Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timo
    Användare
    • January 2010
    • 9

Vill först passa på och tacka för alla fantastiska inlägg här på Troffetråden....rena guldgruvan för en "Troffenybörjare" som mig själv! Nu till min fråga: Hur ser jag skillnaden på honor och hanar vad det gäller Troffar i allmänhet. Och hur gammal måste en Tropheus vara för att man ska kunna sen skillnaden. Tack på förhand. Mvh/Timo

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Timo
      Vill först passa på och tacka för alla fantastiska inlägg här på Troffetråden....rena guldgruvan för en "Troffenybörjare" som mig själv! Nu till min fråga: Hur ser jag skillnaden på honor och hanar vad det gäller Troffar i allmänhet. Och hur gammal måste en Tropheus vara för att man ska kunna sen skillnaden. Tack på förhand. Mvh/Timo
      Hanar får om de går i sällskap med andra hanar en liten eller stor valk över munnen. Storleken när det börjar är väl cirka 6-7 cm (om de går med jämnstora fiskar). Hanarna av flera arter går även lite mer i rött än honorna.

Kommentar

• algskraparn
        Användare
        • September 2006
        • 159

Ursprungligen postat av endymion
        Hanar får om de går i sällskap med andra hanar en liten eller stor valk över munnen. Storleken när det börjar är väl cirka 6-7 cm (om de går med jämnstora fiskar). Hanarna av flera arter går även lite mer i rött än honorna.
        Beteendet skiljer sig också en del, (dominanta) hanar håller ofta en sten eller pump el.dyl. som revir varifrån den bortjagar andra firrar.

Annars får man plocka upp och betrakta undersidan på dem, skillnader i könsöppningarnas utseende kan då användas för bestämning (gäller djur som lekt). Googla så hittar du bilder.

Kommentar

• Jerry_ciklid
          Användare
          • January 2009
          • 111

Ursprungligen postat av Johan F
          jag använder alltid kallvatten vid delvattenbyten 30% och temp sänks omkring 3-4 grader. Jag har då alldrig märkt något att de inte skulle gilla detta.
          Jag har alltid cirkulationspumpar på och tillför kallvattnet sakta, ca 50 liter/timme.

Har använd kallvatten nu i över fem år och har idag 8 vuxna troffegrupper och som sagt var inga konstigheter har jag märkt.

/Johan
          Tillför man kallvatten så sakta som 50 liter/timme kan det säkert gå bra. Tyvärr finns inte den tiden för mig...
          Som jag skrev så har jag bara märkt reaktionen på vissa grupper och tror det är från grupp till grupp...

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
            Tillför man kallvatten så sakta som 50 liter/timme kan det säkert gå bra. Tyvärr finns inte den tiden för mig...
            Som jag skrev så har jag bara märkt reaktionen på vissa grupper och tror det är från grupp till grupp...
            Har man cirkulationen stängd och fyller upp med kallvatten skiktar sig vattnet i akvariet, det varma lägger sig ovanpå det kalla vattnet. Tyvärr lägger sig oftast en del troffar på botten och då hamnar dom riktigt kyligt till.
            Har man ok vatten finns det ingen anledning att byta bara med kallvatten.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Då skall du låta bli! Har du inte tid med att vänja troffarna med en sådan stor temp. skillnad som 3-4 grader så låt bli att ta risken. Ja du skrev tidigare att du har märkt reaktioner på vissa grupper och troligen kommer dessa reaktioner pga, för snabb temp. sänkning eller avsaktnad av cirkulation.

Johan
              Senast redigerad av Johan F; 02 July 2010, 19:13.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Jerry_ciklid
                Användare
                • January 2009
                • 111

Cirkulationen är alltid igång.
                Jag har mina Troffar i 375-540 l vilket skulle betyda att jag måste lägga ca 8 timmar på att byta vatten vilket inte funkar med småbarn m.m...
                Så jag kör den säkra vägen med tempererat vatten...

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Cirkulationen är alltid igång.
                  Jag har mina Troffar i 375-540 l vilket skulle betyda att jag måste lägga ca 8 timmar på att byta vatten vilket inte funkar med småbarn m.m...
                  Så jag kör den säkra vägen med tempererat vatten...
                  Funkar det med tempererat vatten varför försöker du i så fall byta med enbart kallvatten?

Kommentar

• Jerry_ciklid
                    Användare
                    • January 2009
                    • 111

Givetvis funkar det med tempererat vatten, vill bara ha bort så mycket bakterier som möjligt. Mina körsbär OB har visat sig vara ganska känsliga...

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Givetvis funkar det med tempererat vatten, vill bara ha bort så mycket bakterier som möjligt. Mina körsbär OB har visat sig vara ganska känsliga...

Ett bra sätt att få bort bakterier är att koka vattnet först. Vid 80-90 grader i en varmvattenberedare borde dom flesta bakterierna vara döda.

Kommentar

• Timo
                        Användare
                        • January 2010
                        • 9

Ursprungligen postat av endymion
                        Tack Albin och Algskraparn....får sätta mig framför ett av karen och se om jag kan se någon skillnad!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Det billigaste sättet att minska bakterier är att ha uvc anläggning
                          koka vatten känns meningslöst
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1295

Ursprungligen postat av ciklidus
                            Tack för svaren johan och göran. Jag får helt enkelt köra på med min matning och vattenbyten. ska man öka matningen vid någon ålder eller ska man alltid mata samma mängd? jag kör med NLS

Mvh igor
                            Jag matar mina vuxna Kambwimbas ca 40-50st samt medinvånare (hästnosar & malar) med ca 2-3 teskedsmått=5ml per mått /dag. Fördelat på 2 matningar.

De andra troffegrupperna som jag har är något mindre i storlek och får lite mindre mängd NLS.

Ibland byter jag ut pelletsen mot lite räkmix för variationens skull.

Det viktiga är att inte slå i för mycket mat på en gång utan mata ovan mängd i mindre omgångar. Annars riskerar man bara att fiskarna inte hinner äta upp och filtren lortas ner onödigt fort.

Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Timo
                              Användare
                              • January 2010
                              • 9

Ursprungligen postat av Göran Å
                              Jag matar mina vuxna Kambwimbas ca 40-50st samt medinvånare (hästnosar & malar) med ca 2-3 teskedsmått=5ml per mått /dag. Fördelat på 2 matningar.

De andra troffegrupperna som jag har är något mindre i storlek och får lite mindre mängd NLS.

Ibland byter jag ut pelletsen mot lite räkmix för variationens skull.

Det viktiga är att inte slå i för mycket mat på en gång utan mata ovan mängd i mindre omgångar. Annars riskerar man bara att fiskarna inte hinner äta upp och filtren lortas ner onödigt fort.

Mvh Göran
                              Hej Göran. Vilken sorts NSL matar du med? Maler du ner detta med tex. en pepparkvarn eller ger du hela pellets? Mvh/Timo

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Det tillförs mycke lite bakterier me kranvattnet. I det normala kranvattnet är det snarare så att kloraminet har en liten liten dödande effekt i akvariet istället.

UV eller ozon eller väteperoxid dödar/håller nere bakteriehalten, likaså stora vattenbyte.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...