Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Troffetråden 2010

    Nytt år och början på en ny troffetråd.

    Hoppas att året i denna tråd blir lika intressant som tidigare år.


    Mina förhoppningar för detta år är att införskaffa 1-2 nya troffegrupper till min lilla samling av dessa drömciklider.


    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • uppsalajocke
    Användare
    • augusti 2009
    • 12

    #2
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Nytt år och början på en ny troffetråd.

    Hoppas att året i denna tråd blir lika intressant som tidigare år.


    Mina förhoppningar för detta år är att införskaffa 1-2 nya troffegrupper till min lilla samling av dessa drömciklider.


    Mvh Göran
    ja de kommer förhoppningsvis bli ett bra troffe år!själv tar ja lungt me inköpen av troffar tills ja har en lokal..men ska inhandla 8 st vf honor till min grupp av vf ilangi,dom e grymmt vackra å stora 13-14 cm ..hoppas dom funkar me min grupp..jocke

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Min grand plan för år 2010 är att förbättra akvariekällaren. Nu är det en röra av hopsamlade akvarier i o-optimala storlekar. Orsaken är att när jag satte upp källarrummet för ca 10 år sedan gällde det att få så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Så det blev alla mina gamla burkar (de äldsta från 60-talet), beg-inköp och sånt som andra ville bli av med. Nå, inget illa i detta, det är ett bra sätt att börja.

      Men nu vill jag som sagt förbättra funktionaliteten och samtidigt kanske få det lite snyggare. Målsättningen är att jag behåller mina två pallhyllor med de medelstora akvarier jag nu har (2 * 630 l, 550 l, 484 l) och flyttar dem till den ena långväggen. Sen skaffar jag två pallhyllor till och ställer dem vid den andra långväggen. Funderar på om jag skulle ta akvarier på 200*70*50 cm = 700 liter eller standardburkar på 200*60*60 = 720 liter. De förra tycker jag känns lämpligare, med längre höjd och större bottenyta, men de senare är lättare att köpa och sälja beg, eftersom de är standardmått. För dessa kar måste jag ta pallhyllor med 250 cm hyllängd, vilket betyder att jag kan experimentera med något slags filterbehållare bredvid varje akvarium.

      Vid bortre kortväggen ställer jag min hylla med tre st 150 l akvarier, att ha som yngelkar/karantän/sjukstuga vid behov. Det får räcka, jag ska ju inte odla.

      Tänkt resultat: 8 bra akvarier + 3 extra för temporära behov. Ett bord och stolar mitt i rummet. Ett förvaringsskåp vid främre kortväggen.

      Smart vore att måla väggar och golv anefter jag flyttar hyllorna, men vågar man det?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • aldo
        Användare
        • december 2006
        • 175

        #4
        Tack för dina synpunkter Johan. Grymt snygg Mpimbwe du visar där, ser ut som huvet o käken glöder på han.
        Man blir ju inte mindre sugen nu, det är Msalaba som tilltalar mig mest.
        Hur stor grupp har du? VF?

        Mvh
        Jimmy

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av aldo
          Tack för dina synpunkter Johan. Grymt snygg Mpimbwe du visar där, ser ut som huvet o käken glöder på han.
          Man blir ju inte mindre sugen nu, det är Msalaba som tilltalar mig mest.
          Hur stor grupp har du? VF?

          Mvh
          Jimmy
          31 st. men funderar på komplettera med ytterligare (yngel).......generation vet ej, tror att det är F1. Dom är idag ca 2 år och köptes som små yngel och är runt 9-11 cm.

          /Johan
          Senast redigerad av Johan F; 01 januari 2010, 15:40.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • aldo
            Användare
            • december 2006
            • 175

            #6
            Ok.
            Jag får leta rätt på en grupp ungfiskar.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              oj vilken fin bild på Mpimbwe johan, förstår att de tillhör dina favoriter för det är verkligen en vacker tropheus
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Ursprungligen postat av specmats
                oj vilken fin bild på Mpimbwe johan, förstår att de tillhör dina favoriter för det är verkligen en vacker tropheus
                Tack Mats

                Lägger in bilden i denna tråd samt en bild till på just den hanen.

                Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mikael W

                  Men nu vill jag som sagt förbättra funktionaliteten och samtidigt kanske få det lite snyggare. Målsättningen är att jag behåller mina två pallhyllor med de medelstora akvarier jag nu har (2 * 630 l, 550 l, 484 l) och flyttar dem till den ena långväggen. Sen skaffar jag två pallhyllor till och ställer dem vid den andra långväggen. Funderar på om jag skulle ta akvarier på 200*70*50 cm = 700 liter eller standardburkar på 200*60*60 = 720 liter. De förra tycker jag känns lämpligare, med längre höjd och större bottenyta, men de senare är lättare att köpa och sälja beg, eftersom de är standardmått. För dessa kar måste jag ta pallhyllor med 250 cm hyllängd, vilket betyder att jag kan experimentera med något slags filterbehållare bredvid varje akvarium.

                  Smart vore att måla väggar och golv anefter jag flyttar hyllorna, men vågar man det?

                  Varför inte ett 200x60x50 med lägre höjd än 720 liters men ett standardmått. Inte lika vanligt som 720:an men dock finns det och få tag i.

                  Varför skulle du inte våga måla?
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Tack Mats

                    Lägger in bilden i denna tråd samt en bild till på just den hanen.

                    Johan
                    otroligt fina bilder på en mycket fin fisk ( en favorit troffe )
                    peter

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av akva99
                      otroligt fina bilder på en mycket fin fisk ( en favorit troffe )
                      peter
                      Tack Peter, jo denna troffe-grupp kommer fler kort att tas på och visas upp under året.
                      Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8597

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Varför inte ett 200x60x50 med lägre höjd än 720 liters men ett standardmått. Inte lika vanligt som 720:an men dock finns det och få tag i.

                        Varför skulle du inte våga måla?
                        Tack för tipset, det där visste jag inte. Ska fundera på det. Hade visserligen tänkt att de nya skulle bli större än de nuvarande 630-orna, men helt nödvändigt är det ju förstås inte. Större därför att jag funderar på en Cyathopharynx-grupp, och då är väl 700 liter bättre än 600.

                        Rädd för att förgifta fiskarna. De måste gå kvar i rummet hela tiden. Vattenlöslig färg på väggarna kunde väl gå an, men golvfärg är väl ganska starka saker.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johan F
                          Tack Mats

                          Lägger in bilden i denna tråd samt en bild till på just den hanen.

                          Johan
                          Otroligt vacker Tropheus variant. En personlig favorit.

                          Men, har du nagosin funderat pa Tropheus brichardi Mtoto? Du som har utrymme och brinnande intresse.

                          Trevliga firrar och ganska ovanliga. Hanarna blinkar gult nar dom jagar varandra och lockar honorna.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av Norrland
                            Otroligt vacker Tropheus variant. En personlig favorit.

                            Men, har du nagosin funderat pa Tropheus brichardi Mtoto? Du som har utrymme och brinnande intresse.

                            Trevliga firrar och ganska ovanliga. Hanarna blinkar gult nar dom jagar varandra och lockar honorna.
                            Tack för förslaget, men Mtoto har jag aldrig funderat på införskaffa mig, verkar vara en liten intressant brichardi. Brichardi är något visst med deras aggression och fart.
                            Just nu ligger högst upp på önskelistan en grupp T. moorii kapampa men det gäller och hitta en grupp som uppfyller behovet
                            Måste göra plats först för en ny grupp och då är det någon grupp som måste lämna, några fler kar finns det inga planer för.

                            Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • aldo
                              Användare
                              • december 2006
                              • 175

                              #15
                              Lägger upp några Kasakalawe
                              1 Hona
                              2 Hane

                              Kommentar

                              Arbetssätt...