Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Jag

Ursprungligen postat av hollowman
    johan F !!! vad kör du med för lysrör????? tycker det är lite svårt å få rätt ljus som sagt har ju 18 Tropheus Moorii "Kambwimba" Red Rainbow som går i akvariet nu och jag kör förnärvarande med 2 st grolux (drar åt det rödahållet ) så dom får ju en jävligt rött och fint sken även det gula är helt okej testade att köra lägnst fram ett grolux sen ett aquastar och sist ett grolux var mycket ljusare och det gula kom fram mycket mer men i gengäll så tappade den röda färgen tyvärr i sken .. är det bara tycke och smak eller har du några tips ....

en lite fråga till nu när dom gått i 1 1/2 vecka så tycker jag dom är lite mer stressad dom är mer känslig för rörelse gör lite små utfall /rusher typ 2-3 dm sen stannar dom vad kan det bero på ??? dom äter bra matar förtillfället varannan dag

la in detta inlägg på din tråd om ditt garage men det kom inte upp på det senaste på forumet (kanske låst tråd???) men jag frågar här iställe då

andra får självklart skriva tips också =)..

sorry om jag lånar din tråd att fråga lite =?....

mvh peter
    tillhör nog dem som inte gillar GroLux då dom lyser för svagt och ser ut som mörkerrumsbeslysning Jag gillar starkt ljus o kör med Hagens PowerGlo, ibland i kombo med AquaGlo (åxå Hagen) Ska ev prova att köra PowerGlo och Aquarelle om dom fortfarande tillverkas?

Mina Bulu Point blir snygga o det röda syns kanon med mina PowerGlo. Är dom fina i färgerna så syns det ändå utan att köra GroLux eller t, ex blåa rör som är populära för blåa malawiciklider---

Den första månaden o lite till så är dom känsliga för stress. Hur stort akvarium simmar dina 18 tropheus i? Går det fler fiskar med dem?

Var det du som köpte Kambwimban av Janne i Sala?
    Senast redigerad av doohan; 21 December 2010, 00:16.

Kommentar

• hollowman
      Användare
      • February 2006
      • 199

Ursprungligen postat av doohan
      tillhör nog dem som inte gillar GroLux då dom lyser för svagt och ser ut som mörkerrumsbeslysning Jag gillar starkt ljus o kör med Hagens PowerGlo, ibland i kombo med AquaGlo (åxå Hagen) Ska ev prova att köra PowerGlo och Aquarelle om dom fortfarande tillverkas?

Mina Bulu Point blir snygga o det röda syns kanon med mina PowerGlo. Är dom fina i färgerna så syns det ändå utan att köra GroLux eller t, ex blåa rör som är populära för blåa malawiciklider---

Den första månaden o lite till så är dom känsliga för stress. Hur stort akvarium simmar dina 18 tropheus i? Går det fler fiskar med dem?

Var det du som köpte Kambwimban av Janne i Sala?
      japp det var jag som köpte av janne !!!!!!!

jag har 18st av Kambwimban red rainbow f1 5-6 cm (vet fan inte varför det var just den summan på fisk =?.. ) + 5 st prinsessan av burundi (4-5 cm dom hade jag sen förutt ) köpte även ett par av Neolamprologus, leleupi(kunde bara inte motstå =).. sån j-vla fin färg alltså lyser ju orange om dom =)..)
      alla går bra ihop vad jag kan se dom äter bra och så

jag har ett 260liter akvarium som är inrett med 6 st moduler från aquaterra (sågat itu några moduler där av 6 st lite mindre moduler) rådasand i botten + lite mindre stenar( vita kalkstena + lite annan sten skiffer och andra platta stenar som jag byggt lite grottor med
      filteringbestår av :
      1 ytterfilter fluval 405 1300l/t som går direkt i akvariet
      sen har jag ett ytterfilter fluval205 700l/t som insuget och ytblåset går via en module som är full i filtermassa + att jag har en till modul fyllt med filtermassa och ett powerheadhuvud på 1000l/h

vattenvärden är 26grader i vattnet kh 10-11 ph 8,2-8,4

ha det där med ljuset får jag titta lite mer på kanske får köpa in ett powerglo och testa tror jag
      ja aquarelle skulle jag vilja ha helt klart det bästa som funnits på marknaden fattar inte varför dom slutade med det.

för fisken har jävligt fina färger

klart det tar väl ett tag innan dom är van allt där hemma med reflexer och annant men jag tycker dom är mer stressade nu än första veckan men det är klart det är mer fart här hemma nu denna vecka(än den veckan jag tog hem dom ) för jag har min son hemma denna vecka så det blir ju lite mer spring i lgh =)..
      blir väl att skaffa ett större akvarium när troffarna växt ur =)....

mvh peter
      Senast redigerad av hollowman; 21 December 2010, 11:36.

