If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
du kan starta en yngel grupp men med tiden blir det problem när de närmar sej decimetern och könsdriften är i full gång, tror tyvärr ganska säkert att det blir en trist historia...
Kanske en hanne till 2-3 honor kan funka men inte en grupp
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Hej är det någon som vet om man kan ha troffar i ett 250 kar och iså fall vilken sort väldigt tacksam för svar
i Järfälla kör väll grupper i 200L akvarium om jag inte missminner mig. MEN! han byter vatten typ 2 - 3 gånger i veckan,
Dubbar anses väll som snällast av troffarna, men sedan kan det ju skilja mellan olika individer också
Skall själv köra i ett 240L men då är det 121cm långt... Kommer senare att leta akvarium som är 60cm djupa, och gärna minst 125cm långa, Höjden räcker med 50cm
ja tror att man kan hålla 30-40 st fullvuxna tropheus i ett kar under 300 liter med rätt skötsel men hur kul är egentligen det? men smaken är delad hehe, personligen tycker ja att en grupp vuxna tropheus först kommer till sin rätt i sisådär 600-700 liter, men gärna ännu större, men det är ju min smak
Senast redigerad av specmats; 04 January 2010, 01:59.
Personligen tycker jag att 600L med 60cm djup vore kanon med ett 50-tal vuxna troffar. Men i mitt fall är det platsbrist. Om man bara har runt 30st troffar så räcker en 375L mer än väl, tror det funkar bra med att packa troffarna tätt.
Har upplevt med mina ungfiskar i min 375 att dom tenderar att hålla sig i olika delar av akvariet, det ser ut att vara för mycket plats och att det inte blir en enda stor grupp så att säga.Hmm hoppas du förstod det där svamlet
Grymt balla och så snygga fiskar
Har inga troffar men funderar skarpt på att skaffa en grupp
Än mer när man ser så snygga bilder
Tackar! Det är klart du skall prova på troffar.
Ursprungligen postat av doohan
i Järfälla kör väll grupper i 200L akvarium om jag inte missminner mig. MEN! han byter vatten typ 2 - 3 gånger i veckan,
Dubbar anses väll som snällast av troffarna, men sedan kan det ju skilja mellan olika individer också
Skall själv köra i ett 240L men då är det 121cm långt... Kommer senare att leta akvarium som är 60cm djupa, och gärna minst 125cm långa, Höjden räcker med 50cm
Stämmer, har fyra troffegrupper i 200-liters med bottenyta på 100x50 och det fungerar kanonbra, men det ställer större krav på akvaristen. Utmaningen med små kar är att man behöver en så många troffar i ett litet kar vilket nedför lätt försämring av vattenkvaliten och det ända sättet hålla ordning på stabila vattenvärden är att byta vatten. Det är mycket stor utmaning att få en hel grupp i ett litet kar att respektera varandra. Man får trixa med inredning så att den passar med antalet hanar som slås om sina revir. Jag skulle aldrig rekommendera någon att starta ett troffekar under 300-liter.
Ursprungligen postat av specmats
ja tror att man kan hålla 30-40 st fullvuxna tropheus i ett kar under 300 liter med rätt skötsel men hur kul är egentligen det? men smaken är delad hehe, personligen tycker ja att en grupp vuxna tropheus först kommer till sin rätt i sisådär 600-700 liter, men gärna ännu större, men det är ju min smak
Det fungerar väldigt bra, att hålla en grupp troffar under 300-liter. Ja, hur kul kan det vara….fantastik kul då det är en utmaning, visst skulle det vara kanske lika roligt med massor av 600-liters burkar men jag har varken pengar eller plats. Och det stämmer, det blir ett helt annat beteende i en liten kontra stor burk, jag kör båda storlekarna av kar med troffar.
Jag prioriterade när jag bestämde mig att bygga en ny ställningen, att få in många troffegrupper i garaget som möjligt samtidigt återanvända mina befintliga ”gamla” 200-tersburkar och komplettera med ytterligare två 600-liters burkar. Om jag skulle börja om helt och hållet så skulle det troligen se helt annorlunda ut när det gäller antal kar och storlek.
Ursprungligen postat av doohan
Personligen tycker jag att 600L med 60cm djup vore kanon med ett 50-tal vuxna troffar. Men i mitt fall är det platsbrist. Om man bara har runt 30st troffar så räcker en 375L mer än väl, tror det funkar bra med att packa troffarna tätt.
Har upplevt med mina ungfiskar i min 375 att dom tenderar att hålla sig i olika delar av akvariet, det ser ut att vara för mycket plats och att det inte blir en enda stor grupp så att säga.Hmm hoppas du förstod det där svamlet
Håller absolut med att ett kar med bottenyta på 150x50 räcker för en grupp med troffar, men ett två meters kar med en ännu större troffegrupp är riktigt häftigt.
Hälsningar
/Johan
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
"Det fungerar väldigt bra, att hålla en grupp troffar under 300-liter. Ja, hur kul kan det vara….fantastik kul då det är en utmaning, visst skulle det vara kanske lika roligt med massor av 600-liters burkar men jag har varken pengar eller plats. Och det stämmer, det blir ett helt annat beteende i en liten kontra stor burk, jag kör båda storlekarna av kar med troffar."
Det förstår ja fullt ut och det är imponerande, tycker jag, att du lyckas hålla dom i mindre kar, Att ja skrev " gärna större än typ 600 liter" är en allmän rekommendation för Tropheus, och jag skulle förmodligen själv ha mindre kar om jag hade nått liknande som du nu har.
Då har jag äntligen bestämt mig, ut med de sista malawisarna och in med en ny troffegrupp i mitt 450L.
Ska till Sveriges solsida på onsdag och hämta ny fisk...
Vilken art det blir kommer ni att få se lite senare....
Mvh Göran
Förstod att det var på gång när Albusen var på väg ut
Skall bli riktigt kul och se vad det blir för nytt, skulle gissa på att om du finner en fin black-variant så blir det nog en sådan
Lycka till!
Johan
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
"Det fungerar väldigt bra, att hålla en grupp troffar under 300-liter. Ja, hur kul kan det vara….fantastik kul då det är en utmaning, visst skulle det vara kanske lika roligt med massor av 600-liters burkar men jag har varken pengar eller plats. Och det stämmer, det blir ett helt annat beteende i en liten kontra stor burk, jag kör båda storlekarna av kar med troffar."
Det förstår ja fullt ut och det är imponerande, tycker jag, att du lyckas hålla dom i mindre kar, Att ja skrev " gärna större än typ 600 liter" är en allmän rekommendation för Tropheus, och jag skulle förmodligen själv ha mindre kar om jag hade nått liknande som du nu har.
Tack Mats
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Kommentar