Vill först passa på och tacka för alla fantastiska inlägg här på Troffetråden....rena guldgruvan för en "Troffenybörjare" som mig själv! Nu till min fråga: Hur ser jag skillnaden på honor och hanar vad det gäller Troffar i allmänhet. Och hur gammal måste en Tropheus vara för att man ska kunna sen skillnaden. Tack på förhand. Mvh/Timo
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Vill först passa på och tacka för alla fantastiska inlägg här på Troffetråden....rena guldgruvan för en "Troffenybörjare" som mig själv! Nu till min fråga: Hur ser jag skillnaden på honor och hanar vad det gäller Troffar i allmänhet. Och hur gammal måste en Tropheus vara för att man ska kunna sen skillnaden. Tack på förhand. Mvh/TimoKommentar
-
Annars får man plocka upp och betrakta undersidan på dem, skillnader i könsöppningarnas utseende kan då användas för bestämning (gäller djur som lekt). Googla så hittar du bilder.Kommentar
-
jag använder alltid kallvatten vid delvattenbyten 30% och temp sänks omkring 3-4 grader. Jag har då alldrig märkt något att de inte skulle gilla detta.
Jag har alltid cirkulationspumpar på och tillför kallvattnet sakta, ca 50 liter/timme.
Har använd kallvatten nu i över fem år och har idag 8 vuxna troffegrupper och som sagt var inga konstigheter har jag märkt.
/Johan
Som jag skrev så har jag bara märkt reaktionen på vissa grupper och tror det är från grupp till grupp...Kommentar
-
Har man ok vatten finns det ingen anledning att byta bara med kallvatten.Kommentar
-
JohanSenast redigerad av Johan F; 02 July 2010, 19:13.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Cirkulationen är alltid igång.
Jag har mina Troffar i 375-540 l vilket skulle betyda att jag måste lägga ca 8 timmar på att byta vatten vilket inte funkar med småbarn m.m...
Så jag kör den säkra vägen med tempererat vatten...Kommentar
-
Funkar det med tempererat vatten varför försöker du i så fall byta med enbart kallvatten?Kommentar
-
Givetvis funkar det med tempererat vatten, vill bara ha bort så mycket bakterier som möjligt. Mina körsbär OB har visat sig vara ganska känsliga...Kommentar
-
Ett bra sätt att få bort bakterier är att koka vattnet först. Vid 80-90 grader i en varmvattenberedare borde dom flesta bakterierna vara döda.Kommentar
-
Tack Albin och Algskraparn....får sätta mig framför ett av karen och se om jag kan se någon skillnad!Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
De andra troffegrupperna som jag har är något mindre i storlek och får lite mindre mängd NLS.
Ibland byter jag ut pelletsen mot lite räkmix för variationens skull.
Det viktiga är att inte slå i för mycket mat på en gång utan mata ovan mängd i mindre omgångar. Annars riskerar man bara att fiskarna inte hinner äta upp och filtren lortas ner onödigt fort.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Jag matar mina vuxna Kambwimbas ca 40-50st samt medinvånare (hästnosar & malar) med ca 2-3 teskedsmått=5ml per mått /dag. Fördelat på 2 matningar.
De andra troffegrupperna som jag har är något mindre i storlek och får lite mindre mängd NLS.
Ibland byter jag ut pelletsen mot lite räkmix för variationens skull.
Det viktiga är att inte slå i för mycket mat på en gång utan mata ovan mängd i mindre omgångar. Annars riskerar man bara att fiskarna inte hinner äta upp och filtren lortas ner onödigt fort.
Mvh GöranKommentar
-
Det tillförs mycke lite bakterier me kranvattnet. I det normala kranvattnet är det snarare så att kloraminet har en liten liten dödande effekt i akvariet istället.
UV eller ozon eller väteperoxid dödar/håller nere bakteriehalten, likaså stora vattenbyte.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
Kommentar