Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #16
    Aldo

    Snygga Kasakalawe du har där

    Kommentar

    • glasblåsaren
      Användare
      • augusti 2008
      • 81

      #17
      Hej är det någon som vet om man kan ha troffar i ett 250 kar och iså fall vilken sort väldigt tacksam för svar

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        du kan starta en yngel grupp men med tiden blir det problem när de närmar sej decimetern och könsdriften är i full gång, tror tyvärr ganska säkert att det blir en trist historia...
        Kanske en hanne till 2-3 honor kan funka men inte en grupp
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Nu börjar dom komma till sin rätt efter ett par veckor hos mig.........några nytagna bilder på några av de olika Pemba hanarna.

          Hälsningar
          Johan
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Johan F; 03 januari 2010, 21:20.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • msb
            Användare
            • september 2009
            • 314

            #20
            Ursprungligen postat av Johan F
            Nu börjar dom komma till sin rätt efter ett par veckor hos mig.........några nytagna bilder på några av de olika Pemba hanarna.

            Hälsningar
            Johan
            Grymt balla och så snygga fiskar
            Har inga troffar men funderar skarpt på att skaffa en grupp
            Än mer när man ser så snygga bilder
            Tropheus

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #21
              Johan F

              Ursprungligen postat av glasblåsaren
              Hej är det någon som vet om man kan ha troffar i ett 250 kar och iså fall vilken sort väldigt tacksam för svar
              i Järfälla kör väll grupper i 200L akvarium om jag inte missminner mig. MEN! han byter vatten typ 2 - 3 gånger i veckan,

              Dubbar anses väll som snällast av troffarna, men sedan kan det ju skilja mellan olika individer också

              Skall själv köra i ett 240L men då är det 121cm långt... Kommer senare att leta akvarium som är 60cm djupa, och gärna minst 125cm långa, Höjden räcker med 50cm

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #22
                ja tror att man kan hålla 30-40 st fullvuxna tropheus i ett kar under 300 liter med rätt skötsel men hur kul är egentligen det? men smaken är delad hehe, personligen tycker ja att en grupp vuxna tropheus först kommer till sin rätt i sisådär 600-700 liter, men gärna ännu större, men det är ju min smak
                Senast redigerad av specmats; 04 januari 2010, 00:59.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #23
                  Ja

                  Personligen tycker jag att 600L med 60cm djup vore kanon med ett 50-tal vuxna troffar. Men i mitt fall är det platsbrist. Om man bara har runt 30st troffar så räcker en 375L mer än väl, tror det funkar bra med att packa troffarna tätt.

                  Har upplevt med mina ungfiskar i min 375 att dom tenderar att hålla sig i olika delar av akvariet, det ser ut att vara för mycket plats och att det inte blir en enda stor grupp så att säga.Hmm hoppas du förstod det där svamlet

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av msb
                    Grymt balla och så snygga fiskar
                    Har inga troffar men funderar skarpt på att skaffa en grupp
                    Än mer när man ser så snygga bilder
                    Tackar! Det är klart du skall prova på troffar.

                    Ursprungligen postat av doohan
                    i Järfälla kör väll grupper i 200L akvarium om jag inte missminner mig. MEN! han byter vatten typ 2 - 3 gånger i veckan,

                    Dubbar anses väll som snällast av troffarna, men sedan kan det ju skilja mellan olika individer också

                    Skall själv köra i ett 240L men då är det 121cm långt... Kommer senare att leta akvarium som är 60cm djupa, och gärna minst 125cm långa, Höjden räcker med 50cm
                    Stämmer, har fyra troffegrupper i 200-liters med bottenyta på 100x50 och det fungerar kanonbra, men det ställer större krav på akvaristen. Utmaningen med små kar är att man behöver en så många troffar i ett litet kar vilket nedför lätt försämring av vattenkvaliten och det ända sättet hålla ordning på stabila vattenvärden är att byta vatten. Det är mycket stor utmaning att få en hel grupp i ett litet kar att respektera varandra. Man får trixa med inredning så att den passar med antalet hanar som slås om sina revir. Jag skulle aldrig rekommendera någon att starta ett troffekar under 300-liter.
                    Ursprungligen postat av specmats
                    ja tror att man kan hålla 30-40 st fullvuxna tropheus i ett kar under 300 liter med rätt skötsel men hur kul är egentligen det? men smaken är delad hehe, personligen tycker ja att en grupp vuxna tropheus först kommer till sin rätt i sisådär 600-700 liter, men gärna ännu större, men det är ju min smak
                    Det fungerar väldigt bra, att hålla en grupp troffar under 300-liter. Ja, hur kul kan det vara….fantastik kul då det är en utmaning, visst skulle det vara kanske lika roligt med massor av 600-liters burkar men jag har varken pengar eller plats. Och det stämmer, det blir ett helt annat beteende i en liten kontra stor burk, jag kör båda storlekarna av kar med troffar.
                    Jag prioriterade när jag bestämde mig att bygga en ny ställningen, att få in många troffegrupper i garaget som möjligt samtidigt återanvända mina befintliga ”gamla” 200-tersburkar och komplettera med ytterligare två 600-liters burkar. Om jag skulle börja om helt och hållet så skulle det troligen se helt annorlunda ut när det gäller antal kar och storlek.

