Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

tack fö¨r svaren ang matning och vattenbyte fått lite hmm nu =)..

en fråga till då vad har ni för temp hos era troffar ???

mvh peter

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1607

Jag

Ursprungligen postat av h0llowman
      tack fö¨r svaren ang matning och vattenbyte fått lite hmm nu =)..

en fråga till då vad har ni för temp hos era troffar ???

mvh peter
      har drygt 26 grader för mina troffar. Byta 50% vatten 1 gång/ veckan är ju ett lördagsnöje som är svårspöat tycker jag Matar mina 1-2 gånger/dag, Lite nls ena gången o en rejäl bit räkmix andra gången. Alltså är räkmix deras huvudfoder, men jag ger dom åxå nls thera a+ för att se till att deras magar håller igång Och Ibland får dom lite spirulinaflingor åxå

Kommentar

• h0llowman
        Användare
        • April 2010
        • 106

Tjoo här konmmer en till fråga ang. Att höja kh lite mitt kh ligger på 6-7 och jag vill få uppm det lite så jag tänkte tillsätta lite bikarbonat men måste man göra ett vattenbyte innan man tillsätter det ? Och varför i såfall? Har det med syret i vattnet eller? Eller kan man tillsätta lite. Utan att göra vb ? ////// Peter

Kommentar

• h0llowman
          Användare
          • April 2010
          • 106

Bump igen som kan svara ang bikarbonat ?

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Tjoo här konmmer en till fråga ang. Att höja kh lite mitt kh ligger på 6-7 och jag vill få uppm det lite så jag tänkte tillsätta lite bikarbonat men måste man göra ett vattenbyte innan man tillsätter det ? Och varför i såfall? Har det med syret i vattnet eller? Eller kan man tillsätta lite. Utan att göra vb ? ////// Peter

Tror det var en hel artikel om bla. sånt i senaste CiklidBladet.

Mig veterligen bör man byta vatten annars kan det gå illa.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

Nu

minns jag inte exakt men det finns så mycket skit i vattnet o höjer du ph utan att byta vatten innan(jag byter ca 50&/ 1gång/veckan) så kan man frigöra amonium/ammoniak Hmm minns inte vad 17 ämnet heter men det förgiftar/dödar dina dyra fiskar vilket är onödigt. Vill du inte byta vatten 1 gång i veckan så är troffar fel fisk.

Någon kommer förhoppningsvis att ange det rätta namnet på det farliga ämne som frigörs vid höjning av ph utan vattebyte

Kommentar

• h0llowman
                Användare
                • April 2010
                • 106

Ursprungligen postat av doohan
                minns jag inte exakt men det finns så mycket skit i vattnet o höjer du ph utan att byta vatten innan(jag byter ca 50&/ 1gång/veckan) så kan man frigöra amonium/ammoniak Hmm minns inte vad 17 ämnet heter men det förgiftar/dödar dina dyra fiskar vilket är onödigt. Vill du inte byta vatten 1 gång i veckan så är troffar fel fisk.

Någon kommer förhoppningsvis att ange det rätta namnet på det farliga ämne som frigörs vid höjning av ph utan vattebytej
                joo hittade lite läsning när jag googlade på ämnet det är som du skriver att det har att göra med frigöra amonium /ammoniak det går från det ena och omvandlas till det andra ..

har inga problem med att byta vatten 1 gång i veckan .. haft växtakvarium och där byter man 50% i veckan så det är inge problem

har en fundering tror ni att det är några problem med att byta vatten i veckan när akvariet bara varit igång 1 veckan inte helt sterilt ska jag tillägga 50% gammalt vatten och ett stort skitigt ytterfilter .. vad tror ni ska jag vänta ytterligare 1 vecka ???

