Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Det billigaste sättet att minska bakterier är att ha uvc anläggning
    koka vatten känns meningslöst
    Kanske var jag lite otydlig, eller med andra ord jag var lite ironisk mot alla som envisas med att byta vatten med enbart kallvatten. Åtminstonde mot dom som gör det med avsikt att minska bakteriehalterna. Kan säkert finnas någon annan bra anledning att göra så, vill gärna veta, du kanske vet.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Ljummet/hett kranvatten höjer risk för kopparutfällningar och även för bakterieflora att spridas.

      Kallt vatten begränsar det.

      Nu har jag bara pratat med yrkesmän för att klargöra hur det ligger till och de behöver inte alls vara duktiga på det de gör utan säkert greppar de dessa ting från luften och sprider allehanda noja till lekmän som mig.

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        Ursprungligen postat av Timo
        Hej Göran. Vilken sorts NSL matar du med? Maler du ner detta med tex. en pepparkvarn eller ger du hela pellets? Mvh/Timo
        Jag har bara testat Spectrum Thera A Formula Non-medicated Anti-parasitic 1 mm till mina troffar från ca3cm och uppåt. Till de mindre har jag kört med 0,5mm.

        NLS mald i pepparkvarn har jag testat på sandlevande Malawis, hästnosar mm som har väldigt små yngel med bra resultat.

        Annars vet jag många som anv Spectrum Cichlid Formula med bra resultat.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          Ursprungligen postat av LN
          Det tillförs mycke lite bakterier me kranvattnet. I det normala kranvattnet är det snarare så att kloraminet har en liten liten dödande effekt i akvariet istället.

          UV eller ozon eller väteperoxid dödar/håller nere bakteriehalten, likaså stora vattenbyte.

          Det är väl det som är problemet, kloraminet sätter bakterierna i burken ur spel och i värsta fall kurkar hela akvariet ur. Allt vad balans heter sätts ur spel. det är väl också därför kloramin tillsätts när vattnet inte längre är tjänligt så måste man döda bakterierna med något för att kunna kalla det dricksvatten.

          Vatten med eller utan kloramin eller vatten med lågt eller neutralt/högt PH är som att jämföra äpplen och päron.

          Väteperoxid ur en oxidator kan vara ganska effektiva om inte annat håller det syrenivån på en riktigt hög nivå.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            Ursprungligen postat av StefanL
            Ljummet/hett kranvatten höjer risk för kopparutfällningar och även för bakterieflora att spridas.

            Kallt vatten begränsar det.

            Nu har jag bara pratat med yrkesmän för att klargöra hur det ligger till och de behöver inte alls vara duktiga på det de gör utan säkert greppar de dessa ting från luften och sprider allehanda noja till lekmän som mig.
            Varför skulle kopparutfällning öka vid sk hett vatten

            visst det är mindre vid fruset vatten.....men vi är inte politiska byråkrater eller flaskvattenförsäljare
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Varför skulle kopparutfällning öka vid sk hett vatten

              visst det är mindre vid fruset vatten.....men vi är inte politiska byråkrater eller flaskvattenförsäljare
              Som sagt, detta är vad jag fått berättat till mig av yrkesmän. Varmt vatten löser upp partiklar lättare än kallt vatten (min egna tolkning).

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                Den absolut största bakterierisken vid vattenbyten är nog slangen man fyller på med. Är man orolig för bakterier så är rådet att alltid spola ur den med enbart het/varmvatten en bra stund innan man använder den.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Timo
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 9

                  Ursprungligen postat av Göran Å
                  Jag har bara testat Spectrum Thera A Formula Non-medicated Anti-parasitic 1 mm till mina troffar från ca3cm och uppåt. Till de mindre har jag kört med 0,5mm.

                  NLS mald i pepparkvarn har jag testat på sandlevande Malawis, hästnosar mm som har väldigt små yngel med bra resultat.

                  Annars vet jag många som anv Spectrum Cichlid Formula med bra resultat.

                  Mvh Göran
                  Tack Göran. Kör själv med NLS Thera A 1mm som jag maler ner till ca hälften med en pepparkvarn Jag har det till alla mina Troffar. Mvh/Timo

                  Kommentar

                  • Norrland
                    Användare
                    • december 2009
                    • 557

                    Cichlid Excel, Cichlid Staple och Cichlid Gold. Blandar dom sistnamda 3/1.

                    Mina troffar ar mycket friskare nu jamfort med NLS/Dainishi. Plus, filtren blir inte slämmiga o geggiga. Bättre färger och piggare.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av Norrland
                      Cichlid Excel, Cichlid Staple och Cichlid Gold. Blandar dom sistnamda 3/1.

                      Mina troffar ar mycket friskare nu jamfort med NLS/Dainishi. Plus, filtren blir inte slämmiga o geggiga. Bättre färger och piggare.
                      Aquatic Nature?

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        Ursprungligen postat av StefanL
                        Aquatic Nature?
                        Sorry, jag hänvisade till Hikari.

                        Bra pris, vitaminer och fibrer.

                        Vitamin A 19,000 IU/kg
                        Vitamin C 94 mg/kg
                        Vitamin D 3,900 IU/kg
                        Vitamin E 550 mg/kg

                        Protein 35%
                        Fat 4.0%
                        Fiber 5.0%
                        Moisture 10%
                        Crude Ash 12%
                        Senast redigerad av Norrland; 06 juli 2010, 06:20.
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Jerry_ciklid
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 111

                            Lyfter tråden med en Pemba Ganska ung men visar tecken på att bli fin. Och ni ser vad dom vita läpparna betyder, inte en lugn stund...

                            Kommentar

                            • Martin66
                              Användare
                              • juli 2010
                              • 23

                              Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                              Lyfter tråden med en Pemba Ganska ung men visar tecken på att bli fin. Och ni ser vad dom vita läpparna betyder, inte en lugn stund...
                              Jag har en grupp pemba hur får jag dom att leka ? byter 1/3 vatten/veckan.
                              Det här är min första grupp Tropheus. Dom verkar hungriga jämt. Öka foder o vatten bytten eller ha is i magen ? Tar tacksamt emot tipps. Tack på förhand !

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Byt vatten lika ofta. Om du inte byter med enbart kallt vatten så kan det var en idé att göra någon gång...

                                Sluta mata fiskarna i några dagar...då får de annat att pyssla med än att koncentrera sig på att äta.

                                Hur stora är dom?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...