                    Ursprungligen postat av doohan
                    Personligen tycker jag att 600L med 60cm djup vore kanon med ett 50-tal vuxna troffar. Men i mitt fall är det platsbrist. Om man bara har runt 30st troffar så räcker en 375L mer än väl, tror det funkar bra med att packa troffarna tätt.

                    Har upplevt med mina ungfiskar i min 375 att dom tenderar att hålla sig i olika delar av akvariet, det ser ut att vara för mycket plats och att det inte blir en enda stor grupp så att säga.Hmm hoppas du förstod det där svamlet
                    Håller absolut med att ett kar med bottenyta på 150x50 räcker för en grupp med troffar, men ett två meters kar med en ännu större troffegrupp är riktigt häftigt.
                    Hälsningar

                    /Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #25
                      Mera troffar

                      Då har jag äntligen bestämt mig, ut med de sista malawisarna och in med en ny troffegrupp i mitt 450L.

                      Ska till Sveriges solsida på onsdag och hämta ny fisk...


                      Vilken art det blir kommer ni att få se lite senare....

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #26
                        "Det fungerar väldigt bra, att hålla en grupp troffar under 300-liter. Ja, hur kul kan det vara….fantastik kul då det är en utmaning, visst skulle det vara kanske lika roligt med massor av 600-liters burkar men jag har varken pengar eller plats. Och det stämmer, det blir ett helt annat beteende i en liten kontra stor burk, jag kör båda storlekarna av kar med troffar."

                        Det förstår ja fullt ut och det är imponerande, tycker jag, att du lyckas hålla dom i mindre kar, Att ja skrev " gärna större än typ 600 liter" är en allmän rekommendation för Tropheus, och jag skulle förmodligen själv ha mindre kar om jag hade nått liknande som du nu har.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #27
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Då har jag äntligen bestämt mig, ut med de sista malawisarna och in med en ny troffegrupp i mitt 450L.

                          Ska till Sveriges solsida på onsdag och hämta ny fisk...


                          Vilken art det blir kommer ni att få se lite senare....

                          Mvh Göran
                          -ska bli kul å se vad valet blir
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #28
                            Ursprungligen postat av Göran Å
                            Då har jag äntligen bestämt mig, ut med de sista malawisarna och in med en ny troffegrupp i mitt 450L.

                            Ska till Sveriges solsida på onsdag och hämta ny fisk...


                            Vilken art det blir kommer ni att få se lite senare....

                            Mvh Göran
                            Förstod att det var på gång när Albusen var på väg ut
                            Skall bli riktigt kul och se vad det blir för nytt, skulle gissa på att om du finner en fin black-variant så blir det nog en sådan

                            Lycka till!

                            Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ursprungligen postat av specmats
                              "Det fungerar väldigt bra, att hålla en grupp troffar under 300-liter. Ja, hur kul kan det vara….fantastik kul då det är en utmaning, visst skulle det vara kanske lika roligt med massor av 600-liters burkar men jag har varken pengar eller plats. Och det stämmer, det blir ett helt annat beteende i en liten kontra stor burk, jag kör båda storlekarna av kar med troffar."

                              Det förstår ja fullt ut och det är imponerande, tycker jag, att du lyckas hålla dom i mindre kar, Att ja skrev " gärna större än typ 600 liter" är en allmän rekommendation för Tropheus, och jag skulle förmodligen själv ha mindre kar om jag hade nått liknande som du nu har.
                              Tack Mats
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • doohan
                                NCS Medlem
                                • augusti 2004
                                • 1607

                                #30
                                Grymt

                                Ursprungligen postat av Göran Å
                                Då har jag äntligen bestämt mig, ut med de sista malawisarna och in med en ny troffegrupp i mitt 450L.

                                Ska till Sveriges solsida på onsdag och hämta ny fisk...


                                Vilken art det blir kommer ni att få se lite senare....

                                Mvh Göran
                                kul Göran! Finns nog inte mycket som är roligare än valet och inhandlandet av en ny grupp troffar

                                Blir spännande o se vad du köper för troffe. Jag gissar på VF ikola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...