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1607

Jag

joo hittade lite läsning när jag googlade på ämnet det är som du skriver att det har att göra med frigöra amonium /ammoniak det går från det ena och omvandlas till det andra ..

har inga problem med att byta vatten 1 gång i veckan .. haft växtakvarium och där byter man 50% i veckan så det är inge problem

har en fundering tror ni att det är några problem med att byta vatten i veckan när akvariet bara varit igång 1 veckan inte helt sterilt ska jag tillägga 50% gammalt vatten och ett stort skitigt ytterfilter .. vad tror ni ska jag vänta ytterligare 1 vecka ???
                  brukar göra ett stort vattenbyte på ett inkört akvarium, o använda det vattnet i det jag startar upp(fyller upp med ca 50-70% nytt vatten). Sedan brukar jag antingen hänga i ett eller flera filter i ett inkört akvarium en tid för att sedan flytta över dem till mitt nystartade akvarium. För mig har det funkat bra att "låna" gammalt vatten från ett inkört akvarium, och ibland lånar jag t, ex ett inkört innerfilter från ett inkört akvarium. Gammal sand brukar många också använda, Men då tas den sanden/gruset från ett akvarium som redan är inkört/igång.

Detta har fungerat bra för mig i allafall.

Kommentar

• RobbanG
                    Användare
                    • January 2004
                    • 563

Vrid ur ett gammalt väl inkört filter över ditt nya eller använd lite sand från ett inkört kar, det går även att köpa bakterikulturer hos akvariehandlare...

Bakterierna sitt framförallt i filter, sand på sten etc och inte i så stora mängder i vattnet. Så du kan/bör byta vatten ofta i början då nitriter/nitrater och andra onyttigheter finns där och inte bryts ner innan bakterierna har kommit igång. Mata sparsamt i början så fiskarna inte skiter så mycket innan bakteriena har kommit igång...
                    //Robert

Kommentar

• H.E.J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 179

Lite dåligt med bilder, här kommer några nyinköpta troffar.
                      Bild:1-2.T.b.Malagarasi "Guld Brichardi"
                      Bild:3-4.T.d.Maswa med halvtaskiga band
                      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av H.E.J.
                        Lite dåligt med bilder, här kommer några nyinköpta troffar.
                        Bild:1-2.T.b.Malagarasi "Guld Brichardi"
                        Jo du dem var lite taskiga band på
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Ursprungligen postat av H.E.J.
                          Jo katten, förstår Din förtvivlan. Vem vill ha dubbar med alltför breda band???
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• H.E.J.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 179

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Jo katten, förstår Din förtvivlan. Vem vill ha dubbar med alltför breda band???
                            Ellerhur!
                            4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Snygga troffar H.E.J.! Dubbarna är riktigt snygga. Måste nog säga att Maswa är något snyggare än Kigoma.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• hollowman
                                Användare
                                • February 2006
                                • 199

johan F !!! vad kör du med för lysrör????? tycker det är lite svårt å få rätt ljus som sagt har ju 18 Tropheus Moorii "Kambwimba" Red Rainbow som går i akvariet nu och jag kör förnärvarande med 2 st grolux (drar åt det rödahållet ) så dom får ju en jävligt rött och fint sken även det gula är helt okej testade att köra lägnst fram ett grolux sen ett aquastar och sist ett grolux var mycket ljusare och det gula kom fram mycket mer men i gengäll så tappade den röda färgen tyvärr i sken .. är det bara tycke och smak eller har du några tips ....

en lite fråga till nu när dom gått i 1 1/2 vecka så tycker jag dom är lite mer stressad dom är mer känslig för rörelse gör lite små utfall /rusher typ 2-3 dm sen stannar dom vad kan det bero på ??? dom äter bra matar förtillfället varannan dag

la in detta inlägg på din tråd om ditt garage men det kom inte upp på det senaste på forumet (kanske låst tråd???) men jag frågar här iställe då

andra får självklart skriva tips också =)..

sorry om jag lånar din tråd att fråga lite =?....

mvh peter

Kommentar

Arbetssätt...