Kommentar

• hollowman
        Användare
        • February 2006
        • 199

lär väl vara några kanske i det här långa landet som har Kambwimban red rainbow hemma???
        vad kör ni för lysrör??????? testad att stoppa in ett aquastar mellan mina grolux men tycker då att det röda på fenorna och rosa lila huvudet på fiskarna försvinner lite för mycket och det gula i kroppen kommmer fram mer inget ont med det kanske men fisken blir jävligt fräsh med mycket rött och lila/rosa .. fan inte lätt det här med ljuset =?....

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Ursprungligen postat av H.E.J.
          Lite dåligt med bilder, här kommer några nyinköpta troffar.
          Bild:1-2.T.b.Malagarasi "Guld Brichardi"
          Bild:3-4.T.d.Maswa med halvtaskiga band
          fina och speciellt då Malagarasi, har du köpt dom från akvarieleasing? Det sägs att dom är extremt aggressiva bland troffar.., hur är dina?
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1607

Det

japp det var jag som köpte av janne !!!!!!!

jag har 18st av Kambwimban red rainbow f1 5-6 cm (vet fan inte varför det var just den summan på fisk =?.. ) + 5 st prinsessan av burundi (4-5 cm dom hade jag sen förutt ) köpte även ett par av Neolamprologus, leleupi(kunde bara inte motstå =).. sån j-vla fin färg alltså lyser ju orange om dom =)..)
            alla går bra ihop vad jag kan se dom äter bra och så

jag har ett 260liter akvarium som är inrett med 6 st moduler från aquaterra (sågat itu några moduler där av 6 st lite mindre moduler) rådasand i botten + lite mindre stenar( vita kalkstena + lite annan sten skiffer och andra platta stenar som jag byggt lite grottor med
            filteringbestår av :
            1 ytterfilter fluval 405 1300l/t som går direkt i akvariet
            sen har jag ett ytterfilter fluval205 700l/t som insuget och ytblåset går via en module som är full i filtermassa + att jag har en till modul fyllt med filtermassa och ett powerheadhuvud på 1000l/h

vattenvärden är 26grader i vattnet kh 10-11 ph 8,2-8,4

ha det där med ljuset får jag titta lite mer på kanske får köpa in ett powerglo och testa tror jag
            ja aquarelle skulle jag vilja ha helt klart det bästa som funnits på marknaden fattar inte varför dom slutade med det.

för fisken har jävligt fina färger

klart det tar väl ett tag innan dom är van allt där hemma med reflexer och annant men jag tycker dom är mer stressade nu än första veckan men det är klart det är mer fart här hemma nu denna vecka(än den veckan jag tog hem dom ) för jag har min son hemma denna vecka så det blir ju lite mer spring i lgh =)..
            blir väl att skaffa ett större akvarium när troffarna växt ur =)....

mvh peter
            var jag som köpte de 30st Bulu Pointen av Janne som var tingade i rummet längst in till vänster Brukar köpa PowerGlo rör av janne då han håller bra pris på sina rör.

Det var nära att jag köpte hans 12VF Kambwimba + 8st F1or. Men jag har redan en grupp Moorii så det blev en livlig black grupp istället då jag gillar fat o fläkt.

Dina vattenvärden ser bra ut tycker jag. Jag brukar köra lite kortare belysningstid i början typ 4-5 timmar o senare 6-8 timmar. Dom är ju mest känsliga i början som sagt. Ha tålamod med matningen dvs ge dom inte för mycket.

Håll ett öga på dem o se om alla äter och beter sig "normalt"

Kommentar

• hollowman
              Användare
              • February 2006
              • 199

var jag som köpte de 30st Bulu Pointen av Janne som var tingade i rummet längst in till vänster Brukar köpa PowerGlo rör av janne då han håller bra pris på sina rör.

Det var nära att jag köpte hans 12VF Kambwimba + 8st F1or. Men jag har redan en grupp Moorii så det blev en livlig black grupp istället då jag gillar fat o fläkt.

Dina vattenvärden ser bra ut tycker jag. Jag brukar köra lite kortare belysningstid i början typ 4-5 timmar o senare 6-8 timmar. Dom är ju mest känsliga i början som sagt. Ha tålamod med matningen dvs ge dom inte för mycket.

