyte på ca 30% utifrån mina vattenvärden i kran ???

    sen en lite till fråga !!! fått ganska mycket( eller mycket på lite tid ) gröna alger (inget fel i det om det bara suttit på stenarna men jag har en lite tendens att det kommer på sanden i akvariet också) på kort tid (akvariet varit igång 3 v) matat mina troffar varannan dag sparsamt så jag tycker inte det skulle vara för mycket näring i vattnet . någon som har någon ide ??? bikarbonaten kan den göra att det frodas mer alger ???

    igentligen inget jag stör mig på men lite jobbigt om det skulkle bli invation på sanden i akvariet !!!




    mvh peter
    Ligger PH på den höga nivån så är det ju i det avseendet onödigt att tillsätta bikarbonat. Hur har du fått fram värdet 6 på KH?

    Hur ofta byter du 30% vatten?

    Alger är jag kass på tyvärr. Troffar brukar vara duktiga på att äta alger men vet inte om dom äter cyano? Du får säkert råd om algerna av annan person som är hemma på alger, men det brukar vad jag minns kunna bli alger i ett nystartat akvarium innan du har balans på vattnet. Hur länge har du belysningen på?

    Kommentar

    • h0llowman
      Användare
      • april 2010
      • 106

      Ursprungligen postat av doohan
      Ligger PH på den höga nivån så är det ju i det avseendet onödigt att tillsätta bikarbonat. Hur har du fått fram värdet 6 på KH?

      Hur ofta byter du 30% vatten?

      Alger är jag kass på tyvärr. Troffar brukar vara duktiga på att äta alger men vet inte om dom äter cyano? Du får säkert råd om algerna av annan person som är hemma på alger, men det brukar vad jag minns kunna bli alger i ett nystartat akvarium innan du har balans på vattnet. Hur länge har du belysningen på?
      kh värdet har jag fått fram med ett kh test från sera !!!
      har bytt 1gång /veckan hittils men som sagt akvariet har inte varit igång så länge tänkte jag skulle vänta nu typ 1,5 vecka innan nästa vattenbyte pga att vattnet ska få stabilisera sig lite mer (men det är inte helt nystartat startade det med skitigt ytterfilter och 50%gammalt vatten )
      tror inte det är cyano det ärt nog som du säger att det inte är riktigt i balasn än har även fått sånna där bruna nystarts alger

      har belysningen på från 1300-2130 3 st t8 rör på 38watt


      // peter

      Kommentar

      • Micke_720
        Användare
        • november 2003
        • 368

        Hej

        Förvandlingen har börjat från murrigt SA med klängande rötter till öppen "krispig" belysning i strömt vatten..
        Jag har testat en budget variant på metallhalogen. Än så länge verkar det gå bra.
        En armatur av 2 är monterad med en lite för blå lampa i. Riktigt elegent ljusspel det blir i karet..; )
        Vad tror ni hur lång tid skall man ha dessa 150 W metallhalogen att lysa?
        Det kommer nog att stå någon smalbladig vallisineria under?

        Mvh Micke

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av h0llowman
          tjoo!!! har en fråga ang bikarbonat !!!
          har man i bikarbonat vid vatten byte för att få så lite svängning i ph som möjligt eller är det att höja kht ????

          om mitt kranvatten ligger på 8,2-8,3 i ph så kanske det är dumt att tillsätta bikarbonat ??? kh ligger på ca 6
          vad tycker ni ska jag tillsätta bikarbonat vid vattenbyte på ca 30% utifrån mina vattenvärden i kran ???

          sen en lite till fråga !!! fått ganska mycket( eller mycket på lite tid ) gröna alger (inget fel i det om det bara suttit på stenarna men jag har en lite tendens att det kommer på sanden i akvariet också) på kort tid (akvariet varit igång 3 v) matat mina troffar varannan dag sparsamt så jag tycker inte det skulle vara för mycket näring i vattnet . någon som har någon ide ??? bikarbonaten kan den göra att det frodas mer alger ???

          igentligen inget jag stör mig på men lite jobbigt om det skulkle bli invation på sanden i akvariet !!!




          mvh peter
          Jag skulle bytt minst 50% i veckan, jag tycker 30% är för lite.
          Ju mer vatten byte, ju bättre färgar dina troffar, har du ett kh på 6 och ett ph på 8,3 då behöver du inte någon bikarbonat, om du byter så mycket som 50 % i veckan, då lär ditt ph hålla sig stabilt runt 8.Janne

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            Ursprungligen postat av h0llowman
            tjoo!!! har en fråga ang bikarbonat !!!
            har man i bikarbonat vid vatten byte för att få så lite svängning i ph som möjligt eller är det att höja kht ????

            mvh peter
            Tror du uppfattat bikarbonatets funktion helt rätt. Bikarbonat höjer K:värdet dvs karbonathårdheten i ditt vatten, på köpet stiger även PH till max 8,5(ungefär).
            Det braiga med hög karbonathårdhet i vattnet är att PH blir buffrat och därför blir väldigt stabilt.

            Själv har jag en hårdhet på 12 direkt ur kran, då kanske 6 låter lite fjuttigt men gör du som dom andra säger och byter vatten 1-2ggr i veckan är det ingen fara.

            Varför hålla på med tillsatser om det inte är absolut nödvändigt, så länge fiskarna trivs och verkar må bra.........
            Senast redigerad av tege; 31 december 2010, 08:47.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              hur många vuxna troffar tycker ni troffe folk är lagom i ett 540?

              ska byta kar på dom , mina frontosor behöver det 720 dom går i nu.

              det är ca 45 djur just nu , varav 30 är vuxna resten är ungdjur.

              mvh patric

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                Runt 30 stycken funkar bra för mig i alla fall, tror inte dina 45 ska vara något problem.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Patric
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 189

                  Ursprungligen postat av tege
                  Runt 30 stycken funkar bra för mig i alla fall, tror inte dina 45 ska vara något problem.
                  ok, bra det , då slipper jag göra mig av med nåra av dom,

                  det är kejsare och maswa blandat , kejsarna är som alla vet bra tuffa så det gör nog gott att dom får lite mindre utrymme än nu.

                  tack för snabba svaret

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    Ny tråd Troffetråden 2011 öppnad

                    Hej

                    Har ni märkt att Göran Å har öppnat årets Troffetråd.

                    Så då stänger vi denna tråd och tackar för alla aktiva inlägg (1 092 st) och fina bilder.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...