Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen. -
Fina. Personligen tycker inte det ar nagot fel pa banden da dom varierar ganska mycket aven pa vilda ex.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Det är nog jag som är kinkig, vi har ju haft dubbar från Roger Perssons gamla stam tidigare, och de småttingar vi köpt av Stiffe har ju dubbelt så breda/och hela band .
Har ju sett Johans andra troffar, och tycker nog att alla andra håller en högre kvalitet än dubbarna. Skulle gärna ta lika bra bilder som honom och alla andra troffefotografer, då kanske det skulle vara lättare att sälja fisk man tröttnat på, eller fisk som inte håller måttet.
In med mer bilder nu! Tror att Göran snart kommer att visa oss lite nya troffar!?Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Tackar, jo jag hade dubbar för så där 20-år sedan och även här var det min första troffegrupp.
Har ju sett Johans andra troffar, och tycker nog att alla andra håller en högre kvalitet än dubbarna. Skulle gärna ta lika bra bilder som honom och alla andra troffefotografer, då kanske det skulle vara lättare att sälja fisk man tröttnat på, eller fisk som inte håller måttet.
Menar du att bara för att man kan ta bra bilder så kan man sälja fisk lättare?
Har du fisk som inte håller måttet?Senast redigerad av Johan F; 12 January 2010, 15:09.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Då undrar jag vad är kvalité för din del?
Menar du att bara för att man kan ta bra bilder så kan man sälja fisk lättare?
Har du fisk som inte håller måttet?[/QUOTE]
-Kvalitet på Maswadubbar för mig är breda och hela band (gärna raka linjer). Har du någon helbild på dina Maswa, det går ju inte att måla dit bredare band på de som har sämre band.
Jag tycker att alla dina andra troffegrupper har bra band/linjer.
-Kanske inte är lättare att sälja fisken, men bra mycket lättare att få spekulanter på fisken. Sen kan de ju ändå vända i dörren för att hela gruppen kanske inte var så fin, eller så kanske de blir mer intresserade av ngn annan färgvariant/art.
-Vi har nåra stycken Golden Kazumba som borde spolas ner, men de får vara sällskap i vårat kar med blandade troffar (projekt). Men de är inga jag kan sälja, går ju som utfyllnadsfisk och får säkert en annan husse eller matte så småningom.
Gillar dina Mpimbwe skarpt, och även våra gamla Ndole.
Keep up the good work!Senast redigerad av maltandis; 12 January 2010, 20:39.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
Eftersom vi tar upp dubbar skulla jag vilja veta om det är någon som har fiskar till salu. Jag köpte åtta unga bredbandade och de växte till bra med torrfoder, men tyvärr dog 7 av dessa innan jag hann sätta in rätt behandling. Väldigt trist.Kommentar
-
Kommentar
-
Mina troffebilder
QUOTE=maltandis;798476]
-Kanske inte är lättare att sälja fisken, men bra mycket lättare att få spekulanter på fisken. Sen kan de ju ändå vända i dörren för att hela gruppen kanske inte var så fin, eller så kanske de blir mer intresserade av ngn annan färgvariant/art.
[/QUOTE]
Då har vi olika kvalitékrav på en dubbe. Inga bilder på hela gruppen har jag men en bild på ytterligare en hona kan jag bjuda på.
Inställningar är för det mesta enligt nedan när jag fotar mina egna kar men är jag hos någon annan så behövs det troligen andra inställningar.
Det som är unik med dessa dubbe-foton är att jag även använde mig av mellanring vilket inte är allt för vanligt hos mig.
Utrustning
Kamera Canon 40d
Objektiv Canon EF 70-200/2.8L IS USM
Blixt Canon 420EZ
Mellanring kelko 12mm
Manuell inst.
Bländare F4.5
Exponeringstid 1/200
ISO 100
Brännvid ca 180mm
Blixt på täckglas riktad uppåt
Vad menar du med rätt behandling?Senast redigerad av Johan F; 13 January 2010, 22:38.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
-
3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Kommentar
-
Senast redigerad av Johan F; 13 January 2010, 00:04.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Lite funderingar pa färg/kvalite/VF.
Biter vi inte oss själva I foten nar vi surrar färger? Jag menar urvals odlade F1 - F2 uppfödda pa dagens foder etc ar oftast lika om inte “snyggare” and VF. Detta grämer mig. Risken ar att Troffarna ser ut som flamingos innom en framtid. Snyggt men tråkigt pa någotvis.
Pa tal om VF: Här där jag bor kör många sina troffar, och speciellt sin Mbuna, utomhus. Det är en markant skillnad pa fisk som gått innomhus och utomhus. En F1, F2, blir helt plötsligt en onödig benamning. Då till Afrika - vem kollar den sa kallade "vildfångade" fisken I Afrika?Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Lite funderingar pa färg/kvalite/VF.
Biter vi inte oss själva I foten nar vi surrar färger? Jag menar urvals odlade F1 - F2 uppfödda pa dagens foder etc ar oftast lika om inte “snyggare” and VF. Detta grämer mig. Risken ar att Troffarna ser ut som flamingos innom en framtid. Snyggt men tråkigt pa någotvis.
Pa tal om VF: Här där jag bor kör många sina troffar, och speciellt sin Mbuna, utomhus. Det är en markant skillnad pa fisk som gått innomhus och utomhus. En F1, F2, blir helt plötsligt en onödig benamning. Då till Afrika - vem kollar den sa kallade "vildfångade" fisken I Afrika?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
Kommentar