Håll ett öga på dem o se om alla äter och beter sig "normalt"
              ahh ha det var alltså du som skulle komma till helgen .. som sagt jag skulle först ha musangan men sen när jag såg Bulu Pointen så ville jag köpa dom men dom var som sagt bokade .. och då såg jag Kambwimba långt ner i den akvarieställningen och vart såld .. nog var dom jävligt fina va ????

hmm du menar att det skiljer sig i fart mellan troffarna ???
              nästan misstänk det lite för jag har bra cirkulation i akvariet men dom simmar så lugnt så i det om man gämför polarn som har black pembor så är det en jävla fart i hans burk
              ger dom sparsamt med mat nu i början
              // peter

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1607

Det

ahh ha det var alltså du som skulle komma till helgen .. som sagt jag skulle först ha musangan men sen när jag såg Bulu Pointen så ville jag köpa dom men dom var som sagt bokade .. och då såg jag Kambwimba långt ner i den akvarieställningen och vart såld .. nog var dom jävligt fina va ????

hmm du menar att det skiljer sig i fart mellan troffarna ???
                nästan misstänk det lite för jag har bra cirkulation i akvariet men dom simmar så lugnt så i det om man gämför polarn som har black pembor så är det en jävla fart i hans burk
                ger dom sparsamt med mat nu i början
                // peter
                stämmer bra det. Jag hämtade dem förra lördagen. Jannes Kambwimbor var riktigt fina o lovande. Även hans Musanga är fina. Jag har Nkonde o dom ser ut ungefär som musangan.

Mina ikola var det fart på, likaså dessa bulu point. Blackarna anses nog vara den livligaste av troffarna. Moorii är en lugnare grupp, Har setat o funderat om det är troffar eller vad det är i mitt nkonde akvarium då dom har varit snälla o lallat runt utan o gruffat ett smack. Dom är drygt 1år nu o efter min ommöblering så börjar det hända saker där åxå. En hanne har taget ett revir o jagar andra hannar som visar för mycket intresse av hans revir Sedan är det en till hanne som börjar hålla en plats i motsatt ände på det akvariet.

naturligtvis finns det undantag men generellt sett är det nog så. Dubbar brukar vara rätt lugna men kan dom också om dom vill. Brichardin lär vara livliga rackare dom med. Dom röda jag har haft har varit rätt lugna men har läst att dom kan vara riktigt hårdföra dom med.

Kommentar

• H.E.J.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 179

Ursprungligen postat av specmats
                  fina och speciellt då Malagarasi, har du köpt dom från akvarieleasing? Det sägs att dom är extremt aggressiva bland troffar.., hur är dina?
                  Tackar, nix dom är inte från akvarieleasing.
                  Nej dom är varken mer eller mindre agressivare än någon annan troffe, beror mer på individ eller grupp eller kanske inredning vem vet!?
                  4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

ok, ja såg dom nyligen där och visst är det individuellt det där med aggression men vissa varianter tycker ja rent generellt är mer aggro än andra även om det inom varje sort då också varierar såklart, men snygga är dom
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• hollowman
                      Användare
                      • February 2006
                      • 199

stämmer bra det. Jag hämtade dem förra lördagen. Jannes Kambwimbor var riktigt fina o lovande. Även hans Musanga är fina. Jag har Nkonde o dom ser ut ungefär som musangan.

Mina ikola var det fart på, likaså dessa bulu point. Blackarna anses nog vara den livligaste av troffarna. Moorii är en lugnare grupp, Har setat o funderat om det är troffar eller vad det är i mitt nkonde akvarium då dom har varit snälla o lallat runt utan o gruffat ett smack. Dom är drygt 1år nu o efter min ommöblering så börjar det hända saker där åxå. En hanne har taget ett revir o jagar andra hannar som visar för mycket intresse av hans revir Sedan är det en till hanne som börjar hålla en plats i motsatt ände på det akvariet.

naturligtvis finns det undantag men generellt sett är det nog så. Dubbar brukar vara rätt lugna men kan dom också om dom vill. Brichardin lär vara livliga rackare dom med. Dom röda jag har haft har varit rätt lugna men har läst att dom kan vara riktigt hårdföra dom med.
                      okej än så länge är det lugnt i akvariet låter som jag får ta ett studiebesök till gävle i vår och kolla in dina fiskar skulle vara kul

/// peter

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Du

okej än så länge är det lugnt i akvariet låter som jag får ta ett studiebesök till gävle i vår och kolla in dina fiskar skulle vara kul

/// peter
                        får höra av dig om du skall hit så får du komma i prata troffar o ta en kaffe o kika på mina firrar. Hojta till först!

Kommentar

• hollowman
                          Användare
                          • February 2006
                          • 199

får höra av dig om du skall hit så får du komma i prata troffar o ta en kaffe o kika på mina firrar. Hojta till först!
                          japp det fixar vi i vår .....

Kommentar

• Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1295

lär väl vara några kanske i det här långa landet som har Kambwimban red rainbow hemma???
                            vad kör ni för lysrör??????? testad att stoppa in ett aquastar mellan mina grolux men tycker då att det röda på fenorna och rosa lila huvudet på fiskarna försvinner lite för mycket och det gula i kroppen kommmer fram mer inget ont med det kanske men fisken blir jävligt fräsh med mycket rött och lila/rosa .. fan inte lätt det här med ljuset =?....
                            Hej på dig hollowman

Grattis till dina nya Kambwimbas.

Jag anv Philips aquarelle rör till mitt kar, har 4st till mitt 600L

Min Vf grupp ser oftast ut ungefär så här när de mår bra och har fått nytt vatten.
                            Efter några dagar från vattenbytet så börjar de mörkna något i lystern och då är det lagom att byta igen.

Mina var inte lika fina från början när de köptes för ett antal år sedan, utan har blivit finare med åren med bra mat som NLS pellets och bra omvårdnad.

Om du ger dina fiskar tid att vänja sig vid sin nya miljö och skötsel så ska du se att de färgar ut fint så småningom.

Tålamod är ett honörsord för oss troffe ägare.

Fiskarna på bilden är i storleken 10-14cm utom den mittre som är en F1 på ungefär ca 8cm.

Malen är en Synodontis petricola

Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• hollowman
                              Användare
                              • February 2006
                              • 199

Ursprungligen postat av Göran Å
                              Hej på dig hollowman

Grattis till dina nya Kambwimbas.

Jag anv Philips aquarelle rör till mitt kar, har 4st till mitt 600L

Min Vf grupp ser oftast ut ungefär så här när de mår bra och har fått nytt vatten.
                              Efter några dagar från vattenbytet så börjar de mörkna något i lystern och då är det lagom att byta igen.

Mina var inte lika fina från början när de köptes för ett antal år sedan, utan har blivit finare med åren med bra mat som NLS pellets och bra omvårdnad.

Om du ger dina fiskar tid att vänja sig vid sin nya miljö och skötsel så ska du se att de färgar ut fint så småningom.

Tålamod är ett honörsord för oss troffe ägare.

Fiskarna på bilden är i storleken 10-14cm utom den mittre som är en F1 på ungefär ca 8cm.

Malen är en Synodontis petricola

Mvh Göran

tack göran jag är jätte nöjd med dom än så länge

har funderat på om jag skulle köpt nya lysrör och aquarelle . pwss hade hemma men jag har nya rör just nu 2 st grolux och ett aquastar som jag fått till bra just nu kör med 2grolux som 1 och 2 och som sista aquastaren och då fick jag ett bra ljus i akvariet och fina färger på fisken tycker jag ..

tålamod det har jag tycker i daxläget att dom färgat ut superfint alltså så det blir nog bra i längde .. sen längre fram får man väl köpa ett större akvarium

ska väl försöka få några bilder på dom så småning om

mvh peter

Kommentar

• h0llowman
                                Användare
                                • April 2010
                                • 106

tjoo!!! har en fråga ang bikarbonat !!!
                                har man i bikarbonat vid vatten byte för att få så lite svängning i ph som möjligt eller är det att höja kht ????

om mitt kranvatten ligger på 8,2-8,3 i ph så kanske det är dumt att tillsätta bikarbonat ??? kh ligger på ca 6
                                vad tycker ni ska jag tillsätta bikarbonat vid vattenbyte på ca 30% utifrån mina vattenvärden i kran ???

sen en lite till fråga !!! fått ganska mycket( eller mycket på lite tid ) gröna alger (inget fel i det om det bara suttit på stenarna men jag har en lite tendens att det kommer på sanden i akvariet också) på kort tid (akvariet varit igång 3 v) matat mina troffar varannan dag sparsamt så jag tycker inte det skulle vara för mycket näring i vattnet . någon som har någon ide ??? bikarbonaten kan den göra att det frodas mer alger ???

igentligen inget jag stör mig på men lite jobbigt om det skulkle bli invation på sanden i akvariet !!!

mvh peter

Kommentar

Arbetssätt...